Mamma Mia! (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Muziek / Komedie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Amanda Seyfried, Meryl Streep en Pierce Brosnan

Donna, een onafhankelijke, single moeder heeft een hotelletje op een idyllisch Grieks eiland. Ze staat op het punt om Sophie, de pittige dochter die ze alleen heeft grootgebracht, los te laten. Voor Sophie's huwelijk heeft Donna haar twee oude hartsvrienden uitgenodigd: de praktische en no-nonsense Rosie en de rijke, meermalen gescheiden Tanya van haar vroegere backing-band 'Donna and the Dynamos'. Maar Sophie heeft in het geheim zelf drie gasten uitgenodigd. Ze is op zoek gegaan naar de identiteit van haar vader die haar naar het altaar moet begeleiden en ze haalt drie mannen uit Donna's verleden naar het mediterrane paradijs waar ze 20 jaar daarvoor waren geweest. In de 24 chaotische, magische uren bloeit er nieuwe liefde op en oude romances vatten opnieuw vlam op dit weelderige eiland vol mogelijkheden.

• donderdag om 20:30 uur op TV (Net 5)
  • zaterdag om 22:05 uur op TV (SBS9)

avatar van karilem
Ik verwachtte het niet maar ik was mooi verbaasd. Goede film, ontspannend, vrolijk, ontroerend en verrassend. Zo..... Wat wil je nog meer ?

avatar van Ajax&Litmanen1
Ondanks dat ik de film 10 jaar geleden echt helemaal niks vond (1,5*), toch maar eens opnieuw bekeken omdat mijn geheugen even opgefrist moest worden voor het tweede deel. Nog altijd is deze Mamma Mia moeilijk echt te pruimen, vooral dankzij die vreselijke Meryl Streep en het doelloze verhaal, maar buiten dat is het toch nog een redelijk charmante film waar de cast plezier uit weet te stralen en waar de tijdloze ABBA muziek gewoon lekker klinkt. Wel zit er een behoorlijk verschil in zangniveau van de castleden. Pierce Brosnan probeert het wel, maar kan gewoon totaal niet zingen. Maar hoofdrolspeelster Amanda Seyfried, die ik trouwens erg leuk vind, doet dat weer een stuk beter. Het blijft muziek die generatie op generatie wel aanspreekt en gewoon lekker klinkt. De setting van het Griekse eiland werkt overigens ook wel aardig sfeerverhogend mee, net als de leuke rollen van Brosnan en Firth die charme en humor in het geheel brengen. Prima keuzes. Het zorgde er ieder geval voor dat de film nog wel vlotjes om vloog en ook al ga ik er nog steeds geen voldoende voor geven, het is ook weer niet een enorm laag cijfer waard.

2,5* (was 1,5*)

avatar van blurp194
Ik had ietwat per ongeluk het tweede deel gezien, en dat beviel me onverwacht goed. Dus deze film ook maar een kans gegeven.

En dat viel dus wat tegen. Het is misschien ook wat teveel zo kort achter elkaar, maar daarboven op nog, deel twee is haast een remake van de eerste - alleen wordt er net iets meer verhaal in verweven, want dat is in dit origineel zo ongeveer afwezig. En behalve dat, deel twee is ook wel op een veel hoger plan qua productie, en leidt het origineel ook nog eens onder een overdosis Streep.

En nauwelijks verschil in de liedjes ook nog eens. Ook dat geeft me het gevoel dat deel twee meer een remake is dan iets nieuws te brengen heeft, alles net een tikje beter en mooier en gelikter, maar niet anders.

avatar van Shadowed
Gezellig.

Toen ik deel 2 had beoordeeld kwam ik erachter dat ik deel 1 nog geen stukje op heb geschreven. Dus bij deze, schrijf ik dat stukje. Mamma Mia is niet de best gewaardeerde musical maar hij staat op een voldoende, iets waar ik het gewoon mee eens ben.

Acteerwerk is prima met zo'n sterrencast. Brosnan kan alleen niet zingen. De rest doet vreselijk zijn best om zijn stem onder de controle te krijgen maar laten soms ook wel valse noten los. De locatie is prachtig met het Griekse eiland.

Prima film, die gezellig is om vooral in een groep te bekijken. Zuur deze film beoordelen gaat niet, en daarmee verpest je voor een deel de lol voor jezelf.

avatar van cantforgetyou
Best een leuke film. Het verhaal is superdun, maar de muziek is supergoed!!! ABBA hoort gewoon in je cd collectie thuis. Vroeger werd de muziek als 'fout' gezien. Maar hier in Nederland vinden we al snel iets fout als er synths en cheesy teksten gebruikt worden. De mooie zomerse setting in Griekenland geeft een zomers gevoel.

avatar van bjerik76
vond het verhaal wel leuk, de sfeer was goed, maar het acteren vond ik eigenlijk erg slecht en " te gemaakt"
Elk pasje leek wel op de cm uitgerekend op de straat te zijn uitgerekend, er kwam weinig spontaniteit uit de bewegingen.

avatar van Ajax&Litmanen1
bjerik76 schreef:

avatar van bjerik76
Nou vind ik dit een zwakke film, maar jouw kritiek kan je de film toch niet aanrekenen? Het is een musical/dans/muziek-film, nogal logisch dat de dansjes allemaal strak zijn geregisseerd. Dat is toch de bedoeling? Als je in het theater een musical bekijkt krijg je toch hetzelfde? [/quote]

Ik bedoelde dat het bij mij meer zo overkwam, dat het echt wiskundig uitgerekend was en elke stap, sprong, plukje haar ( bij wijze van) precies op de millimeter moest, het leken wel robotjes waar geen spontaniteit uit kwam.
maar zo heeft iedereen daar een andere kijk op.

Een film om je problemen mee op zij te schuiven en je mee te laten voeren naar zon, zee en vrolijke muziek en veel vol humor. Het voorbeeld van een geslaagde feel good movie!

Wpzpmjs1 schreef:
Een film om je problemen mee op zij te schuiven en je mee te laten voeren naar zon, zee en vrolijke muziek en vol met humor. Het voorbeeld van een geslaagde feel good movie!