Juno (2007)

Komedie / Drama

geregisseerd door Jason Reitman
met Ellen Page, Michael Cera en Jennifer Garner

Juno MacGuff is een pittig 16-jarig meisje dat zwanger raakt van de charmante, maar onbenullige Bleeker. Met de ondersteuning van haar vader, haar stiefmoeder en haar beste vriendin Leah ontmoet ze Mark en Vanessa Loring, die zij als de ideale adoptieouders ziet.

Die vergelijking zie ik totaal niet.

avatar van little_lOve
Genomineerd voor 4 Oscars, o.a. Beste Hoofdrol en Beste Film.

echt super film. grappig ontroerend.. en verdient zeker een oscar voor beste film.

avatar van Goodfella_90
little_lOve schreef:
Genomineerd voor 4 Oscars, o.a. Beste Hoofdrol en Beste Film.

Echt? Het gehele plaatje komt op mij echt over als zo'n typische cliché tienerfilm. Maar dat zullen dan vooroordelen zijn.

!!!VIER OSCARNOMINATIES!!!

Beste Film
Beste Regisseur (Jason Reitman)
Beste Actrice (Ellen Page)
Beste Originele Scenario

Een typische cliché tienerfilm is het zeker niet.

cinema.
Beetje hetzelfde verhaal als die nieuwe met Scarlett Johansson toch? Ik kan gewoon niet geloven dat de makers achter American Splendor zich wagen aan een simpele hollywoodprent hoe sterk de sypnose dat dan ook doet vermoeden. Reitman heeft met zijn debuut ook bewezen niet geheel binnen de lijntjes te kleuren ..

avatar van herman78
Leuke film met een paar aardige scenes, maar wel jammer dat het allemaal zo overdreven wordt neergezet. Het meisje is echt te perfect alternatief, welk 16-jarig meisje luister dezer dagen nu alleen nog maar naar semi-obscure vinylplaten? Verder iets te veel maniertjes, te weinig naturel. De vader van het kind vond ik dan wel iets schattigs hebben, zoals hij eigenlijk de hele film door op een meestal ingetogen manier onzekerheid uitstraalt. Best een vermakelijke film wat mij betreft, maar als dit tegenwoordig al een topfilm is voor Hollywood-begrippen, stemt me dat eigenlijk wel een beetje somber.

Erg leuke soundtrack overigens met veel Belle and Sebastian en de Moldy Peaches. Die laatste zijn toch een beetje vergeten inmiddels.

Goodfella_90 schreef:

Dat denk ik wel. Het lijkt mij meer een karakterkomedie in de stijl van Little Miss Sunshine (al is dit uiteraard geen road-movie). Met maffe, maar sympathieke karakters dus. Ik hou wel van dat soort films en ik kijk erg naar deze uit.

avatar van darkjaap
ga zeker naar deze film verhaal spreekt me erg aan maarja het is een komedie dus weet niet wat ik ervan moet verwachten

Vraag aan diegenen die Juno gezien hebben:

Vinden jullie het verdiend dat Juno Oscar-nominaties kreeg voor Beste Film, Beste Actrice, Beste Regisseur en Beste Originele Script?

Zeker de nominaties voor beste Actrice is terecht,
Ellen Page komt er zeker aan en is een grootte voor de toekomst, ook na haar goede rol in Hard Candy. Hier was ze nog een stuk beter.

Beste film wordt een lastige met name door de grote concurrentie.

The Last schreef:
Vraag aan diegenen die Juno gezien hebben:

Dat kun je op een bepaalde manier toch al uit de recensies hier opmaken? Zal ook per persoon verschillen.

The Last
Achja, ik ben gewoon nieuwsgierig snap je, ik kijk al heel lang uit naar deze film.

avatar van Inland Rabbit
Klasse film hoor. Zelfs de muziek past in het sarcastische sfeertje.
Script is natuurlijk al goed bedacht. Ellen Page mocht ik al erg in Hard Candy , waar ze ook een best scherpe rol voor haar rekening nam. Even dacht ik trouwens precies dezelfde rode hoodie van Hard Candy terug te zien in deze film, leek er anders verdomd veel op.

Het is erg duidelijk dat Page de film domineert met de opmerkingen, maar zonder een goeie cast, draag je een film niet natuurlijk. Met de anderen zat het dus ook prima en vooral die moeder en die vriendin konden er nog wel eens leuke dingen uitgooien.
Buiten het verhaal om, wat goed in elkaar zat, was deze film voor mij toch vooral de film van de oneliners en rare offbeat dialogen. Humor die nog het best te vergelijken valt met Ghost World en zich daar een heel eind mee kan meten (moet ik herzien/kopen, te lang geleden gezien om te vergelijken.)Na het zien van de film wil ik ook zo'n telefoon. Alleen al om te horen hoe ze reageren, als je tegen mensen zegt: Wait, I'm on my hamburger phone.

avatar van Roel_
Inland Rabbit schreef:

Geweldig die Hamburger Phone. Eén van de vele voorbeelden van droge humor in deze film. Samen met de sfeer en niet te vergeten de muziek maakt dit tot een klein pareltje. Fantastisch geacteerd door Ellen Page.

avatar van lykathea
The Last schreef:
Vraag aan diegenen die Juno gezien hebben:

De twee cursieve lijken mij verdiend, vooral beste actrice. De andere twee zijn eigenlijk een beetje teveel van het goede.

avatar van Nicolage Rico
Ben benieuwd naar deze film door de hoge score, maar ik vond Ellen Page zo verschrikkelijk irritant in "Hard Candy" (ze haalde de film flink naar beneden, terwijl ze een redelijk niveau haalde) dat ik afgeknapt ben op haar. Wie weet kan ze het goed maken in deze film.

avatar van Ethicus
Leuke film, maar hij gaat geen Oscars winnen want zo heel speciaal is de film niet. De humor is wel aardig, iets te makkelijk misschien (licht puberaal). Dat is ook niet zo gek, want Juno is 16 in de film...

Page speelde een goede rol, maar de rol die ze speelde was misschien ook wel makkelijk. Juno is namelijk een karikatuur wat betekent dat alles net iets intenser is en daarom minder waarheidsgetrouw. Ik denk dat er wel meer mensen instaat zouden zijn geweest om deze rol te spelen.

De muziek was top en paste helemaal bij de film. Die plaatjes van Simya Dawson hebben echt is weg van Simone White (beep beep song).

Ik geef de film 3,5 sterren.

avatar van Inland Rabbit
Erg lastige rol juist. Iedereen kan inderdaad kurkdroog grappen staan te vertellen, maar bij het grootste gedeelte acteurs zou het niet werken, zouden ze kracht verliezen. Je moet daar wel precies de juiste klemtoon en houding voor neerzetten.

avatar van Wolverine
Leuk feel good movie, prettig om te kijken. Stijgt boven de gemiddelde film in dat genre uit maar een Oscar is de film zeker niet waard. 3,5 *

AHWA
Ben hier heel erg benieuwd naar. Michael Cera is briljant in Arrested Development. En hopelijk is het script net zo gevat als dat van Thank You For Smoking. Daar zaten heel leuke dingen in.

avatar van Thomas83
Heel leuke tienerkomedie (als je het al zo kunt noemen), maar wel een die qua niveau een heel stuk beter is dan de gemiddelde tienerkomedie die uitkomt. Niet continu domme en platte seksgrappen die al in duizend vergelijkbare films voorbij zijn gekomen, maar mooie ironie en sarcasme, leuke bijrollen en vooral een leuke hoofdrol. Ellen Page speelt erg sterk. Ik kende haar niet moet ik zeggen, maar ze lijkt me een groot talent. Haar ironische en sarcastische oogopslag toen de film nog geen twee minuten bezig was viel me al gelijk op, en toen moest ik al wat denken aan de film Ghost World, waarin Scarlett Johansson en vooral Thora Birch ook zo'n soort rol spelen. Geinig om in de topic te lezen dat iemand anders die vergelijking ook al heeft gemaakt.
Voor mij had ze wel af en toe wel wat afgeremd mogen worden, het is af en toe een beetje overkill met haar ironische opmerkingen en oneliners. Ghost World vond ik wat dat betreft dan wel wat subtieler. Toch is de film (in het eerste deel) vaak erg grappig met fijne dialogen.
Van dat yuppie-stel deed Jennifer Garners rol me trouwens denken aan Charlotte uit Sex and the City, terwijl ik de rol van Jason Bateman dan weer een klein beetje vond lijken op die verwende yuppie-parodie van Paul Groot in Koefnoen, al ligt dat vooral aan het uiterlijk van Bateman. Er is trouwens een mooie chemie tussen hem en Page in de film. Michael Cera speelt zijn klunzige rol ook erg leuk. Nog een pluim voor de casting.
De film bevat prettige en passende muziek en is leuk gemonteerd en geschoten.
Het verhaal is ook nog best geinig. Op zich is het plot niet zo heel origineel, maar het is gewoon uitgewerkt tot iets bijzonders. Niet alleen een erg mooie komedie maar ook nog een film die op momenten weet te ontroeren. Dat is heel knap. Op een gegeven moment slaat de film ook eigenlijk helemaal die drama-kant in.
Het einde van de film is prachtig. Niet dat er, naast de bevalling natuurlijk, heel veel wonderlijke dingen gebeuren of zo, maar het klopt gewoon, het ontroert.
Vooral die laatste shot vond ik prachtig. Ellen Page en Michael Cera die samen Anyone Else But You van The Moldy Peaches zingen, met dan een heel langzaam uitzoomende camera.

Al met al is Juno een prachtige film. Een heel mooie mix tussen komedie, drama en feelgood, en hoewel het geen film is met een loodzwaar plot blijft hij op een of andere manier toch steeds in mijn hoofd hangen. Misschien wel de leukste film die ik tot nu toe in het nieuwe jaar heb gezien. Grote aanrader!

AHWA
Ik twijfel tussen 4 en 4,5. Zitten heerlijke stukken in qua muziek, dialoog en acteerwerk. Cera speelt jammer genoeg weer een nerd, hij mag wel eens een iets stoerdere rol pakken. Ik stoorde me itt in Hard Candy niet aan Page, hier vond ik haar heel charmant. Een apart compliment naar een fantastische JK Simmons, Allison Janney, die al in The West Wing heeft laten zien hoe awesome ze is, en dat hier weer doet. Vooral bij de verloskundige

Ook leuk om Bateman en Cera samen in een film te zien, ook al hebben ze geen scenes samen.

Voor nu 4,5*, misschien na een nachtje slapen iets lager. Vond hem iets minder dan Thank You For Smoking na de eerste keer, maar heb wel zin om hem te herzien.

avatar van Tribe
Inderdaad een erg prettige film, met erg leuke muziek, grappige dialogen en leuke grapjes zoals de hardlopers die steeds voorbij komen.

Vorige week zag ik 4 Maanden, 3 Weken, 2 Dagen. Interessant om te zien, hoe een verhaal met hetzelfde thema(ongewenste zwangerschap) zo anders verfilmd kan worden.

avatar van The One Ring
Sowieso een van 2007's meest populaire thema's lijkt het. Knocked Up ging er ook al over.

The Last
Jup, en ze staan verrassend genoeg allebei in AFI's top 10 lijst van afgelopen jaar.

terechte nominaties voor de oscar's, gewoon een hartstikke leuke film om naar te kijken. 4 sterren!

avatar van Inland Rabbit
2e keer gezien. Kon niet slapen en had zin in iets kort en vrolijks.
Blijft erg goed en erg droog en scherp ook wel. De vele oneliners en rare situaties hebben ook na een 2e keer nog niks aan kracht ingeleverd.
Muziek vind ik ook nog steeds sterk bij de film, omdat de songs ook wel lyricwise lijken uitgezocht. Ze lijken min of meer de situaties te bezingen.
Laatste 20 minuten (voor mij niet veel eerder) slaan wat om naar een drama achtig stukje, maar ik kan me ook niet voorstelln hoe het anders had moeten lopen. Ook doet het niks af aan de soort van kinderlijke toon van de film.

Ja, hij blijft goed. Wie weet zit er ooit een halfje verhoging in zelfs. Tijd zal het uitwijzen.

avatar van Captain Pervert
Een grappige en enorm onderhoudende film met één van de leukste hoofdpersonen sinds tijden. Daardoor zie je eigenlijk niet dat het script niet meer is dan een GTST-aflevering uitgesmeerd over anderhalf uur, maar dat geeft niet, want de acteurs zijn geweldig (en veel beter dan in soaps natuurlijk).

Het ultiem briljante waar ik enigszins verwachtte bleef alleen een beetje uit, maar wat wel kwam was een soundtrack die snel verveelde. Dat was wel jammer.

3.5 sterren