Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

crack1
Voor mij iets te weinig actie,het gaat de hele film van...Run.,Run.,en nogmaals Run.! Toen misschien oke, nu fel verouderd! Een vleugje nostalgie .

avatar van DiStefanO
CAN YOU DIG IT !!

Heb 'm in de bioscoop gezien toen deze film was uitgekomen. Gewoon een heel goede film over verraad, kameraadschap en "I watch your back, you watch mine".

Vanwege het gebrek aan special effects waar tegenwoordig bijna alle films het van moeten hebben lijkt The Warriors nu misschien wel gedateerd, maar het is een kei van een film. Geef 'm 4 sterren.

avatar van james_cameron
Net de 'ultimate director's cut' gezien op dvd. Deze heeft een nieuw toegevoegde proloog, die het verhaal linkt aan de griekse oudheid, en nieuwe, stripverhaal-achtige montage. Beiden werken prima in de context van het verhaal. De film ziet er prachtig uit op dvd en het valt op hoe weinig alles gedateerd is. Natuurlijk valt er hier en daar wel wat te lachen om foute kleding en kapsels, maar visueel blijft de film dik in orde. Ik vind nog steeds dat het verhaal tegen het einde een beetje uitgaat als een nachtkaars, maar gelukkig valt er voor die tijd genoeg te genieten. Ik denk niet dat er aan een remake veel eer te behalen valt, maar je weet het nooit.

avatar van joeriL
vond de hoofdrolspeler bijster slecht acteren eigenlijk, had eigenlijk wat meer van de film verwacht (ook al is die wat ouder).

joeriL schreef:
vond de hoofdrolspeler bijster slecht acteren eigenlijk

Komt misschien omdat het geen echte acteurs zijn (sommige toch).

avatar van joeriL
dat is wel gewoon een acteur hoor

Kevin13
De meeste in deze film zijn geen acteurs maar leden van die straatbendes...

aerts007
Kevin13 schreef:
De meeste in deze film zijn geen acteurs maar leden van die straatbendes...

Het ging wel over de hoofdrolspelers,nietwaar?

Kevin13
Volgens mij zijn sommige hoofdrolspelers ook lid van die bendes hoor. Staat deze film toch bekend om.

avatar van Prudh
Nee hoor. De leden van The Warriors zijn gewoon acteurs. Net als de meeste andere castleden.

Heerlijke eind jaren 70 film met een typische jaren 70 sfeer. Het verhaal was prima en ik vond het vooral leuk hoe ze te maken hadden met de een na andere bende (o.a. die gasten op rollerskates) toen ze op de vlucht waren.

Deze film verdient eigenlijk wel een plaatsje in de top 250.

kevinvd
Wat een superfilm! Wat mij betreft de beste film allertijden, kwam net ook dit tegen; Marktplaats - De plek om Nieuwe en Tweedehands spullen te kopen en verkopen
die zou ik toch wel heel graag willen hebben.

Kevin13
Voor de fans is dat zeker een leuk iets!

avatar van rocky I.S
350 euro man

avatar van Metalfist
Veel te duur maar o zo cool

avatar van Metalfist
These are the Armies of The Night. They are 60,000 strong. They outnumber the cops three to one. They could run New York City. Tonight they're all out to get the Warriors.

Elke filmfan heeft dit wel eens. Je ziet een film waar je nog nooit van hebt gehoord, je kent de regisseur niet en ook niemand anders van de cast. Je zet hem op en je bent op slag verkocht. Dit gebeurde jaren geleden met de Warriors.

Film begint ontzettend sfeervol met het Coney Island reuzenrad in de nacht en daarna komt één van de meest bekende stukken uit heel de film, de speech van Cyrus. Heel die speech zit zo vol met van die geweldige quotes à la "Can you count, suckers? I say, the future is ours... if you can count!" maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther (ik herken nu pas Jerry Horne uit Twin Peaks erin ) en al snel worden de Warriors voor zondebok aangezien. Spijtig dat Cleon hier al sterft want dat is absoluut één van de coolste Warriors.

De Warriors bevat zonder twijfel een aantal memorabele personages. Swan en Ajax zijn er een paar van die dan ook in de bende zelf zitten maar ook Luther hoort zeker bij dit lijstje. Vooral met die geweldige scène met die flesjes en dan dat gejengel erbij. Elk personage wordt dan ook nog eens als een menselijk wezen van vlees en bloed neergezet met elk hun zwakte maar ook hun sterke punten. Ajax is een geweldige knokker maar luistert naar niemand en doet zijn eigen willetje, hij gaat er dan ook in een extreem lullige manier uit. Rembrandt is zwak maar een uitstekende graffiti specialist en Swan vertoont niets van emoties maar slaagt er dan wel in om zijn bende terug thuis te krijgen. Wat ook goed is, is dat de Warriors niet onoverwinnelijk zijn. Ze incasseren klappen maar delen er ook een aantal uit (met als hoogtepunten het gevecht met de Baseball Furies en die gevechtscène in de WC) en gaandeweg sneuvelen er zelfs een aantal bendeleden. Alleen spijtig dat dit soms ietwat onduidelijk in beeld is gebracht. Ook met de ontluikende romance tussen Mercy en Swan had ik totaal geen problemen, vond deze juist redelijk mooi in beeld gebracht.

Over het acteerwerk valt er niet veel te zeggen, heb er eigenlijk totaal geen problemen mee terwijl de film er vaak om wordt afgekeurd maar dat hoort gewoon bij dat heerlijke sfeertje dat heel de film vult. Die sfeer wordt vooral veroorzaakt door de geweldig mooie kostuums, zowel van de Warriors maar ook van de andere bendes zoals de Baseball Furies en je krijgt op den duur gewoon sympathie met de Warriors. Overdag zijn ze niets waard maar 's nachts zijn ze heer en meester van hun 'turf'.

Ook de muziek verdient een waardige vernoeming vooral door de D.J. met haar commentaar op de Warriors gevolgd door van die fantastische nummers zoals Nowhere To Run, Nowhere To Hide.

The Warriors is zonder meer een geweldige cult film met een al even geweldige sfeer. Reken hierbij dan nog eens de coole personages bij en de prachtig in beeld gebrachte gevechten en je hebt één van de beste films in je handen.

5* en een mooie derde plaats in mijn top 10.

kevinvd
ja mooi gezegd, ben het ongeveer wel met je eens

overigens, die bende in de WC waar jij over praat, heet ''Punks'' en wel grappig om te weten dat, het nummer van ''Nowhere to run'' niet eens de orginele versie is ( destijds krijgen ze het niet voor elkaar de echte licentie te krijgen van de orginele plaat, dus moesten ze het doen met een cover, de orginele was wel gepland, maar vind persoonlijk de cover veel beter ! )

Heerlijke film, mooie tijd, beetje jammer van de remake, kan toch nooit meer zo worden als toen... maargoed we zullen zien.

#1: The Warriors

avatar van wendyvortex
Lekker vlot aktie-filmpje. Niet veel diepgang en het enige echt geweldige gevecht is die met de Punks op de WC.
Had hem overigens ooit al eens gezien als kleine Wendy (maar ben pas vanaf mijn 16e gaan bijhouden welke films ik heb gezien) dus werd onverwacht weerzien.
Lekker filmpje voor tussendoor. Geen klassieke cult-film. Weinig bloederig ook trouwens.

Metalfist schreef:

5* en een mooie derde plaats in mijn top 10.

Heb toch besloten om hem op de eerste plaats te zetten, hij verdient het.

avatar van krosnicky
vind deze film maar niet overal gekeken in ale winkels en videotheeken

avatar van Zinema
Zinema (crew)
krosnicky schreef:
vind deze film maar niet overal gekeken in ale winkels en videotheeken

Beter zoeken voor 6.99 euro

avatar van Ramon K

Eens. Ik heb een fijne herziening gehad vandaag. Vooral de sfeer pakte me meer dan 4 jaar geleden. En juist door de toevoegingen (strip-interludes) had ik meer grip op de cheesy toon van de film.

avatar van JanVR
Blijft een zalige film met een ECHTE 70's sfeer!

avatar van Ithildin
Wie is op de poster die kale gast in warriors vest linksonder...?

avatar van Metalfist
Die heeft volgens mij geen Warriors vest aan. Trekt wel wat op de vest van Swan maar die is meer van een jeans stof terwijl de vest van die kale man meer leer is. Hier is dat beter te zien: The Warriors (1979) @ MoviePosterDB.com - Internet Movie Poster DataBase

avatar van FillumGek
Is geen Warrior nee. Het is een lid van de Turnbull AC's, net als de andere kale mannen achter hem.

avatar van Ithildin
hier is t nog beter te zien, t is echt een vest met precies hetzelfde stiksel en zelfs als je goed kijkt eenzelfde zakje als het vest van cleon... http://posterwire.com/wp-content/images/the_warriors.jpg

Maffer nog, hij en Cleon hebben dezelfde riem om.

avatar van JanVR
Wel raar dat Swan niet dezelfde vest als Cleon aanheeft op die poster...

TOPFILM!!

Warriors, come out to play-yeh,
WARRIORS ,COME OUT TO PLAY-YEEH!!

Fantastische film, uitstekende cast, toffe muziek.

Ik heb hem als tiener voor het eerst gezien en was toen zwaar onder de indruk, wat een avontuur en spanning!!

Een kleine delegatie van the warriors wordt vals beschuldigt van moord op Cyrus(de man die alle "Gangs" in New York wilde verenigen om zo de hele stad over te nemen) met als gevolg dat iedere Gang in NY achter ze aan zit om ze een lesje te leren.

The Warriors zoeken een weg terug naar hun 'homeground" op Coney-island(het door nederlanders gestichte konijnen-eiland) en dat gaat dus niet vanzelf!!

DEZE FILM MOET JE ZIEN!!
5 sterren wat mij betreft!!!