The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

avatar van je80roen
Zwaar gedateerde film. Snap niet dat veel mensen hem zo hoog waarderen. Zit geen goed verhaal in en voor de actie hoef je het ook niet te doen.

avatar van i.Ron S.
je80roen schreef:

T zit hem in de 'sfeer' van de film.
Ik vind dat dat 'gedateerde' juist 1 van de charmes is. Het geeft een tijdsbeeld van eind jaren 70 weer.
De kwaliteit van de DVD vond ik ook zeer goed.
Het verhaal is niet slecht, wel simpel, net zoals bij de Rocky films.
Je moet niet nadenken en dat kan af en toe wel eens ontspannend zijn want de laatste tijd heb je niks anders dan films met vreemde kronkels in het plot.

avatar van je80roen
i.Ron S. schreef:

T zit hem in de 'sfeer' van de film.
De kwaliteit van de DVD vond ik ook zeer goed.
Het verhaal is niet slecht, wel simpel, net zoals bij de Rocky films.

Je kunt inderdaad wel zeggen dat hij dat tijdsbeeld weergeeft inderdaad. Wellicht komt het omdat ik uit 1980 kom dat ik de sfeer nou niet echt kan waarderen. Nee kan hier nietr echt iets mee. Deed me denken aan Aussie park boys. Deze is recenter en nog veel slechter overigens, maar deed me er wel aan denken.

avatar van rep_robert
Heerlijke ouderwetse film.

Wat mij het meest bevalt aan films als dit is de sfeer en de setting.
Ik mag toch wel zeggen dat ik een fan ben van die donkere underground sfeer en de gure types die er allemaal rondlopen.
Dat is natuurlijk allemaal zwaar top in deze film.
Onovertroffen naar mijn mening, of kent iemand nog films die de achterbuurten s'nachts beter weergeeft?

De acteurs doen allemaal hun werk goed, niet perfect natuurlijk, maar ook bij lange na niet slecht.
De gangs zijn allemaal leuk uitgewerkt (over the top), dat geeft de film toch wel "kleur" en een prettig gevoel van afwisseling.

De cuts(tussengedeeltes) werden mooi opgevuld door de vrouwenstem op de radio, heerlijk en tegelijkertijd ook heel dreigend.

Er zaten mij alleen 2 dingen een klein beetje dwars: ze komen wel erg makkelijk door andermans territoria heen, neem aan dat die groepen wel uit meer dan 6 leden bestaan? Bij de beginspeech kon je er uiteindelijk gewoon op wachten dat het mis zou gaan.

Lijkt misschien veel, maar is het niet. Het heeft de pret bij mij iig niet onthouden.

The Warriors is gewoon een sterke underground film die de gangs en de achterbuurten in New York heel sterk weergeven rond de eind jaren 70/begin jaren 80.

Echt 1 van de beste films die ik ooit gezien heb
Zeker voor zo'n tijd een meesterwerk.

avatar van movie fan
geweldige film , met een goed en degelijk verhaal , actie was niet spectaculair , maar dat moest ook niet . einde was goed , maar wel wat voor de hand liggend , heb ganoten van de film . een aanrader die van het gerne houd

Bélon
"Ultimate Director's Cut"gezien en het is een aanfluiting met die toegevoegde comic book cut-scenes. Belachelijk dat Walter Hill vond dat dit nodig was. 30 jaar geleden waren alle "gang" members al nerds van de bovenste plank en anno 2009 doet het geheel eerder lachwekkend aan dan controversieel of cult status waardig. 15 jaar geleden had ik 'm misschien nog 4 sterren gegeven maar nu vallen vooral het houterige acteerwerk en de belachelijke glimmende pakjes op. Gevalletje "gemaakt" cult. Heb spijt dit in HD gezien te hebben want de VHS herinnering was zoveel beter. Gebeurd me niet vaak dat ik een oude favoriet niet meer echt goed vind maar in dit geval is dit helaas het geval.

1,5 (volle punt aftrek voor de toegevoegde cartoon scenes)

kevinvd
die director's cut vind ik ook klote, maar dit is de beste film allertijden!!

erik1677
Qua sfeer zit het wel goed, maar verder vindt ik het persoonlijk niet veel bijzonders

Kevin13
Weet er iemand of de remake nog doorgaat? Hoop van niet.

Sfeer is prachtig, maar de actie komt nep over en het verhaal kon ook wel beter.

Toch heb ik me de 1 u en 30 min vermaakt, een *3,5

avatar van goongumpa
Goede film, maar dat meisje was verschrikkelijk irritant. Die rol had wat mij betreft integraal geschrapt mogen worden. Verder heb ik me erg goed vermaakt. De uniformen van de verschillende bendes zijn erg gaaf, de vechtscènes ook. Had hem alleen graag 5 jaar geleden gezien.

Waarom 5 jaar geleden?

avatar van goongumpa
Omdat ik hem toen waarschijnlijk beter had gevonden.

avatar van krosnicky
Zinema schreef:

Beter zoeken voor 6.99 euro

al gevonden

leuke film, maar doe mij maar ''The wanderers''

avatar van sinterklaas
Typische jaren 70 film. Maar dan toch wel erg mooi opgebouwt en je kan toch nu ook wel zien waar al die andere strip-achtige films hun mosterd vandaan hebben gehaald. Wat hieraan namelijk mooi is is dat de film zich zo nu en dan, net als in het Max Payne spel, zich afwisseld naar striptekeningen. Voor de rest was de film opzich gewoon een leeglopertje met weinig verhaal maar wel vele verbluffende street-fights en het acteerwerk was ook nog goed te doen. Ook de vervallen New Yorkse achterbuurt locaties waren toepasselijk en klopt het trouwens nou echt dat deze film zich in de toekomst afspeeld, of nam ik iets te letterlijk? Einde was ook goed te doen en het eindigde ook met een typische "the end" in stripvorm.

Voor de rest prima ouderwets zondagavond vermaak.

avatar van pooper
een 5 voor mijn obsessie van the warriors

kan alleen maar zeggen: CAN YOU DIGG IT

Menace2society
Slechte film die me heel erg tegenviel want het verhaal klonk leuk,hoewel het natuurlijk geen indrukwekkend script was die hier aan te pas kwam.
Maar ja,ik zat me vooral te vervelen en moest vaak lachen om deze film wat niet de bedoeling was.
De gevechtten waren vaak erg knullig en lachwekkend,een geforceerd liefdesverhaaltje die niet nodig is tussen de leider Swan en dat meisje,matig geacteerd,en die pakjes en dialogen hoef je het ook niet voor te doen. Ik wil een film niet te snel een 0.5 geven maar vond er eigenlijk niks boeiends aan,gedateerd filmpje.

Ik zou een remake nog wel de kans geven,want veel punten zouden in een remake zeker beter eruit kunnen komen,sowieso niet slechter.

Kevin13
De gevechtten waren vaak erg knullig en lachwekkend

Juist niet. De gevechtscenes komen zeer goed tot hun eind en komen ook nog eens realistisch over. In de hedendaagse films is het met al die tralalala. Hier is het zoals er echt gevochten word.

Geforceerd was het zeker niet. De regisseur steekt er beide geen tijd in. Hier en daar is een scene maar die duren nooit lang. Toch is dit verhaal zeker niet overbodig en past het bij de film.
matig geacteerd

Zijn geen schone koppies dat bij elkaar geschopt worden in één of ander belachelijk actiefilmpje. Sommige zitten echt in dit milieu. Slecht noem ik ze zeker niet.
die pakjes en dialogen hoef je het ook niet voor te doen.

De pakjes waren juist perfect. Straalt een zekere coolheid uit. Dialogen zijn wederom van een zeer hoog niveau.

Ten slotte, een remake kan deze alleen maar grandioos verzieken. Deze is simpelweg 'perfect' te noemen en een remake zou nooit tot aan de kleine teen komen van dit werk.

Menace2society
Je reageert op mijn mening met je eigen mening,wat jij zegt zijn zeker geen feiten.

Kevin13
Alles wat hier gezegd wordt zijn meningen... Dus als je niet zou mogen antwoorden is het hier maar een dooie boel.

Menace2society
Klopt,maar bedoel te zeggen dat ik niet op jou bericht kan reageren zonder mijn 1ste bericht te herhalen.
Jij kijkt naar het acteren anders dan ik,en de gevechtscenes,enz enz.,maar dat mag

avatar van Halcyon
Zelden een film gezien die zoveel sfeer ademt. In principe kan je The Warriors gemakkelijk onder de noemer hersenloze pulp scharen, maar de film bevat zoveel eigentijdse ingrediënten dat het predicaat cultfilm zich opdringt. Verhaaltechnisch had het allemaal wat volwassener gekund. Gelukkig draait het daar niet om. Waar het wel om draait is het tijdsbeeld en de authentieke sfeer die daaraan gekoppeld is. De vreselijk foute kapsels, de kleurrijke outfits en een heleboel blitse synthesizerdeuntjes hebben hier een groot aandeel in. Daarnaast is Hill erin geslaagd om een merkwaardig portret van de grootstad New York op film te branden. Veel scènes spelen zich af in met graffiti besmeurde metro's, verlaten parken en grauwe steegjes.

Behalve sfeervol is The Warriors ook ontzettend vermakelijk. De film telt een heleboel gekke bendeleden die de meest onzinnige oneliners spuien en op de meest vreemde manieren met elkaar op de vuist gaan. Een voorbeeld van het soort onzin dat je kan verwachten is een scène die zich ergens in het begin van de film afspeelt. Enkele stoere bendeleden begeven zich naar de metro om er de boel op stelten te zetten, maar ze werpen wel eerst allemaal netjes een muntje in de geldautomaat alvorens ze binnengaan. De prijs voor meest hilarische scène is echter gereserveerd voor deze.

Verplichte kost voor liefhebbers van het genre.

avatar van Nakkie13
"Warriors, come out and play"

Heb hem gekeken omdat ik het spel geniaal vond.
Ook een zeer toffe film.

Beetje gedateerd, maar ok, daar kijk ik graag overheen.

Nakkie13 schreef:
Beetje gedateerd, maar ok,
In dit geval net een enorm pluspunt als je het mij vraagt .

avatar van dutchtuga
De Ultimate Director's Cut gezien. Zijn de getekende shots en comic kadreringen de enige toevoegingen in deze cut? Zelf vond ik ze ietwat misplaatst, maar echt storen deden ze mij niet.

Verder een leuk filmpje. Goed sfeertje inderdaad, maar het komische is mij eigenlijk een beetje ontgaan. Buiten de aankleding van de personages en misschien wat synth deuntjes om vond ik The Warriors een film met een serieuze ondertoon. Iets wat mij ook de bedoeling leek van de makers gezien het type dialoog en de kalmte waarmee de film zich voortkabbelt. Echte actie, zoals sommigen beweren heb ik hier niet uit kunnen halen, buiten twee vechtscènes om. Misschien dat er dan toch meer aan de hand is met deze Ultimate Cut dan in eerste instantie gedacht?

De tocht van The Warriors is interessant te volgen en de personages zitten stuk voor stuk goed in hun rol, maar een echte hoogvlieger vind ik deze nog niet echt. Misschien ooit bij een herziening. De BD is trouwens van optimale kwaliteit. Misschien dat dat een beetje van de cultbeleving afdoet, maar netjes zag het er in elk geval wel uit.

avatar van Halcyon
Zo dutchtuga, dus je hebt hem gezien. Ik had minstens een 4* verwacht als ik eerlijk mag zijn, anders had ik hem je ook niet aangeraden. Blijkbaar mist The Warriors net dat extra om je volledig over de streep te trekken. Voor de verschillen tussen de oorspronkelijke release en de ultimate director's cut kan je deze review raadplegen. Ik kopieer hieronder even de belangrijkste stukken:

For this Ultimate Director's Cut, Hill has made only minor changes that don't really make a huge difference with one exception. This new version opens with a brief prologue, narrated by Hill himself, which tells of a Greek army caught a thousand miles away from the sea that had to battle their way home. It doesn't add much but it gets out of the way immediately and segues into the familiar version.

More controversial is the use of a comic book metaphor to bridge scene transitions. The picture freezes and turns into an illustrated panel that then moves across the page to the drawing of the start of the next scene. It's a pretty cool effect that reinforces Hill's vision of the movie being a live-action comic book.

But one place where it stumbles - and stumbles badly - is in the reveal of the Baseball Furies. In the old version, we see shots of the Warriors reacting to something off-camera before we see what's disturbing them. Now, a couple of transition panels tell us we're changing locations and then we're shown the Furies. The conversion of the shots to static panels doesn't ruin the movie, but it does squander one of the most memorable moments.

Wat vond je trouwens van de locaties?