Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

avatar van dutchtuga
Ah ok, het is dus iets meer dan enkel de comic frames. Denk persoonlijk dat de film best zonder had gekund en de originele introductie van de Baseball Furies had ik best willen zien. Of dit veel aan mijn score verandert, betwijfel ik. Jammer dat zo'n Director's Cut uitgave niet gewoon begeleid wordt door de originele versie. Zo is vergelijking natuurlijk erg moeilijk.

De locaties waren verder best aangenaam, Halcyon. New York zag er lekker donker uit, maar dit heb ik al veel beter gezien. Ik noem After Hours, bijvoorbeeld. Maar het was inderdaad een van de sterkere punten uit The Warriors.

avatar van jordandejong
Erg sfeervolle klasieker dit.
Typisch jaren 70 sfeertje. De haren de leuke costumes alles helpt er aan mee.

Ook de omgeving waar de film geschoten is is erg grauw.
De baseball furies vond ik wel cool.
Verder ook erg leuk en fantasierijk hoe ze dat met dat stripverhaal hebben gedaan.
Acteerwerk was ook wel goed.
Verder ook nog een paar vette actiescenes.

domkey
jordandejong schreef:
Erg sfeervolle klasieker dit.
Typisch jaren 70 sfeertje. De haren de leuke costumes alles helpt er aan mee.

De baseball furies vond ik wel cool.

Zeker als je toen fan was van Kiss, love it.

avatar van Vascago
Prima sfeer in deze film, maar af en toe net iets een te serieuze ondertoon. Voor de rest is het allemaal ultra fout natuurlijk en dat is lekker. De kapsels, kleding, dialogen en muziek zijn om te gieren. Heerlijk !!
Was trouwens wel blij dat die Ajax niet tot het eind meedeedDat is toch geen naam.

domkey
''serieuze ondertoon''?

avatar van Nakkie13
Warriors, come out and plaaaay...

Blijft echt een toffe klassieker. Heb het spel ook helemaal kapot gespeeld. Bleef tof om vol op een groep Oprhans in te springen

domkey schreef:
''serieuze ondertoon''?

Er zit wel degelijk een serieuze ondertoon in The Warrios. Zeker omdat Swan en Mercy zich naarmate hun tocht vordert steeds beter beseffen dat hun toekomst als straatschorem uitzichtloos is. Tegen het einde wordt er daarom een treffend contrast met die tieners in galakleding geschetst. Ook een zin nog iets daarna maakt de ondertoon duidelijk: This is what we fought all night to get back to?

kevinvd
Beste film allertijden voor mij, zag zojuist op Ebay een Warriors vest en een orgineel script van de film te koop! Erg nice

kevinvd
Klopt, heb hem op mijn computer staan, maar dat is een orginele uit 1978, wel leuk voor de heb!

avatar van Tha-Joker
Ik vond de game van deze film die ik nog op de PS2 heb gespeeld echt GEWELDIG! Ben daarom superbenieuwd naar deze film, zeker vanwege de positieve reacties!

Meneer Bungel
Zo'n film die me op jonge leeftijd bij de strot greep en nu, vele jaren later, natuurlijk veel minder, maar nog steeds een heel sterk filmpje blijft. Het acteerwerk is van de ene kant niet altijd even groots, maar echt storend is dat nu ook weer niet. Het verhaal is simpel en de film moet het hebben van het hoge tempo, de actie, de verschillende kleurrijke bendes en een mooi kijkje in een kil en donker nachtelijk New York.

I can still dig it: Onveranderd 4,0*.

avatar van tal1b
Tha-Joker schreef:

het is een must voor de liefhebber, heb deze meerdere malen gezien, was een van mn favourieten van toen.

avatar van Tha-Joker
Kan deze film alleen nergens echt goedkoop scoren of kent iemand nog een adresje?

Kevin13
7euro heb je er toch voor over.

avatar van Tha-Joker
7 euro + 2 euro verzendkosten = 9 euro . Ik verdrink niet in het geld als tiener

avatar van HarmJanStegenga
Gaaf filmpje, leuk gemaakt ook. Heb de director's cut gezien, dus ik weet niet wat daar anders aan is dan de ''normale'' versie, maar deze Warriors is me prima bevallen.

De film moet het vooral van het prachtige sfeertje en het uitstekende (nachtelijke) straatbeeld hebben. Het verhaaltje stelt niks voor, het acteerwerk is niet bijzonder, maar de personages zijn wel leuk en de film kent genoeg vermakelijke momenten waar ze in leuke 'avonturen' terecht komen. De gevechten waren wel érg fout trouwens.

De manier waarop er vanuit een comic-bladzijde overgeschakeld wordt in de film is steeds leuk gedaan, de muziek is prima, de metro's, de bendes, allemaal leuk.

avatar van stefan dias
HarmJanStegenga schreef:

En een heel coole momentopname van een New York dat onderhand al helemaal verdwenen is.

avatar van Halcyon
stefan dias schreef:
Precies, en dat maakt van deze film meer dan zomaar een film. Het is een bepaalde sfeer, een impressie. Vind ik altijd een pluspunt als films daar in slagen.

avatar van mikey
De 70's had toen een ander beeld dan tegenwoordig. Van een vuile en gewelddadige stad naar een hele nette. In die zin is dit misschien wel een 'historisch' stukje. Toen was New York: moord en gangs, nu: yup en een gezellig biertje in je lokale vriendenpub.

avatar van Iverson3
Geweldige film, goede effecten voor de 70's en er zit een goede gang in het verhaal. *5.0 dit is mijn favoriet!

Hill is in zekere zin een betere auteur dan Xenophon:hij laat zijn film stoppen bij "Thalassa,Thalassa ".

avatar van Jawaddedadde
Erg sfeervolle film.

Foute kapsels, kleurrijke kostuums, typische muziek voor die periode zorgen voor die sfeer.

Film speelt zich nagenoeg volledig 's nachts af, en voor een groot deel in metrostations. Dit zorgt ervoor dat er toch een beetje een sombere vervallen sfeer wordt geschept. Dit is niet het New York zoals je dat de dag van vandaag kent.

Tofste personages om volgen waren Swan en Ajax, beetje jammer dat deze laatste vrij snel wordt opgepakt. De intermezzo's van die radio-omroepster die als het ware telkens een stand van zaken geeft waren een erg fijne vondst.

Op het einde wordt het iets serieuzer, in die zin dat Swan en z'n vriendinnetje zich beginnen af te vragen of deze manier van leven wel de juiste manier is. Wordt nog eens pijnlijk onderstreept door de twee nette koppeltjes die ook de metro nemen.

Toffe film.

avatar van Xen0n
Sluit me aan bij Jawaddedadde, beter kan ik het niet verwoorden.

De film had wat mij betreft langer kunnen duren, ook had ik het graag wat meer uitgediept gezien. Wat meer gevechten zou natuurlijk altijd vet zijn. Ik heb de film gekeken omdat ik het spel een aantal jaar helemaal grijs gespeeld heb, en ik ben niet teleurgesteld!

Monkey68
Beetje te hoge score hier op MM. Vond hem toendertijd wel spannend, maar ja, toen was ik 11 jaar oud.................

avatar van Prudh
Want dit is echt een kinderfilm natuurlijk?

Monkey68
Ach, misschien neem jij die clowns op rolschaatsen serieus, ik vind het meer iets voor circus Renz....

avatar van Prudh
Ik vind het een fantastische jaren '70 sfeer ademen. Ik zou het nog geen eens kitsch of pulp willen noemen. En daar hoef ik het niet eens serieus voor te nemen.

avatar van i.Ron S.
Prudh schreef:

Dat vind ik ook het belangrijkste aan deze film, die sfeer.

Monkey68
Die sfeer is inderdaad wel geinig maar voor de rest is het alleen maar rennen-vechten-rennen-vechten-rennen-vechten. Naast films als bijv. Apocalypse Now en Alien (beiden uit hetzelfde jaar) is 2.5 sterren op een max. van 5 eigenlijk nog te veel.