• 15.811 nieuwsartikelen
  • 178.341 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.099 gebruikers
  • 9.377.434 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Hurt Locker (2008)

Oorlog / Thriller | 131 minuten
3,50 3.361 stemmen

Genre: Oorlog / Thriller

Speelduur: 131 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Luxemburg

Geregisseerd door: Kathryn Bigelow

Met onder meer: Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty

IMDb beoordeling: 7,5 (493.552)

Gesproken taal: Engels, Arabisch en Turks

Releasedatum: 11 februari 2010

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Hurt Locker

"You'll know when you're in it."

Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen in het heetst van de strijd. Wanneer sergeant James de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Staff Sergeant William James

Sergeant JT Sanborn

Specialist Owen Eldridge

Colonel Reed

Sergeant Matt Thompson

Contractor Team Leader

Colonel John Cambridge

Black Suit Man

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Biosrelease klopt niet.


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3862 stemmen

Jawel komt vanaf deze of volgende week pas in bios. Wordt alleen maar heel klein uitgebracht.


avatar van TOmvadek

TOmvadek

  • 22 berichten
  • 263 stemmen

Komt die nou pas in de bios? Pas gekeken, nadat ik had gelezen dat het de beste film was van 2009 volgens 'ik weet niet meer wie of wat precies'. Had er daarvoor nog nooit van gehoort maar vond het idd een goede film


avatar van TriplaR

TriplaR

  • 141 berichten
  • 170 stemmen

De film is in 2008 uitgekomen in de VS, toen ik september 2009 in Parijs was met school hingen daar reclamesposters voor de bioscoop-release van deze film voor Frankrijk, en nu komt ie blijkbaar alsnog in Nederland uit.


avatar van tottenham89

tottenham89

  • 327 berichten
  • 1346 stemmen

sinterklaas schreef:

Biosrelease klopt niet.

wel

kijk maar op kriterion.nl jammer dat het weggehaald is


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Redelijke film,

Maar toch wat langdradig en soms wat saai. En probeert je een boodschap mee te geven die mij niet veel deed.

Scene in de supermakrt was wel geweldig . En door zijn adrenalinekick wil hij weeer terug naar Irak wat wel goed gedaan was.

Nogmaals redelijk film, maar wat te langdradig.


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

tottenham89 schreef:

(quote)

wel

kijk maar op kriterion.nl jammer dat het weggehaald is

Inderdaad vreemd dat de bioscoop-releasedatum verwijderd is. Die is echt aanstaande donderdag, 11 februari dus.


avatar van Pitakaas

Pitakaas

  • 2962 berichten
  • 246 stemmen

Goede Irak-warmovie, alleen had ik soms het idee dat het allemaal wat aan losse flarden hing. Er is niet echt sprake van een leidraad, je ziet gewoon alleen wat gebeurtenissen van een EOD in Irak van dag tot dag. Daarbij hadden de karakters wel wat beter uitgewerkt kunnen worden denk ik.

De actiescene's zelf waren goed verfilmd en erg spannend. Vond het alleen irriterend dat tijdens normale conversatiescenes er ook gebruik werd gemaakt van een onrustige camera. ***!

Rol van Guy Pearce was ook 'geweldig'... :\


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5077 stemmen

TriplaR schreef:

De film is in 2008 uitgekomen in de VS,

Midden 2009 pas. In 2008 draaide de film alleen op filmfestivals.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Cinerama (Rotterdam), Springhaver (Utrecht) en MustSee (Breda) gaan hem blijkbaar draaien.


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Montorsi schreef:

Cinerama (Rotterdam), Springhaver (Utrecht) en MustSee (Breda) gaan hem blijkbaar draaien.

Net als Lumiere (Maastricht) en Kriterion (Amsterdam).

In de week van de Oscaruitreiking draait-ie in ieder geval in Concordia (Enschede). Van 5 t/m 10 maart, that is.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Koekebakker schreef:

(quote)

Net als Lumiere (Maastricht) en Kriterion (Amsterdam).

In de week van de Oscaruitreiking draait-ie in ieder geval in Concordia (Enschede). Van 5 t/m 10 maart, that is.

Oke, die twee stonden er nog niet bij op de NVF-site. Toch nog een aardige landelijke dekking, alleen het Noorden ontbreekt.


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Dat viel me ook op, ja. Geen idee waarom die in NVF-lijsten ontbreken.


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Een gemiste kans...

De film is hier en daar enorm sterk, vooral de scenes waarin de bommen ontmanteld worden voelen beklemmend angstig aan.

Ook krijg je wel een goed beeld van de situatie in de straten van Irak, je weet niet wie je kunt vertrouwen en wie vijandig is.

Die sluipschutter scene zag er ook goed uit.

Dan nu een paar grote fouten in mijn ogen...

De scene met die zelfmoordterrorist. NO-WAY dat die geholpen zou worden. Zelf heb ik 2 uitzendingen meegemaakt (Kosovo & Irak) en voor zo iemand ga je echt het leven niet op het spel zetten. 999 van de 1000 blazen zich namelijk wel op. En als de EOD'er de held wil uithangen dan houden zijn meerderen hem altijd nog wel tegen, anders is het gewoon "einde dienst". Je kunt niet het leven van jezelf en collega's roekeloos op het spel zetten, zoiets zou nooit worden getolereerd.

Het enige wat ze met die scene wilden bereiken was: "kijk-ons-eens-menslievend-bezig-zijn", pure propaganda zoals Amerikanen dat kunnen. (en ook nodig hebben)

Ook hele dikke onzin was de scene met die ouders van dat jongetje. Alsof je alleen ff de stad ingaat s'avonds. De moraalridder.

Oh ja, en die ene soldaat die steeds tegen zijn aalmoezenier (militaire priester) zat te mekkeren dat hij niet wist hoe het was op de straten bla, bla, bla... Dat was echt een slechte poging om medelijden op te wekken

Naja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Punt is dat zulke scenes de film totaal naar beneden halen en ongeloofwaardig maken, terwijl hij juist zo enorm sterk begon. Ik had echt het idee dat ik een 4* film zat te kijken, maar dat brokkelde snel af

Net geen voldoende, 2,5*

SweetSuus schreef:

Voor mij is het een film die uitstekend weergeeft wat oorlog met soldaten doet. Hoe ze zich staande weten/proberen te houden in vreselijke situaties.

Als je dat interessant vind dan raad ik je de film: "Warriors" aan. Die film komt pas akelig dicht bij de realiteit. Die Engelsen stoppen er geen propaganda in en maken het niet mooier dan het is. Realistisch zoals alleen de BBC dat kan. Deze Hurt Locker kan echt niet tippen aan die film, simpelweg omdat hij helemaal niet realistisch is.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

maarten_d schreef:

had eigelijk een gevoel van; 'mooie propaganda film voor amerikaans leger'...

Wat jij hier beweert slaat echt nergens op. Alsof de Amerikanen na het zien van deze film staan te springen om het leger in te gaan om uitgezonden te worden voor een missie in Irak of Afghanistan.

Voor mij kwam deze film meer over als een anti-oorlogsfilm. Het liet mij duidelijk zien dat de meest gevanceerde middelen geen garantie zijn om een oorlog te winnen. Je kunt er een slag mee winnen maar zo gauw de oorlog een guerilla oorlog wordt zoals we in deze film konden zien dat wordt de strijd al gauw een verloren strijd. Dat is in Vietnam gebleken, nu dus ook in Irak en dat zal ook in Afghanistan blijken. Amerika had nooit aan deze oorlog moeten beginnen, ze waren gewaarschuwd. Maar ja, het ligt waarschijnlijk in de aard van grote mogendheden toch telkens weer opnieuw dezelfde fout te maken.

Wat de film verder betreft; zeker geen onaardige film, de spanning was soms best wel te snijden. De film kwam wel wat documentairachtig over, mede ook door het gebruik van de camera. Maar om deze film nu te overladen met oscar's vind ik sterk overdreven. Er zijn afgelopen jaar best wel veel betere films gemaakt.

3,0*


avatar van joerve

joerve

  • 170 berichten
  • 128 stemmen

Jezus, die film heb ik volgens mij anderhalf jaar geleden al gezien.

Ik vind wel dat ie overgewaardeerd wordt in de recensies.

Het is een aardige film maar om nou te zeggen dat ie oscarwaardig en fantastisch is, is wat overdreven.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

boozebelly schreef:

De scene met die zelfmoordterrorist. NO-WAY dat die geholpen zou worden. Zelf heb ik 2 uitzendingen meegemaakt (Kosovo & Irak) en voor zo iemand ga je echt het leven niet op het spel zetten. 999 van de 1000 blazen zich namelijk wel op. En als de EOD'er de held wil uithangen dan houden zijn meerderen hem altijd nog wel tegen, anders is het gewoon "einde dienst". Je kunt niet het leven van jezelf en collega's roekeloos op het spel zetten, zoiets zou nooit worden getolereerd.

Deze scène kwam bij mij inderdaad nogal ongeloofwaardig over. Deze scène weerhield mij er in ieder geval van deze film het predikaat goed (3,5*) te geven.


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

wibro schreef:

(quote)
Wat jij hier beweert slaat echt nergens op. Alsof de Amerikanen na het zien van deze film staan te springen om het leger in te gaan om uitgezonden te worden voor een missie in Irak of Afghanistan.

Maar om deze film nu te overladen met oscar's vind ik sterk overdreven. Er zijn afgelopen jaar best wel betere films gemaakt.

3,0*

Daar heb je gelijk in, de film nodigt niet uit om het US leger in te gaan. Maar ik vond het wel propaganda in de vorm van: "kijk ons eens begaan zijn met de burgers". (Dat jongetje en die zelfmoord terrorist). Dat is wel verheerlijking vergeleken met de realiteit.

Ik heb absoluut niks tegen de Amerikaanse troepen, niks dan respect. Allemaal prima kerels. Juist daarom had deze film realistischer moeten zijn, uit respect voor hun.

Het percentage zelfmoorden onder Amerikaanse militairen is ook schrikbarend hoog, omdat hun thuisfront dit soort films & informatie krijgt voorgeschoteld. Niemand daar snapt ze. Dat is iets waar ik mij kwaad om kan maken.

En heeft hij ook nog oscars gewonnen?! Dat zegt ook wel wat over de waarde van die prijzen zelf met het commerciële circus eromheen.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

boozebelly schreef:

En heeft hij ook nog oscars gewonnen?! Dat zegt ook wel wat over de waarde van die prijzen zelf met het commerciële circus eromheen.

Ik bedoel dus nomineren voor 9 oscars waaronder beste film, want de oscars zijn nog niet uitgereikt. Wie de oscar wint voor o.a. beste film wordt pas bekendgemaakt op 8 maart. Maar deze film heeft volgens mij wel een grote kans.


avatar van yorickk

yorickk

  • 149 berichten
  • 368 stemmen

Aardige film, maar van die 9 oscars begrijp ik niet helemaal


avatar van tottenham89

tottenham89

  • 327 berichten
  • 1346 stemmen

yorickk schreef:

Aardige film, maar van die 9 oscars begrijp ik niet helemaal

Ik ook niet, te 'overschat', en dat gezien een jury dat uit leden van vooral boven de 50 bestaat, die houden misschien wel van rustigere films.


avatar van jordideboer

jordideboer

  • 80 berichten
  • 95 stemmen

Ook al is het een rustige film, dan nog had dat wij mij betreft dan wel een stuk beter gekund, meer spanning bijvoorbeeld, of desnoods 1 close-combat situatie in de stad (in plaats van een shoot-out in het midden van de woestijn op een klein gebouwtje een kilometer verderop), ik zeg niet dat het nu een slechte film is, maar 9 oscarnominaties gaat wel een beetje heel erg ver naar mijn mening.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

8.0 op iMDB!


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Ja, opmerkelijk want is wel een volle punt hoger als hier.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Maar niet onbegrijpelijk. In Amerika en in Groot Brittanië ligt die oorlog in Irak nu eenmaal veel gevoeliger als hier in Nederland, dit vanwege het grote aantal gesneuvelden militairen uit die landen. De Republikeinen in de VS hebben de verkiezingen niet voor niets verloren en Tony Blair ligt in GB niet voor niets zo onder vuur.

btw Of je deze film mooi vindt of niet, het laat wel de waanzin zien van die oorlog in Irak.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Dat zegt niks, Black Hawk Down scoort 'slechts' 7,7 en 3,70 hier op MM

Natuurlijk gaat die niet over Irak, maar toch..


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Die datum klopt niet!!! Wie voegt die nou de hele tijd toe? Het is een DTV.


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

dat scheelt een halve punt, hier een hele.

Maar ja back on topic weer.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

sinterklaas schreef:

Die datum klopt niet!!! Wie voegt die nou de hele tijd toe? Het is een DTV.

Wat lul je nou, hij gaat morgen in 5 bioscopen draaien..


avatar van Jeffnl

Jeffnl

  • 7 berichten
  • 0 stemmen

Ik zal het waarschijnlijk niet begrepen hebben.. Ik vond er niks aan... Verhaallijn heel simpel.. Niet goed uitgewerkt einde, en totaal voorspelbaar.Ik heb heel de film, gedacht waar kijk ik nou naar? Wat is de echte verhaallijn? Of is dit het? En toen was het afgelopen.....