Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 121 minuten
Alternatieve titels: Operation Valkyrie / Walküre
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Bryan Singer
Met onder meer: Tom Cruise, Kenneth Branagh en Bill Nighy
IMDb beoordeling:
7,1 (272.888)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 22 januari 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Valkyrie
"Many saw evil. They dared to stop it."
Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.
Externe links
Acteurs en actrices
Claus Schenk Graf von Stauffenberg
Henning von Tresckow
Friedrich Olbricht
Ludwig Beck
Friedrich Fromm
Nina Schenk Gräfin von Stauffenberg
Field Marshal Wilhelm Keitel
Otto Ernst Remer
Erich Fellgiebel
Carl-Friedrich Goerdeler
Video's en trailers
Reviews & comments
Charmbracelet
-
- 49 berichten
- 130 stemmen
Als ik heel eerlijk ben, heb ik het liever niet. Tom Cruise is eigenlijk net even te Amerikaans voor zo'n rol. Maar het zal voor mij niet ten koste gaan van de film denk ik. Ik moet hem namelijk eerst nog even zien.
Een film als K-19: The Widowmaker is net zoiets. Harrison Ford die een Rus speelt, maar dan wel 1 met Russisch accent. Ik vind het wel te doen opzich.
Een Amerikaanse productie met Duiters (als volk gezien) in de hoofdrol, is een film met Engels pratende Duiters. Soms met en soms zonder accent.
Een Amerikaanse productie met Duiters in een (hele belangrijke) bijrol zoals in Saving Private Ryan, is een film met Duits sprekende Duiters.
Wellicht zijn er uitzonderingen hoor, maar volgens mij gaat het meestal zo.
Als ik mag kiezen heb ik inderdaad liever gewoon echte Duiters of op zijn minst de Duitse taal, maar ik vind het geen ramp wanneer ik rasechte Amerikanen ineens een engels pratende Duitser zie spelen.
Helemaal mee eens! De film en WOII zijn too much americanized, waardoor je niet helemaal het oorlogsgevoel krijgt. Normaal ben ik niet zo van de Duitsers, maar in zo'n film zijn ze toch echt wel essentieel voor de oorlogssfeer.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Von Stauffenberg wou ook een staatsgreep plegen en niet enkel Hitler doden. Bovendien was de enige reden waarom het verzet er nog was omdat Von Stauffenberg hen leide en inspireerde. dus het zou niet al te slim zijn als Von Stauffenberg gewoon een pistool zou pakken en zijn lader op Hitler leeg zou schieten. Dan is hij gegarandeerd ook dood, en kan de staatsgreep niet meer lukken.
Ja, nou toch vind ik het een behoorlijk matige uitvoering. Ik snap het: waargebeurd. Gewoon niet slim
deLeeuw
-
- 678 berichten
- 1944 stemmen
Ik geloof dat Hitler in de film 1x even uit zn plaat gaat, terwijl deze man toch bekend stond om zn veelvuldige woede-uitbarstingen.
Ja nou goed, daar waren altijd wel aanleidingen voor; vaak bij (strategische) tegenslagen, zoals die ene keer in de film. Maar om hem nu midden in een dagelijks gesprek uit te laten barsten is ook weer zoiets..
Maar goed, met die vent weet je maar nooit.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Deze afgelopen maandag wezen kijken.
Ik vond de film niet meer dan "aardig".
Voor zo'n grote Amerikaanse productie verwacht ik gewoon stukken meer, dan een film die -op de grote namen na- toch niet veel verder komt dan een goed geproduceerde TV-film.
Alles werd recht toe recht aan vanuit het conventionele script verteld en in beeld gebracht. Nergens kwam je filmisch aan je trekken (op mss de (totaal onbelangrijke) scene met de platenspeler na)
De acteerprestaties waren doorsnee en vrij vlak.
Cruise deed het op zich wel aardig, maar zo als gewoonlijk nergens bijzonder en de twee Hollandse dames zijn natuurlijk hartstikke leuk om te zien voor ons Nederlanders, maar wat ze nou eigenlijk in deze Hollywoodfilm te zoeken hadden? De rollen waren te klein om euforisch over te zijn.
Wat het verhaal/de film zelf betreft:
de echte spanning ontbrak.
Uiteraard zaten de makers met het probleem dat praktisch iedereen toch wel weet hoe de uitkomst van de aanslag is, maar dat hoeft geen probleem te ZIJN.
Kijk bv naar de film The Day of the Jackeal, die gaat over een aanslag op de Gaule. Iedereen weet wel dat die laatste nooit vermoord is, toch weet die film de spanning telkens meer op te voeren tot aan de finale toe.
Helaas is dat bij Valkyrie totaal niet het geval, dus duidelijk een tekortkoming van script en regisseur.
De daadwerkelijke aanslag wordt sowieso vrij magertjes in beeld gebracht en de reden waarom het mislukte nauwelijks verklaard.
Kortom: nergens echt slecht, maar veelste veel doorsnee.
Hier ga je niet voor naar de bioscoop!
Een vijf, ofwel 2,5 ster lijkt me voor nu zat.
vodka
-
- 20 berichten
- 127 stemmen
vandaag weest gaan kijken en ik vond het de moeite. het is al een tijdje dat is Cruise nog zo zag spelen. ik zat op mijn stoel te beven van de spanning ook al wist ik het plot, maar toch. het is een aanrader
Een kleine opmerking waarom heeft geen enkele officier/ soldaat een luger??
tn2543
-
- 446 berichten
- 1118 stemmen
De eerste 5 minuten leek dit mij een erg goede film. Na deze 5 minuten kwamen er 45 saaie minuten en viel ik half in slaap. In het kernstuk kwam er weer wat leven in het spel... maar ik zat nog steeds niet op het puntje van me stoel. Het einde vond ik niet bijzonder.
Ik vond deze film echt niet spannend. Ik vind dat de film erg veel overeenkomsten heeft met Zwart Boek.. omdat er ook een complot werd gesmeed. Maar ik moet zeggen dat ik Zwart Boek vele malen spannender en beter vind.
De nagespeelde Hitler vond ik helemaal waardeloos. Hitler ging door de film als een ouwe zak die half op sterven lag... zo kan ik me hem niet herinneren. Daarnaast spraken de Duitsers (waaronder Hitler) doodleuk Engels waardoor ik me niet echt in het Nazi Duitsland voelde. Dat vond ik erg jammer... omdat daarmee de geloofwaardigheid van de film omlaag wordt gehaald.
Wat ik wel interessant vond.... om de 2e wereldoorlog eens van een andere kant te beleven.
Slechte film, weinig spanning, dramatiek is slecht in beeld gebracht, weinig actie, veel nutteloos gelul, Hitler is een Opa die dringend een wandelstok nodig heeft... kortom slechte zaak.
Ik geef deze film een 2,5
Sideshow Bob
-
- 110 berichten
- 1102 stemmen
Het mooie aan de film is de historische achtergrond. De film is wel ok, maar niet meer dan dat. Tom Cruise is te macho voor deze rol. Sowieso zijn het minpunten dat deze film niet in het Duits is, maar ga een Amerikaan maar eens een vreemde taal leren. Het hadden dus gewoon Duitsers moeten zijn.
aryan
-
- 986 berichten
- 1752 stemmen
Daarnaast spraken de Duitsers (waaronder Hitler) doodleuk Engels waardoor ik me niet echt in het Nazi Duitsland voelde. Dat vond ik erg jammer... omdat daarmee de geloofwaardigheid van de film omlaag wordt gehaald.
De kern van mijn 2*, de film was goed tot dat Cruise in het engels begon te praten. En toen die shock een beetje voorbij was begon Hitler ook in het engels te praten wat ik gewoon not done vind.
wapper
-
- 131 berichten
- 1349 stemmen
Ja, want dat wisten jullie waarschijnlijk niet voordat de film begon, dat er Engels in gesproken wordt .....
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat je naar een fuif tegen het biergebruik gaat of whatever, maar dat je het niet leuk vond omdat je geen bier mocht drinken
En moest deze film in het Duits geweest zijn met Duitse acteurs en zonder Cruise, zou 60% van de stemmers deze waarschijnlijk niet eens gezien hebben, ook al zou de film dan beter geweest zijn, maar deze film lager gaan beoordelen omdat hij beter zou geweest zijn in het Duits is onozel, en zeker als je zelf goed genoeg wist dat er Engels wordt in gesproken.
TOthehulk
-
- 65 berichten
- 64 stemmen
Heel veel mensen kijken de verkeerde versie!
Stauffenberg (2004) Alternatieve titel: Operation Valkyrie
dat word heel veel bekeken! en daar is nu een promo versie van uit!
Capo_Fortissimus
-
- 29 berichten
- 172 stemmen
Ondanks het engels een fraaie verfilming van de geschiedenis. Na de oude Stauffenberg film en talloze discovery channel episodes hierover vind ik dit toch een geslaagde poging.
stinissen (crew films & series)
-
- 23446 berichten
- 76940 stemmen
Es geschah am 20. Juli een dikke acht.
Stauffenberg en deze een dikke zeven.
tevelenco
-
- 790 berichten
- 932 stemmen
Goede, spannende en groots opgezette oorlogsfilm die me ondanks dat je het einde eigenlijk al kent me van begin tot eind wist te boeien.
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1823 stemmen
Gisteren maar eens in de bios bekeken. Valkyrie is wel een aardige film, het geheel blijft boeien, maar meer ook niet. Ik had stiekem op iets meer gehoopt met dit gemiddelde.
Dat deze film niet door duitsers werd gespeeld, kun je als een minpuntje zien omdat je een Amerikaans gevoel krijgt, dat vond ik nog wel meevallen.
Het verhaal slaagt er dus in te boeien, maar weet nooit echt te overtuigen, Cruise deed het wel aardig maar hitler vond ik niet echt realistisch overkomen voor mijn gevoel. Het einde vond ik dan weer wel sterk. 3* nipt.
Humphrey
-
- 370 berichten
- 314 stemmen
Ondanks de (onterechte) kritiek op de rol van Tom Cruise, deed hij het voor-tref-fe-lijk. Ik kan niks anders dan positiefs zeggen over deze film met uitzondering van de rol van Adolf Hitler, die overigens allesbehalve overtuigde. Zeker 4,5*.
triqo
-
- 235 berichten
- 1214 stemmen
Saaiste film sinds tijden die ik heb gezien..
Weet niet wat er zo aardig aan cruise was maar ik plaats hem na deze rol weer tussen de non-talenten..
Verhaal boeide me geen moment, oersaaie dialogen, suffe soundtrack..
Klopt het verhaal met de geschiedenis? (Was stauffenberg zon lieverdje?) Wat ik bij deze film dus essentieel vind omdat het verder qua sfeer te wensen over liet..
Verder vond ik het ook niet mooi gefilmd, irriteerde me mateloos aan het engels in duitsland..
Nee sorry, kan voorlopig geen positief punt ontdekken aan deze film. Het werd uiteindelijk een erg lange zit.
0,5*
SpooXxX
-
- 122 berichten
- 124 stemmen
Deze film zou stukken beter kunnen zijn. Het is naar mijn idee een heel zwaar gegeven om de wereld te kunnen bevrijden van iemand zoals Hitler. Met dit uitgangspunt zou je dus heel wat spanning kunnen opbouwen. Puur en alleen vanwege het feit dat er zoveel af hangt van het feit als deze aanslag zou slagen.
Jammergenoeg weet de film deze kans niet te benutten. Cruise vind ik normaal gesproken echt goed acteren. Alleen vond ik hem hier niet buitengewoon goed. Alleen het begin was er 'echte' actie, de rest was wat flauwtjes.
Omdat dit een Hollywood productie is neem ik het voor lief dat er US Engels wordt gesproken door de Duitsers. Echter vond ik het weer funny dat er door een paar Duitsers ook Brits Engels wordt gesproken. Tot slot vond ik het ronduit belachelijk dat Hitler Engels met een verkracht Duits accent sprak.
Tja.... Het zijn de regels van Hollywood.
lottetje
-
- 284 berichten
- 215 stemmen
Ik vond het wel een aardig goede film.
Heel anders dan ik eigenlijk had verwacht, maar niet verkeerd.
Heel erg spannend was de film inderdaad niet, maar ik vond het toch nog wel krachtig gedaan hoe stauffenberg vol hield dat Hitler toch echt dood was. terwijl iedereen weet dat dat niet het geval was.
en Hitler. In heel veel films zie je hem niet eens, dan zie je alleen maar de achter kant, dus het zal wel heel moeilijk zijn om een goede hitler te vinden, dat hij engels praatte was wel echt een afknapper, maar als hij de enige was die Duits zou praten zou het ook niet echt kloppen. Ik vond hem nog wel goed.
SanneW
-
- 88 berichten
- 0 stemmen
Echt een topfilm! Heerlijk spannend en je weet eigenlijk al wat er gebeurt, maar toch..
In de trailer leek de gespeelde Hitler wel erg overtuigend. Maar eenmaal in de film vond ik hem helemaal niet echt meer lijken qua gezicht.
ArcovandenBroek
-
- 328 berichten
- 226 stemmen
Niet veel actie, maar de constante spanning maakt Valkyrie zeker een goede film. Ik kende de geschiedenis vantevoren, maar om het zo van dichtbij mee te maken, doet wel iets met je. Cruise acteert erg goed, zoals ik van hem gewend ben. Hitler zag er wat maf uit met z'n bloempotkapsel
maar dat snorretje maakte veel goed. 
Imperial Figure
-
- 297 berichten
- 741 stemmen
Deze film zou stukken beter kunnen zijn. Het is naar mijn idee een heel zwaar gegeven om de wereld te kunnen bevrijden van iemand zoals Hitler. Met dit uitgangspunt zou je dus heel wat spanning kunnen opbouwen. Puur en alleen vanwege het feit dat er zoveel af hangt van het feit als deze aanslag zou slagen.
Jammergenoeg weet de film deze kans niet te benutten. Cruise vind ik normaal gesproken echt goed acteren. Alleen vond ik hem hier niet buitengewoon goed. Alleen het begin was er 'echte' actie, de rest was wat flauwtjes.
Omdat dit een Hollywood productie is neem ik het voor lief dat er US Engels wordt gesproken door de Duitsers. Echter vond ik het weer funny dat er door een paar Duitsers ook Brits Engels wordt gesproken. Tot slot vond ik het ronduit belachelijk dat Hitler Engels met een verkracht Duits accent sprak.
Tja.... Het zijn de regels van Hollywood.
precies helemaal mee eens.
andrejes
-
- 7 berichten
- 9 stemmen
Ik vind het een zeer boeiende film over een stukje geschiedenis van de oorlog, had geen idee dat er zo veel mensen aan mee deden.
Tsja duits en daarna engels de overgang was goed neer gezet dus had ik hiermee geen probleem mee.
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Vanwege het goeie camerawerk een 2.0 gegeven.verders waren de acteerprestaties,en het voorspelbaren verhaal nogal een slecht iets in de film.
andrehoek
-
- 218 berichten
- 224 stemmen
Als Bryan Singer zo doorgaat .....
Apt Pupil, Usual Suspects twee toppers. X Men deel 1 en 2 allebei zeker vermaak en daarna Superman om vervolgens in 2011 Superman 2 te plannen. Superman 1 was toch slecht?! Zou hij ook gaan voor Valkyrie deel 2?
Vond Valkyrie geen moment echt boeien. Tot voor de explosie vond ik 'm slecht. Alleen maar trommel muziek om nog een beetje sfeer te creeren. Maar als je alleen maar vliegtuigen te zien krijgt en rijdende auto's plus officieren die zogenaamd communiceren over het ombrengen van de Duitse Furher en wat dan weer qua dialoog geen enkel inhoud heeft. Dan krijgen die trommeltjes ook geen meerwaarde. Na de explosie wordt het wel wat beter, maar meer ook echt niet.
Het verhaal is sterk, maar als film zeer slecht uitgevoerd, 2 sterren.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1233 stemmen
Vond het al bij al zeker geen slechte film, maar echt schitterend was hij ook niet te noemen.
Wat ik zeker met momenten wel storend vond, was het feit dat alle duitsers, incluis Hitler, Engels spraken. Maar ja, het is een amerikaanse film, dus dan probeer je dat maar te negeren.
Het verhaal zelf, wat gebaseerd is op feiten, vond ik dan wel weer interessant. Veel actie is er niet in de film, maar omdat je zo graag wil weten of die vervloekte Hitler gewond geraakt of toch iets heeft, blijft het boeiend. Het verhaal zelf is ook wel interessant. Het einde vond ik ook wel sterk.
Het acteerwerk en de uitvoering van de film vond ik allemaal in orde.
Ook wel even vermelden dat ik het 'moedig' vind van David Bamber om de rol van Hitler te vertolken. Ik denk dat veel acteurs dit gewoon zouden weigeren, wat ook wel begrijpelijk is.
SioM
-
- 82 berichten
- 223 stemmen
Duitsers die allemaal Engels spreken? En dat noemt zich dan een serieuze oorlogsfilm? 
Hollywood op zijn toppunt van arrogantie en wij slikken het allemaal!
OliverDogg
-
- 201 berichten
- 195 stemmen
Duitsers die allemaal Engels spreken? En dat noemt zich dan een serieuze oorlogsfilm? 
Hollywood op zijn toppunt van arrogantie en wij slikken het allemaal!
Dat is net als bij ons een film in Chinees maken, dan heb je vertalers nodig, Chinese acteurs...
Lijkt me niet zo handig, bovendien boeit het toch niet welke taal ze spreken. Er zijn meer dan genoeg landen waar ze Engelstalige films die zich afspelen in Amerika gewoon dubben.
Gerelateerd nieuws

WOII-film 'Valkyrie' met Carice van Houten en Tom Cruise komt binnenkort naar Netflix

Oorlogsthriller 'Valkyrie' met Tom Cruise en Carice van Houten donderdagavond 9 mei uitgezonden op televisie

De grootste internationale films met een Nederlandse acteur
Bekijk ook

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Changeling
Mystery / Misdaad, 2008
817 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

Captain Phillips
Biografie / Actie, 2013
479 reacties

The World's Fastest Indian
Biografie / Roadmovie, 2005
311 reacties

Rush
Biografie / Sport, 2013
278 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandzelfmoordbommoordweerstandman vrouw relatietweede wereldoorlognaziplanvriendschapbedrogtreasoncolonelmilitary officerplotgerman officermedal geweldoperation valkyrie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








