Murder Party (2007)

Komedie / Horror

geregisseerd door Jeremy Saulnier
met Macon Blair, Alex Barnett en Paul Goldblatt

Op een Halloween avond slentert goedzak Chris op zijn terugweg van werk naar huis, wanneer een windvlaag een geheimzinnig getekende brief voor zijn neus doet neerdwarrelen. Nadere inspectie leert hem van een aanstaand prive-feestje, een "Halloween'-party. Chris aarzelt niet en maakt zich klaar - met kostuum en al - voor dit Halloween feestje. Een buitenkansje zo lijkt het. Wat hij echter niet weet is dat hij de hoofdgast is van een avondje kunstfreaken met studenten die met elkaar om een kwart miljoen dollar gaan wedijveren voor de meest bloedige kunstuiting met Chris als lijdend voorwerp.

avatar van Die Hard,Willis
Krijgt deze film nog een nederlandse release?

TRIEST
Waarom kan ik niet lager dan 0,5 geven, dat is namelijk zeer van toepassing op deze film.
KUSSIE

avatar van jeroentjuhhhhh
Lijkt me geweldig, binnenkort maar eens bekijken.

avatar van eppy
hij heeft wel veel awards gewonnen....
en de inhoud van het verhaal staat me wel aan, ja ga 'm kijken......

avatar van martijn77
leuk! lekker lo-fi.

niet super bijzonder maar met zichtbare liefde gemaakt. Dat werkt toch t best.

3,5 *

avatar van 606
Dat het met plezier gemaakt is, dat zie je.
Maar voor de rest was het heel slecht.
Zeker acteerwerk was niet om aan te zien.

2 sterren

avatar van Noodless
De film kent een zeer lange aanloop met heel wat ups and downs. Zo is het begin wel tof, maar het privéfeestje zelf is buiten een paar scènes wat saai en langdradig. Daarna komt de film wel op zijn toeren met een paar hilarische scènes. 4/10

avatar van Gang_Star
Hier vond ik echt niks aan. Het acteerwerk was slecht, en de vreemde personages vond ik ook maar niks. Het 'feestje' is saai en vond het zelfs langdradig. Grappig vond ik het niet en qua horror was het niet meer dan redelijk. Een beetje meer spanning had de film naar mijn idee wel beter gedaan.

avatar van Chelsea94
Oei dit was niet best. Erg koude saaie fillm, rare wendingen en zeker niet best geacteerd.

avatar van WhitecatWendy
Ik vond hem leuk.
De vreemde personages,het aparte,de traagheid had juist wel iets.
De personages boeide me,ze waren apart maar verveelde me niet.
Ik hou er wel van.
Niet teveel bloed en viezigheid zodat het té overdreven wordt maar wel genoeg om het leuk te maken.
Spannend genoeg,wat domheid erin waar ik om kon gniffelen.
Ik vind hem eigenlijk best vet en wil hem graag nog een keer kijken

avatar van remorz
Er zit best wel hart in deze film.

Op de beste momenten tapt de film uit een vergelijkbaar vaatje als bijvoorbeeld een Velvet Buzzsaw onlangs nog deed. Niet meteen scherper, maar speelser en met een stuk minder bravoure weet ook deze het kunstwereldje (meer gericht op academisch niveau dan de gevestigde orde) aardig te kakken te zetten. Een beetje verwerkt in een mengelmoesje van one-liners en onderlinge verwikkelingen maar bijvoorbeeld ook een scene aan het eind (Yes...still life as performance art) voorziet een zelfde opzet op een ongedwongenere manier van (kunstkritiek)kritiek dan Velvet Buzzsaw.

Op de (schaarse) momenten dat de gore op de voorgrond treedt, valt het - voor de rest redelijk onontkoombare - low-budgetgehalte van de film wat meer op de achtergrond en kun je je bij vlagen zelfs in een mainstream-horror uit de jaren '80 wanen.

Op de slechtste momenten valt er niet te ontsnappen aan de elementen die voorkomen dat je deze film ook maar enigszins serieus kunt nemen: het script ontbeert iedere vorm van focus, het camerawerk is zwierig maar van het slechte kaliber en het hele middenstuk bevat nauwelijks plotontwikkeling en bestaat uit een aanschakeling van leuke en voornamelijk minder leuke vondsten. Naast een goede scriptschrijver zaten ook goede acteurs duidelijk niet in het budget en het van Halloween gejatte riedeltje wekte meer ergernis op dan dat het spanningsverhogend werkt.

Redelijk slecht dus, maar niet geheel zonder charme. 2* is aan de gulle kant.

avatar van jeroentjuhhhhh
jeroentjuhhhhh schreef:
Lijkt me geweldig, binnenkort maar eens bekijken.

Slechts 10 jaar later...

...ben ik vooral benieuwd naar wat ik er destijds van had gevonden. Inmiddels is Saulnier een regisseur die een aardige reputatie heeft opgebouwd met indie-hits zoals Blue Ruin (2013) en Green Room (2015) , waardoor de verwachtingen van dit debuut nu wel iets hoger lagen dan destijds. Helaas mist het de scherpe randjes in het wat geforceerd 'quirky' aandoende script, gevatheid in de gags en een iets verfijnder gevoel voor pacing en storytelling. Allemaal zaken die hij duidelijk beter onder de knie begon te krijgen in zijn latere werken. Je wacht hier te lang op te weinig. Inderdaad niet geheel zonder charme, met bovendien een degelijk einde, maar al met al geen goede 'reclame' voor zijn talent.

Wel lollig.

Maar het werkt duidelijk beter als een zwarte comedy dan als een echte horrorfilm. In die zin is de wel érg goedkope aankleding iets makkelijker te negeren, comedy is één van die weinige genres die het bij mij wel goed doen zonder dat de rest van de film op een degelijk niveau hoeft te zijn.

Ondanks dat het allemaal for the lulz is, begon ik me naar het einde toe toch wel wat te storen aan de al te makkelijke en soms kinderachtige kritiek op het kunstwereldje. Niet dat ik er soms niet op een zelfde manier over denk, maar Saulnier blijft er zo hard en vaak op hameren dat het wat flauw begon te worden. Een iets té makkelijk karikatuur.

Maar verder werkt de humor best, zijn de personages ook best grappig en is de film vooral niet al te lang, waardoor het nergens echt saai of traag wordt. Verder valt er alleen bitter weinig te genieten. Als regisseur schiet Saulnier hier best tekort, met brak acteerwerk, lelijke aankleding en mager camerawerk. Het bederft de pret niet echt, maar zorgt er wel voor dat het cijfer net boven het gemiddelde blijft steken.

Leuk voor een keertje, valt best wel wat te lachen, maar is uiteindelijk net wat te goedkoop om hoger te scoren.

avatar van Shadowed
Matig.

Elke regisseur heeft een eerste productie die waarschijnlijk niet geweldig zal zijn, en Saulnier heeft dit dan in de vorm van Murder Party. Het idee zelf spreekt me altijd wel aan, alleen is de uitwerking soms wel angstaanjagend simpel en wat flauw.

Overduidelijk gemaakt met budgettaire beperkingen. Sterker nog, dit is gemaakt met het geld van de cast zelf. Daar moet dus wel lol in gegaan zijn, en dat is dan wel weer te merken, maar het resultaat in visueel niveau is met weinig liefde gemaakt, ook overduidelijk.

Shots die iedereen eigenlijk wel kan doen, zo voelt de film ook aan. Cast zelf lijkt er best zin in te hebben en gaan er dan ook volop in mee. Humor was er wel, maar lukt niet echt. Komt vooral omdat het allemaal net iets te afstandelijk is gedaan.

Horror zelf is best mislukt, alhoewel er hier en daar, vooral in het einde, emmers bloed vliegen. Alleen blijft het overduidelijk dat dit heel simpel is en weinig aandacht heeft gekregen. Er is zo goed als maar 1 locatie gebruikt, waarschijnlijk ook vanwege de beperkingen.

Cameragebruik is lelijk, acteerwerk is voldoende, vooral omdat de types ook echt wel lijken te werken. Vooral Blair steekt er bovenuit met zijn rol. Wat saaie omgevingen, en een verhaal dat snel verveelt. Vooral omdat er nergens echt wat lijkt de gebeuren in het eerste deel van de film.

79 minuten voelen daarom dan ook heel lang aan, en als er net iets meer aandacht in de afwerking van de film zat, was dit misschien wat leuker geworden. Maar uiteindelijk heeft dit het als film nog best ver geschopt.

avatar van BlueJudaskiss
Geinig lowbudgetfilm dat een pak beter is dan de meesten in deze categorie. Het camerawerk was juist een van de elementen waar ik juist wél van onder de indruk was, plot was te lang uitgesponnen om echt te kunnen boeien. De speldenprikjes naar performance kunstenaars vond ik leuk: ik kén dit soort mensen, ze bestaan écht.

avatar van guchte
Deze film behoort toch tot de 3 slechtste die ik de afgelopen jaren heb gezien en zie er redelijk veel toch, wat een bagger was me dat.

avatar van darlynhailey
lang geleden dat ik nog zo een slechte film heb gezien , vind hem het kijken niet waard

avatar van james_cameron
Iedereen moet ergens beginnen, zo ook regisseur Jeremy Saulnier. Zonder dit debuut hadden we zijn prima films Blue Ruin, Green Room en Hold The Dark niet gehad, dus laten we dit broddelwerkje maar door de vingers zien. Amateuristisch gedoe, met voor de hand liggende, te dik aangezette satire en slappe moordpartijen. Het akteerwerk is nog niet eens zo beroerd en het is leuk om vaste akteur Macon Blair hier al te zien opduiken, maar dit is echt behoorlijk marginaal.

avatar van princesspeach
Echt verschrikkelijk.