In the Valley of Elah (2007)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Haggis
met Tommy Lee Jones, Charlize Theron en Jason Patric

Als de zoon van oorlogsveteraan Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) en zijn vrouw Joan (Susan Sarandon) op mysterieuze wijze verdwijnt, staat hun wereld op zijn kop. Na als soldaat enige tijd uitgezonden geweest te zijn naar Irak, is er plotseling geen spoor meer van hem te bekennen. Samen met detective Emily Sanders (Charlize Theron) besluiten beide ouders een zoektocht te beginnen.

Hoewel de sobere uitstraling best bij het thema van de film past, is er ook sprake van een gevalletje zwaard dat aan twee kanten snijdt. Want door die uitstraling heeft de film geen aard, geen eigen identiteit. Het kabbelt maar wat traagjes voort zonder dat er merkwaardige scenes de revue passeren of we ondersteboven worden gemept door een ingenieuze plotwending. Om de film de titel van een Bijbelse parabel te geven, is natuurlijk ook hooglijk misplaatst.

De meewarige tronie van Tommy Lee mag er weliswaar best zijn, maar we hebben hem dit natuurlijk al eerder zien doen. Van het an sich rijke acteursgilde ter plaatse, laat karakteractrice Sarandon dan nog de meest indrukwekkende sporen na. Wat Josh Brolin en passant komt doen moge mij een heus enigma wezen. Het einde is niet om over naar huis te briefen, met dat mottige muziekje op de koop toe.

avatar van IH88
“Do you know what it means when a flag flies upside down?”

Sfeervolle en bij vlagen indrukwekkende film. In the Valley of Elah heeft een degelijk verhaal over een vader die wil uitzoeken wat er met zijn vermiste zoon is gebeurd (die in het leger zit). Wat de film echt de moeite waard maakt is het ijzersterke spel van Jones en Theron.

Het mag dan soms wat traag zijn en zeker in het tweede gedeelte zakt de film erg in, maar beide acteurs zorgen ervoor dat het boeiend blijft. De uiteindelijke onthulling wat er met de zoon van Jones is gebeurd en wie er verantwoordelijk voor is wordt zonder opsmuk uit de doeken gedaan, wat ook wel past bij de toon van de film. De uiteindelijke bekentenis-scene is ook redelijk emotieloos. De laatste scene met de vlag is dan wel weer mooi. En Tommy Lee Jones en Charlize Theron stellen nooit teleur.

avatar van JoeCabot
Degelijk. Een beter woord vind ik niet om deze film te beschrijven. Nee, Haggis heeft geen enkele intentie om je van je sokken te blazen. De regisseur neemt rustig zijn tijd en giet een klassiek moordverhaal in een integere, sfeervolle film. Bij momenten kil, maar ook met voldoende oog voor het menselijk aspect. Haggis blijft mijlenver weg van de sensatie, hoeft natuurlijk ook niet met zo’n cast. Vooral Tommy Lee Jones maakt indruk, al moet je het patriottistisch gedoe er wel bijnemen. 3.5*

TMP
Een wat teleurstellende film. Het begint nog wel best aardig, maar uiteindelijk stelt het toch wat weinig voor qua plot en meeslepend weet het nergens te worden. Aardig acteerwerk van Tommy Lee Jones en Charlize Theron, de rest van de cast heeft weinig memorabele rollen. Het einde maakt erg weinig indruk, daar had beduidend meer ingezeten.

Tarkus schreef:
Prachtige film, met een uitmuntende Tommy Lee Jones.
Hij is de uitgelezen man om deze rol te spelen, alleen al zijn gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, hoe hij z'n emoties toont is indrukwekkend.
Maar ook Charlize Theron toont hier weer dat ze een pracht actrice is, en dan bedoel ik dat niet alleen om haar mooie snoetje, maar om haar acteertalent, echt topklasse deze dame.
En last but not least, Susan Sarandon, in een weliswaar kleine, maar toch zeer goede rol. En ook die rol is haar perfect op het lijf geschreven, al was het maar als statement dat ze meedeed in deze film, vermits ze een felle tegenstander is van de Bush-regering en bijgevolg ook de oorlog in Irak.
Kortom, een excellente film die zich afspeelt in het Amerikaanse leger met Irak als achtergrond.

Opnieuw bekeken en het is en blijft een mooie film met indrukwekkende vertolkingen.
Maar ik vond hem deze keer een beetje langdradig overkomen, misschien omdat ik het verhaal nu al kende.

avatar van Lovelyboy
Een redelijk trage film die zich als een hele aardige thriller/mysterie ontvouwt. TLJ die overal met zijn gegroefde kop en van-dik-hout-zaagt-men-planken methode daarheen jaagt. Niets mis mee, tot de ontknoping. Kon het niet geloven. zijn drie makkers, dan weer verdacht, dan weer onschuldig, dan weer schuldig nee, dat viel me een beetje tegen.

Aardige filmpje. Meer niet helaas.

avatar van blurp194
Niet een echt vrolijke film.

Eigenlijk vooral de moeite door Tommy Lee Jones. Het idee van Haggis was origineel om zijn rol door Clint Eastwood te laten spelen, maar dat had toch denk ik een volstrekt andere film opgeleverd - en eerlijk gezegd denk ik dat Jones ook veel beter past in dit verhaal, met zijn hardhandige doordouwer-kop, als de spreekwoordelijke ruwe bolster waarvan je dan nog maar moet afwachten wat voor pit daar nou in zit. Eastwood heeft toch al gauw iets vriendelijks. In vergelijking dan.

Op het verhaal is wel de nodige kritiek denkbaar. Dat is vaak zo overigens bij films die op echte gebeurtenissen gebaseerd zijn. Van mijn kant eigenlijk niets dan lof, omdat voor zover ik even zie weinig opgeleukt of gedramatiseerd is - dat is meestal wel anders. Zeker met de ontknoping - die wellicht wat ongeloofwaardig overkomt, maar dat toch zeker niet is, en ook behoorlijk in detail de werkelijkheid volgt.

Verder eigenlijk weinig opvallends - er doen nog behoorlijk wat bekende acteurs mee, maar die zijn vooral dienend aan het verhaal lijkt het. Wellicht een onderdeel van de boodschap, in de VS heeft deze film natuurlijk een heel andere lading in zich dan hier.