• 154.133 films
  • 9.100 series
  • 27.183 seizoenen
  • 602.527 acteurs
  • 338.787 gebruikers
  • 8.706.688 stemmen
Avatar
 
banner banner

Helvetica (2007)

Documentaire | 80 minuten
3,68 39 stemmen

Genre: Documentaire

Speelduur: 80 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Gary Hustwit

Met onder meer: Wim Crouwel, Massimo Vignelli en Hermann Zapf

IMDb beoordeling: 7,2 (7.983)

Gesproken taal: Duits en Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Helvetica

In 2007 viert het populaire lettertype Helvetica haar vijftigste verjaardag. Het lettertype is voornamelijk terug te vinden in grote steden overal ter wereld. Deze documentaire laat zien waar het lettertype zo al te vinden is; van reclame-borden tot de metro-stations, van hondenuitlaat-plaatsen tot restaurants. Bekende ontwerpers komen aan het woord die uitleggen waarom ze het lettertype gebruiken.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Alternatieve poster, minder mooi, maar wel grappig.

Film speelt deze maand in Leuven in Cinema ZED overigens, onder het motto: "De boeiendste documentaires vertrekken soms van vreemdste onderwerpen."


avatar van Mug

Mug

  • 13949 berichten
  • 5968 stemmen

Hier nog meer posters, waaronder een Nederlands ontwerp van Experimental Jetset.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 68647 berichten
  • 5477 stemmen

Het kwaad van Microsoft is overal:

'Arial is een lettertype van het bedrijf Monotype dat bijgeleverd wordt bij diverse Microsoft-toepassingen, waaronder Microsoft Windows en Microsoft Office. Het lettertype lijkt veel op het lettertype Helvetica van Linotype, maar dit lettertype vond Microsoft te duur om kosteloos aan zijn producten toe te voegen. Daarom liet het bedrijf Arial ontwikkelen als goedkoop alternatief.'

Arial - Wikipedia - nl.wikipedia.org


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Inderdaad, en een feit is ook dat haast geen enkel tekst- of layoutprogramma dat niet super-professioneel is, de originele Helvetica aanbiedt. Je kunt het lettertype kopen voor iets van een 20 euro, maar gratis is het blijkbaar ook nergens te verkrijgen.

Voor zij die het verschil tussen Helvetica en Arial eens willen onderzoeken: quizje

En de verschillen eens op een rijtje: hier


avatar van IcU

IcU

  • 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Is dit serieus? Dit lijkt me zoooo onintressant...


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Je moet wel een beetje voorliefde hebben voor design (in het algemeen, niet specifiek lettertypes, want daar weet ik ook niks van af), zodat je de dingen die je te zien krijgt naar waarde kunt schatten (naast letters krijg je ook een hoop poster, cd-hoesjes en ander lay-out werk te zien van de geïnterviewden, en daar zitten werkelijk schitterende dingen bij).

In het programmaboekje van Cinema ZED, waar ik de film gezien heb, omschrijven ze het als volgt, en daar kan ik me helemaal in vinden:

De boeiendste documentaires vertrekken soms van de vreemste onderwerpen. Gary Hustwit vertok voor zijn film vanuit de simpele vraagstelling: waarom? Hoe komt het dat een eenvoudig lettertype als Helvetica na 50 jaar nog steeds zo populair én omstreden is? Waarin schuilt het succes van de font die door miljoenen mensen gebruikt wordt en die de globalisering van onze visuele cultuur heeft vormgegeven? (...)

De Helvetica-font werd ontwikkeld in Münchenstein, Zwitserland in de jaren '50 en werd meteen erg populair in logo's, waarschuwingsborden en opschriften, kortom alles wat een duidelijke communicatie vereiste. De Helvetica-letter is ondertussen alom tegenwoordig in ons dagelijkse leven: hij toont ons hoe laat de trein vertrekt, wat er in de aanbdieding is en achter welke deur het toilet verscholen is. Toch is dit lettertype dat op het eerste zicht vrij banaal lijkt, het onderwerp van een pittige discussie onder grafici en typologen over de hele wereld. Helvetica laat tal van ontwerpers praten over hun liefde of hun haat voor het screefloze, karaktervolle lettertype.

De charme van de documentaire ligt in verschillende dingen: ten eerste krijg je een schitterend beeld van de alomtegenwoordigheid van letters en opschriften in onze samenleving, en de bijna-dominantie van één lettertype daarin. Schitterende beelden van steden over de hele wereld en de plaats die letters in ons straatbeeld opeisen, soms grappig, vaak erg mooi. Daarnaast schetst de film een mooi beeld van de omwenteling die in de jaren '50 plaatsvond in de wereld van lay-out en typografie, en de razendsnelle verspreiding die één lettertype in die tijd gekend heeft, en de reactie die daar een decennium later op gekomen is. En dáárnaast is het ook gewoon schitterend wat voor figuren in deze film optreden: het lijkt voorspelbaar, maar mensen die lettertypes ontwerpen, zíjn gewoon niet normaal, en het is prachtig om te zien hoe ze opgaan in een wereld waar de normale mens geen énkele omgang noch interesse voor vertoont, en hoe hoog de emoties soms oplopen. Een beetje een freakshow misschien, maar tegelijk ook mooi om zien hoe gedreven de meeste grafici met hun vak bezig zijn.

Oninteressant? Nee dus .


avatar van Bacon

Bacon

  • 1000 berichten
  • 1363 stemmen

Een leuke, mooie maar vooral interessante documentaire die mij als (ex)designer goed kon bekoren.

Het is verbazingwekkend om te zien wat er allemaal in Helvetica is geschreven/gedrukt, je kan er echt zoveel kanten mee op.

Helvetica is schitterend, al ben ik na 80 minuten wel een beetje Helvetica-moe.


avatar van Wadjoe

Wadjoe

  • 159 berichten
  • 840 stemmen

Wat hard, een documentaire over Helvetica. Lijkt me een zeer interessante documentaire. Wel beetje een zwakke typografische poster voor een documentaire als deze.


avatar van Wadjoe

Wadjoe

  • 159 berichten
  • 840 stemmen

Leuke documentaire over Helvetica met soms prachtige uitspraken. Geweldig om verschillende visies en de diversiteit waarin Helvetica wordt gebruikt te zien. Een erg interessante documentaire voor elke vormgever en liefhebber van typografie. Het hoogtepunt voor mij waren de twee secondes waarin het Muji logo in beeld kwam.

4,0*


avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

  • 1269 berichten
  • 1908 stemmen

Wadjoe schreef:

Wel beetje een zwakke typografische poster voor een documentaire als deze.

Er zijn genoeg andere posters te vinden.


avatar van Wadjoe

Wadjoe

  • 159 berichten
  • 840 stemmen

Een tijdje terug heb ik ze inderdaad al gezien. Was er ook niet echt wild van, en ben dus maar bij deze gebleven.


avatar van entropy

entropy

  • 35 berichten
  • 0 stemmen

Wadjoe schreef:

Wat hard, een documentaire over Helvetica. Lijkt me een zeer interessante documentaire. Wel beetje een zwakke typografische poster voor een documentaire als deze.

Euh, je beseft toch dat die van grootmeester David Carson is, juist?


avatar van Wadjoe

Wadjoe

  • 159 berichten
  • 840 stemmen

Euh, je beseft toch dat die van grootmeester David Carson is, juist?

Eerlijk gezegd nee, en zit ook niet helemaal in het wereldje van typografie vandaar. Maar grootmeester of niet, ik hecht niet al te veel waarde aan termen als 'grootmeester', maar beoordeel liever de uitwerking per ontwerp. Deze poster doet me bar weinig, ook al zijn de rest van Carson's werken hoogstandjes.


avatar van Twilight

Twilight

  • 194 berichten
  • 403 stemmen

Ik vond deze documentaire ook veel interessanter dan ik eerst had verwacht!

Leuk om ineens dat lettertype overal terug te zien.

Ik kan het nu in ieder geval nooit meer niet herkennen!

Ook mooi geschoten en fijne montage.

Vond de muziekkeuze vaak ook heel goed passen bij het onderwerp en de beelden die je zag.


avatar van entropy

entropy

  • 35 berichten
  • 0 stemmen

Wadjoe schreef:

(quote)

Eerlijk gezegd nee, en zit ook niet helemaal in het wereldje van typografie vandaar. Maar grootmeester of niet, ik hecht niet al te veel waarde aan termen als 'grootmeester', maar beoordeel liever de uitwerking per ontwerp. Deze poster doet me bar weinig, ook al zijn de rest van Carson's werken hoogstandjes.

Ik ben het wel met je eens, hoor: ik vind dit geen geweldige poster. Maar de typografie is zeker niet zwak, het is vintage Carson.

De andere posters vind ik overigens ook geslaagder.


avatar van thejazzscene

thejazzscene

  • 35 berichten
  • 1111 stemmen

Freud schreef:

En dáárnaast is het ook gewoon schitterend wat voor figuren in deze film optreden: het lijkt voorspelbaar, maar mensen die lettertypes ontwerpen, zíjn gewoon niet normaal, en het is prachtig om te zien hoe ze opgaan in een wereld waar de normale mens geen énkele omgang noch interesse voor vertoont, en hoe hoog de emoties soms oplopen.

Dat is juist datgene wat de film zo boeiend maakt voor niet-ontwerpers denk ik. Een goed ontwerper stelt alles wat hij in zijn leefwereld ziet in vraag. Niet zoals een filosoof dat zou doen maar met de nadruk op vorm. Waarom ziet dit object er op deze manier uit? Hoe kan ik het verbeteren? Waar dient het voor en welk gevoel moet dit voorwerp overbrengen naar de gebruiker ervan? Dat is allemaal pure semantiek en dat maakt de film ook interessant. Zo is het nu eenmaal. Vele mensen staan er zich niet bij stil maar dat heeft een ongelofelijke invloed op ons. De keuze van het lettertype heeft zo ook invloed op de doelgroep bijvoorbeeld bij reclame.

Vele mensen staan er dus niet bij stil; wordt ook in de film gezegd "ik was 16 jaar en ik wist nooit welk lettertype ik moest nemen". That's the point. Er zijn zoveel verschillende lettertypes en ze hebben allemaal hun functie. Sommige zijn goed leesbaar, andere vereisen meer aandacht, sommigen zien er lief uit andere streng,... Helvetica is een lettertype dat heel goed in elkaar zit. Het is zowel een sober schrift als een enorme eye-catcher. Er is nu eenmaal ook een wetenschap (denk aan gulde snede) die de proporties onderzoekt en kan bepalen wat mensen mooi vinden en wat niet. Helvetica straalt schoonheid uit. "Als je niet weet welk lettertype je moet nemen, neem Helvetica!"

De negatieve aspecten worden ook aangehaald in de film en dat maakt het mede tweezijdig (wat goed is overigens). Als je door de stad loopt en je kritisch rondom je heen kijkt valt één ding op: Helvetica. Overal! En dat is juist het probleem dat zich voordoet. Waar is de verscheidenheid? Er zijn zoveel meer lettertypes die mogelijkheden hebben om expressies in woorden of namen leggen. Goede maatschappijkritiek dus ook.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 86875 berichten
  • 11402 stemmen

Klinkt als een zeer print-gebaseerd verhaal. Op het web zit het allemaal iets anders in elkaar.


avatar van thejazzscene

thejazzscene

  • 35 berichten
  • 1111 stemmen

Begrijp niet wat je eigelijk bedoelt OH.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 86875 berichten
  • 11402 stemmen

Mooi als Helvetica zal zijn, het is amper bruikbaar op het internet. Daar gelden ook heel andere font-regels dan in print.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Natuurlijk is het een print-gebaseerd verhaal, we hebben het over een lettertype uit 1957... Het is er een voor grote titels, uithangborden, reclamepanelen - het on line gebruik van fonts is een zaak van de laatste vijftien jaar, toen was Helvetica al lang over zijn populariteit heen (zoals in de film duidelijk getoond) en speelde het geen enkele rol meer. Hoewel het in powerpoint presentaties nog wel populair blijkt te zijn, althans in de architectenmiddens waarin ik me beweeg toch


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

Onderhond schreef:

Klinkt als een zeer print-gebaseerd verhaal. Op het web zit het allemaal iets anders in elkaar.

ook grafisch vormgever?


avatar van Marcellus

Marcellus

  • 136 berichten
  • 825 stemmen

toen was Helvetica al lang over zijn populariteit heen (zoals in de film duidelijk getoond) en speelde het geen enkele rol meer

Pardon?


avatar van MC:T

MC:T

  • 76 berichten
  • 223 stemmen

Heb zeker genoten van deze pracht documentaire!

Enkele dingen bij geleerd over het ontstaan en de toepassing van Helvetica.

Ook leuk om iconen uit de typografische wereld aan het woord te horen.

Zeker als student grafische technieken is dit zeker een must-see docu.

Ik begrijp dat velen dit een eerder vreemd onderwerp vinden om een documentaire over te maken, maar iedereen die iets of wat te maken heeft met marketing, design, typografie, ... wéét dat Helvetica een typeface is met geschiedenis en met voor- en tegenstanders die een documentaire waard is.

Ergens had ik wel schrik dat dit 80 minuten theorie zouden zijn, die enkel voor designers boeiend is. Gelukkig was dit niet het geval. Helvetica is een mooie evenwichtige uiteenzetting met verschillende meningen die voor iedereen (met iets of wat interesse) de moeite is om te kijken.

Nog even een reactie op Freud's uitspraak:

toen was Helvetica al lang over zijn populariteit heen (zoals in de film duidelijk getoond) en speelde het geen enkele rol meer

Helvetica is nog steeds het bekendste en populairste font (voor press) dat er bestaat. Het wordt nog steeds massaal gebruikt, overal zie je het, zoals ze in de docu zeggen, het is als lucht. Ik denk persoonlijk niet dat Helvetica ooit zal verdwijnen. Helvetica is voor fonts als wat jeans is voor kleding, soms minder in de moden, maar verdwijnen doet het nooit.


avatar van cserra

cserra

  • 11 berichten
  • 255 stemmen

Toch wel een indrukwekkende docu dat je doet realiseren wat een lettertype als Helvetica allemaal teweeg heeft gebracht. Ben geen designer en heb geen font fetish maar ben wel bang dat ik nu meer 'op straat' op ga letten en naar lettertypes ga kijken. Interessante en leerzame docu voor iedereen!