Urbanized (2011)

Alternatieve titel: Wie Maakt de Stad?

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Gary Hustwit

Na Helvetica en Objectified het derde deel in het drieluik van Hustwit dat inzage geeft in hoe industrieel ontwerp invloed heeft op ons dagelijks leven. Dit deel handelt over stedenbouw, vaak een resultante van bewust ontwerp, historie en geografische aard. Via voorbeelden als Brasilia, New York City, Kopenhagen, Mumbai en Stuttgart zien we hoe verschillende ideeën over stedenbouw en ontwikkeling bepaalde resulterende gevolgen hebben voor de bewoners.

avatar van Decec
komt donderdag 19 maart om 23.55 uur NPO 2

avatar van Ste*
Zeer interessant onderwerp, dat ook nog eens veel leuke beelden oplevert. Ik hou er altijd wel van om naar steden, architectuur, skylines, straatbeelden en leefomgevingen te kijken, en dan kom je in deze film wel aan je trekken.

Misschien wordt er soms iets te kleinschalig ingezoomd (die moestuinen in Detroit en elektriciteit in Brighton vond ik beide niet zo heel interessant), maar verder zijn de talloze voorbeelden van hoe urban planning leefbaarheid beïnvloedt -positief of negatief- erg interessant om te zien.

Wel een ietwat gemiste kans dat de film vooral focust op al bestaande steden, en niet wat meer op hoe nieuwe steden zich zich voorbereiden op een groene toekomst (met als voorbeeld een aantal hypermoderne steden in het Midden-Oosten en China die op dit moment uit de grond worden gestampt), maar wellicht dat een film uit 2011 daarin alweer wat verouderd is of dat dat net weer een wat andere invalshoek is. Met een onderwerp als deze kun je immers letterlijk alle kanten op, en dat gebeurt dan misschien ook een beetje (teveel). Maar goed, maakt het op zich niet minder leuk en interessant om te kijken.

kleine 4*