Religulous (2008)

Documentaire

geregisseerd door Larry Charles
met Bill Maher

De documentaire volgt Bill Maher tijdens een reis rond de wereld, waarin hij op zoek is naar meer informatie over God en religie. Maher's onorthodoxe manier van interviewen en zijn persoonlijkheid garanderen een zeer ongewone zoektocht naar spiritualiteit.

Driello
Ik hoor wellicht bij de 'stomste mensen' want ik begrijp werkelijk niets van je bericht. In ieder geval extraheer ik uit je bericht dat je Bil Maher een agnost acht, en dat dat inhoudt (maar dat blijft vooralsnog gissen) dat hij niet in god gelooft omdat god niet waarneembaar is. Volgens mij diet Maher niets meer dan de uitwassen van religie belachelijk maken. En daarin slaagt hij. Of hij bij de 'stomste mensen' hoort, laat ik gemakshalve maar in het midden.

mauwiewauwie
Ik snap het zelf ook niet

avatar van Donkerwoud
Begrijpelijk dat Bill Maher en Larry Charles zo af hebben willen geven op de absurditeit van de religie in het licht van het presidentschap onder Bush. Het is dan ook meer een komisch pamflet dan een serieus gefundeerde documentaire. Iedere geïnterviewde die iets zinnigs zou kunnen beweren wordt buiten beeld gehouden en de volstrekte malloten krijgen het meeste screen time. Dat levert hilarische fragmenten op met mensen die het echt verdienen om door de mangel gehaald te worden, maar vaak worden onschuldige mensen met een wat eigenzinnige kijk op religie ook belachelijk gemaakt. Ik ben daar niet zo'n liefhebber van, Het stuk in Nederland/Engeland is abominabel slecht en toont eigenlijk alleen maar aan waar het onbegrip t.o.v. de Islam al ontstaat.

avatar van erik1677
Ik heb hier helemaal dubbel om gelegen.
Wat een kerel die Bill Maher zeg.

avatar van Donkerwoud
erik1677 schreef:
Ik heb hier helemaal dubbel om gelegen.
Wat een kerel die Bill Maher zeg.

Eerlijk is eerlijk, de man is zeker grappig.

avatar van K. V.
Tja, de documentaire was wel grappig (zo stond er opeens het haar van een "junkie-priester" in de fik ), maar Bill laat jammer genoeg z'n geïnterviewden vaak niet uitspreken of geeft dan vaak kritiek als hij terug in z'n auto zit of zet er dan achteraf tekst bij, ipv bij z'n geïnterviewde. Neutraal is hij ook al niet en zo lacht hij letterlijk de mensen uit (hun gezichten trekken letterlijk weg).
Voor de rest geen saaie, langdradige documentaire.
Goed als komedie, maar als documentaire niet echt serieus te nemen. Eentje om eens te huren of via tv te bekijken.

avatar van SPT
SPT
Jammer voor de regisseur dat dat hij het gedoe met al die over religieuze type's niet naast zich neer kan leggen. Ik heb eigenlijk niets gezien dat nieuw of onbekend is, en had het grootste deel van de tijd zoiets van: man, get a life.

avatar van Stephan
K. V. schreef:
Neutraal is hij ook al niet.

Als er iets niet neutraal is, is het een documentaire. Het is geen journalistiek item voor een nieuwsdienst.
Het laat redelijk toegankelijk de hilarische achterlijkheid van religie zien en dat kan niet vaak genoeg gebeuren.

avatar van Lennert
Er zitten genoeg haken en ogen aan deze documentaire, maar zodra je jezelf in het achterhoofd houdt dat het in eerste instantie is gemaakt om te lachen en dat Bill Maher als Amerikaan uit een land komt waar hij als ongelovige in een behoorlijke minderheid van 16% zit, dan maakt het allemaal al iets minder uit dat het allemaal wat oppervlakkig en al helemaal niet objectief is. Het doel van deze documentaire om mensen te vermaken wordt in ieder geval makkelijk gehaald. De agenda om religie belachelijk te maken is overduidelijk, maar in een land als de VS mag dit best vaker gebeuren, al is het alleen maar om tegen de schenen aan te trappen van idioten als Mitt Romney, Bill O'Reilly, Glenn Beck, Michelle Bachmann, Sarah Palin en Newt Gingrich.

Een makkelijke kritiek die je zou kunnen leveren, is dat Maher vooral idioten interviewt. Dit is grotendeels waar, maar juist in deze idioten kom je al vrij snel achter het belangrijke punt dat religieuze mensen achterlijke dingen geloven. De mensen die claimen religieus te zijn, maar dit op een moderne manier doen (en hierbij meer dan de helft van hun heilige boek achter zich laten) zijn op zichzelf al moeilijk echt religieus te noemen. In dat opzicht was ik het helemaal eens met de directeur van het creationism pretpark: als je een ding niet gelooft, kun je net zo goed niets geloven.

Op het einde vervalt de luchtige toon echter wel iets te makkelijk naar anti-religieuze propaganda, iets wat aan de hand van de opzet niet direct logisch lijkt. We kunnen de hele tijd lachen, maar op het einde krijgen we een aaneenschakeling van oorlogszuchtige, homohatende en vooral gevaarlijke gelovigen te zien, die door Bill Maher op zo'n serieuze toon worden besproken, dat het hele doel van mensen aan het lachen maken een beetje wegneemt.

avatar van wimnoot
Grappige docu, alleen wordt volledig voorbij gegaan aan de belangrijkste reden waarom religie bestaat en dat is manipulatie van de massa.

avatar van De zonderling
Erg matig uitgewerkte docu waarin het vooral draait om (vaak niet echt grappige) oneliners en oppervlakkige interviews waarin de echte kern nooit bereikt wordt. En Bill Maher vind ik veel te Amerikaans om echt grappig te vinden.

avatar van Mr_Mephisto
Voor de opzet alleen al krijgt de docu van mij een voldoende. Bill Maher weet op een grappige manier enkele vrome en/of bijgelovige personen te benaderen. Wat m. i. ontbrak was een reflectie op hetgeen die personen vertelden of geloofden: waarom geloven zij dit? Welke argumenten gebruiken ze? In plaats van de sarcastische ondertitels kon men bijvoorbeeld de drogredenen van de geïnterviewden vaststellen. Maher beperkt zich helaas tot het samenvatten van de nonsens. Sommige "interviews" waren sterk en zelfs schrijnend (de senator), andere dan weer overbodig (de Amsterdamse junkie). Dat alleen "idioten" aan bod komen (of de gewone man) is misschien wel waar, maar uiteindelijk geloven zij exact hetzelfde als de "intellectuelen" van het soort Dinesh D'Souza, Alister McGrath: mirakels (de tijdelijke opheffing van de natuurwetten), maagdelijke geboorte, opstanding van Christus...
Voor echte discussies tussen atheïsten en gelovigen verwijs ik graag door naar YouTube: Matt Dillahunty en zijn programma "The Atheist Experience".

avatar van N811
lachen om religie is altijd goed

N811 schreef:
Lachen om religie is altijd goed

En nodig, omdat godsdiensten het zeer moeilijk hebben met het begrip "relativeren", waaruit het totalitaire van de hele zaak blijkt.

avatar van N811
Mr_Mephisto schreef:

relgie os de vijand van het ontplooien van het me slinkse verstand.

N811 schreef:
relgie os de vijand van het ontplooien van het me slinkse verstand.

Ok.

avatar van clubsport
met bijna alle dingen in onze maatschappij word de spot soms gedreven , politiek werk etc .
maar als het om religie gaat is dat ineens taboe (tenminste voor degene die streng gelovig zijn )
zoals hierboven geschreven kan er naar mijn idee niet genoeg de spot mee worden gedreven .
in een andere docu hoorde ik Richard dawkins zeggen : elk geloof dat een kind vertelt dat het naar de hel kan gaan is krankzinnig

avatar van Leo1954
Ben het helemaal met de man eens. Aardige documentaire.

avatar van Dievegge
Een antireligieuze documentaire met veel humor. Al lachend zegt een zot de waarheid. Religieus fundamentalisme is inderdaad belachelijk en kan leiden tot oorlogen in naam van God.

Het is wel nogal eenzijdig en subjectief. Er bestaan ook gematigd religieuze mensen die de sacrale teksten niet zo letterlijk interpreteren, maar die kwamen slechts beperkt aan bod.

avatar van sandokan-veld
Ik ben fan van Bill Maher, maar wie hem een intelligente mening over religie wil zien formuleren kan beter een paar Youtube-filmpjes bekijken van zijn talkshow. Een stuk efficiënter en sympathieker dan dit onsamenhangende snoepreisje.

Maher reist de halve wereld af, maar als je alleen jezelf wilt horen, hoef je eigenlijk je tv-studio niet te verlaten. De scenes op historische plekken in Israël hebben dan ook geen meerwaarde, want de volgende scene is toch weer een interview met een ex-zanger van Melvin en the Blue Notes (?) of iemand die Jezus speelt in een pretpark.

Op de beste momenten weet Maher zijn slachtoffers zo vast te lullen dat ze absurde statements gaan maken (de senator die toegeeft dat je geen IQ-test hoeft te doen om het senaat binnen te komen) of haalt hij obscure absurditeiten boven water (die Joodse winkel met technische snufjes om de regels van de Sabbat te omzeilen).

In plaats van ons de ruimte te geven die informatie zelf te verwerken, staat Maher echter steeds zelf in de weg, met een spervuur van sarcastische sneren en creatief gemonteerde interviews. Iedereen kan roepen wat hij wil dat een documentaire niet 'objectief' hoeft te zijn, maar het totale gebrek aan journalistieke ethiek is hier natuurlijk wel gewoon een probleem, net als in de documentaires van geestverwant Michael Moore. Niet omdat fundamentalisten nou per se met respect behandeld moeten worden, maar omdat ik als kijker verdomme de ruimte wil om iets te leren en een eigen mening te vormen. Flikker op met je pamflettistische gedram, Bill.

Nu ging ik na een half uur echt hopen dat Maher een keer flink voor zijn bakkes werd geslagen. Mijn sympathie voor religieuze idioten was blijkbaar gegroeid door het zien van deze film. Mmm.

Stephan schreef:

"Some religion is better than no religion at all" heeft hij onlangs nog gezegd in hun interview met Sam Harris ter viering van het 10-jarig bestaan van deze docu. Waking Up Podcast #139 - Sacred & Profane | Sam Harris - samharris.org