Man on Wire (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door James Marsh
met Philippe Petit, Jean François Heckel en Jean-Louis Blondeau

Documentaire die vertelt over de legendarische koorddanser Philippe Petit en zijn poging over een koord te lopen tussen de twee gebouwen van het World Trade Center in New York in 1974. Een moedige maar ook illegale actie die de boeken in ging als de 'most artistic crime of the century'.

avatar van barns
Tja, inderdaad echt zuur. Had me erg verheugd op deze film, waar ik al eens eerder het eerste kwartier van had gezien. (en die ik inmiddels wel graag eens helemaal zou willen aanschouwen)

Maar het is blijkbaar toch CL vanavond.

avatar van Nakkie13
Wanneer komt ie dan?
Wilde m graag zien...

avatar van Vinokourov
Gave docu over een obsessieve gek, die bevangen wordt door het idee om tussen de Twin Towers te koorddansen. Het gaat hier om een Fransman die met wat companen een heel plan in elkaar zet om dit idee te verwezenlijken. Erg leuk om al die beelden van de voorbereiding te zien. Wat ik alleen niet snap is de rommelige structuur van de documentaire. Een normale lineaire verhaallijn was prettiger geweest.

Driello
Zeer onder de indruk van deze documentaire. Op de een of andere manier bracht de combinatie van het verhaal, het feit dat de WTC niet meer bestaat en de muziek een enorme emotionele lading naar boven. Stel je toch eens voor dat je zoiets plant en uitvoert! De muziek ken ik volgens mij uit Belly of an architect en the Draughtman's contract. Even begon ik te denken dat dit een door Greenaway bedachte docu was, maar het is echt. Een van de beste documentaires die ik ooit zag.

avatar van trebremmit
Mooie docu met een iets te lange aanloop naar het moment waar het eigenlijk om draait. Het laatste kwartier is schitterend en het is prachtig om te zien waar een mens toe in staat is, pure schoonheid als hij over het koord danst.

avatar van SaNDuTjE
Erg mooie docu met prachtige bijna surrealistische foto's van deze koorddanser. Samen met de mooie muziek is dit een boeiend verhaal over eigenlijk een 'simpel' iets als over een touw lopen. Het begin met de bouw van de twin towers geeft uiteraard wat extra lading aan het geheel.

avatar van Djarune
Mooie docu die misschien nog beter geweest was als het 60 min. had geduurt inplaats van 90 min.

avatar van DragQueen
Toch wel een boeiende docu. met mooie beelden, en sfeervolle muziek. verder is de film wel aardig in elkaar gezet. zij het wat chaotisch bij vlagen. petje af, voor philippe Petit trouwens. ik doe het hem niet na. wat een prachtige kunstzinnige stunt. 3 sterren.

avatar van movie acteurs
Goede docu die gave beelden toont van Philippe Petit die lekker loopt te koorddansen. Van Notre Dame tot de World Trade Center, Petit durft het allemaal aan. Het onderwerp is inderdaad wat simpel, maar het zorgt toch dat je onder de indruk ben. Natuurlijk niet een van de meest boeiende docu's, maar het heeft toch wat meer dan dat je zou denken. 3,5.

De passie en gekheid van die man is zo geweldig.

Deze film een maand geleden bekeken, nu nog eens herbekeken met vrienden en vond het niet erg om hem 2 keer te zien.

Allé, van 4 naar 5 sterren, extra ster omdat ik er tweede keer kon van genieten, is niet zo bij elke film. Voor mij persoonlijk is hij 5 sterren waard en ik geef dit niet veel.

Verwacht er nu niet te veel van als je de docu nog moet bekijken, verhaal is simpel, misschien wat rommelig, hoewel.., maar de emotie vond ik persoonlijk heftig.

chiel schreef:
Veel te lange film over een opzich intrigerende, narcistische man. Het hoge gemiddelde snap ik niet, al is de daad natuurlijk ongelofelijk en opzienbarend.

Kan ook in bovenstaande reactie komen maar volgens mij is het "echte passie" en geen narcisme. Ik denk het toch.

MaartenJ schreef:
Irritant lange film, met vooral veel spreektijd voor die pedante koorddanser. Mensen die zichzelf te hard op de schouder slaan kan ik niet uitstaan. Begrijp het enthousiasme niet in de recensies.

Die pedante koorddanser noem ik een kerel met charisma. Kan reactie wel begrijpen want het is volgens mij soms moeilijk 'de echte' er uit te halen maar ik denk wel niet dat dit een man is die enkel zichzelf te hard op de schouder slaat.

avatar van Artkramer
Fijn ook dat ze het moment suprême niet op video hebben opgenomen.. Al die voorbereiding en dan foto's maken. Snap ik niet hoor.

Mooi verhaal, maar vond de documentaire nogal warrig en lang.

Mooie stunt. Ook erg spectaculair. Alleen vond het zelf erg langdradig en ze wachten te lang op het moment waar iedereen op zit te wachten. Dat climaxmoment is dan ook zo weer verdwenen. Toch genoten en vond het een leuke documentaire.

avatar van K. V.
Niet echt een film, maar eerder een documentaire die wel eens het bekijken waard was. Natuurlijk een erg gevaarlijke onderneming die niet zonder slag of stoot is gegaan. 'k wist trouwens niet dat die torens niet evenwijdig naast elkaar stonden maar diagonaal. Voor de rest is het natuurlijk een prachtprestatie.
De docu zou 'k nu niet direct op dvd kopen, maar eens meepikken via tv kan zeker geen kwaad.

Wel een bijzonder verhaal. Een man droomt al voor de bouw van de twin towers om over een draad van de ene naar de andere te lopen. Phillipe is ook een heel gedreven man die vol overtuiging en heel enthousiast en theatraal zijn verhaal doet. En dat heeft de documentaire ook wel nodig, want verder wordt de opbouw naar het spektakel zorgvuldig beschreven al is 90 minuten toch wat te lang voor mij.
Oh ja inderdaad, dat lees ik hier onder ook en dat vond ik ook vreemd. Raar dat het uiteindelijke belangrijke moment niet gefilmd is. Waarschijnlijk was iedereen te druk met andere zaken, alhoewel een fotocamera kennelijk wel voorhanden was.

avatar van Uzza_Sparta
zal in veel tv gidsen vermeld staan als STORYVILLE, maar deze docu wordt door BBC2 weer uitgezonden op zondagavond om 23:00uur NL tijd als deel van de Storyville serie

If you want something, nothing is impossible

Wow, zelfs beelden van de bouw van het World Trade Center zijn in de docu verwerkt.
Mooie historische beelden, geweldig!

C’est extraordinaire...… Dat is zo’n beetje het motto in deze film. Het gaat over verwondering, in het leven, in liefde, in alles. Een van de kenmerken van bevlogen mensen, in mijn ogen. Een ander kenmerk van Philippe is zijn (bijna dwangmatige) fixatie op het ene doel, zijn hele leven daarop inrichtend en er naartoe werkend.

Verder is dit een leuke documentaire. Veel afwisseling in soorten beelden, fijne muziek erbij en een goede vlotte montage.
Het is wel een docu die heel diep op elk detail ingaat, daar moet je dus wel zin in hebben.

avatar van missl
Leuke beelden en een beetje melancholische beelden van het wtc. Verder een man die nogal vol is van zichzelf of zo op mij overkomt. Wel leuk dat hij zijn droom heeft verwezenlijkt

avatar van Spetie
Nooit geweten dat zoiets als dit ooit heeft plaatsgevonden, maar om zoiets te doen, moet je toch een bepaalde soort van doodsverachting uitstralen, want dit is natuurlijk best gevaarlijk. Philippe Petit wordt dan ook neergezet als een man, die duidelijk op zoek is naar uitdagingen. Het leukst om te zien vond ik de momenten dat Philippe Petit op het koord aan het oefenen was. Dan zie je toch wel hoe gemakkelijk hij balanceert en ziet het er vaak uit, alsof hij er totaal geen moeite mee heeft om op een koord te lopen.

Los daarvan, vond ik alles wat er omheen gebeurde niet altijd even interessant. De ontwikkelingen naar de uiteindelijke poging zijn op zich best vermakelijk, maar ik reeg er geen speciaal gevoel bij en werd er ook niet enthousiaster door. De uiteindelijke poging, waarbij je dan een shot ziet van Philippe, die ver boven de grond tussen de twee wereldberoemde torens balanceert, is dan wel weer een schitterend beeld om te zien.

avatar van Ramon K
Ik vind dit gewoon een vreselijk suffe documentaire. 'Discovery Channel' niveau. Ik kan er niet meer van maken.

avatar van royals
Leuke documentaire over één van de opmerkelijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van de kunsten. Mooi om te zien hoe de film zich naar een climax toewerkt en hoe gemotiveerd iemand kan zijn om het bijna omgelijke na te jagen. Ik heb vol bewondering naar hem lopen kijken. Motiverend ook. Maar ik kreeg wel de kriebels toen ik hem zag balanceren op de draden. Yikes

avatar van Insignificance
Koorddansen tussen die twee grote torens. Ik heb er bewondering voor. Voor de daad althans. Voor de docu wat minder. Eentje die zich presenteert als een heist film, las ik ergens en dat motortje heeft het ook wel. Noem het maar een ondeugende, avontuurlijke variant. Marsh doet er veel aan om het visueel zo levendig mogelijk te maken, maar niet alles is even leuk.

De nagespeelde beelden van een jonge Petit zijn tamelijk flauw, het grootste probleem is echter de man zelf. Dat hij zichzelf erg interessant vindt, is nog tot daaraan toe, de manier waarop hij het vertelt, schiet bij mij regelmatig in het verkeerde keelgat. Om een of andere reden geloof ik dit soort mensen ook niet. Al vanaf de droom bij de tandarts niet.

Al dat wollige, filosofische gezever gaat er al helemaal niet in. Het is gekkenwerk en daar heb je een gek voor nodig, maar deze is me iets te gortig. Zodra de andere sprekers vertellen over hoe imponerend de dans was, heb ik daar in ieder geval wat meer mee. Komt oprechter over. Hun band daarentegen komt minder uit de verf, het sprookje is vooral een one man show.

Tegenvallend (Een tegenvallende docu? Echt?! - Ja echt!).

Paar zaken die me stoorden. Allereerst het complete gebrek aan feitelijke informatie. Ik moest iets teveel moeite doen om tijdens de docu zelf maar te achterhalen waarom het nu allemaal zo speciaal was wat hij gedaan heeft. En uiteindelijk kom ik er dan vooral op uit dat het de hele missie zelf was die het moeilijkst was, niet zozeer het acrobatisch kunstje zelf. Want of er nu 50 meter lucht of 400 meter lucht onder je voeten hangt, als je valt kan je het niet meer navertellen. Meer wind en meer barre weersomstandigheden? Wie zal het zeggen.

Nee, de film is meer bezig met nog een schepje bovenop de mythe te doen. Leuk dat Marsh de originele crew bij elkaar gekregen heeft, maar zij hebben het verhaal duidelijk al een keertje teveel verteld en zijn in hun eigen overdrijvingen beginnen geloven. Vooral Petit zelf is onuitstaanbaar. Een Fransman die in gebrekkig Engels op poëtische wijze probeert te vertellen over zijn onderneming ... ugh. Ook zijn toenmalige vriendin verzuipt in de bewierrokingen van de prestatie van Petit. Leuk zo'n vertelling onder vrienden en kennissen, maar niet in een docu.

Met Petit's vriend had ik meer. Een sympathieker figuur die duidelijk nog de sporen van het hele gebeuren met zich meedraagt. Verder wel enkele mooie plaatjes natuurlijk (al weet ik nog steeds niet wat het koorddansen op 400 meter moeilijker maakt dan op 5 meter hoogte). De poging om het spannend te maken werkt maar half, vooral de doorzichtige opzet ervan werkt de docu in het begin wat tegen (ook de momenten met de guards zijn belachelijk), maar naar het einde toe werpt het toch z'n vruchten af.

Mnee, onsympathieke hoofdpersoon, 200% subjectieve eigenlof, gebrek aan feitelijke informatie en een gebeuren dat misschien tot de onmiddelijke verbeelding spreekt, maar uiteindelijk toch niet het gewicht heeft wat je ervan zou verwachten.

avatar van 93.9
Maar dat die vent je niet aanstaadt mag toch niet van invloed op de kwaliteit van een filmcc

avatar van Koerok
Onderhond schreef:
Dat is de rationele benadering. Ik zou wel eens willen weten of er veel koorddansers zijn die dit durven, zonder zekering!
Persoonlijk vond ik het een fabuleuze demonstratie van concentratie en beheersing, wat je verder ook van de man mag vinden.

Ben ik op zich wel met je eens, maar ik denk niet dat het een pose is, of dat hij het expres mooier probeert te maken dan het is. Zo is de man gewoon, en zo praat hij. Hij is een beetje raar, maar verder ongevaarlijk, zoals een van die Amerikanen ergens ook zegt.

Uitstekende documentaire over een koorddanser die het voor elkaar krijgt om over een koord te lopen tussen de twin towers. Deze documentaire vertelt dit bijzondere verhaal bijna als een spannende film. Niet alleen boeiend vanwege de adembenemende en illegale stunt zelf, maar ook vanwege het hele logistieke aspect dat erbij kwam kijken. Uiteraard ook extra beladen met de wetenschap wat er ruim 17 jaar later zou gebeuren in New York.

avatar van blurp194
Knappe documentaire.

Sowieso een goede keuze om het verhaal door Phillippe Petit zelf te laten vertellen, hij straalt nog steeds, zoveel jaren later, de spanning uit die hij op het moment gevoeld moet hebben. Dat maakt het verhaal erg levend - net als dat alle andere betrokkenen ook langskomen, ondanks dat een aantal dat duidelijk met gemengde gevoelens doet.

En in stijl en vertelling zoveel sterker dan het toch wat gezocht en gekunsteld aandoende acteren van Joseph Gordon-Levitt in het verder erg vergelijkbare The Walk (2015) - waarvan de inhoud overigens vrijwel hetzelfde is, het is wat overbodig om beiden te zien. Deze documentaire vind ik wel een heel stuk beter in vergelijking.