Man on Wire (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door James Marsh
met Philippe Petit, Jean François Heckel en Jean-Louis Blondeau

Documentaire die vertelt over de legendarische koorddanser Philippe Petit en zijn poging over een koord te lopen tussen de twee gebouwen van het World Trade Center in New York in 1974. Een moedige maar ook illegale actie die de boeken in ging als de 'most artistic crime of the century'.

avatar van DaanRiver
:S een hele film / docu over iemand die op een touwtje gaat lopen...

Intrigerende en indringende documentaire over een fransman, Phillippe Petit, die als puber de geest kreeg om hoog boven de grond op een touw te gaan lopen. Bij de tandarts ziet hij dat ze in New York twee hoge torens gaan bouwen, waarmee het doel gezet is. De docu laat zien hoe deze droom gepland wordt en in 1974 uitkomt. Een poëtische, haast postmoderne (by lack of a better term) daad die de destijds betrokkenen bij het navertellen wederom emotioneert

avatar van zowizo
Olaf K. schreef:

mooi verwoord !
goede film voor op school lijkt mij.

avatar van Poisonthewell
De 'living on the edge of life' filosofie is een die mij zowel van nature tegenspreekt als met fascinatie en verwondering doet vervullen, maar nooit eerder zag ik een mooier of overtuigender argument 'in its favor'. Philippe Petit spreekt poezie in woord en met name daad in deze docu, die originele beelden en enscenering moeiteloos combineert (in zoverre dat je vaak niet eens kan zien waar de ene ophoudt en de ander begint), en is opgebouwd als een Asphalt Jungle-achtige bankoverval-procedural. De vraag 'waarom' iemand zo'n extreem gevaarlijke stunt in zijn kop kan halen wordt door Philippe (en regisseur James Marsh) tot een trivialiteit gereduceerd; zijn levenslustige enthousiasme verwijst rationaliteit naar de achtergrond, en de gepassioneerde manier waarop hij zijn existentiele vreugde tot uiting brengt (id est, de koorddansprestatie) verdient esthetische vergelijking met, bijvoorbeeld, een Lord Byron. Een emotioneel meeslepende film. 4,5*

avatar van otherfool
Bij At The Movies werd dit de beste docu van 2008 genoemd... het stukje van Poisonthewell doet de rest; deze ga ik opsnorren!

avatar van vph1272qm
heel spannende en mooie docu.
ik ergerde me alleen soms aan de overdreven dramatisering en de nagespeelde scenes. het ook wel korter gekund, 1 uur ipv 1.5 was genoeg
verder wel oude footage van de bouw van de twin towers en van de poging van philippe om de kabel te spannen.

DaanRiver schreef:
:S een hele film / docu over iemand die op een touwtje gaat lopen...

Tja, dit klinkt nogal simpel, maar ik moet toch zeggen dat er ook weer niet heel veel meer in zat. Wat dat betreft snap ik de enorm lyrische kritieken ook niet helemaal.
Het is best leuk hoor, die hele operatie, en het is natuurlijk geweldig wat die Petit allemaal kan, maar ik zie er toch niet een soort filosofische of psychologische diepgang in die anderen kennelijk wel zien..

Het is gewoon een tof opgezet project, that's it.

Mr_White
Sterke documentaire. De film weet heel mooi toch een soort spanning op te bouwen ook al weet je gewoon dat het goed afloopt. Verder is het gewoon een goede uitwerking van een op zich simpel onderwerp.

avatar van danuz
Vooral de trivialiteit die komt kijken bij het verwezenlijken van zo'n doel is hier fijn om te aanschouwen. Want, zo blijkt maar weer eens, de weg zelf is al bijna net zo fascinerend als de bestemming en moet niet over het hoofd worden gezien. Zo ver gaan als Poison hierboven wil ik niet, maar ook ik heb een fijn poëtische (Byron-esk wellicht op een manier zelfs, ja) documentaire gezien.

Het is natuurlijk een indrukwekkend iets, maar Petit en zijn vrienden draven wel erg ver door. Docu had ook net zo goed ingekort kunnen worden tot maximaal een uurtje, Marsh rekt de boel behoorlijk uit en daardoor blijft het niet 90 minuten lang boeiend. Jammer dat er geen videomateriaal was van de uiteindelijke stunt. Verder wel een leuke docu, maar meer ook niet.

avatar van Zandkuiken
Niet de overweldigende docu waar ik op had gehoopt. Aardig, dat zeker, maar 'k begrijp toch niet helemaal waarom Man On Wire bedolven wordt onder tonnen lof. Waar dat voor de docu-hit van vorig jaar, The King Of Kong, wél het geval was.

Het grootste probleem voor mij is dat ik die Philippe Petit (zowel in z'n jonge jaren als nu) een behoorlijk pedant baasje vind. Het is inderdaad zéér indrukwekkend wat die man allemaal kan, maar 'k vind het gewoon nogal raar om 'm de hele film lang vol passie te horen praten over ... zichzelf. Eigen lof stinkt, zoiets. Ook z'n entourage spreekt me iets té enthousiast over hun eigen fratsen.

Intrigerend hoor, alleen niet zo intrigerend als ze je willen doen geloven, da's althans mijn gevoel over Man On Wire.

avatar van Chimpz
Een documentaire over Philippe Petit, de man die tussen de 2 World Trade Center torens liep over een touw. Er wordt genoeg aandacht besteed aan het achtergrondverhaal, de opbouw, het plannen, etc. Er wordt veel authentiek materiaal (zowel gefilmd als wondermooie foto's) gebruikt en veel nieuw opgenomen materiaal. Samen met een heel mooie score, sterke interviews, etc. maakt dit een heel goede documentaire.

avatar van Freud
Heel knappe documentaire, vooral door de bezieling van het hoofdpersonage en de plezierige manier waarop de hele raid op de toren verteld wordt. Fascinerend ook, hoe iedereen zo hard en zo lang heeft samengewerkt om de stunt te doen slagen, om dan nadien allemaal uiteen te gaan en amper nog contact te hebben. Zegt misschien wel iets over het feit dat je sommige dromen misschien beter níet kunt waarmaken

avatar van chiel
Veel te lange film over een opzich intrigerende, narcistische man. Het hoge gemiddelde snap ik niet, al is de daad natuurlijk ongelofelijk en opzienbarend.

avatar van james_cameron
Mooie documentaire, fraai in elkaar gezet en zeer onderhoudend. De eccentrieke Petit is een geweldig verteller en zijn levensverhaal wordt prachtig in beeld gebracht, ondersteund door geweldige archiefbeelden. De mensen uit het team om hem heen bieden goed tegenwicht en hun herinneringen zorgen voor waardevolle en soms aangrijpende momenten. De film is extra krachtig door de aandacht die natuurlijk uitgaat naar de World Trade Center, wiens opbouw we ook zien in de archiefbeelden. Een terechte Academy Award-winnaar.

avatar van MaartenJ
Irritant lange film, met vooral veel spreektijd voor die pedante koorddanser. Mensen die zichzelf te hard op de schouder slaan kan ik niet uitstaan. Begrijp het enthousiasme niet in de recensies.

avatar van baculaat
het is otherfool op een draad!!

heb zojuist deze documentaire gezien en ik ben zeer onder de indruk. ten eerste is het niet een typische documentaire met alleen maar wat foto's en wat audiotapes, maar er zijn veel daadwerkelijke beelden van de periode waarin het allemaal gebeurt. en het leuke is dat de missende beelden worden opgevuld door het als een soort film te presenteren. heel vermakelijk, prachtige muziek en een echte 'You can do anything you want' film. 4 sterren.

avatar van baculaat
kos schreef:

Het is gewoon een tof opgezet project, that's it.

hier ben ik het totaal niet mee eens trouwens. deze man is geobsedeerd van het lopen op een draad. hij wou best sterven daar boven op de world trade centers. hij dacht zelfs dat dat zou gebeuren. dat is iets heel ongewoons en heel bijzonders. die passie en soms niet eens weten waar dat vandaan komt, spreekt denk ik veel mensen aan, dus ook journalisten.

avatar van otherfool
baculaat schreef:
het is otherfool op een draad!!

Zeg het eens baculaat, bedoel je het uiterlijk, de doodsverachting of de pedante zelfgenoegzaamheid van Phillipe?

Toch wel vrij schitterende docu dit overigens. Leuke personages met allen hun eigen kijk op een volstrekt uniek moment, waar ik tot voor deze docu geen weet van had. De verhalen van de aanloop zijn spannend, en de uitkomst levert werkelijk prachtige beelden op. Waanzin en genialiteit liggen weer eens dicht bij elkaar, maar laten we eerlijk zijn; zo'n man 450 meter boven de grond tussen de zo tragisch gevallen torens, daar kan toch geen schilderij tegenop?

4*.

laundromat
Uitzending: 21.25 moet ws. uur later zijn ivm Il Postino.

avatar van voskat78
Prima docu die vanavond op canvas te zien is!! (22:25)

avatar van DeCol
Aardige documentaire over een niet al te boeiend onderwerp.

De 'most artistic crime of the century' is een geweldige prestatie. Van de ene naar de andere toren op een koord op een hoogte van 417 meter. En dan vooral de manier waarop, want hij loopt niet even heen en weer, hij danst. De aanloop er naartoe was niet altijd even boeiend, maar gelukkig weet Philippe Petit met zijn actieve manier van vertellen het leuk te brengen. Tenslotte nog mooie emotie aan het einde van de documentaire. Wat zo'n grootst project allemaal met mensen kan doen.

avatar van Co Jackso
Een uitstekende documentaire, die bijna de gehele speelduur de spanning erin weet te houden. Op een gegeven moment wordt het helaas iets te herhalend, maar het laatste kwartier maakt dan weer veel goed.

Naast de geweldige operatie die nodig was om zoiets op te kunnen zetten en uit te kunnen voeren, is het vooral het karakter van Petit dat deze documentaire interessant maakt. Zijn bevlogen karakter zie ik als iets dat noodzakelijk is om zoiets op te kunnen zetten. Een volledig rationeel persoon is volgens mij niet in staat om een dergelijk plan op te zetten.

Volgens deze redenatie is Petit te vergelijken met Timothy Treadwell (Grizzly Man), het zijn namelijk beide personen die niet volledig rationeel te werk gaan, maar waarbij hun passie ze wel leidt tot unieke acties, ongeacht of dit als nuttig kan worden beschouwd door de rest van de samenleving. Een vorm van egoïsme is het dus wel, maar zolang het op een dergelijke kleine schaal gebeurt, heb ik daar geen moeite mee.

avatar van magic32
Had echt wat meer van verwacht! De docu had in mijn ogen een heel stuk korter gemogen. Ik had het idee dat ze tijd wilden rekken.
De prestatie van phillipe staat natuurlijk als een huis(twin tower),

avatar van ILDIB
Wat een pakkende film/doc. Je leeft echt met hem mee. je voelt zijn enthousiasme. Mooi verteld ook. Wel raar om te zien hoe ze nu in het leven staan.
Sommigen spreken over de pedantie van petit. Tsja, zonder dat zou ie het nooit hebben kunnen doen. Ik vind het niet storend, het geeft de man karakter, tis geen blaaskaak, maar een gemotiveerde artiest..

Goede docu, over toch wel een heel bijzondere actie.
Je moet goed gek zijn om dit te presteren, maar wat doorzettingvermogen al niet kan bewerkstelligen.
Mooi gefilmd en een zeer interessante docu dus.
Ook leuk zijn de beelden van het WTC in aanbouw.

Wel een heleboel ja-knikkers in de man zijn entourage, dat is een zeer knappe prestatie ongetwijfeld, maar men moet niet overdrijven.

avatar van Billy-Pilgrim
De gebeurtenis op zich is natuurlijk interessant genoeg om een docu over te maken. Ik was ook zeer geintrigeerd door het verhaal en besloot de film te gaan zien. Echter, na de interessante intro werd het me toch allemaal wat te saai. Ik had ook de pech dat ik de film in een bios in Tokyo met Japanse ondertiteling moest kijken. Bleek er ineens Frans geluld te worden! Maar dan nog, ik vond het allemaal iets te pretentieus en bewonderend overkomen. Het ging me ook allemaal te langzaam.

avatar van arwall
ligt het aan mij of krijgen we zo meteen gewoon champions league voetbal krijgen ipv deze docu?

Resurrection
Er is gewoon CL op ned 3 vanavond. Jammer, want ik had hem graag willen zien. Overigens is het niet de eerste keer dat MM het tv-overzicht niet op orde heeft, Perfume begint vandaag ook veel eerder dan hier aangegeven is.