Spellbound (2002)

Documentaire

geregisseerd door Jeffrey Blitz
met Harry Altman, Angela Arenivar en Ted Brigham

Een documentaire over acht kinderen die meedoen aan een een spellingswedstrijd in Washington D.C. Allemaal hebben ze een verschillende achtergrond en tevens zijn ze allemaal vastberaden om te winnen.

avatar van Blokland
Vond deze documentaire al bij al best spannend! Die knul die zichzelf "the musical robot" noemt is werkelijk de grootste geek die ik ooit gezien heb! (wel aandoenlijk trouwens)
3,5 *

Erg leuke documentaire, die "musical robot" was inderdaad een echte geek.
Ik vond de ouders van de kinderen vaak nog wel het meest aandoenlijk. Voor de camera zeggen ze dat ze hun kinderen totaal niet pushen, maar ze studeren wel elke dag 8 uur met hun kinderen.

Vond het een leuke documentaire die een beeld geeft van de amerikaanse maatschappij van steeds maar beter willen op steeds jongere leeftijd.
De kinderen moeten hun ouders compenseren lijkt wel.

Het thema is zo goed dat het eigenlijk niet fout kan gaan. Acht kinderen, komend uit totaal verschillende milieus, worden gevolgd op weg naar de finale van de nationale spellingskampioenschappen. Vertederend, spannend en op een onopvallende, zo niet totaal toevallige manier, een oprechte illustratie van de American Dream. De woorden die deze tieners voor hun giechel krijgen, ongelofelijk. Aanrader.

Mwa, het hele verschil in socioculturele achtergrond van die deelnemertjes was inderdaad wel aardig, maar de hoofdmoot, dat oerAmerikaanse competitieve gedoe, in dit geval kennelijk ontwikkeld om ook nerds wat competitiefs te geven, interesseert me maar vrij weinig.

The Amercian Dream heeft natuurlijk zijn uitwassen. Zoals de Indiase vader...

Sowieso ook opvallend veel Indiase deelnemertjes. Kennelijk worden die erg aangetrokken door dit soort competitie.

Ik heb ook wel eens vernomen dat ook Chinese en Japanse jeugd in de V.S. gigantisch serieus is met dit soort dingen.

avatar van james_cameron
Prima docu, spannend en bij vlagen ontroerend. Werkt op meerdere niveau's: aan de ene kant jagen de jonge , zeer uiteenlopende kandidaten de American Dream na, aan de andere kant geeft de film een treffend beeld van het huidige amerikaanse schoolsysteem. Ook geeft de documentaire inzicht in de wijze waarop ouders met hun hyper-intelligente kinderen omgaan en hoe amerika steeds meer een smelkroes van culturen begint te worden. Uitstekend opgebouwd en gemonteerd- een terechte Oscar-nominatie.

avatar van Biglia
Onderwerp is boeiend, uitwerking vond ik een stuk minder. De '10 kleine negertjes' opbouw van de docu werd na een tijd toch behoorlijk langdradig.

Geeks of niet, de kinderen vonden het blijkbaar allemaal wel leuk. Behalve dan die Indiase jongen Neil. Waar de rest vertrok vanuit hun natuurlijke aanleg voor spelling werd hij klaargestoomd als voor de olympische spelen: 5 leraren! En dan die druk omdat het zijn eerste en enige kans was, zielig gewoon.

Ik heb ook met verwondering zitten kijken naar de kleding en de brillen van zowat iedereen, tot ik mij realiseerde dat dit opnames zijn uit 1999. Maar dan nog... .

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg leuke documentaire. Is stiekem veel dingen tegelijk. Een klein beeld van de Amerikaanse maatschappij doordat de kinderen totaal verschillende sociale, culturele en etnische achtergronden hebben. Een kennismaking met een typisch Amerikaans fenomeen dat ik eigenlijk nauwelijks kende (waarvan de finale trouwens live wordt uitgezonden op sportzender ESPN) en een wedstijd die ik ook nog lekker spannend vond. Ik leefde mee en koos mijn eigen favorieten (het meisje uit Washington en de "musical robot") en leefde mee. Helaas kwamen ze geen van beiden heel ver.

Met zo'n thema mag dat ook bijna niet misgaan, maar de makers toonden tijdens de wedstrijd een mooi gevoel voor randverschijnselen en emotie.

Erg vermakelijke, leuke film. Vloog om.

Dikke 3.5*

avatar van Sportingerke
Leuke documentaire, dat wel, maar voor mij duurde hij net iets te lang. Het verhaal had gerust kunnen verteld worden in een kwartiertje-halfuurtje minder.

Het eerste deel - waarin ze de kandidaten en hun ouders volgen - vind ik het sterkste, omdat daar een mooi beeld gegeven wordt van de verschillende kandidaten (en hun ouders) en hun motivatie. Eens de wedstrijd zelf bezig is, vond ik het allemaal nogal langdradig waarin er net iets teveel woorden g-e-s-p-e-l-d werden. Dit had ook wel te maken met het feit dat het allemaal Engelstalige woorden zijn, en ikzelf dus nooit kon meespelen, aangezien ik de spelling van dergelijke encyclopedische Engelse woorden niet ken.

Toch sprak het thema me zeker aan, want zelf speel ik regelmatig eens een quizje (wat volgens velen ook in het "nerdsegment" van ontspanningsmogelijkheden hoort).
Dat ook bij zulke gebeurtenissen de deelnemers erg competitief ingesteld zijn, is niet te verwonderen, aangezien het nu eenmaal in de natuur van de mens ligt om de beste te proberen zijn. Toch vond ik dat sommige deelnemers (vaak onder impuls van de ouders) wel erg ver gingen (privé-leraren, tegen hun zin spelling leren, ...). Het moet toch ook nog ergens leuk blijven.

Mijn favoriet was natuurlijk ook de muzikale robot

avatar van missl
goede opbouw want hierdoor ga je zelf een favoriet kiezen en is het tweede deel (het wat saaiere deel) ook nog interessant / spannend.

avatar van danuz
Dit is zowel als sociologische portrettering en als 'freakshow' zeer amusant. Ook al is speelt de wedstrijd zich iets meer dan tien jaar geleden af, het leek vaak wel uit een totaal ander tijdperk te komen. Wat een kinderen, wat een verhalen en wat een passie! Zou me goed kunnen voorstellen dat Harmony Korine hier nog wat inspiratie uit kan halen.

avatar van Vinokourov
Logorrhea, l-o-g-o-r-r-h-e-a

Spellbound is een heel aardige documentaire over acht geeky kinderen die aan de nationale spellingswedstrijd meedoen. Het is nogal een prestigieuze titel waar ze naar toe dingen, want de finale daarvan wordt zelfs uitgezonden op ESPN. In de eerste helft worden de acht kinderen en hun ouders geïntroduceerd, die zich vrijwel allemaal suf trainen. Niet alles lijkt me even gezond overkomen, maar goed. Het tweede deel beslaat de wedstrijd zelf. Echt tenenkrommend spannend werd dat niet, wel leverde het wat bizarre momenten op van half-overspannen kinderen en super meelevende ouders.

avatar van david bohm
Leuke documentaire over een toch wel bijzonder fenomeen met interessante portretten van acht van de deelnemers. Het meisje met de Mexicaanse ouders die op een ranch werken was mijn favoriet.