Revolutionary Road (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Sam Mendes
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Kathy Bates

Eind jaren vijftig, Amerika floreert. Frank en April Wheeler zijn een jong, aantrekkelijk en veelbelovend stel. Ze hebben twee leuke kinderen en wonen in een welvarende buitenwijk ergens in Connecticut. Maar gelukkig, of zelfs maar tevreden zijn ze niet. Frank heeft een saaie kantoorbaan, April treurt om een gefnuikte carrière als actrice. Ze waren toch voorbestemd om anders te zijn, beter? In een uiterste poging aan hun gezapige burgerbestaan te ontsnappen besluiten ze naar Frankrijk te gaan. In Europa zullen hun bijzondere gaven zich wel kunnen ontwikkelen, ver van de oppervlakkige consumptie maatschappij die Amerika in hun ogen is. Hun relatie verzandt echter in eindeloos gekibbel en jaloezie, en een drama lijkt onafwendbaar.

505 BERICHTEN 52 MENINGEN
avatar van love_xxx
Echt een mooie eerlijke film, zeker de moeite.
Kate Winslet + Leonardi Di Caprio = geweldig!

Wat een zeer matige film. Het verhaal is zeer matig en saai en stemmingswisselingen zijn aan de orde van de dag tussen dat stel. Nee, deze goede acteerprestaties hadden een beter verhaal verdiend.

M_puur schreef:
De eerste keer dat ik revolutionary road keek twijfelde ik of ik de film überhaupt wel goed vond. Maar dagen na het kijken van de film bleef het verhaal nog erg spoken in mijn hoofd. Na 3 keer kijken kan ik wel zeggen dat er eigenlijk weinig films zijn die zoveel indruk op mij hebben gemaakt.

Waar was je dan zo mee bezig?

De film kan niet tippen aan "Amercan beauty"....American Beauty gaat over het echte leven,echte mensen, echte gevoelens. Hier al gerefereerd ,maar ik vind Di Caprio , met zijn pubergezicht, niet geschikt voor deze rol, en Winslet heeft te weinig expressie. Als je dit laat spelen door Loren en Mastroianni krijg je een dijk van een film.De hele film heb ik het gevoel, dat er tussen mij en de film heel dik plexiglas zit. Ik kom er niet door, wil het ook niet. Iemand een traan gelaten omdat de hoofdrolspeelster overlijdt? De enige die echt is en daardoor boeit, is "de gek" en die zegt zeer ware dingen. Amerikaanse films blinken vaak uit in flat caracters en deze scoort daarin zeer hoog. Kennen we het koppel? Is er chemie tussen hen? Neen!! Integendeel, het blijven acteurs die een rol neer zetten. Btw ik vind Winslet toch een koelkast-uitstraling hebben...Waarom haat ze hem ineens-waarom slaat ze als een blad weer om? iemand haten omdat hij zijn droom niet verwezenlijkt? Kom....dan kan je de hele mensheid haten.Een film over burgerlijke non-conformisten, die het zich eigen hebben gemaakt om ontevreden en ongelukkig te zijn, wat op zich al burgerlijk is....Als een film het niet van een verhaal moet hebben dan moet een film het hebben van het neerzetten van personages, karakters. Dat doel is feilloos voorbij gestreefd, met dank aan de hoofdrolspelers, of de regisseur....??? ( Na zo'n film heb ik altijd de behoefte om een goede europese film of z -amerikaanse film te kijken)

Een huwelijk begint met een verovering. Met romantiek. Daarna komt de gewenning en een beetje leegheid. Wanner April een droom heeft en die niet tot verwezenlijking dreigt te komen, is e reen probleem. Een crisis.
Zo ongeveer kan je het heel kort samenvatten. Natuurlijk is er mee aan de hand. Zonder droom heeft het leven nauwelijks zin.
Kate Winslet (vooral zij!) en Leonardo Di Caprio brengen wel een geloofwaardige acteerprestatie en Sam Mendes is klasse.

avatar van blurp194
De American Dream, het ongebreidelde optimisme van de jaren-50 en -60. En de waarheid die daar soms achter schuilging, het verschil tussen droom en volwassen worden, het verschil tussen idealisme en verplichting.

Kate Winslet vooral is erg goed aan het acteren. Leo doet het in vergelijking wat minder, maar nog steeds best goed. Toch blijft de film misschien wat teveel in de thematiek hangen, en is er daarnaast vrij weinig om het iets extra's te geven. Maakt een stuk minder indruk dan American Beauty indertijd, bijvoorbeeld - het zou me verbazen als ik me deze film over een jaartje of wat nog herinner.

"Hun relatie verzandt echter in eindeloos gekibbel en jaloezie, en een drama lijkt onafwendbaar."

Ik vraag me af of ik hier een avond naar wil kijken...

avatar van mcdaktari

Ik wil eigenlijk alle films van Leonardo DiCaprio zien en heb de meeste ook wel gekeken, maar dit verhaal spreekt me niet zo aan, net zoals dekschrobber al zegt, heb ik wel zin in een avond naar gekibbel te kijken??
Maar ik denk dat vroeg of laat de drang naar DiCaprio films het toch zal winnen.

Het is een goede film, hoor.

avatar van hdehoon
Prachtige film. Ik miste het begin, dus wist ik eerst niet wat ik ervan moest denken. Maar ik bleef kijken en raakte steeds meer geintrigeerd door wat er voortdurend naar de oppervlakte borrelde en steeds weer op een andere manier, en steeds indringender in beeld kwam. Het slot was indrukwekkend, Kate Winslet is een formidabele actrice. Ik denk wat de film zo sterk maakt is wat er niet wordt uitgesproken: wat was dat leven waarvan de vrouw droomde? Waarom gaf de man het op? Misschien dat de 'gek' de waarheid sprak. Maar ook dat kom je niet te weten.

avatar van des1
Moedige film. Meestal is American suburbia de backdrop voor menige uiteindelijke happy ending. In deze film is Revolutionary Rd een boulevard of broken dreams. Moet uitputtend geweest zijn voor Kate Winslet. Bijna ondraaglijk om haar Weltschmerz te zien. En net zoals bij Mendes' American Beauty vormt de score (mostly piano) een integraal deel van het gevoel dat wordt uigestraald. Je vraagt je af of deze Britse regisseur de Amerikanen nog een keer een laatste spiegel zal voorhouden, als in een drieluik...

avatar van tomzorz
Jaren na de eerste kijkbeurt weet deze film me nog altijd te grijpen. Mendes laat hier zien dat hij een gelijkaardige thematiek zowel op meer artistieke wijze — American Beauty — als in pure dramavorm weet over te brengen. Plotgewijs liggen de credits hier natuurlijk bij Richard Yates, maar het is klasse hoe het audiovisueel gebracht wordt; inclusief de acteerprestaties van beide protagonisten én het niet te onderschatten personage van 'insane' John.

avatar van eRCee
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op zich wel een degelijke boekverfilming, om niet te zeggen nauwgezet, maar door de verandering van het medium wordt het eindresultaat toch wel behoorlijk anders. Mede door de relatief korte speelduur en het vrij expressieve acteerwerk krijgt de film van Revolutionary Road een wat dramatischer karakter. De leegheid en kilheid die rond beide hoofdpersonages hangt in het boek komt daardoor wat meer op de achtergrond te staan. Ook verandert de thematiek van tamelijk subtiel naar vrij kort door de bocht.
Verder vind ik dat Mendes veel goede keuzes heeft gemaakt. Dat begint natuurlijk al bij de casting; hoewel ik geen fan ben van Winslet past ze uitstekend in de rol van April, maar qua acteren vond ik DiCaprio een stuk beter. Vooral de ontbijtscène, het werd al gememoreerd door otherfool, aan het einde is bijzonder knap gespeeld, in al z'n banaliteit buitengewoon pijnlijk en gênant.
Filmisch wordt het vrij sober gehouden maar met een duidelijke lijn, waarbij de shots van de mensenmassa's uit het begin die fraai terugkomen rond het voorgenomen vertrek naar Parijs, erg goed werken in de karakterisering van Frank. De muziek is ook passend en mooi.
Het laatste kwartier kent wat teveel drama, ik denk dat de film dat niet nodig had (in tegenstelling tot het boek). Wél voortreffelijk is het echte einde; Mendes toont twee 'gewone' koppels en het toneelstuk dat zij voor elkaar opvoeren waardoor ze weliswaar niet zo eindigen als de Wheelers, maar of dat veel beter is...

avatar van Titatiko
Alleen al 4* voor Leo en Kate samen

avatar van Karl van H.
Mooie en zeer realistische film. Leonardo en Kate zijn samen toch wel een super acteerkoppel gebleken. Elke keer als die samen een contract tekenen spat de chemie van het doek af.
Het is niet makkelijk om samen een leven te lijden waar iedereen het echt mee eens en content mee is blijkt. Deze film is een zeer realistische een eerlijke weergave van wanneer een huwelijk fout kan gaan als twee mensen ervoor kiezen om niet goed te communiceren en/ook niet meer verbonden te zijn met elkaar. Super eerlijke film! Love it.

avatar van des1
Karl van H. schreef:

En dan toch maar een 3.0...? Heb het net opgewaardeerd naar een 4,5*.

avatar van Whazaa
Ietsjes te saai, maar wel prachtig acteerwerk!

Het Amerika van de fifties is de achtergrond van deze tragische prent vol flashbacks over een vastgeroeste relatie in neerwaartse spiraal van Leonardo Di Caprio en Kate Winslet (jawel, na Titanic). Twee uur deprimerende en sobere Sam Mendes-cinema, diepgaand en geloofwaardig neergezet door twee topacteursmet als slotconclusie dat het zeer moeilijk is om je leven echt drastisch om te gooien. Revolutionary Road en zijn acteurs werden bedolven onder de filmprijzen al was hij iets te onconventioneel voor de oscars. 3*

avatar van Boenga
Hij houdt van mainstream, van comfort, van zekerheden.
Zij wil anders en nieuw, stappen in het onbekende, ze wil uitdagingen.

In deze tijd zou een dergelijk koppel (in elk geval in 'het Westen') er snel een einde maken aan de relatie - zelfs met kinderen en/of een kind op komst. Toen was dat nog net iets anders.

Revolutionary Road heeft een wat aarzelende start, maar gaat al snel over in een meeslepend en beklemmend drama; een drama de naam 'drama' waardig. Sober, zonder overbodige franjes, maar met een paar heel sterke scenes, o.a. het ontbijt dat hier al eerder werd genoemd, en in grote mate gedragen door het sterke acteerwerk van DiCaprio en vooral Winslet. De uitdrukkingen op haar gezicht, hoe die haar gemoedstoestand uitbeelden... ijzersterk !

Eén minpuntje, tóch een onnodige franje, is de soms ultra-dramatische muziek. Bepaalde scenes waren visueel sterk genoeg om dat er nog aan toe te voegen.

American Beauty was m'n ding niet, maar misschien moet ik die toch maar een tweede kans geven. En ondertussen kijk ik in elk geval uit naar ander werk van Mendes.

avatar van Zwolle84
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ergens voelt Revolutionary Road aan als de Barry Lyndon van de 21e eeuw. Niet dat Sam Mendes hier de strijd aangaat met de cinematografie van Kubricks meesterwerk, wel omdat beide films eigenlijk te eerlijk zijn om op film vastgelegd te worden.

Waar Barry Lyndon nog op lichtvoetige wijze en met een dikke knipoog verslag doet van de hoofdpersoon die uiteindelijk niets bereikt in zijn leven, windt Revolutionary Road er geen doekjes om. Pijnlijk hard vertelt de film het verhaal van een echtpaar dat mooie dromen nastreeft, maar uiteindelijk verstrikt raakt in de uitzichtloosheid van de dagelijkse sleur.

Ik hoop dat het niet aan mij ligt, maar de film komt daarmee keihard bij me binnen en het is volgens mij heel moeilijk om hem niet als meetlat langs je eigen leven te leggen. Leo en Kate hebben daar een groot aandeel in door ongelooflijk knap en herkenbaar te acteren. Vooral de woorden die ze niet uitspreken dreunen hard na.

De zwaarste scènes vind ik niet de explosieve gevechten tussen het tweetal, maar juist de subtielere passages. Die buren die met een mix van vermaak en medelijden de onrealistische dromen aanhoren, maar bovenal die ontbijtscène waar het inmiddels tot op het bot ongelukkige echtpaar de schone schijn ophoudt. Die blik van April die oprecht probeert bewondering te hebben voor Franks aanstaande promotie en hem op pijnlijke wijze laat vertellen over dit nietige stapje omhoog op de sociale ladder en de reuzenstap waarmee hij zich daarmee van zijn dromen verwijdert. Ontzettende rotscène.

Mendes had deze zware kost kunnen verpakken in een duister, neo-noirachtig jasje. Veel regen, donkere wolken, schaduwwerk. Hij doet echter het tegenovergestelde door een zonnig American dream-plaatje te schetsen met zonovergoten, gifgroene grasvelden en "gelukkige" mensen op elke straathoek. En daarmee strooit hij alleen maar nóg meer zout in de wonden.

Ik kan dan ook niet zeggen dat ik heb genoten van deze film. Hij laat me zelfs met een knoop in m'n maag en een vertwijfeld gevoel achter. Revolutionary Road is een gemene en vaak tergend trage film die ik voorlopig even niet nog een keer hoef te zien. En dat maakt hem tegelijkertijd des te indrukwekkender.

De slotscène van de man die zijn gehoorapparaat uitdraait terwijl zijn vrouw vertelt over de Wheelers vat de hele film nog eens prachtig samen. Met de vervlogen dromen die je in de ogen van de oude man ziet, is dit een van de mooiste en pijnlijkste stukjes cinema die ik de laatste jaren heb gezien.

Een zeer goede film over een stel dat los wil breken uit de maatschappelijke ketenen en de hopeloze leegte van het burgerlijke bestaan van huisje-boompje-beestje om in Parijs een vrij, authentiek leven te gaan leven, gesitueerd in de hoopvolle jaren ’50 toen dergelijke dromen heel gewoon waren en vormgegeven in een zinderend huwelijksdrama dat erop is gebaseerd dat iedereen naar zo’n ‘echt’ leven verlangt maar de een die droom sneller opgeeft dan de ander.

American Beauty 2.0. Een aangrijpende film, niet omdat je meeleeft met de personages, maar wel omdat het je eigen gevoelens en ideeën over het leven op de proef stelt. Er zitten enkele uitstekende dialogen in en het spel is behoorlijk met hier en daar enkele uitschieters van met name van Kate Winslet. De naargeestigheid en het gevoel dat er iets onder de oppervlakte speelt is continu voelbaar. En de psyche van sommige archetypes wordt mooi blootgelegd met name waar het gaat om het overkomen van cognitieve dissonantie.

Toch kan deze film niet hoger dan een vier halen, omdat Sam Mendes zich na American Beauty ook enigszins herhaalt zowel qua thema als qua muziek; bovendien wordt de rol van sommige karakters in de film onvoldoende uitgediept en lijkt die soms ad hoc.

Goede film over ambities, frustaties, misverstanden, zwakheden, en tenslotte drama's binnen een jonge gezin.
Erg realistisch en uitstekend getypeerd.
Het verhaal krijgt beslist een boost door het uitstekend spel van DiCaprio en Winslett.
Enkele sprekende scènes. Alleen de figuur van de zwakzinnige vriend lijkt mij wel toch sterk overdreven.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opnieuw een erg sterke film van Mendes die me inderdaad doet denken aan American Beauty. Ook hier een soortgelijk onderwerp met de nette voorgevels en propere voortuintjes, maar met het principe van "ieder huisje draagt zijn kruisje", hoe perfect je je ook naar de buitenwereld toont, het is slechts schijn. De dromen die elk gezin tracht na te steven, maar onhaalbaar lijken door het eigen gecreëerde gevoel van hopeloze leegheid is zo frappant. Het gras is groener aan de overkant, het is een idee dat bij velen speelt en in deze film sterk naar boven komt. Deze film kan niet tippen aan de topfilm uit 1999, maar dat is helemaal geen schande.

Zeer sterk acteerwerk van Di Caprio en Winslet. Ook Michael Shannon kan ik steeds meer apreciëren. Schitterende rol speelde die. Di Caprio toont nog maar eens waarom hij tot de beste acteurs behoort van deze generatie. Schitterend hoe hij zich oprecht kwaad kan maken zonder te overacten. Zeer sterke dialogen, maar ook de andere scenes (zoals de ontbijtscene) voelt erg oncomfortabel. Het einde met die oude man is eveneens zo confronterend dat je jezelf er in herkent. Willen we dat allemaal wel niet eens? Het geluid afzetten: eventjes weg van de wereld, de sleur, het leven, het gezaag...?Wederom een film van Mendes waar je flink kan doorreflecteren op jezelf of op de samenleving.

avatar van Onceuponanytime
Scherpe dialogen tussen twee topacteurs, maar geen fan van dergelijke dramafilms.