Revolutionary Road (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Sam Mendes
met Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Kathy Bates

Eind jaren vijftig, Amerika floreert. Frank en April Wheeler zijn een jong, aantrekkelijk en veelbelovend stel. Ze hebben twee leuke kinderen en wonen in een welvarende buitenwijk ergens in Connecticut. Maar gelukkig, of zelfs maar tevreden zijn ze niet. Frank heeft een saaie kantoorbaan, April treurt om een gefnuikte carrière als actrice. Ze waren toch voorbestemd om anders te zijn, beter? In een uiterste poging aan hun gezapige burgerbestaan te ontsnappen besluiten ze naar Frankrijk te gaan. In Europa zullen hun bijzondere gaven zich wel kunnen ontwikkelen, ver van de oppervlakkige consumptie maatschappij die Amerika in hun ogen is. Hun relatie verzandt echter in eindeloos gekibbel en jaloezie, en een drama lijkt onafwendbaar.

avatar van Fryce
Erg goed neergezet, maar erg onprettig om naar te kijken. Paar wonderschone scènes.

avatar van pierre18
Sterke film waarin je wordt meegesleurd in de problemen van een getrouwd stel. Winslet is geweldig op dreef, wat een heerlijke actrice is zij toch. De film begint wat traag maar dat helpt uiteindelijk mee om een doordringend gevoel bij de kijker op te roepen. Onderhuids, waardoor je na een paar dagen er nog steds over nadenkt. De jongere garde onder ons zal het wel niet zo aan kunnen spreken, daarentegen de ouderen wel als zij die teleurstellingen hebben meegemaakt na een ambitieus, optimistisch en vol plannen in de jonge volwassen jaren.
In het begin ergerde ik me groen en geel aan elke sigaret die in elke scene werd opgestoken, maar later werd me duidelijk dat dit ook een onderdeel van de onzekerheid van hun was. Subtiel.
Hulde aan Sam Mendes

Drama met een hoofdletter.

Wie graag enige subtiliteit verwacht in z'n dramas kan deze film maar beter links laten liggen. Zowel Mendes als het duo DiCaprio/Winslet doen er alles aan om er zoveel mogelijk feels in te steken. Jammer genoeg voelt het verhaal zelf geoverdramatiseerd aan en weet het acteerwerk van de hoofdpersonages niet echt te overtuigen.

Wel geweldig is Michael Shannon, zowel z'n personage als hoe hij hem neerzet. 't Is jammer dat hij maar in twee scenes voorkomt, het zijn meteen ook de beste momenten van de film. Hij verdient eigenlijk een spin-off film, al lijkt me dat dan eerder een zwarte comedy te worden.

Verder verdrinkt deze film in de degelijkheidheid.'t Is allemaal wel aardig in elkaar gezet, visueel af en toe een extratje, pianotjes op de achtergrond, drama links en rechts, maar net als waar men zich tegen wil afzetten in deze film, is het gewoon zo enorm burgerlijk.

Moest het drama zelf dan nog indruk gemaakt hebben had het nog een doel gehad, maar zelfs het einde weet maar weinig emotie op te wekken. Raar hoe je zo'n moment eigenlijk zo weinig gewicht kan meegeven. Middelmaat dus, type film dat vooral voor de Oscars gemaakt lijkt.

avatar van nachtvlinder
Goede acteurs, maar het is eerder een niet zo geslaagd toneełstuk. Ze kunnen niet bij elkaar komen omdat ze niet bij zichzelf kunnen komen..... Maar 2 uur gekibbel is echt teveel van het goede.....

avatar van mjk87
Visueel mooi aangekleed met enkele sterke momenten. Die geluidloze dansscène van enkele seconden bijvoorbeeld, maar ook het laatste stuk vanaf de abortus is prima werk. En in potentie een erg mooi thema dat Mendes wil verfilmen. Maar helaas is dit veel te theatraal. Vooral Winslet is ergerlijk, maar ook samen met DiCaprio is dit een vreselijk ding. Vol grote EMOTIES, HUILBUIEN, SCHREEUWPARTIJEN. Op den duur zat ik er maar verveeld naar te kijken. En dan soms komt er weer een prachtige ingetogen scène tussendoor die veel meer zegt, zoals op het strand. En zeker DiCaprio los is prima te doen. Dan veer ik als kijker op, tot de volgende uitbarsting begint. En met die rol van Shannon kon ik ook weinig. 2,5*.

Al veel slechts van gelezen, daarom, ten onrechte, lang mee gewacht om hem op te zetten. Ook wel aangespoord door de andere knappe films van dezelfde regisseur.
Een koppel dat alles heeft, of lijkt te hebben, om gelukkig te zijn en toch doodongelukkig is, vooral zij. Mooi huis, 2 leuke kinderen (ze zijn wel altijd weg als het koppel zwaar ruzie maakt), een baan voor de man die niet slecht betaald (maar wel oersaai is...), bevriende koppels, uit kunnen gaan....
Anderzijds dachten ze van zichzelf, dat ze beter waren, anders, artistieker, echter, losbandiger.....de ontdekking dat ze een doorgewoon koppel zijn dat niets méér realiseert, dan de rest doet de wanhoop toeslaan. Zeker zij, vrouwen hadden meestal nog geen werk, geraakt getraumatiseerd door de doodsaaie alledaagse banaliteit. Uiterst sterke acteerprestaties van DiCaprio, Winslet en in de bijrollen zeker ook van Shannon en Kathy Bates.