Joheunnom Nabbeunnom Isanghannom (2008)

Alternatieve titels: The Good, the Bad, the Weird | 좋은 놈, 나쁜 놈, 이상한 놈

Zuid-Korea
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Kang-ho Song, Byung-hun Lee en Woo-sung Jung

In de jaren dertig van de twintigste eeuw, wanneer het Koreaanse schiereiland onder bewind staat van de Japanners, vertrekken veel Koreanen naar Mantsjoerije om te overleven. Sommige worden bandieten, sommige treinrovers en anderen worden premiejagers. Wanneer "The Weird", een onverbeterlijke treinrover, een Japanse trein berooft, ontdekt hij een schatkaart. Deze schatkaart wordt echter gezocht door de meedogenloze bende "The Bad". Toevallig bevindt premiejager "The Good" zich ook op de trein in zijn achtervolging op "The Bad". Nu achtervolgen de drie elkaar met ieder zijn eigen doel.

groente12
Theunissen schreef:
Ben nooit een fan geweest van Aziatische films en deze film is eigenlijk ook maar een slap aftreksel van het ijzersterke origineel "The Good, The Bad & The Ugly". Gelukkig liggen Clint Eastwood en Eli Wallach nog niet in het graf want anders hadden ze zich omgekeerd bij het zien van deze achterlijke productie. De film draaien ze regelmatig op Film 1 maar nooit heb ik het voor elkaar gekregen om de film langer te kijken dan 10-20 minuten. Ik zal dan ook geen stem uitbrengen op deze zooi.

avatar van pierrrke
dit is geen western maar een oostern, en een verdomd goede ook nog !

Dus, om al die lange verhalen kort te maken, gewoon een originele film.

heb de film een hele tijd terug gezien, maar vond hem toen al te gek en zou het nu ook vinden. lekkere 'eastern' zoals hij ook wel wordt genoemd. een ode aan de spagettie western met een koreaans tintje. heb me erg goed vermaakt met deze film

4.0 van mij

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vermakelijke film die westerns van Leone flink citeert en ook wel soms bijna parodieert, dat alles in een verzorgde, maar erg gelikte Koreaanse actiefilmstijl die zijn hoogtepunt bereikt in een spectaculaire achtervolgingsscene, het beste van de hele film. Ik heb me er mee vermaakt, soms lachte ik, maar vond het ook nogal een lege film, eentje die je heel kort na het kijken alweer kwijt ben en waarvan ik me over een jaar nog vooral die achtervolgingsscene herinner. Met dik aangezette personages, vooral The Weird en The Bad, The Good hing er een beetje loos bij.

Alles wordt gesitueerd (en dat is eigelijk wel opvallend) in Mantsoerije, wat een soort nepstaatje was dat de Japanners uitriepen in het door hen bezette deel van China in de jaren '30. Die (nogal gruwelijke) oorlog ligt erg gevoelig in zowel China als Japan, maar blijkbaar veel minder in het ook bezette Korea. Ik kan me niet voorstellen dat ze in China of Japan er zo'n luchtige film zouden durven situeren.

HALVE TAMME.
Deze film had ik al een tijd in de kast liggen en gister besloten om hem maar eens te gaan kijken.Waarom heb ik deze film zo lang laten liggen,want hij is echt goed.Leuke karakters,goed verhaal en vol op spannende en flistende acties.Ik heb me eigen geen moment verveeld bij deze film.Deze originele film is zeker een aanrader.Veel kijkplezier mensen want dat gaat deze film zeker opleveren.

ipman-99
"The Good, The Bad, The Weird." ... " !!!

Fantastische 'eastern' !!! Heerlijke Aziatische 'eastern' die een regelrechte ode brengt
aan het genre spaghetti western(s) ! De nadruk ligt op spektakel en veel fun !
Over the top met heerlijke karakters en een vette knipoog naar Sergio Leone !
De film zit vol met heerlijke vuurgevechten en achtervolgingen ... (trein, brommer, paarden ... ) !!!
De cast werd gevuld met geweldige acteurs ..., zeker wat het 3 tal betreft !
De eindscène had natuurlijk de knipoog uit 'The Good, The Bad And The Ugly' !!!
Prima spectaculaire Aziatische 'eastern' !

avatar van Gang_Star
Een film vol actie, leuke rollen en veel humor. Een prima wegkijker die nergens verveelt.

Beetje laat, maar toch uiteindelijk gezien.

Zuid-Koreaanse cinema ligt me niet zo, Westerns al helemaal niet. Jee-woon Kim wel en die maakt het dan ook wel weer waar. Afgezien naar wat verwijzingen van Leone's bruine gekladder heeft dit verder gelukkig niet al te veel met zijn films te maken.

Wel een vermakelijke, vlot in elkaar gezette actiefilm. Kim pakt regelmatig uit met prachtig camerawerk, al moet ik ook zeggen dat het vaak de verkeerde kant opgaat. Die achtervolging tegen het eind is dan wel fenomenaal, eigenlijk is ze niet zo best in beeld gebracht. Teveel slecht gebibber met de camera.

The Weird eist duidelijk de hoofdrol op, doet dat met verve en zorgt ook voor de nodige geslaagde humor. The Bad vond ik minstens evenwaardig, Byung-hun Lee speelt hem met stijl en geeft de film een gewenst donker randje mee. Enkel The Good is een saaie kneuter, gelukkig is zijn rolletje dan ook het kleinst.

Veel actie verder, best charmant en lekker vlot in beeld gebracht. Verder een wat gekke mix van paarden, treinen en machinegeweren, al is Kim daar zeker niet de eerste die zoiets flikt natuurlijk. 't Is jammer dat de actiescenes niet iets beter in beeld gebracht werden, anders had deze film nog net dat ietsje beter geweest. Een minuutje of 20 had er trouwens ook nog wel afgemogen, meer dan 2 uur hoeft dit echt niet te duren.

Kim blijft één van de beste commerciële Koreaanse regisseurs, al heeft hij daar eerlijk gezegd nu ook weer niet zoveel concurrentie. Deze past in ieder geval perfect in z'n rijtje leuke films.

Het antwoord op "The Good, the Bad and the Ugly" was niet Jie-woon Kim's beste productie. De stunts waren spectaculair, de actie was adembenemend en vanzelfsprekend waren er de beschietingen, explosies en genoeg bloed, maar het verhaal bleef daar bij achter: weliswaar rechtlijnig, maar zonder enige versiering. De combinatie tussen meedogenloosheid en humor sprak me niet aan. De personages vond ik cliché- en patroonmatig en bovendien duurde de film te lang.

avatar van Insignificance
Een vermakelijke makeover. Best een gewaagde onderneming, lijkt me althans wel iets waar je flink nat mee kunt gaan, maar Jee-woon slaat zich er met speels gemak doorheen. Denk aan Leone's klassieker, een Raiders of the Lost Ark motor eronder en een Zuid-Koreaanse zwier, zoiets. Als het daar op humor aankomt, wil het daar wel eens kolderieke, flauwe toestanden opleveren, hier vooral rondom The Weird, en dat is ook wel eens zo, maar het is vaak net zo droog en leuk. Die oude, grote duikhelm bijvoorbeeld.

De anachronistische geintjes mogen er wat dat betreft ook zijn. Levert een rijke wereld op. Zo kleurrijk als het maar zijn kan, vrolijke, avontuurlijke muziek, geweldige uitdossingen, doldwaze pief paf poef met klapperpistooltjes en meer, lomp gooi- en smijtwerk en sappige messenstekerij. Aan actie geen gebrek. Soms ook best een tikje grof. Het segment ergens in het tweede uur is het absolute hoogtepunt. Woo-sung (The Good) is een beetje de klos in al dit geweld, Byung-hun, The Bad, is de aller-, állercoolste.

avatar van mcdaktari
HALVE TAMME. schreef:

Dat klinkt me heel bekend want ik heb deze film ook al enkele jaren liggen en om de één of andere reden nog nooit gekeken. Als ik dat zo lees moet ik er toch maar eens aan beginnen. Ik ben tenslotte een liefhebber van Koreaanse films.

avatar van Daenelia
Hij's leuk. Ik heb ervan genoten. Eén van de eerste koreaanse films die ik gezien heb, denk ik, dus nog niet veel vergelijkingsmateriaal. Maar hij was leuk, en hard, en verrassend, voor mij.

avatar van DVD-T
Kim Jee-woon heeft deze Asian Western net zo episch gemaakt als Leone's klassieker.

Het is een soort van remake als de bijna gelijknamige film maar geupdate naar de Aziatische situatie die destijds speelde. Het verhaal wordt op een geweldige manier verteld en heeft genoeg eigen gezicht om zich te onderscheiden van het origineel. In de Aziatische cinema gaat het er heel anders aan toe dan in de Amerikaanse cinema en zelfs in de Europese. En deze regisseur laat dat fantastisch zien. Kijk alleen al naar zijn andere meesterwerken I Saw the Devil en A Bittersweet Life.

Het verhaal volgt drie personages in hun zoektocht naar een schat. Op een of andere manier zijn deze karakters met elkaar verbonden. En daar is waar de originaliteit om de hoek komt zetten. De film gaat dan een heel andere kant op dan je zou verwachten. En dat geld ook zeker voor de climax. Erg onverwacht einde. Geweldig geschreven.

De actie scenes zijn al net zo episch als de setting en het verhaal. Met als toppunten het vuurgevecht en de finale van 20 minuten met de achtervolging door de woestijn. Deze achtervolging die alles bevat van het schieten vanaf een paard tot grote explosies onder begeleiding van Santa Esmeralda's Don't Let Me Be Misunderstood.

Zoals altijd is de humor in Zuid-Koreaanse films een beetje vreemd maar bevalt hier heel goed en komt lekker over. Waarschijnlijk is dit mijn tweede favoriete film uit Zuid-Korea.

avatar van Woland
The Good, The Bad and The Weird begon nog vrij goed. Het is voor mij sowieso voor het eerst dat ik een Koreaanse western (ik heb ook al de namen eastern of kimchi western voorbij zien komen) zie - al speelt het zich af in Mantsjoerije, inderdaad in het Verre Oosten. Hoe dan ook, we zien de drie titelfiguren al snel voorbijkomen, en het begint met een knallende achtervolging op en rond een trein. De goede punten van de film komen hier al naar voren, en dit herhaalt zich een aantal malen: de actiescenes zijn echt tof gemaakt, met een vleugje humor, mooi gefilmd en over het algemeen lekker gestoord gemaakt. Er is ook een coole mix van voertuigen, met met name veel paarden maar ook motoren - je krijgt er bijna een soort van Mad Max-vibe van. Maar daarna beginnen de problemen langzamerhand. Het is een wat dunnetjes verhaaltje over een zoektocht naar een kaart, en hoewel The Weird een leuk karakter is, vind ik zowel The Good als The Bad niet heel interessant.

Het middenstuk laat het euvel van de film goed zien - tussen de actiescenes waarin het meestal ook echt goed los gaat zitten erg lange, saaie tussenstukken waarin de film me totaal niet kon boeien. Het had wat mij betreft zo een half uur korter gekund, en ook wat meer verhaal of ontwikkelingen tussen de actie in had gescheeld. Wat overblijft zijn wel een hele rits erg gave actiescenes, en vooral de lange achtervolging op zo'n 2/3e van de film is erg spectaculair, maar de rest van de film kon ik toch weinig mee - actiefilms zijn sowieso niet echt mijn genre. Nog wel een plusje voor de shootout met een duidelijke hommage aan het 'origineel', maar toch kom ik niet verder dan 2.5* voor Joheunnom nabbeunnom isanghannom.

avatar van zoutzak
Geinige noodle western!