• 15.761 nieuwsartikelen
  • 178.104 films
  • 12.215 series
  • 33.986 seizoenen
  • 647.148 acteurs
  • 199.025 gebruikers
  • 9.373.111 stemmen
Avatar
 
banner banner

4 Luni, 3 Saptamâni si 2 Zile (2007)

Drama | 113 minuten
3,60 680 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 113 minuten

Alternatieve titels: 4 Months, 3 Weeks and 2 Days / 4 Maanden, 3 Weken en 2 Dagen

Oorsprong: Roemenië / Nederland

Geregisseerd door: Cristian Mungiu

Met onder meer: Anamaria Marinca, Vlad Ivanov en Laura Vasiliu

IMDb beoordeling: 7,9 (65.441)

Gesproken taal: Roemeense

Releasedatum: 1 november 2007

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot 4 Luni, 3 Saptamâni si 2 Zile

"At what moment do we begin to live?"

Roemenië ten tijde van de laatste dagen van het communisme. Otilia en Gabriela zijn studentes; ze delen een kamer in Boekarest. Gabriela is zwanger. De meisjes maken een afspraak om een zekere heer Bebe te ontmoeten in een goedkoop hotel. Hij zal Gabriela's illegale abortus uitvoeren. Maar Bebe weigert het geld van de studentes en wil betaald worden door een wederdienst.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Keutul schreef:

Mooie film die erg realistisch overkomt. Goed acteerwerk. Zeker een aanrader! Het geeft ook goed de problemen weer van het abortusverbod in roemenië wat weer te generaliseren is naar andere landen met abortusverbod.

Dat generaliseren snap ik niet zo. Deze film gaat dan ook niet primair over abortus of het verbod daarop. De film gaat over de vriendschap (loyaliteit en opoffering) van een jonge vrouw. En dat allemaal in het tijdsbestek van één dag. Ze gaat namelijk ook naar de verjaardag van de moeder van haar vriend (ook dat is opoffering in een vriendschap). Abortus is slechts een van de onderwerpen. En voor mijn gevoel wil de film helemaal niet zoveel zeggen over dat onderwerp. Neemt niet weg dat het een geweldig geslaagde film is. De beste van het jaar wat mij betreft, geen idee wat er dit jaar nog komt dat dat nog zal verhinderen.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Keutul schreef:

Het geeft ook goed de problemen weer van het abortusverbod in roemenië wat weer te generaliseren is naar andere landen met abortusverbod.

Abortus was streng verboden in Roemenie tijdens het bewind van Ceaucescu. Nu niet meer. Deze film speelt zich af een paar jaar voor de val van Ceaucescu...


avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

  • 1145 berichten
  • 197 stemmen

Ik vond het zwaar. Het komt rauw op je dak doordat alles zo expliciet is. Ik ben veel te labiel voor dit soort films denk ik. het onvermogen te communiceren, omdat sommige dingen niet goed te vatten zijn in woorden(B.v. tussen de vrouwelijke hoofdpersoon en haar vriend) sprak me aan. Ik ervaarde dit erg sterk na de film. Men wil dan graag dat je iets vindt enzo. Daarnaast vond ik het best ongepast dat er mensen gaan grinniken bij de eindscene met dat bord vlees, een beetje morbide humor.(Al dan niet door de regisseur zo bedoeld. Ik voel me nog niet in staat dit te beoordelen.


avatar van Denveen

Denveen

  • 355 berichten
  • 288 stemmen

Volkskrant gaf de film 5 sterren, dus ik denk ik ga hem gewoon kijken. Helaas: De film kon me totaal niet boeien, vond het heel sterk geacteerd, kwam heel geloofwaardig over, maar de setting en het tempo van de film vond ik gewoon slaapverwekkend. Ik ben hier niet voor gemaakt denk ik...


avatar van Keutul

Keutul

  • 299 berichten
  • 1118 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

(quote)

Dat generaliseren snap ik niet zo. Deze film gaat dan ook niet primair over abortus of het verbod daarop. De film gaat over de vriendschap (loyaliteit en opoffering) van een jonge vrouw. En dat allemaal in het tijdsbestek van één dag. Ze gaat namelijk ook naar de verjaardag van de moeder van haar vriend (ook dat is opoffering in een vriendschap). Abortus is slechts een van de onderwerpen. En voor mijn gevoel wil de film helemaal niet zoveel zeggen over dat onderwerp. Neemt niet weg dat het een geweldig geslaagde film is. De beste van het jaar wat mij betreft, geen idee wat er dit jaar nog komt dat dat nog zal verhinderen.

'

Ik bedoelde niet dat het primaire van de film de abortus zelf was, maar dat ik dat ook in de film goed vind terugkomen. Na de film dacht ik dat de film goed laat zien dat een abortusverbod alleen maar tot slechte dingen leidt. Ik hoop dat mensen door zo'n film kunnen zien dat een systeem waar abortusverbod is niet werkt en het criminaliteit en misbruik in de hand werkt.

Tuurlijk gaat het ook over veel meer andere zaken (die jij noemt). Maar dit is wat ik ermee bedoelde.


avatar van maumau

maumau

  • 6 berichten
  • 5 stemmen

Prachtig filmwerk, prachtig acteerwerk, saaie film, kon me niet echt boeien. Ben ook niet zo gek op de sombere oostblok sfeer ik weet het, het was/is zo ben er zelf geweest maar wordt altijd een beetje naargeestig van. Trouwens de officiele versie als boven klopt niet wat betreft bebe, hij weigert het geld niet hij vind het te weinig.


avatar van maumau

maumau

  • 6 berichten
  • 5 stemmen

Ik Doe Moeilijk schreef:
Ik vond het zwaar. Het komt rauw op je dak doordat alles zo expliciet is. Ik ben veel te labiel voor dit soort films denk ik. het onvermogen te communiceren, omdat sommige dingen niet goed te vatten zijn in woorden(B.v. tussen de vrouwelijke hoofdpersoon en haar vriend) sprak me aan. Ik ervaarde dit erg sterk na de film. Men wil dan graag dat je iets vindt enzo. Daarnaast vond ik het best ongepast dat er mensen gaan grinniken bij de eindscene met dat bord vlees, een beetje morbide humor.(Al dan niet door de regisseur zo bedoeld. Ik voel me nog niet in staat dit te beoordelen.


Sorry maar ik vond de film op een korte scene na gelukkig helemaal niet zo expliciet


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

Eén van de beste films van 2007. Ik ga er later nog wel een recensie over schrijven.

Zojuist gezien in Rialto in Amsterdam. Ik wil het eerst laten bezinken.

4.5*


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3637 stemmen

dragje schreef:

Eén van de beste films van 2007.

Mee eens. Voorlopig zelfs de beste die ik gezien heb. Al moet ik daar als kanttekening bij plaatsten dat ik nog heel wat 2007-films moet zien.


avatar van donnie darko

donnie darko

  • 6140 berichten
  • 2823 stemmen

DevendraBan schreef:

(quote)

De Standaard en Knack, ooit van gehoord?

Sorry dat ik toevallig de HUMO en de Morgen thuis heb liggen. Ik ga niet alle kranten lezen gewoon om u gunstig te stemmen, hoor.


avatar van donnie darko

donnie darko

  • 6140 berichten
  • 2823 stemmen

Zeer goede film. Al vond ik de eerste drie kwartier wat traag, dat wordt ruimschoots goed gemaakt door het volgende fenomenale uur. De hoofdactrice was zeer goed in haar rol, en de film ziet er zeer mooi uit. Een terechte Gouden Palm.

4*


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15578 berichten
  • 2843 stemmen

Mijn 1ste Roemeense film,

Was wel benieuwd of deze film de enorme hype de laatste tijd rondom de Roemeense cinema rechtvaardigt.

Opvallend dat de naam Lilja 4 - Ever nog niet is gevallen bij deze film. Vond Otilia wel wat weghebben van het hoofdpersonage uit die film. Verder houden de vergelijkingen wel op. Opvallend genuanceerd wordt er hier een beeld geschetst van de nadagen van het communisme. Men klaagt geen steen en been over het systeem. Mede dankzij een angst om vervolgd te worden, maar toch. Verder opvallend weinig gejank en realistisch ogende harde confrontaties tussen de 2 meiden en de man die de abortus uiteindelijk uitvoert. Deze drijft de meisjes bijna tot waanzin met zijn grenzeloze cynisme.

Egocentrisme is Otilia vreemd. Behulpzaam toont zij zich een strijdmakker die de kastanjes voor haar vriendin uit het vuur probeert te slepen. Tegelijkertijd betekent dit dat ze haar eigen leven wat verwaarloost en aan het denken wordt gezet over haar eigen toekomst. Dat moment dat ze zit te verpieteren bij haar schoonfamilie aan tafel is een sterk psychologisch staaltje film, vooral doordat de passage zowel komisch is als confronterend.

Het vrijwel ontbreken van muziek stoorde niet en versterkt alleen maar het gevoel dat we hier niet met zomaar een film te maken hebben. Het oogt allemaal rauw en realistisch. De vertelstructuur is rechttoe rechtaan. Geen flashbacks en vreemde tijdsprongen. Daardoor qua verhaalstructuur ook niet zo gekunsteld als 21 Grams en qua dramatiek niet zo gelikt als die film. Het camerawerk richting het einde versterkt de gevoelens van onbehagen bij de hoofdpersonen. Maar een vergelijking met Aronofsky gaat mank.

Europa heeft er weer een boeiend filmland bij, zo lijkt het. 4*


avatar van DevendraBan

DevendraBan

  • 81 berichten
  • 0 stemmen

donnie darko schreef:

(quote)

Sorry dat ik toevallig de HUMO en de Morgen thuis heb liggen. Ik ga niet alle kranten lezen gewoon om u gunstig te stemmen, hoor.

Feit is dat ik op het oordeel van door mij genoemde tijdschriften meer vertrouw. Ook vind ik de kwaliteit beter.

Kan iemand de korte samenvatting bovenaan herschrijven want het (proberen) lezen van degene die er nu staat, is een ware pijn voor het oog.


avatar van kos

kos

  • 46691 berichten
  • 8849 stemmen

Uiterst merkwaardig shot op het einde, iemand opgevallen?

Je (de camera) zit bij de dames aan tafel in het hotel en luistert en kijkt mee.
Dan zijn ze uitgepraat en blijkt de camera opeens achter een raam te staan, m.a.w. er staat een ruit tussen jou (de camera) en de meisjes. Je ziet daar ook de reflecterende koplampen van langsrijdende auto's.

Vreemde keuze! of zou het een foutje zijn, nee toch?

(heb verder niet zoveel toe te voegen aan het al eerder geschrevene over de inhoud van de film).


avatar van kos

kos

  • 46691 berichten
  • 8849 stemmen

Mug schreef:

Enigste irritatie: de hele film leek wel een reclame-blok. Geen minuut ging voorbij of er werd weer een produkt-naam genoemd. Dat had wel minder gemogen mijns inziens.

Heeft me geen moment gestoord, omdat het vooral ging om 3de rangs B-merken uit het voormalig Oostblok, bepaald geen product placement...


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Een ijzersterke film die zich met gemak kan meten met de beste films van 2007. Vanaf het begin tot het einde werd ik meegesleurd in het verhaal. Verder deel ik de mening van de anderen die deze film met een ruime voldoende hebben beloond. En waarom een groot aantal mensen deze film met een onvoldoende hebben beloond is mij totaal onduidelijk, want het enige argument van saaiheid is niet echt overtuigend.

Er zijn wat mij betreft minimaal een drietal fragmenten die extra aandacht verdienen:

kos schreef:
Uiterst merkwaardig shot op het einde, iemand opgevallen?


Het laatste shot viel mij ook op. Persoonlijk vond ik het wel apart. Het geeft extra verbondenheid aan met het publiek, en tevens gaf het de emotie van Otilia op dat moment weer. Ik denk dat het vooral een blik was van totale emotionele uitputting, en een verbaasde blik omdat die uitputting niet te bespeuren was bij haar vriendin.

Daarnaast was er het shot van de foetus, dat een hele grote indruk op mij maakte. Je kan je afvragen of het shot noodzakelijk was, ik vind van wel. Het gaf mij aan waar het allemaal omgaat, en dan met name het unieke wat een kind is, dat verloren gaat.

Ook zat ik tijdens het kijken met de vraag of Otilia zelf ook zwanger was. Er was in ieder geval iets met haar aan de hand, gezien de bloedneuzen en het overgeven. Dat verklaart in ieder geval wel het aparte gesprek met haar vriend, waarbij ze duidelijk communicatieproblemen hadden.


Ik ben benieuwd wat anderen van deze momenten vonden en misschien eigen ideeën erover heben.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Terechte Palm-winnaar, een film om stil van te worden.

De link met de Dardennes is snel gelegd, maar ik schat deze zelfs nog iets hoger in. Menselijker, minder pure ellende ook, in zekere zin ook mooier. Laten we zeggen: beter dan Rosetta en L'Enfant, maar even goed als Le Fils .


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2528 stemmen

Indrukwekkende, rauwe en realistische film waarover eigenlijk alles al is gezegd in eerdere posts. Wekt zeker verlangen op om meer Roemeense films te checken (dit was de eerste)


avatar van darkjaap

darkjaap

  • 926 berichten
  • 535 stemmen

gewoon een meesterwerk met een prachtig regie en zeer goed geacteert verhaal ontzettend aangrijpend je leeft echt mee met de personages kortom meesterwerk

5*


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Komt moeilijk op gang maar dankzij de trage pacing zoek je het verhaal. Met name de scene bij het familiefeest was briljant. Maar in zijn geheel ook net niet erg onderscheidend. 3,5*


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Vind het opvallend dat de film niet is genomineerd voor de beste buitenlandse film....


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

USA en Abortus? Denk eens na. Wie is aan de macht ?


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Als dat nou de reden is om de film niet te nomineren.....


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

FisherKing schreef:

USA en Abortus? Denk eens na. Wie is aan de macht ?

Volgens mij zit er in die oscar kliek gewoon nogal wat conservatief volk. Heeft in dit geval niet zo zeer iets met de huidige president te maken lijkt me. Dat is van alle tijden...


avatar van darkjaap

darkjaap

  • 926 berichten
  • 535 stemmen

de film komt uit roemenie zover ik weet


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

Ja, dus?


avatar van darkjaap

darkjaap

  • 926 berichten
  • 535 stemmen

was een quote bericht p het bericht van fisherking


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Hier een stuk op een Amerikaanse blog over de kwestie hierboven.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

gotti schreef:

(quote)

Volgens mij zit er in die oscar kliek gewoon nogal wat conservatief volk. Heeft in dit geval niet zo zeer iets met de huidige president te maken lijkt me. Dat is van alle tijden...

Heeft duidelijk te maken met een nogal conservatieve christelijke moraal. Voor de jaartelling hadden we er in ieder geval geen last van.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

Die conservatieve moraal is van alle tijden hoor. Hij is in de loop der jaren alleen wel wat meer geworden...