Swamp Thing (1982)

Alternatieve titels: Gedrochten uit het Moeras | Monsters uit het Moeras

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Wes Craven
met Louis Jourdan, Adrienne Barbeau en Ray Wise

Dr. Alec Holland woont in een moeras en probeert daar iets nieuws te maken. Hij probeert om een kruising tussen een dier en een plant te maken. Maar door een ongeluk wordt hij zelf een kruising tussen een dier en een plant en wordt er op hem gejaagd.

Tegenvallende film over een wetenschapper die onderzoek doet naar een nieuw soort plant. Genoeg prachtige opnames van de moerassen in South Carolina. Maar verder stelt deze ouderwets aandoende monsterfilm nogal teleur. Van acteerwerk is niet echt sprake en de monsterkostuums zien er wel erg goedkoop uit. Niet bepaald de beste film van Wes Craven.

avatar van alexspyforever
Vreemd genoeg beviel deze mij een pak beter dan ik had verwacht. Uiteindelijk is het meer een actie-, superheldenfilm geworden dan pure horror. Eigenlijk wel een vrij tragisch verhaal waar een goede vaart in zit al zitten er toch wel de nodige clichés in. Op enkele scènes na zou ik bijna durven stellen dat het een film voor de hele familie is. Ja, het naakt van de exotische rondborstige Adrienne Barbeau is misschien iets teveel voor de kleine kinderogen, doch niet meteen gepresenteerd op een seksuele manier. Het monster mag er dan goedkoop uitzien, de setting van de moerassen en de jungle vind ik echt wel knap. Toch eens een actiefilm die ik kan waarderen, Gang_Star zal het graag horen.

avatar van ChrisM
Film is zwaar ondergewaardeerd naar mijn mening.
Regie Wes Craven met muziek die herkenbaar klinkt bij de horrorliefhebbers de stijl van Manfredini.... Dit filmpje inmiddels 36 jaar oud heb ik op BR formaat full uncut NSM Records.

avatar van Filmkriebel
Dit is zo'n film die een remake zou verdienen. Typisch iets voor iemand als Guillermo del Toro; die zou er nog iets goeds van kunnen maken. Swamp Thing is een bizarre en campy B-film, gebaseerd op een comic. Vooral in de tweede helft gaat het helemaal de mist in, en wist ik niet meer of ik dit nu komisch moest vinden (shrinking Bruno) of spannend. Neigde toch meer naar het eerste. Verder ziet het er inderdaad heel goedkoop uit met die kostuums, slechte makeup en die Adrienne Barbeau, wiens borsten indrukwekkender waren dan haar suffe acteerprestatie. Beetje Deliverance, The Hulk, Beauty & the Beast door elkaar. Ik vond het niet van begin tot eind slecht moet ik zeggen, en dat komt vooral omdat het zo'n eigenaardig werkje is waar achteraf bekeken toch wat potentieel in zat voor iets beters.

avatar van Phantasm
Leuke in elkaar gezette horror - science/fiction waar ik me geen moment heb verveeld. Prima vermaak.