• 10.953 nieuwsartikelen
  • 8.999.584 stemmen

THX 1138 (1971)

Sciencefiction / Drama | 86 minuten / 88 minuten (director's cut)

Genre: Sciencefiction / Drama

Speelduur: 86 minuten / 88 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Robert Duvall, Maggie McOmie en Donald Pleasence

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot THX 1138

"Visit the future where love is the ultimate crime."

THX-1138, LUH-3417 en SEN-5241 proberen te ontsnappen uit een futuristische samenleving die zich onder de oppervlakte van de aarde bevindt. De samenleving heeft seks verbannen en gebruikt drugs om de bevolking te controleren.

avatar van shrink

shrink

• 1986 berichten

De film krijgt een voldoende door de kunstachtige beelden. Die zijn gewoon super. Maar het verhaal boeide me voor geen meter en er zat totaal geen vaart in.

avatar van Flavio

Flavio

Ik sluit me aan bij de recensie van Woland. Had hier veel meer van verwacht, de beelden die ik ervan kende spraken we op zich wel aan maar verhalend is dit echt drie keer niks. Een dystopie werd nooit zo slaapverwekkend gebracht.

avatar van John Milton

John Milton

Wat een verrassing. Dit was zoveel beter dan ik had verwacht, production design was enorm indrukwekkend. Talent van Lucas is inderdaad duidelijk zichtbaar. Best experimenteel idd, maar ik vond het een erg strak neergezette sci-fi dystopie.

avatar van Basto

Basto

Toen ik de film begin jaren 90 in de nachtvoorstelling zag, viel ik erbij in slaap. Nu herzien op blu ray en ergens begrijp ik dat wel.

Het begin is nogal monotoon, zowel qua beeld als verhaal. Dit soort nerdy sciencefiction is ook niet helemaal aan mij besteed. Al kan ik de strakke art direction en compleet eigen visuele stijl wel waarderen. Zeker naarmate de film vordert en we meer bijzondere locaties en zelfs wat actie voorgeschoteld krijgen. Leuk ook om te zien welke invloeden dit had op Star Wars en The Matrix.

Inhoudelijk kon het me niet echt overtuigen, maar op visueel vlak vind ik het toch wel erg sterk.

Krappe 3,5