THX 1138 (1971)

Sciencefiction / Drama
86 minuten / 88 minuten (director's cut)

geregisseerd door George Lucas
met Robert Duvall, Maggie McOmie en Donald Pleasence

THX-1138, LUH-3417 en SEN-5241 proberen te ontsnappen uit een futuristische samenleving die zich onder de oppervlakte van de aarde bevindt. De samenleving heeft seks verbannen en gebruikt drugs om de bevolking te controleren.

AC1 schreef:
Tja, vroeger waren de mensen trager van begrip, hè.

Let op, specifieer wat je bedoelt met "visueel" want op dat vlak is er onlangs via digitale tussenkomst het een en ander veranderd.

Nou ja, trager van begrip vind ik onzin. Maar iets wat 40 jaar geleden interessant, spannend of vernieuwend was vind ik tegenwoordig vaak gedateerd.

Waar moet ik op letten dan? Of me specificeren? Als ik een film visueel aantrekkelijk of sterk vind, heeft dat in mijn ogen niks te maken met of er wel of geen gebruik is gemaakt van CGI.

perceived schreef:
Nou ja, trager van begrip vind ik onzin.

Het was sarcastisch bedoeld. Ik vrees dat je wat te veel met blockbusteroogjes naar deze redelijk experimentele film hebt gekeken. Ook toen was de film geen snelheidstrein.

perceived schreef:

Je zegt "voor zijn tijd indrukwekkend gemaakt" maar het visuele is onlangs met CGI 'opgewaardeerd'.

AC1 schreef:

Het was sarcastisch bedoeld.

Daar ben ik me bewust van, maar camerawerk en decor blijven exact hetzelfde. Het oppoetsen van een film veranderd daar niets aan. M.a.w. ook met een mindere beeldkwaliteit had ik geen andere mening gehad over het visuele aspect.

AC1 schreef:

Las dit zojuist pas en wil er nog even op aanhaken. Ik begrijp je opmerking, maar nee, volgens mij bekijk ik een film niet met blockbusteroogjes Blockbusters zijn juist (meestal) niet zo aan mij besteed.

De uitwerking van het verhaal van THX 1138 vind ik traag en daarbij niet heel boeiend. (Waarmee ik dus niet zeg dat traag niet boeiend KAN zijn). Heb ik vaker last van met oudere films, maar lang niet bij alle.

avatar van DwarreI
Doodzonde dat George Lucas een totaal andere richting van filmmaken ingeslagen is in zijn latere carrière want hij heeft met THX 1138 wel degelijk bewezen dat hij een visionair regisseur is.

In het commentaar bij deze film op de dvd release zegt hij dat zijn hart ligt bij het maken van afwijkende films als deze en dat hij zich enkel met blockbusters als Star Wars en Indiana Jones bezig is gaan houden om te bewijzen dat hij ertoe in staat is. Hij beweerde ook dat hij ooit terug hoopt te keren naar het maken van niet commerciële films, in dat geval mag hij wat mij betreft wel op gaan schieten want hij wordt ook alweer een dagje ouder.

Ik hoop maar dat hij al heel lang op zijn magnum opus zit te broeden..

avatar van RuudC
THX 1138 valt in een compleet andere tak van sciencefiction dan Star Wars, maar de hand van George Lucas is overduidelijk. De geluidjes en de sfeer komen erg overeen. Niet te vergeten bepaalde vreemde uitspraken (I think I ran over a wookie). Er is niets episch aan THX 1138. Dit is Orwelliaanse SF van hoog niveau. Het is dan vanzelfsprekend geen fraai toekomstbeeld dat ons voorgeschoteld wordt.

Het verhaal is een mix tussen jongere films als Equilibrium en The Island. In de laatste twintig minuten zou je kunnen zeggen dat het verhaal beter aan bod komt. Met name de achtervolging vond ik erg goed. Voor de rest mikt de film duidelijk op het dystopische sfeer en ijzersterke SFX. Veertig jaar later is de film nauwelijks verouderd en dat verdient toch wel een compliment. Weinig mensen die er in slagen een betere vertolking te geven van 1984, al ben ik eigenlijk wel van mening dat er verhaaltechnisch meer in gezeten had. Aan de andere kant laat THX 1138 veel zien wat betreft onmenselijke toestanden en onderdrukte emoties. Wat dat betreft gaat George Lucas best diep. Ook op dat vlak totaal niet te vergelijken met Star Wars.

RuudC schreef:

?

Film zit vol met moderne CGI. Originele film bevatte nauwelijks of geen SFX.

avatar van RuudC
Ik moet bekennen dat ik geen expert ben op dat vlak, maar CGI is volgens mij sowieso niet de juiste term. Computerbewerkingen komen iets later bij Star Wars, dacht ik. SFX is gewoon een ander woord voor special effects.

AC1
Nee, het zit vol met CGI die in 2004 zijn toegevoegd.

avatar van RuudC
Ah, op die manier! Daar was ik niet van op de hoogte. Bedankt voor het toelichten.

avatar van linxde1
Zeer boeiende film. Hoezeer je de mens ook onderdrukt er blijft altijd die hang naar vrijheid! De film zag er ook goed uit trouwens. Ik had niet het gevoel dat ik naar een film uit mijn geboortejaar zat te kijken. En bovendien een goed verhaal en acteerwerk. Die geweldige special effects die je bij ander sf films ziet zijn noodzakelijk om zo het slechte verhaal te maskeren.

avatar van Insignificance
De gepolijste versie. Geen idee welke beter tot z'n recht komt. Deze scoort in ieder geval punten op z'n nare, kille ambiance. Geen vrolijk toekomstbeeld waar de strakke designs, van decors tot cast veelal wit en kaal, naadloos op aansluiten. Dat gecomputeriseerde, emotieloze sfeertje wordt nog eens versterkt door de benevelde dialogen en het alom aanwezige radio en robot chatter dat de film bijna lukraak in wordt geslingerd. Verhaaltje kan er mee door over deze speelduur en het heeft een paar toffe scènes in huis, zoals die met de mensenmassa. Het sportautootje kleurt het slot.

Verrassend sterke film. Veel beter dan de korte film, die lijdt aan het ontbreken van budget. Deze film heeft ook niet al te veel budget las ik net, maar dat is er geen seconde aan af te zien. Erg knap (en creatief) gedaan (ook al is ie opgepoetst). Grappig ook dat er binnen het zelfde genre als Star Wars, geen groter verschil mogelijk is.

Nadeel met 'dit soort films' is dat het nogal klinisch blijft. Dat zit er natuurlijk in opgesloten, maar je zit er wel mee. Een gevoel bij wat ik zie, krijg ik er niet bij. Ergens is het jammer dat Lucas al zo vroeg succes kreeg met met name Star Wars. Had hem nog wel een jaar of 10 willen zien als creatieve filmmaker. Vind het een erg knappe film. 3,5 dikke sterren.

avatar van flaphead
Interessante film met typische sf-trekjes, maar (gelukkig) vooral leunend op de dystopische setting.

Het knappe is eigenlijk dat allerlei eigenschappen die doorgaans niet zo positief zijn hier allemaal in het voordeel uitkomen; het doet klinisch aan, tamelijk emotieloze karakters, de traagheid, de monotome stemmen. Alles geeft het net dat surrealistische trekje dat de film zijn waarde geeft. De scenes van het lopen in de 'witte wereld', de stormloop na het openen van de deur of de altijd rustige en beleefde agenten zijn daar mooie voorbeelden van.

Voorwaarde is dat wel dat je er goed in zit. Haak je niet aan, dan zal het een saaie bedoeling zijn. In het begin had ik daar even moeite mee, wellicht omdat ik moest wennen aan de setting en het plaatsen van de gebeurtenissen. Het extreem veelvuldige gebruik van getallen die moeten verwijzen naar acties, gedragingen, mensen en gebieden wordt op een gegeven moment wel irritant.

Er is zelfs ruimte genomen voor wat humor, die eigenlijk helemaal niet in de sfeer passen (zoals de scene met de agenten die de controleruimte in vallen en het grote karakter dat de auto in wil stappen). De hand van George Lucas zien we nu met name door de af en toe C3PO-achtige agenten en het benoemen van een 'Wookie'. De beeldvorming was opvallend goed, maar ik heb begrepen dat de film inmiddels met moderne middelen is opgepoetst.

Al met al sterker dan verwacht, zeker voor zijn leeftijd. Ik doe eens gek en geef hem gewoon een 8.

bertito
Visueel nog steeds de moeite waard, deze film, waarin duidelijk nagedacht is over tijdloosheid, en daarin veelal geslaagd is. De cameravoering is haarscherp en bijzonder schilderachtig. De settings zijn waanzinnig goed, veelal is gefilmd is de in aanbouw zijnde tubeway van San Fransisco. Helaas zakt de film in het midden als een plumpudding in elkaar. Ik moest vechten tegen de slaap. De gevangenisscene duurt veel te lang en is zo saai en statisch als een mislukt studententheaterproject. Veel dialogen zijn overbodig en langdradig, wellicht om de mindset van de onderdrukte karakters te expliciteren, maar hun gezichten spraken al boekdelen en daarom was ik niet geinteresseerd in hun gezeur. Alles sprak al voor zichzelf, dus ik snapte dat gepraat om gepraat niet. De uiteindelijke achtervolgingsscene maak veel goed maar redt de film niet.

avatar van baspls
AC1 schreef:
Heel raar van Lucas dat hij de originele versie in de vergeetput heeft geworpen. Nu zitten opgescheept met een stukje geschiedsvervalsing.

Precies het zelfde met de originele Star Wars-trilogie
Gelukkig is er een door een fan gemaakte Despecialized edition in omloop, van Star Wars bedoel ik dan.

avatar van baspls
"Hey, I think I ran over some - I think I ran over a wookie back there on the expressway..."

George Lucas's studentenfilm Electronic Labyrinth THX 1138 4EB uit 1967 was een succes, onder andere zijn vrienden Steven Spielberg en Francis Ford Coppola waren ervan onder de indruk. Begin jaren '70 kreeg Lucas de kans om THX 1138 te maken met Coppola's studio American Zoetrope.

De hoofdrol word vertolkt door Robert Duvall als THX 1138. Als THX en zijn huisgenoot LUH-3417 (Maggie McOmie) stoppen met het nemen van hun pillen, beginnen ze zich al snel tot elkaar aangetrokken te voelen. Ze worden echter al snel opgepakt. In isolatie proberen THX en de opdringerige SEN-5241 (erg goed gespeeld door Donald Pleasence) te ontsnappen aan de futuristische ondergrondse wereld...

THX 1138 is een heel ander soort film als Star Wars. Lucas waardering voor de klassieke science-fiction is weer merkbaar (we zien zelfs Buck Rogers in het begin). Veel geluidseffecten, stemfilters en futuristische technologie zijn hetzelfde als in de originele Star Wars-trilogie. De film zit helemaal vol met geweldige futuristische snufjes. Grote knoppen, lampjes, grote steriele witte ruimtes, flikkerende schermen... Erg slim gedaan van Lucas, vooral het gebruik van tunnels en dergelijke.

De film is geïnspireerd door 1984 van George Orwell. Niet zozeer qua plot maar meer qua dystopisch toekomstbeeld. Big Brother is hier vervangen door Jezus Christus, onder de naam van OMM. Thou art a subject of the divine, created in the image of man, by the masses, for the masses. Ook zijn er in pijen geklede monniken die via hologrammen religieuze diensten uitvoeren. De mensen worden gecontroleerd door robot politie-eenheden. De macht in de film lijkt dus een combinatie van Christelijke waarden/uiterlijke kenmerken, Communisme en futuristische totalitaire systemen als Ingsoc (1984). Een erg gaaf concept, dat ook wat meer belicht had mogen worden in de film.

De film is goed opgenomen, al lijkt het alsof Lucas soms niet helemaal goed om kon gaan met het Panavision-formaat (soms staat een acteur helemaal in de hoek van een shot, misschien opzettelijk maar het ziet er vreemd uit). Het laatste shot van de rijzende zon was ook schitterend gedaan. De muziek van Lalo Schifrin was erg goed en had dat typische 70s science-fiction sfeertje. De Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach, die aan het eind van de film te horen is, was fantastisch in de film verwerkt.

Hoewel de film visueel een erg sterk futuristisch uitstapje is, is het geheel als film niet bijzonder sterk. De film is erg langdradig en enorm traag qua tempo. Op slaapverwekkende manier wordt de hele film lang van alles omgeroepen en eindeloos herhaalt. Allemaal techno-talk en oninteressante conversaties. (Moest de hele tijd denken aan dat moment in Star Wars waar twee stormtroopers een gesprek hebben: "Did you hear about that new BT-16?") Spannend is de film niet echt. Toch vond ik het einde wel sterk uitgewerkt en het concept zeker niet slecht. Erg jammer overigens dat George Lucas in 2004 een hoop CGI heeft toegevoegd aan de film, hetgeen duidelijk merkbaar is en erg vloekt met de originele opnames.

Al met al is THX 1138 het zeker waard om een keer gezien te hebben. De film is mooi opgenomen en heeft een aantal erg gave ideeën. De film is een mooi opstapje voor Lucas in de filmwereld, maar op zichzelf niet van heel hoge waarde. De film is misschien serieuzer dan Star Wars, omdat de film niet vermakelijk is en een veel meer sombere toon heeft, maar toch wel veel minder op alle fronten. Toch een erg bijzondere film die elke liefhebber zeker gezien moet hebben,

avatar van €vi£ D@d
baspls schreef:
Precies het zelfde met de originele Star Wars-trilogie
Van deze film is er ook een soort "despecialized edition" in omloop.

avatar van pdonidvie
THX 1138 veraadt het talent dat George Lucas heet. Spijtig genoeg werd hij nadien opgeslorpt door het succes van het welbekende Star Wars uit 1977 en heeft hij nadien niets anders meer uitgebracht. Ik ben Star Wars-fan, dat geef ik graag toe, maar ergens doorheen de jaren is Lucas zijn gezond verstand verloren.

Zoals bij zijn bekendere filmserie heeft hij ook hier, jaren na datum, liggen prutsen aan de film met CGI. Dat is te merken en soms storend. Soms zijn het effectief verbeteringen, soms gaat hij te ver. Hij weet spijtig genoeg zijn grenzen niet juist te leggen. En er is niemand die het hem zegt, spijtig genoeg.

De film zelf is verwonderlijk goed voor een debuut. Prachtige kille beelden. Lekkere duistere sfeer en vermakelijke acteerprestaties van ook Duvall, maar vooral van Pleasence. Het verhaal mocht net nog wat meer uitgevleesd geweest zijn en dan hadden we het hier zeker over een ware klassieker gehad. Het mocht niet zijn.

Maar wat bij mij vooral blijft hangen iss hoe deze film laat zien wat voor een talent aan ons voorbij is gegaan.

pdonidvie schreef:

En ook met THX-1138 wil George Lucas dat niemand nog ooit de originele versie zal zien, alsof hij beschaamd is voor de versies zonder CGI. Onbegrijpelijk! Ik bedoel, maak zoveel veranderingen als je wil maar ontneem ons niet de film die verantwoordelijk is voor onze goede herinneringen.

avatar van pdonidvie
AC1 schreef:

Inderdaad een heel spijtig fenomeen. Ik vermoed dat de originele versies van zijn films pas na zijn dood het daglicht terug gaan zien.

avatar van Left4Dead
Nou ja zeg........ wat moet ik dan hier nu weer mee.

De film voor de tweede keer opgezet aangezien de eerste keer echt geen succes was en vroegtijdig beëindigd werd. Ik snapte meteen weer waarom de eerste keer geen succes was maar heb de prent nu maar eens uitgezeten. Maar ik kan niks met deze film, ik kom er gewoon niet in.

Ook al speelde Robert Duvall in deze film weer goed (hoe kan het anders), het statische en zwakke script krijgt van mij een dikke onvoldoende. Basta!

avatar van Zwolle84
Ik heb zelden zo'n gebrek aan mening gehad na het kijken van een film als bij THX 1138. Ergens vind ik het wel interessant, dat klinische van die maatschappij en de afstandelijke manier van communiceren zonder emoties. Maar daardoor raakte hij me ook niet echt. M'n aandacht gleed om de haverklap weg en ik heb maar half door wat het plot nu precies was, vast meer dan een kloon die menselijke gevoelens krijgt en wil ontsnappen uit zijn omgeving.

Wel valt me op hoeveel Equals (2015) - die ik juist vorige week zag - op THX 1138 lijkt, het is bijna een verkapte reïnterpretatie van deze film. Alleen wist Equals me ondanks hetzelfde soort koele elementen wél enorm te raken, deels door het sterke acteerwerk en ook door de mooie(re) cinematografie.

Voor nu houd ik het even bij een laf zesje, omdat ik echt even niet weet wat ik hiervan vind. Wel is m'n nieuwsgierigheid gewekt om er dieper in te duiken en dan vooral ook geconcentreerder te kijken.

avatar van joolstein
De eerste film van George Lucas. De film is vrij experimenteel met veel wit en vreemde scenes. We zien een dystopisch toekomstbeeld waar een totalitair systeem iedereen in de gaten houd en waar iedereen op een bijna religieuze wijze wordt opgeroepen vooral niet af te wijken van de massa en productief te zijn voor de maatschappij. Iedereen is ook aan de pillen en het is niet toegestaan om die niet in te nemen. Visueel is het erg sfeervol en mooi futuristisch in beeld gebracht maar door het veelvuldig herhalen van veel codes en nummers wordt er veel vaart uit de film gehaald. Daarnaast zijn er ook veel conversaties die totaal onzinnige zijn. Grappig was dat er ergens de naam Wookie werd genoemd. Het verhaal is interessant, maar is minder interessant dan bv. 1984. Waarschijnlijk was dit een aangepaste versie omdat de Lucas het origineel niet omloop meer brengt. Dus over de special effects kan ik weinig zeggen. Geslaagd debuut en bijzonder om te zien.

avatar van Woland
Niet bepaald het soort film wat ik van George Lucas verwacht had, zelfs niet van een vroege George Lucas. Over het algemeen ben ik wel te porren voor iets experimentelere cinema (hoewel Star Wars een klassiek drieluik blijft), maar deze THX 1138 deed me bar weinig. De film ademt een nogal steriele sfeer, uiteraard met opzet om goed bij de verontmenselijkte toekomst te passen. Veel aparte beelden ook, met heel veel wit. En ja, het ziet er ook goed uit, al weet ik niet in hoeverre de film later nog aangepast is door Lucas. Het verhaal is een futuristische Brave New World-achtige dystopie waar emotie en seks uitgebannen zijn en de klonen door de drugs in toom worden gehouden, en waar het titelfiguur zich een weg uit probeert te werken. Maar hoewel ik Brave New World lang geleden een erg sterk boek vond, is de dystopie hier lang niet zo boeiend. Het voortdurende techno-gebrabbel irriteerde me bijvoorbeeld behoorlijk. Ik kan verder niet precies duiden wat het is, maar ik kon me geen moment inleven in de wereld van THX 1138, de krachten van boven die iedereen in toom houden, zijn strijd voor liefde en individualiteit, en heb moeten vechten om de aandacht bij de film te houden. Ondanks de an sich prima behapbare lengte. 2.0*

avatar van FlorisV
Silvio Dante schreef:
Qua verhaal leunt het -net als vele andere SF- sterk aan tegen 1984, alhoewel ik de drug-verplichting erg origineel vond.

Het leunt veel meer tegen Aldous Huxley's Brave New World aan, een liefdeloze toekomst waarin de burgers verplicht drugs (Soma geheten) tot zich nemen, een beetje in het rond neuken, werken en consumeren maar er bestaan geen families en kinderen worden in een lab geboren en van kinds af aan gehersenspoeld met opgenomen boodschappen net als in THX.