ad
  • 8.142.559 stemmen

THX 1138 (1971)

Sciencefiction / Drama | 86 minuten / 88 minuten (director's cut)

Genre: Sciencefiction / Drama

Speelduur: 86 minuten / 88 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Robert Duvall, Maggie McOmie en Donald Pleasence

• Google Play Bekijk via Google Play

Over THX 1138

"Visit the future where love is the ultimate crime."

THX-1138, LUH-3417 en SEN-5241 proberen te ontsnappen uit een futuristische samenleving die zich onder de oppervlakte van de aarde bevindt. De samenleving heeft seks verbannen en gebruikt drugs om de bevolking te controleren.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van A.S.E.

A.S.E.

De klassieke muziek die in de trailer gespeeld wordt is prachtig, maar weet er iemand welk het is?

avatar van Macmanus

Macmanus

Aangenaam filmpje van Mr. Star Wars.

Lekker sfeertje met een paar mooie scènes.

De film verliest in het midden wel even wat tempo waardoor het geen meesterwerk is, maar als ik deze film in 1971 zou hebben gezien dan had ik veel verwacht van Lucas.

Helaas poepte hij hierna bijna alleen nog maar Star Wars uit.

Las laatst wel dat hij zich nu weer gaat storten op de kleinere films, maar ik betwijfel of dat echt kleine films worden. Ik verwacht dat hij meer de kant van Spielberg opgaat en A.I. achtige films gaat uitpoepen.

3.5* voor deze film btw.

avatar van Flipman

Flipman

Ik heb enorm veel goeie dingen over deze Film gehoord! Tijd da'k 'm aanschaf!

avatar van SmuttWars

SmuttWars

james_cameron schreef:

Op dvd ziet de film er werkelijk subliem uit, alsof ie gisteren is ingeblikt. Helaas is Lucas weer bezig geweest in zijn digitale hobbyhoekje en zijn er vele nieuwe scenes en details toegevoegd die weliswaar niet storen maar toch sporadisch de aandacht afleiden. Beter geïntegreerd in het geheel dan in zijn originele Star Wars-trilogie, maar toch jammer. De film blijft traag, kil en afstandelijk, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. Experimenteel en technisch vernieuwend, zeker voor die tijd. En dat zinnetje over die ''Wookie on the highway" is volgens mij ook pas recentelijk ingevoegd.

Ehm? Heeft Lucas wel meegewerkt aan deze re-release?

avatar van as

as

SmuttWars schreef:

Ehm? Heeft Lucas wel meegewerkt aan deze re-release?

Lucas houdt in alles wat hij maakt de teugels zeer strak... De man is zo paranoia als de pest (lees Easy Riders Raging Bulls er maar eens op na).

avatar van KW2

KW2

james_cameron schreef:

Neen, die zat er voordat Star Wars uitkwam al in.

avatar van xangadix

xangadix

Bijzonder en sfeervol is hij zeker, maar hij kon me niet de volle anderhalf uur boeien. En erg lang is dat ook niet echt. Het slot is mooi, met Bach die even van zich laat horen.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1927 berichten

Wat gezegd wordt; mooi sfeertje is er zeker, maar de volle speelduur weet het geheel niet te boeien. Ruime 3*

avatar van mikey

mikey

Gedateerde toekomstfilm over kapitalisme vervallen tot fascisme, mooi maar klinisch gefilmd, veel gaap momenten, in het begin opvallend veel irritante geluidseffecten en een zwak verhaal. Erg kostelijk was de opvallende medische scene uitgevoerd door robotarmen.

Die apen waren vast en zeker uit de computer getrokken? 2.5

avatar van Theatertje

Theatertje

Film die een beetje lijkt op Orwells 1984, toch wist de film mij niet mee te slepen in zijn gebeuren. 1.5 sterren.

avatar van danuz

danuz

Fascinerende film, die opvallend abstract is, al helemaal voor een film van de hand van George Lucas.

De kille beelden weerspiegelen zich in het geluid maar ook in de manier van acteren en in het verhaal. Alles is onderkoelt en geeft de film een erg onconventionele uitstraling. Hij is daarom ook moeilijk vergelijkbaar, aangezien films met een dergelijk thema (The Island e.d.) naar mijns inzien altijd te conventioneel zijn (teveel actie, snelle montage, opgeflufde emoties). THX ziet nagenoeg van al dit af en houdt het bij een erg mooie weergave van kilte. De omgevingen zijn erg strak, de manier van filmen is ontzettend mooi: hoe die beeldschermen gefilmd worden, dat kille blauw. Hoe er gespeeld wordt met het in beeld brengen van architectuur.

Het plot loopt soms wat stroef, en is niet gedurende de hele speelduur even boeiend, het had wat mij betreft of nog wat minimaler gekund, of nog iets grootser. Had het liefst het eerste gezien.

Het nieuw ingezette CGI viel me af en toe wel (negatief) op (die apen). Maar niets om over te huilen verder.

Erg bijzonder dat er in 1971 al een film als deze gemaakt is, met zijn klinische look en een paar opvallend moderne architecturale omgevingen. Natuurlijk werd er hier ook gretig gebruik gemaakt van de nét iets te grote knoppen en robots met typische jaren ’70 pakjes aan, maar alles vergeven. Vond het een fijne verassing, het verhaal had nog iets strakker gemogen.

avatar van elry

elry

jammer dat je niet bijde versies krijgt op de dvd

A.L.I.E.N

ik vind deze film echt wel goed hoor.

ik heb wel aleen de originele versie gezien

en vind het onodig dat ze er een director's cut van gemaakt

hebben.

dat is alles wat ik wou zeggen

avatar van Wouter

Wouter

Wat je het origineel noemt is waarschijnlijk versie uit 1971. Dat was el een remake/verdere uitwerking van een korte film.

weet ik.ik heb zowel elentronic labirynt:thx 1138 4eb als

thx 1138 uit 1971 gezien.

de director's cut heb ik niet gezien.

avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

• 1975 stemmen

Dit had ik helemaal niet verwacht van George Lucas, afgaand op z'n latere en vrijwel enige werk: Star Wars.

De film is zeg maar een beetje de defenitie van Science Fiction (gebaseerd op wetenschap) én wat het nog mooier maakt: lang niet alles wordt uitgelegd.

Andere films in dit genre (zoals The Matrix en dergelijke) zullen je vertellen waar, wanneer en waarom je je ergens bevindt, op de koop toe worden er 'nieuwe' dingen ook meteen verklaart.

Deze film gaat hier volledig tegen in: Wie leidt deze stad? Waar bevindt zich deze stad? Waar bevinden de overtreders zich en wat wordt er -alvorens ze geïsoleerd worden- met hen nou juist gedaan?

Geen enkel antwoord. Er wordt enkel wat sfeer neergezet.

Qua verhaal leunt het -net als vele andere SF- sterk aan tegen 1984, alhoewel ik de drug-verplichting erg origineel vond.

Verder kunnen we genieten van kille decors, nog koudere kostuums gepaard met een al even bevreemdende haarsnit.

Uiteraard zijn er ook mankementen: onlogische wendingen (gewoon deurtje openen en wegstappen uit de gevangenis, Pleasence die zich expres liet oppakken,....) en -hoewel de korte speelduur- een vermoeiende film. Met dit laatste wil ik maar zeggen dat je goed wakker moet zijn wanneer je'm kijkt.

3.5*, verhoging zit er dik in.

A.L.I.E.N

heb overlaatst the director's cut gezien.

het wal al zo lang geleden dat ik de originele versie heb gezien

dat ik bij de D.C.versie niet maar weet wat er is verandert en wat niet.

Heb in de videotheek de originele verie uit 1971

geguurd op VHS en de volgende detais zijn mij

opgevallen...

Wat mij opviel bij deze versie is dat de scenés

zich in een heel ander thempo opvolgen enz...

volgende punt(onder spoilertags)

- Na de liefdes scéne zie je THX een zaal binnen gaan waar veel andere mensen zitten.

De mensen kijken hem boos aan en THX verlaat uit

schaamte de zaal.In de Direcor's cut zie je alleen de

mensen kijken maar je ziet THX niet.

-De beelden zijn flink bijgewerkt

(zoals de snelweg).en er zijn scénes wegelaaten,

verandert en toegevoegt.

-De originele versie is heel ingewikeld en is haast niet te begrijpen.

Bij de Director's cut is er veel verandert en is het

verhaal veel simpler.

Dus als je Thx 1138 ziet,zie dan de director's cut

(of beiden versies maar de originele versie is

zoals bij "Blade Runner" niet meer te verkrijgen)

Nog een leuk detail:bij de Media Markt(In Belgie toch) zie je op de prijs sticker van de DVD niet

THX 1138 maar THX 1183 staan.

klute89

Ben erg benieuwd naar deze film, ik ga hem denk ik maar eens aanschaffen

klute89

Ik heb de film vandaag gezien, wauw! Wat een ervaring. Het is vind ik een heel ongemakkelijke sci-fi, maar laat je ook niet los. De acteerprestaties en settings zijn overdonderend en de soundtrack werkt ook voortreffelijk aan het ongemakkelijke gevoel van de film.

THX1138 doet in tegenstelling tot de sci-fi films uit de zelfde tijd tijdloos aan, alleen wat kleine details veraden dat de film uit '71 komt.

4* zijn zeker op hun plek

klute89

Bij Mijn DVD uitgave van THX1138 zitten zowel de kortfilm electronic labyrinth 1138 4eb alsmede de langere variant THX1138, en nog vele extra's

heb tot nu alleen THX1138 gezien, moet nu alleen nog electronic labyrinth 1138 4eb zien

A.L.I.E.N

is de originele versie ook verkrijgbaar? ik zei van niet maar eigenlijk weet ik het niet zeker.

A.L.I.E.N schreef:

Ik heb hem bij de director's cut gekregen.

A.L.I.E.N

echt? bedoel je de "George Lucas Director's Cut"

met op de cover een kaal hoofd met een oorbel met de naam:THX 1138?

die heb ik gehuurd maar heb niet de extra's gezien(alleen "elentronic labyrint").

avatar van TonyMontana

TonyMontana

A.L.I.E.N schreef:

De originele versie uit 1971 is niet mee verkrijgbaar (msschn ergens tweedehands VHS of Laserdisc).

De DVD bevat de Director's Cut en de kortfilm.

GENERAL NOTES:

This new DVD release is called "The George Lucas Director's Cut" and includes new footage added into the film, just as he did with "Star Wars" many of the scenes include enhanced CGI and the film was given a complete restoration.

If you are still after the original version unfortuantly your only option is to track down the now deleted VHS or Laserdisc releases.

Bron: DVDCompare

voor de wijzigingen van de DC tov het origineel:

IMDB - Alternate Versions

EDIT: THX 1138 DC op TV:

Maandag 09/06 om 21.00u op ARTE

(Herhaling: Dinsdag 10/06 om 14.55u)

A.L.I.E.N

Maar hoe komt in hemelsnaam "klute89" aan de original version?In ieder geval spoor ik alle rommelmarkten en 2de hands VHS winkels af.

bedankt. klute89 en tonymonato

klute89

Dan heb ik het ook fout, ik heb alleen de studentenfilm er bij zitten; Naast de director's cut. Ik heb nu een beetje valse hoop gegeven. Sorry daarvoor.

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

THX 1138 is visueel een parel. Qua verhaal wist het mij niet volledig te boeien, maar toch ben ik daar ook wel positief over. Vooral het feit dat je als kijker met een aantal vragen achterblijft sprak mij wel aan. Het laatste shot is trouwens prachtig en het waard om in ieder geval de film uit te zien.

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Goede debuutfilm van mister Star Wars. Heeft me positief verrast deze film, vooral omdat het het tegenovergestelde is van Star Wars. Alles is heel kil en sfeerloos in plaats van uitbundig zoals in de Star Wars films. Er wordt ook veel gebruik van wit gemaakt om dit nog eens extra te benadrukken, waardoor de beelden een heel vervreemdend effect krijgen. De cinematografie was erg sterk, met een aantal mooie shots vanuit vreemde hoeken. Ook de acteerprestaties zijn erg ingetogen, maar acteerkanonnen zoals Duvall en Pleasence weten er wel raad mee. Vooral Pleasence valt op als praatzieke 'man with a plan'. Hoewel je het niet zou zeggen zaten er zelfs een paar grappen in de film verwerkt. Het is wel een film waarvoor je enig uithoudingsvermogen moet hebben, want in feite gebeurt er niks (spannends). zelfs de actie tegen het einde van de film is erg gecontroleerd en ingetogen. Veel mensen zullen dit als saai en langdradig bestempelen, maar in mijn ogen geeft het daardoor het toekomstbeeld perfect weer. Toch blijf je uiteindelijk met een aantal vragen zitten, en ik vond het einde ietwat gemakkelijk. Ook de muziek heeft de tand des tijds niet helemaal overleefd, en doet vaak oubollig en gedateerd aan. Toch interessant om eens te zien tot wat Sjors Lucas in staat was voordat hij multi-miljonair werd met de Star Wars saga. 3,5*

avatar van Melvin Udall

Melvin Udall

Apart eerste werk van Lucas dat nogal onduidelijk van start gaat maar wanneer je als kijker druppelsgewijs wordt gevoed met informatie ben je steeds nieuwsgieriger naar het verdere verloop.

Dmv veel diversiteit in shots is het zeer statische karakter goed te doen. Veel details in vooral kleding en decor doen je aan StarWars denken. Andere filmmakers hebben ook goed gekeken, zo doet Camerons T-1000 wel heel erg denken aan de agenten in THX1138. Al met al een liefhebbers film die er op dvd werkelijk als nieuw uitziet!