ad
  • 8.142.560 stemmen

THX 1138 (1971)

Sciencefiction / Drama | 86 minuten / 88 minuten (director's cut)

Genre: Sciencefiction / Drama

Speelduur: 86 minuten / 88 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Robert Duvall, Maggie McOmie en Donald Pleasence

• Google Play Bekijk via Google Play

Over THX 1138

"Visit the future where love is the ultimate crime."

THX-1138, LUH-3417 en SEN-5241 proberen te ontsnappen uit een futuristische samenleving die zich onder de oppervlakte van de aarde bevindt. De samenleving heeft seks verbannen en gebruikt drugs om de bevolking te controleren.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van wibro

wibro

Dat deze film van dezelfde regisseur is als van "Star Wars" dat kon je van het begin al gelijk zien. Mooi vond ik deze film echter niet. Hij kon me geen moment boeien en het is daarom ook maar goed dat hij niet langer duurde dan 88 minuten.

Wat de bedoeling is van deze film is mij toch niet helemaal duidelijk. Wilde Lucas met deze film ons een blik in de toekomst laten zien?. Moet ik deze film zien als een allegorie op dictaturen waarin het individu volledig gecontroleerd wordt door de staat en waarin elke vrijheid van het individu is uitgewist? In dit geval heeft hij de plank goed misgeslagen. Ik ken op het ogenblik maar een staat die hieraan voldoet en dat is het stalinistische Noord-Korea. In het jaar dat hij deze film maakte, waren er beduidend meer van dit soort staten. Dat deze film behoorlijk gedateerd is, dat moge wel duidelijk zijn.

avatar van glimlicht

glimlicht

Vind dit een prachtige film waar George Lucas eigenlijk op voor had moeten borduren. Er zit een hele vreemde laag over de hele film heen die mij wel trekt, zo vind ik de scenes in het verblindende wit echt fenomenaal.

Het "toekomst-beeld" is eerlijk gezegd wat ongeloofwaardig, maar met dat idee bekeek ik de film ook niet.

Memorabele film

*4,5

avatar van berghti

berghti

Duister. En een vooruitstrevende blik van de regisseur. Zoals een vriend zich tijdens de film afvroeg 'hoe schrijf je dit script.' Niettemin erg goed in beeld gebracht allemaal.

Wel raar dat er op het hoesje staat dat het voor 6 jaar en ouder is. Ik zou dit niet op een zondagmiddag gaan kijken met mijn kinderen van 7, 9 en 11.

avatar van Prudh

Prudh

Duister. Lucas gooit Orwell in een high-tech en vooral visueel jasje, met sets om u tegen te zeggen. Erg mooi voor 71. Weliswaar de opgepoetste versie gezien (en ik ben volgens mij net als iedereen tegen zulke verkrachting, waarom trekt Lucas zijn films zo uit hun tijdperk?), maar hoe het origineel oogt staat vast wel tussen de extra's.

De film Equilibrium had hier trouwens een voorbeeld aan mogen nemen.

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Prudh schreef:

De film Equilibrium had hier trouwens een voorbeeld aan mogen nemen.

Je weet dus niet in hoeverre Lucas het origineel heeft veranderd (je hebt deze kennelijk nooit gezien), maar je weet wel al dat deze film vreselijk 'uit zijn tijdperk is gerukt' door al die toevoegingen. Ja ja...

avatar van Prudh

Prudh

Och ja, neem bijvoorbeeld die computergeanimeerde beesten op het einde, we kennen het allemaal wel van Star Wars, nietwaar? Ik houd daar niet van.

avatar van Chimpz

Chimpz

Het debuut van George Lucas en er zit daadwerkelijk iets in. Een wonderschone cinematografie (héél veel gebruik van puur wit) en een interessante belevenis: de dialogen zijn zwak, maar werken gezien de situatie (handige manier om één van zijn grootste tekortkomingen te bedekken), de pacing is traag, het acteerwerk emotieloos, de score zeer rustig, ... dit alles zorgt voor een zeer speciale sfeer die wel degelijk werkt, maar resulteert ook in een vrij saaie film. Het plot is sowieso vrij dun en de personages zijn nauwelijks uitgewerkt. Speciaal filmpje, mooi om te zien, maar met een entertainmentgehalte van quasi 0.

avatar van Erwinner

Erwinner

Man man, wat een genialiteit druipt hier vanaf en wat een sfeer hypnose.

Wist ook niets van het origineel af maar ik neem aan dat deze versie beter en af is, aan niks kunnen storen iig. Kon m´n ogen niet geloven en het overtrof al mijn verwachtingen. Het is geen nagelbijter, eerder 1 groot mysterie die je amper loslaat.

Weinig dialoog maar fijne wazige stemmetjes die een tranceachtig effect geven maar je tevens kunnen afleiden. Ook indrukwekkende actie in een futuristische omgeving waar veel tijd ingestoken is, lijkt me. Lengte is kort maar oh zo strak.

Kan dit erg waarderen, word ook zelden verrast door oude films maar ze bestaan!

avatar van The One Ring

The One Ring

wibro schreef:

Echt? De films verschillen bijna als dag en nacht.

Ik vond deze film vooral visueel overtuigend, wat vast geen verrassende opmerking is. De kille uitstraling en het lege design zijn sterk. Vooral die compleet lege gevangenis is sterk en daar is de film ook duidelijk op zijn hoogtepunt.

Verder is het eigenlijk niet eens zo heel bijzonder. Het verhaal is interessant genoeg, maar voegt niet veel toe aan iets als 1984. De acteerprestaties zijn wisselend, in zovere zelfs dat ik Pleasance soms goed en soms slecht vind. De avonturen van THX zijn leuk om te volgen, maar niet vreselijk spannend. Er mist intensiteit. De romantiek is oké, maar sleept niet mee. De film lijkt wel een slachtoffer van zijn eigen kille uitstraling, want het is moeilijk om er echt warm voor te lopen. Toch is het die uitstraling die het net boven de 3 sterren uittrekt.

Wel ironisch is de satirische scène met die Jezus die als advies geeft dat je moet kopen, kopen en kopen. Lucas was in die tijd schijnbaar kritisch op het kapitalisme en de consumptiemaatschappij, maar zou zelf een aantal jaren later met Star Wars een van zijn grootste vertegenwoordigers worden. Gek hoe de dingen soms lopen.

avatar van belchinees

belchinees

Beetje moeilijk geval dit. Ik heb iets tegen sci-fi in het algemeen,dus echt hoog scoort deze niet bij mij.

Wat ik wel genietbaar vond was dat hypnotisch sfeertje dat de film draagt. Witte lege decors en kledij, monotone stemmen die orders en nummertjes liggen af te ratelen. Zeer overtuigend gespeeld en getoond allemaal. Het plot is ook passend, hoewel dit dus wel ten koste ging van het entertainment-gehalte, op uitzondering van de laatste 20 minuten.

George Lucas heeft hiermee een mooie film geleverd, het is alleen niet zo boeiend.

avatar van CountFunkula

CountFunkula

Niemand kan dystopie anders verfilmen dan George Lucas (en John Carpenter die echter ook kritisch was op de consumptiemaatschappij in *They Live* wat me doet denken aan de Jesus Scene Buy buy buy)

Een goede film en heeft zelfs mijn top 10 gehaald.

5 sterren

avatar van Spetie

Spetie

Aardige film, die vooral dankzij zijn visuele uitstraling de aandacht vast weet te houden. Qua verhaal is het allemaal niet zo bijzonder, maar de focus op de kleur wit in deze film is af en toe erg fraai gedaan. De film is soms lekker mysterieus en doordat het ook op het eind niet alles weggeeft, weet het dat mystieke vast te houden. Toch mist de film wel een behoorlijke vorm van spanning. Het is soms leuk om te zien wat THX allemaal meemaakt, maar de spanning die hij heeft voelde ik in ieder geval nooit. Maar best leuk om dit een keer gezien te hebben in ieder geval.

avatar van nognooit

nognooit

Een goeie sci-fi film door George Lucas. Een sci-fi film die totaal niet lijkt op Star Wars en mij daarom ook goed wist te versassen.

Ik had de director's cut gezien, ik weet niet hoeveel Lucas daaraan heeft zitten poetsen, maar hij zag er verdomd goed uit. Ook het verhaal wist te boeien en zette mij aan het denken, zoals een ware sci-fi film dat ook doet.

avatar van 606

Zeer mooi gemaakte film voor die tijd.

Met de nog jonge Duvall en Pleasence.

Had wel iets meer spanning of actie in gemogen soms wat saai.

3,5 ster

avatar van Koert

Koert

George Lucas zet in THX 1138 een ongekende sfeer neer. Prachtige decors, stemmetjes die allerlei codes en getallen opratelen, en spierwitte omgevingen zorgen voor een erg kille wereld. Aangezien ik Orwell's 1984 geweldig vond wist het concept achter deze film me ook erg te boeien. Ik lees hier van alles over een opgepoetste versie. Die zal ik dan ook wel gezien hebben, want ik kon al nauwelijks geloven dat deze film uit 1971 komt. Waar de film gebruik maakt van special effects doen deze nauwelijks onder voor moderne films. Voor de rest ziet de film er ook fantastisch uit en zijn er talloze oogstrelende shots te zien. THX 1138 mist echter wel wat spanning, maar dat is met zo'n korte speelduur geen ramp.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Verhaaltechnisch vind ik George Lucas niet altijd even scherp, dat is ook het geval bij THX 1138. De Orwelliaansaandoende staat komt goed tot leven maar dat doet het hoofdpersonage bij mij niet echt. Het is dan ook vooral de sfeer en het erg slimme en iconische gebruik van decors die dit tot een noemenswaardige film maken. Ook duidelijk te zien dat dit van dezelfde maker is als Star Wars.

avatar van Montorsi

Montorsi

Sfeervolle en mooi gemaakte sci-fi, met geweldige decors. Verder ook een naargeestig en kil sfeertje, maar een beetje een slap, dun en plat verhaaltje. Ook wel een beetje saai bij vlagen, ondanks dat het allemaal niet zo lang duurt zitten er iets te veel langdradige stukken in.

avatar van Baggerman

Baggerman

Ik hou toch erg van dit soort films. vallen bij mij eigenlijk altijd wel goed! Erg leuk en mooi vormgegeven, zeker ook gezien de leeftijd van deze film. Bevat inderdaad wat teveel saaie stukken.

The One Ring schreef:

Ja, daar moest ik ook gelijk aan denken!!! Maar 'buy, buy, buy'is géén 'sell, sell, sell!', hè?

AC1

Heel raar van Lucas dat hij de originele versie in de vergeetput heeft geworpen. Nu zitten opgescheept met een stukje geschiedsvervalsing.

avatar van Tun-89

Tun-89

ik hou van Science-Fiction, en van films die over

de toekomst gaan, Maar oh Goshh wat een saaie film!

het ging nergens over en er gebeurde vrij weinig.

Een slechte film in zijn genre.

Vond ik.

Tun-89 schreef:

het ging nergens over

Hmm, de film schetst een dystopia. Het brengt je naar een (Orwelliaanse) plaats in de toekomst waar je niet wilt leven en dat doet het niet door erover te vertellen maar door het je te laten voelen. De film heeft vooral een sterke doch depressieve sfeer te bieden. We maken kennis met een maatschappij waar iedereen en alles continu wordt gecontroleerd en waar economie alles dicteert. Het samenspel van beelden en geluid zijn behoorlijk indrukwekkend. Ik werd zowat letterlijk ziek toen ik hem voor het eerst zag. THX drijft op sfeer in plaats van verhaal. Ik weet niet of ik de aangepaste versie even somber overkomt.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

De eerste de beste.

Veel SF-fans zullen het er niet mee eens zijn, maar dit alternatieve werkje is een stuk interessanter dan de latere Hollywoodserie en kon wel eens het beste werk van de regisseur zijn. Hoe succesvol Star Wars ook werd.

Toch is deze film geen meesterwerk doordat het magere plot iets te vaak verzand in vormloos saaie, soms nietszeggende, scènes. Onnodig ook, want de kille sfeer zit er al snel in. Met dank aan schitterende beelden en het continu herhalen van verbale observaties en codes.

Goed.

avatar van Jan W

Jan W

Ligt bij de befaamde dvd-winkel Wibra (!) in de schappen voor 3,99. De special 2-disc edition. Niet alleen de gerstaureerde film maar ook de oorspronkelijke, veel kortere uitvoering die Lucas maakte op de filmacademie. Boeiende en verontrustende film. Inderdaad niet erg snel maar dat moet je ook in de tijd zien volgens mij. 2001 a Space Odyssey is ook niet echt een film die van snel gesneden fragmenten aan elkaar hangt

Wel interessant om te zien hoe Lucas zijn toekomstbeeld wijzigde van naargeestig Orwelliaans tot de sprookjeswereld van Star Wars (Ewoks, Jar-Jar Banks). Leuk extra is de documentaire over het ontstaan van de film waar Coppola veel aan bijdroeg. De film flopte indertijd en daar wordt vrijmoedig over gesproken. Mooi stukje filmgeschiedenis. 3.5*

avatar van mrmojorisin123

mrmojorisin123

Dit is mijn eerste George Lucas. Met een toekomstvisie als 1984 van George Orwell, Brave New World van Aldous Huxley en een beresterke acteur Robert Duval keek ik enorm uit naar deze film.

Het beeldt een samenleving af waarin emoties & liefde worden onderdrukt door drugs en camera's. Object THX 1138 lijkt de enige nog met een gezond verstand en probeert uit dit circuit te ontvluchten.

De science-fiction achtergronden, de intense scènes en het plot maken deze debuutfilm geslaagd maar ik had er eigenlijk meer van verwacht.

avatar van wihu61

wihu61

Geweldig goede film die met minimale middelen een geheel op zichzelf staande wereld neerzet.

Uiteindelijk kreeg ik het gevoel dat alles naar de (meesterlijke) eindscène toewerkt.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Heel moeilijk te volgen. Heel vaag in elkaar gezet. Wel bijzonder allemaal, maar ben er niet door omver geblazen. De overmatig aanwezige wazige scenes maakten de film voor mij persoonlijk vrij saai.

avatar van K. V.

K. V.

'k ben er toch minder enthousiast over. De film komt erg koel over en het eerste uur vond 'k soms wat langdradig, maar gelukkig heb 'k hem niet afgezet, want het laatste half uurtje vond 'k dan wel weer goed.

Eigenlijk vond 'k The Island wel beter, misschien omdat de film minder koel is en je je toch wel wat meer betrokken voelt bij de personages.

Al bij al blij dat 'k hem eens heb gezien, vooral dan door het laatste half uur.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Visueel wel interessant en op zich ook wel knap wat George Lucas weet te bieden in deze vroege jaren '70-SF-film. Maar echt diepgaand is het 1984-achtige plot niet. Het karakter van hoofdpersoon Duvall wordt maar weinig uitgediept, waardoor sympathie achterwege blijft.

avatar van perceived

perceived

Visuele parel.

Voor zijn tijd indrukwekkend gemaakt. Visueel gezien kan de film zo'n dikke 40 jaar na dato dan ook nog prima mee. De uitwerking van het verhaal is voor hedendaagse begrippen helaas nogal traag en mist vooral spanning en actie. 6.5/10*

AC1

Tja, vroeger waren de mensen trager van begrip, hè.

Let op, specifieer wat je bedoelt met "visueel" want op dat vlak is er onlangs via digitale tussenkomst het een en ander veranderd.