Sleuth (2007)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Michael Caine, Jude Law en Harold Pinter

Milo Tindle en Andrew Wyke hebben iets gemeen, namelijk Andrew's vrouw. Om niet een vermogen aan de scheiding kwijt te zijn heeft Andrew een plan bedacht. Milo moet zogenaamd Andrew's huis beroven en zo kan Andrew het verzekeringsgeld opeisen. Remake van het gelijknamige origineel uit 1972.

avatar van mayhemblik
Heerlijk(e) film/toneelstuk.
Word erg goed geacteerd en het verhaal is ook erg goed, misschien een beetje vergezocht maar ik had er geen problemen mee.
En dan dat decor, wat een walgelijk huis had die Wyke zeg, echt prachtig.
Ik heb echt zitten genieten en nu ga ik als de sodemieters achter het origineel aan.

avatar van mayhemblik
Flipman schreef:

Het acteerwerk is meer theatraal dan goed voor een film, maar dat vond ik hier wel passen. Het leek soms wel alsof beide mannen autistisch waren, zo spraken ze langs elkaar heen en hadden ze zoveel woorden nodig om iets simpels uit te leggen, maar dat maakte het voor mij juist aantrekkelijk.

Ik had precies hetzelfde maar wist het niet goed onder woorden te brengen, je slaat hier de spijker op de kop.

Wat ik er nu werkelijk van moet vinden weet ik eigenlijk niet: 2.00 (2.00)
Zeer eigenaardige film, zowel door het wazige script als de aparte cinematografische uitwerking door Branagh, wat de eerste tien minuten behoorlijk wennen is. Korte shots worden afgewisseld met lange en heb ik deze haast chique cameravoering nog niet eerder gezien. Of het goed uitpakt laat ik maar in het midden, want echt bekoren kon het me nochtans toch niet. Sleuth moet het voornamelijk hebben van de dialoog tussen Andrew en Milo en de acteerkunsten van Law en Caine, maar geen van dit alles pakt groots uit. Het oogt allemaal nogal stroperig, afstandelijk en vooral zoekende. Dat leidt ertoe dat het geheel ook nergens echt weet te overtuigen, hetgeen deze film naar een bedenkelijk niveau doet kelderen; de opvallende invloeden van regisseur Branagh ten spijt.

avatar van Nicolage Rico
Hier een aantal flarden van gezien, maar wat een droevenis is dit. Saaiheid ten top.

avatar van NakedHero
Lange tijd geleden gezien, had zeker een sterke indruk bij me achtergelaten!!

Daarom - en om hier het gemiddelde wat omhoog te halen, vier sterren!

avatar van xeegen
Hmm weer zoon film waarbij ik niet goed weet wat ik er van moet vinden omdat ik de achterliggende gedachte niet helemaal begrijp of zo. Ik heb ook helemaal niks vernomen van het origineel dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal.

Waar veel mensen de camera storend vinden, vond ik het wel bij de film passen. Ik kan goed begrijpen waarom de makers het zo hebben aangepakt aangezien er maar 2 mensen in de hele film meedoen en 90 minuten lang de standaard camera posities hanteren kan behoorlijk storend worden.

Eerlijk gezegd vond ik het begin werkelijk fantastisch, de constante spervuur aan actie-reactie vond ik heerlijk wegkijken en erg grappig. Een machtsspel in woorden dat de nadruk legt op de dialoog dan op het beeld zelf door de alternatieve cameraposities. De zogenaamde inbraak vond ik echter al een stukje minder maar de daaropvolgende mood switch van Caine vond ik heerlijk. Hoe hij zijn haat eruit schreeuwt en Jude Law in het nauw drijft vond ik persoonlijk erg goed geacteerd en de stalen blik nadat Caine het schot loste was gewoon...dodelijk.

Nu wordt het al een stukje minder met de inkomst van de zogenaamde detective. Ik had een zeer sterk vermoeden dat de detective Milo was. De dialoog met de detective is al een stuk minder gevat en de personage van Caine wordt te makkelijk in het nauw gedreven. Wanneer de detective losbarst en het overduidelijk bewijs van de moord aanwees begon ik te twijfelen of de detective wel Milo was. Was hij dan toch echt dood? De paniek die vervolgens bij Caine groeit is leuk om te zien en als de detective dan toch Milo blijkt te zijn en alles een spelletje blijkt te zijn geweest, voelde ik me behoorlijk gefopt. De uiteindelijk uitleg van het hele verhaal (planten van bewijs) is dan weer heel erg matig.

Vanaf hier af aan kon ik het gewoon helemaal niet meer volgen. Ik had gewoon helemaal geen idee meer wat het punt van het verhaal was want de machtsstrijd was in mijn ogen geen echte strijd meer. De dialogen vond ik ronduit irritant and ik keek maar steeds hoe lang de film nog duurde en hoopte dat het eind de film zou redden maar helaas.

Gemengde gevoelens voornamelijk door het eerste deel van de film zorgen dat ik geen onvoldoende geef maar het was alles behalve ene kijk plezier voor mij persoonlijk.

NKS
Originele camerpunten en zeer goed acteerwerk. Knap om een film (redelijk) boeiend te houden met zo weinig personages. Richting het einde raakte ik het echter helemaal kwijt, en lichtelijke erotische randje (of zo iets) vond ik al helemaal wazig.

1 keer gezien, en nooit meer.

avatar van Johnny-31
Twee prachtig acterende acteurs, leuk decor, goed gefilmd.
en.........het is eigenlijk niks!
Teminste het kon als geheel mij niet boeien.

De eerdere versie van dit kat en muisspel met Laurence Olivier en Michael Caine al gezien en dan mis je toch wat spanning. Ook in deze versie wordt top geacteerd.

avatar van sofripa
Geen run of the mill.....Het spel van beiden is zeker voldoende. Caine is duidelijk de bovenliggende acteur maar bij tijd en wijle komt Law toch ook sterk uit de hoek. De 'film' is feitelijk een drie acter en overgezet van toneel naar film. Branagh weet daar wel raad mee evenals zijn talent zaken op een bijzondere manier te verfilmen.

Bovenstaande red de film echter niet, het blijft zoeken naar de juiste snaar en toon en die wordt niet gevonden in mijn ogen. Geen afrader, temeer het best een artistieke vertoning is. , maar het moet wel duidelijk je 'ding' zijn.

avatar van N00dles
Het origineel was scherp, goed doordacht, spannend en intrigrerend. Hier en daar een beetje corny, maar zeker een uitstekende film.

Deze remake komt nog niet eens in de buurt van de aspecten die het origineel goed maakten. Niet alleen zijn veel (sterke) elementen van het origineel (de poppen, de spelletjes) geschrapt, ook is deze film veel saaier, leger, gehaaster en onlogischer. De beweegredenen van de personages zijn minder duidelijk en het hele gay-moment in de derde act is compleet out-of-place. Kortom, een gedrocht van een remake.

avatar van dutchtuga
Erg matige remake. Het verhaal overtuigt nergens en Jude Law is zoals gewoonlijk een bron van ergernis. Enkel de setting wist me af en toe te pleasen.

avatar van John Lee Hooker
Geniaal werkje met fantastische beelden. Het huis ziet er geweldig uit en daar is optimaal gebruik van gemaakt. Michael Caine en Jude Law zijn leuke tegenspelers en bezorgen deze thriller veel kracht. Dialogen zijn spannend en de vermomming van Milo kwam als een grote verassing. Wel vond ik het een beetje jammer dat Andrew op zo'n eenvoudige wijze een einde maakt aan het spelletje en ik zou niet zeggen dat hij die derde set op zijn naam mag schrijven. Origineel plot, uitstekende sfeer.

Een toneelstuk boeiend verfilmen is niet gemakkelijk. Deze film leek daar aanvankelijk wel in te slagen, maar ging uiteindelijk het laatste halfuur toch volledig de mist in.

avatar van John Lee Hooker
Waarom heeft het toch iedereen over een 'toneelstuk'? Ik heb het origineel uit '72 niet gezien maar het lijkt me zonde om die als uitgangspunt te gebruiken en vervolgens deze moeiteloos af te kraken.

Deze film is gebasseerd op een toneelstuk. Het origineel uit '72 ook.

avatar van John Lee Hooker
Ik zou het raar vinden als deze film daardoor minder gewaardeerd wordt. Het belangrijkste is toch dat er een aardige prent wordt neergezet en niet de mate waarin het toneelstuk geëvenaard wordt?

Welja, het eerste uur was behoorlijk. Maar daarna niet meer. Enkel deze film gezien en niet de film uit '72 of het toneelstuk, dus een objectieve mening.

Het verhaal is zeker interessant, de uitvoering helaas niet. Zeker naarmate de film vordert wordt het er niet beter op. De cast is natuurlijk uitmuntend, maar de karakters zijn slecht uitgewerkt waardoor hun acties niet logisch zijn, dit nekt de film. Het einde is wellicht het dieptepunt. Sowieso een onnodige remake, ook zonder het origineel te hebben gezien.

Law is duidelijk Caine niet. Caine was veel beter in het origineel dan Law en is pijnlijk duidelijk ook veel beter in deze remake dan Law! Overigens een aardig vertelde film die helaas nogal gauw aan geloofwaardigheid verliest.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Ik heb het origineel gezien, dus verwachtte ik op voorhand niet veel verrassende wendingen. Mijn vermoeden klopte, want deze remake is eigenlijk meer van hetzelfde, nl veel dialoog, dezelfde plottwists die dezelfde ongeloofwaardigheid opwekken en een bruusk einde.
Nochtans vind ik deze remake beter tot wanneer Milo Tindle zijn 2e spel begint, namelijk wanneer hij de diamenten nog eens wou "stelen". Vanaf daar loopt het mis. Ook de "3e set" kan het niet redden. Integendeel, dan wordt het pas écht erg.

Michael Caine is een serieuze verbetering ten opzichte van Laurence Olivier. Ook al is het theatraal, zijn acteren is minder druk. Jude Law kan mij meestal wel bekoren, maar hier is hij niet al te best. Zijn detectivegedeelte is nog behoorlijk, maar alles ervoor en erna is ondermaats.

De setting verschilt behoorlijk van het origineel, dat er enger uitziet. Hier is de woonst van Andrew Wyke heel modern. Het interieur is erg strak en met al die lichtjes is het wel heel moeilijk om te geloven dat het de woonst van een pakweg 70-jarige is.

Hoewel het beter begint dan het origineel, heb ik na het kijken toch eenzelfde onverzadigd gevoel.

avatar van PsychoDonkey
Wat een ongelooflijke bagger film zeg!
Een beetje zonde van m'n tijd.

avatar van %%%%%%
De film heeft een verassende en een mooie cinematografische uitwerking die de gehele film boeiend blijft,ondanks dat de film op maar 1 (!) locatie is opgenomen. Nu heb ik eigenlijk ook het positieve gehad,want de rest gaat helemaal nergens over. Ik bedoel : Wat wilt de regiseur bereiken of zeggen,wat is zijn idee ? Nu strand het eigenlijk in vaagheid en vervreemding en leid de hele film naar niks en slaat het gewoon nergens op. Het begin is redelijk door te komen,ondanks dat de vele dialogen allemaal redelijk afstandelijk blijft (zwarte humor ten spijt),maar gaat het helemaal de mist in na het gedeelte met de agent.

Dan lijkt het allemaal te ontsporen en keldert het niveau op alle fronten de afgrond in en blijft de kijker met gefronste wenkbrouwen zitten en daarbij lijkt Kenneth Branagh zich er wel erg makkelijk vanaf te maken.

avatar van SnakeDoc
Hmm, te snel in mijn online winkel mandje gestopt. Had de versie uit '72 moeten hebben. Dit was maar een saai geheel.

Ja, de beide heren spelen goed, maar het voorspelbare kat en muis spelletje wordt nergens spannend of echt interessant.

avatar van Boenga
Theater is best oké in een theaterzaal, maar niet wanneer je een film verwacht. En zoals SnakeDoc hierboven zegt: het is nooit spannend of echt interessant.
Bovendien - maar dat is dan wel el heel persoonlijk - had ik doorlopend een ongemakkelijk gevoel bij de setting: naar mijn smaak zo uitermate lelijk, kaal en ongezellig dat de sfeer die zoiets moet uitstralen gewoon niet tot mij kon doordringen.

Dat ik toch 2,5 sterren geef, heeft dan ook alles te maken met Michael Caine, een fantastische acteur die ook hier weer z'n werk meer dan behoorlijk doet, en die helaas in z'n carrière te weinig de rollen heeft aangeboden gekregen waar hij de juiste man op de juiste plaats zou geweest zijn.
(met The Cider House Rules als 1 van de positieve uitzonderingen)

avatar van K. V.
'k wist niet echt wat te verwachten, maar me er toch eens aan gewaagd. 'k vond hem in het begin erg goed en 'k was wel geïntrigeerd door het verhaal, maar na de wending vond 'k hem toch een stuk minder, zeker het laatste kwartier vond 'k er eigenlijk niet zoveel meer aan.
De cast deed het goed, niet waw, al vond 'k Michael Caine toch iets sterker in deze film dan Jude Law.
Het stoorde me niet dat de film haast op één locatie is geschoten.
Tja, 'k vond de film goed voor een keertje, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Tiany
Interessante niet alledaagse thriller, 4*

Eerste half uur was aardig in elkaar gezet daarna snel uitgezet. KOn me niet meer boeien.