Barney's Version (2010)

Canada / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Richard J. Lewis
met Paul Giamatti, Rosamund Pike en Dustin Hoffman

Reis mee door het leven en de herinneringen van Barney Panofsky (Paul Giamatti), een sigaren rokende, stevig drinkende en grofgebekte TV producer die er niet voor terugdeinst mensen tegen zich in het harnas te jagen. De grootste hekel heeft hij echter aan een ex-politieman die in zijn memoires heeft geschreven waarom hij Barney al jaren van moord verdenkt. Het boek dwingt Barney, terwijl het laatste hoofdstuk van zijn eigen bestaan hem steeds scherper voor ogen komt te staan, terug te blikken.

avatar van Zeriel
Goed gemaakte, saaie meuk.

Misschien moet je er voor in de stemming wezen. Op zich wordt er goed geacteerd, doet Giamatti het prima, en is het goed gefilmd, alleen.......... vond ik er geen bal aan! Grappig wordt het niet echt, en dramatisch werkt het niet

avatar van Fryce
Hoogstaand stukje acteerwerk. Erg mooie drama en erg ontroerend.

avatar van MH040
Zowel de komedie als de drama elementen waren erg geslaagd. Geweldig acteerwerk en een mooi verhaal.

avatar van Zandkuiken
Inderdaad niet helemaal geslaagd, deze boekverfilming. Zoals zo vaak zijn de makers niet ver genoeg gegaan bij het uitpuren van het bronmateriaal. Daardoor mist Barney’s Version in mijn ogen wat focus en sleept de film ook iets te lang aan. Maar verder is het best een sympathieke prent, die evenwel nergens memorabel wil worden. De kans dat ik me over 5 jaar nog veel herinner over Barney lijkt me niet bijster groot.

Geen betere acteur nochtans om aan dit soort figuren gestalte te geven dan de nukkige maar best charmante Paul Giamatti. Ook slaagt Richard J. Lewis erin om de zwartkomische toon op een heel natuurlijke manier te laten overvloeien in de melancholie van het laatste half uur.

Niet slecht dus, goed voor 3*.

groots dankzij Paul Giamatti, knap door de schijnbaar moeiteloze switch in de film van zwarte humor naar serieuze ondertoon, Dustin Hoffman/Paul Giamatti dialogen die van het scherm spatten...
Dit is echt een goede film die geweldig word door vooral Paul Giamatti. Misschien na de Golden Globe tijd voor een Oscar? De man acteert al jaren op hoog constant niveau.

avatar van Jawaddedadde
Best een goeie film.

Ergens een beetje jammer dat hij nergens in weet uit te blinken: drama, humor, wat mysterie, het zit er allemaal wel in maar komt er nooit helemaal uit. Desalniettemin kijkt de film ondanks z'n lange speelduur makkelijk weg en is vooral centrale figuur Barney (Giamatti in erg grootse doen) een tof personage om naar te kijken. De dialogen tussen zijn vader en hem zijn erg sterk en soms hilarisch.

Prima.

Best genietbare film over het leven van een man (schitterend vertolkt door Paul Giamatti) die toch één en ander naar zijn hand zette maar ter zelfdertijd ook één en ander verbrodde.
Heden en verleden gaan bijna onopgemerkt doorheen het verhaal, dat toch duidelijk en overzichtelijk blijft maar, een beetje spijtig, geen echte hoogtepunten kent
Dustin Hoffman is amper herkenbaar, vandaar de nominatie voor de make-up, wellicht.

avatar van Roelmarcus
Alleen voor de acteerprestatie (want dat is het) Van Paul Giamatti al 2,5 ster en nog 1 erbij voor de film zelf. Ik kende het boek niet dus ben gewoon zonder voorgeschiedenis gaan kijken en blij verrast toch wel.
De film heeft een goeie mix tussen feelgood en tragedie terwijl je altijd in je achterhoofd hebt dat het wel ergens fout moet gaan of ergens iets ergs gaat gebeuren zodat de tragedie de overhand krijgt. Het wordt echter niet te dik er bovenop gelegd, zodat je blijft gissen hoe het einde eruit gaat zien.

Het meeste knappe van deze film vind ik toch wel, dat je gaat geloven dat iemand als Barney (Giamatti) redelijk makkelijk relaties en zelfs huwelijken krijgt met aantrekkelijke vrouwen puur om de persoon die hij is (liefde ipv lust) en dit wordt perfect geillustreerd met de 'badkamer scene'. De perfecte contouren van Miriam ,in een even zo perfect wit doorschijnend broekje, die op bed klaar ligt te wachten op Barney die met zijn Amerikaanse voorgevel klaarstaat in de deuropening en zich staat te vergapen als een kind in een snoepwinkel. En toch in die scene wint de geloofwaardigheid het van het absurde. Hulde aan Giamatti.

avatar van Leo1954
Zeker een film welke je niet koud houd. Ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom, maar de film "klopt" niet. Vormt geen geheel.

avatar van Thibbledorf
Sterk verhaal, nog sterkere acteerprestaties (vooral Giamatti) en een erg onderhoudende film. Tweede film deze week die ik heb gekeken waarin Paul Giamatti de hoofdrol vertolkt. Heb nog geen slechte film van hem gezien. Hij kan perfect dit soort cynische, recht voor z'n raap sprekende karakters spelen en toch zijn charme niet verliezen. Leuke rol van Dustin Hoffman ook. Had tijdens de film een beetje het idee dat ik het eerste uur meer naar een komedie zat te kijken en het tweede uur ging het meer de drama kant op. Achteraf is het toch meer een mix geloof ik. De serieuzere momenten wisselen zich af met de komische momenten.

Ik vond alleen het einde een beetje vergezocht. Geen idee of het in het boek ook zo gaat, dat heb ik niet gelezen. Ik heb er in ieder geval uit opgemaakt dat Boogie is opgepikt door zo'n waterbomber en dat hij ergens in het bos weer eruit gevallen is, vandaar zijn uiteindelijke dood. Dan moet dit toch vrij snel gebeurd zijn nadat hij in het water is gevallen. Het lijkt me immers sterk dat hij vanaf de bodem van het meer "opgeraapt" wordt. Aan de andere kant, meteen na die scène op de watersteiger staat Barney met de rechercheur te praten, terwijl er een bosbrand woedt. Je ziet echter geen vliegtuigen op dat moment. Maar dan zou er misschien ook wel teveel weggegeven worden. Zat me alleen af te vragen of Barney dit door had tijdens die scène bijna op het einde. Dat wordt een beetje in het midden gelaten.

Leuk detail, schiet me net te binnen. De naam van zijn tweede (I have a master's degree) vrouw wordt volgens mij nooit genoemd in de film. Des te duidelijker dat ze eigenlijk niks voor hem betekende.

In ieder geval een mooie, soms komisch, soms ontroerende film en alweer een erg sterke rol van Paul Giamatti.

avatar van Biosguru
het geluid van die waterbomber komt een paar keer eerder in de film terug, dus het puzzelstukje was igg door de makers al neergelegd

avatar van joey1973
Zakt helaas op sommige stukken wat in, maar het laatste stuk is geniaal en mooi. Geweldig geacteerd door vooral Giamatti.

Mooie tour-de-force van Paul Giamatti. En hoewel Rosamund Pike en Minnie Driver ook altijd leuk zijn om te zien, raakte de film mij niet echt. Het eerste, vooral komische deel vond ik beter dan het wat zwaarmoedige tweede deel. Valt al met al toch een beetje tegen, ondanks het prima acteerwerk.

avatar van scumfrog
MH040 schreef:

Sluit ik me volledig bij aan, de laatste 20 minuten grepen me echt naar de strot. De laatste halve ster is dan ook echt toegevoegd voor de laatste 20 minuten.

Prima acteurs, maar het verhaal kabbelt maar voort en weet niet echt te boeien. Komisch is het ook niet.

Het einde trof mij wel. Maar tegelijkertijd: liefde en dementie, daarmee kunnen goede acteurs makkelijk emoties oproepen.

Overigens, de man had oprecht berouw van zijn one-night-stand. Toch is vergeving ondenkbaar?

avatar van AardeWerk
Goed acteerwerk, af en toe zakt de film een beetje in maar het einde is mooi en aangrijpend.

Giamatti draagt deze film met verve en zorgt ervoor dat je in de film gezogen wordt. Het verhaal is erg vermakelijk en je leeft zeker met hem mee; Giamatti lukt het om een eikel toch sympathiek neer te zetten. Tegen het einde wordt het allemaal wel een beetje dramatisch en de speelduur begint ook wat te knellen. Dat is toch wel jammer, maar wat rest is nog steeds een prima film.

avatar van missl
Goed geacteerd, je ziet het levensverhaal van een man en hoe hij tot bepaalde beslissingen is gekomen in zijn leven. Kabbelt een beetje voort en is soms grappig. Verder geen must see

avatar van Boenga
Ik lees het hier wel vaker: de film sleept maar voort, er gebeurt zowat niks dat kan boeien. Tot het laatste half uur, op 1 of andere manier lukt het de filmmakers dan wel om de kijker aan het scherm te kluisteren - doordat je op dat moment veel dichter bij Barney komt te staan.

Er zat veel; er kwam te weinig uit.

avatar van blurp194
Onderhoudend.

We volgen Barney door zijn leven. En terwijl er eigenlijk maar weinig echt opzienbarends gebeurt, wordt het wel zo gebracht dat de film boeiend blijft. Het motief van het plot - de moord - speelt eigenlijk maar een heel kleine rol, het gaat vooral om het leven van Barney zelf. Goed gespeeld, mooi uitgewerkt. Wat opvallend mooi gedaan is is de grime, waarmee het verschil in leeftijd over de film heen mooi geloofwaardig wordt neergezet.

Aardige film over een man op leeftijd die terugblikt op zijn leven waarin hij drie vrouwen heeft gehuwd. Genoeg leuke en redelijk spitse dialogen en ook zeker wel een aantal goeie scenes. Echter is het geheel wat fragmentarisch en gaat het allemaal iets te lang door. Het acteerwerk van Paul Giamatti is uitstekend, maar het is toch Dustin Hoffman die de scenes steelt waarin hij zit.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd. Tja, 'k vond het geen slechte film, maar de film was misschien iets te lang. Het was nu ook geen zo'n speciaal verhaal. Desondanks heb 'k me het ook niet beklaagd.
De cast deed het prima en verder vond 'k de make-up ook wel het vermelden waard.
Al bij al geen slechte film, maar ook niet echt waw. 'k vond het goed voor een keertje.

Goede film deze prent, met een Paul Giamatti in zeer goede doen.
Het verhaal was heel goed, puik uitgewerkt op mooie locaties ook.
Naast Giamatti is ook de rest van de cast prima, en een opvallend optreden van Dustin Hoffman, echt groot is zijn rol niet maar wel heel opvallend !!
Heb me zeker niet verveeld met deze film.