Kinamand (2005)

Alternatieve titel: Chinaman

Denemarken / China

geregisseerd door Henrik Ruben Genz
met Bjarne Henriksen, Vivian Wu en Lin Kun Wu

Keld is een dikke ongemotiveerde Deense loodgieter die er alleen voor staat. Wanneer zijn verveelde gefrustreerde vrouw hem verlaat, gaat hij eten in het Chinese afhaalrestaurant aan de overkant. Systematisch werkt hij zich door de nummers van het menu. Onverwacht sluit hij vriendschap met Feng, een sympathieke man met zijn eigen zorgen. Keld helpt met de riolering van het restaurant en dan vraagt Feng zijn hulp voor een ander probleem: zijn Chinese zus Ling heeft een schijnhuwelijk nodig om in Denemarken te kunnen blijven. Ling is een jonge vrouw die zich helemaal niet op haar gemak voelt bij deze pro-formaregeling. In de loop der tijd brengt Ling's invloed Keld in een wereld vol traditie, verrassende beloningen en ongekende genegenheid.

avatar van blurp194
Eenvoudig filmpje dat geen cliche ongebruikt laat maar toch ook weer verrassend uit de hoek komt. Komedie is misschien niet echt het goede genre - er is wel enige sprake van humor, maar wel heel subtiel. Drama is misschien een betere omschrijving, en zo staat de film ook op IMDB - maar ook dan geldt dat het wel een licht drama is. Tenslotte, het loopt dan wel niet goed af, maar het blijft wel luchtig en een soort van happy end.

De wederzijdse ontdekking van de twee culturen - en dat is denk ik min of meer het hoofdonderwerp van de film - is heel voorzichtig, respectvol, en subtiel, en in een warm en menselijk kader. En in dat begrip is er ook een happy end - heel knap gedaan vind ik, en daardoor kom je met een goed gevoel uit de film.

Totaal niet mijn ding, film is geen vlees nog vis en kabbelt door naar het einde om als een nachtkaars uit te gaan.

avatar van IcU
IcU
Prima stukje Deense cinema. Heeft op bepaalde momenten wel wat weinig om het lijf en weet niet overtuigender te worden dan een kabbelend watertje, maar dat is niet erg. De prent is solide genoeg om te blijven boeien en het goede spel van elke acteur laat je niet vervelen. Daarbij is de speelduur lang (of kort) genoeg, en maakt dit een prima tussendoortje.

avatar van flowerpower1946
Prima film. Lekker sfeertje. Ik heb deze film nu al een paar keer gezien, blijft mij boeien.

avatar van Marvinleeaday
Leuk, lief filmpje dat zoals eerder al gezegd eerder drama is dan komedie.