Wilbur Wants to Kill Himself (2002)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk / Zweden / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Lone Scherfig
met Jamie Sives, Adrian Rawlins en Shirley Henderson

Wilbur probeert keer op keer zich van het leven te beroven maar vooralsnog is hij daar niet in geslaagd. Zijn unieke aantrekkingskracht, vooral op vrouwen, zijn pit en charme kunnen niet verhullen dat hij gebukt gaat onder groot pessimisme. De desillusie bij Wilbur is zo groot dat hij ernstige vraagtekens zet bij de zin van zijn leven op aarde. Dat in tegenstelling tot zijn oudere broer Harbour die een optimist zonder weerga is en het zorgdragen voor geluk in Wilbur's leven tot een belangrijk doel heeft gemaakt. De twee excentrieke broers van rond de dertig leven in Glasgow waar ze een vervallen boekenwinkel hebben geërfd, de enige herinnering aan hun onlangs overleden vader.

zip schreef:

als surplus nog een scenario dat de kijker in verwarring brengt ... erg jammer,
Dat hebben we aan van Trier te danken. Dit is echt geen scenario-waardige film. in en in-triest....

Dustyfan
Scenario? Kan niet veel meer geweest zijn dan één bierviltje

zip
FisherKing schreef:

hoezo? de meeste films van Von Trier hebben toch een duidelijk scenario? (of heb ik een cruciale film gemist?)

wat ik aller, aller, allerjammerst vind, is dat ze na een halfuur zijn afgestapt van hun hoofpersonage en zich totaal hebben gefocust op tranen losweken bij de kijkers (dus een brokkelig papje van een terminale zieke man, treurende moeders, eenzame meisjes en verboden maar oprechte kussen) terwijl juist de arrogantie en de zelfmoordpogingen van Wilbur de film deden leven, maar beide verdwenen als sneeuw voor de zon en daardoor ging ook de film mee onder. het had mooi kunnen zijn, denk ik.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik ben het behoorlijk met je eens, zip. Ik vond hem nog wat slechter dan jij, maar onze bezwaren zijn gelijk.

En als FisherKing de woorden Von Trier gebruikt is het beter om daar niet over te gaan discussieren, slecht voor zijn hart enzo.... Bovendien was hij alleen script consultant.

avatar van The Eye
Zeldzaam waardeloze boutfilm. Saai en vermoeiend.

ps heb de film voortijdig afgezet, wilde zelf geen zelfmoordpoging begaan. Denk niet dat de film nog beter zou worden, had alle hoop al opgegeven, wat een geluk dat de DVD bleef hangen na iets meer dan een uur.

avatar van The Eye
kappeuter schreef:

Op het Noordelijk Film Festival (Leeuwarden) heeft deze film de publieksprijs gewonnen. De tweede plaats was voor Good Bye Lenin.

Die Friezen zouden zichzelf eens moeten na laten kijken. Wat was dat voor een publiek? hersendoden ofzo?

IK vind het een vervelende film.
Nu we toch aan het de-generaliseren zijn. Kwam jij niet uit Groningen? Groningers Puck en Pjotr vinden de film OK.

avatar van pjotr
Ach, het kan altijd erger - sla de publieksenquete van het Rotterdams Filmfestival 2004 er maar eens op na.
En er is natuurlijk een duidelijk verschil tussen Groningers en Friezen....;)

En jullie zijn import.

Maar inderdaad, de IFFR publieksenquete is genanter.

ik zag deze film en wilde zien wat ze er op Moviemeter van vonden. Het viel me wat tegen dat de film zo werd afgekraakt.

Je verwacht misschien een hilarisch zwarte komedie en dat is het ook even, maar dan wordt het allemaal wat dramatischer en kijk je naar een andere film. Hierdoor krijgt de film elke keer 1,5*.

Maar de film verdient meer, want juist die omslag is heel goed neergezet in de film. Het verhaal loopt gewoon vloeiend over van een komedie in een drama. Weer eens wat anders... 4 *

Ik vind dit een hele mooie film, jullie moeten allemaal nog maar eens kijken en dan zonder elkaar.

Vier sterren van mij!

FisherKing
Ik wil persoonlijk nooit meer iets met deze film te maken hebben

Menni
.. maar toch weer even reageren he Fish?

'Exclusief weekendje weg?' meldt de advertentie aan de rechterzijde op dit moment trouwens .

LOL, maar even doen dan

Vind je het vreemd dat je op pijnlijke films meer reageert ? Ik zou het inderdaad niet meer moeten doen, mijn handen jeuken bij elk positief bericht bij La Vita e Bella. Zijn er geneesmiddelen voor ?

Dustyfan
Deense vakantiewoningen, Campings in Denemarken....
/me wants to kill herself....

Vond hem erg tegenvallen. Verwachtte een komedie maar kreeg een willekeur aan scenes waarin de enige overeenkomst de hoofdpersonages was. kreeg het gevoel dat de film 2 keer zo lang was en er lukraak scenes uit gesneden zijn. Daardoor werd de film erg afstandelijk en dus saai en langdradig. 2* voor de moeite

avatar van 93.9
Dit is nou een film die ik niet ga zien dankzij Movie Meter.
Hoewel ik 'm op DVD voor 3 euro kon kopen.....

avatar van dave
triestig filmpje maar toch weer goed acteerwerk
valt wel mee...

veelal hilarisch en hartverwarmend (tevens)

avatar van Freud
Heel mooie, menselijke film met prachtige personages en een heel aangenaam gevoel voor humor. Niet zo cynisch zoals ik had verwacht, maar gewoon menselijk, tot op het hilarische af . Het scenario zit raar maar goed in elkaar vond ik, met een aantal gedurfde elementen, maar vooral met veel aandacht voor kleine elementen en relaties. Ik vond hem trouwens niet triestig eigenlijk, ik werd er veeleer vrolijk van, op een wat bedaarde manier dan toch. Volgens mij zeker een aanrader, en belachelijk dat hij hier zo weinig gewaardeerd wordt, ik zie eigenlijk niet in wat je tegen deze film kunt hebben. Dat iemand er weinig mee aankan snap ik nog wel, maar die griezelige afkeer van sommigen begrijp ik helemaal niet.

avatar van nightbreed
Mooie film die begint als zwarte comedie en naar verloop steeds meer de drama kant op gaat om te eindigen in een gevoelig drama.
De film probeert gelukkig niet politiek correct te zijn wat een verademing is.
De acteerprestaties en de regie zijn goed.
Deze film lijkt me minder geschikt voor mensen die niet zo van depressieve films houden ondanks dat de film als zwarte comedie begint.

Cijfer: 4

avatar van korenbloem02
al met een al een film, die veel inpact maakt maar die toch erg tegenviel. Ik vond het karakter wilbur opzich leuk, maar zeer slecht uitgewerkt. Nergens kwam hij echt tot een reflectie van zijn leven en van wat hij allemaal deed of waarom hij wel of geen zelfmoord zou moeten plegen. Toen harbour de laatste nacht met kerst thuis zou komen, liet wilbur geen liefde of respect zien voor zijn broer, ook liet de vrouw van harbour geen liefde meer zien, maar alleen maar egoisme Dit geeft duidelijk de het morele dillema dat geprobeert wordt om uit te beelden. 2 mensen vinden elkaar in een ongewone situatie (veilige Haven (harbour) Maar nergens raakt het echt het filosofische aspect van de zin van het leven, relatie, en of vertrouwen. Ik vond het meer de gehalte hebben van een chicklit. Harbours vrouw valt uit het niets voor wilbur, en ondanks dat was die ontwikkeling zeer voorspelbaar. Haar man is ongeneeselijk ziek. Maar nergens laat men zien wat dit met haar doet, ze accepteert het vrij makkelijk, en haar emoties er omheen zijn heel vlak en bescheiden,
Dit moet dan een soort feelgood/ happy ending zijn.
Misschien vroeg ik te veel van deze film. Wat diep en etisch verhaal kon worden , werd zeer "viva, ala daphne deckersachtig" verwoord.

avatar van Co Jackso
Wilber Wants to Kill Himself is een verrassend goede dramafilm een lichte komische ondertoon. Dit komt boven alles doordat de aanwezige karakters zeer interessant waren en dat het onder de meeste omstandigheden aardig geloofwaardig blijft. Alleen die scène waarin Wilbur toevallig die vrouw in het water tegenkomt en de rest wat daar op volgt.

Met name het karakter van Wilbur en zijn uitstraling en gedrag waren op zijn minst apart te noemen. Ik erken dat het eerste deel van de film wellicht het sterkste is, en daarmee de aandacht van de kijker weet te pakken, maar het gevoel dat de hele film daarna inzakt had ik niet. Complimenten ook voor de acteurs en de sfeer in de film.

Het begin van de film vond ik best meevallen. Er is oog voor het detail en een zekere spanning omdat we ons het waarom afvragen.
Eigenlijk komt hierop nooit geen antwoord en al gebeurt er één en ander toch verwatert de film mede omdat de karakters onvoldoende worden uitgediept.
Had een onbehaaglijk gevoel na afloop. Er zat heel wat in maar het kwam er niet echt uit.

avatar van Knisper
Niet echt een hoogvlieger, maar na een tijd ontvouwt het zich toch een aardig drama. Wie hier een zwarte komedie verwacht, komt bedrogen uit. De film doet wel wat pogingen in het begin, maar die werken niet. Eigenlijk komen de paar grappige momenten voornamelijk van Dr. Horst, gespeeld door Mads Mikkelsen.

Interessant wordt het pas wanneer alle karakters goed en wel geïntroduceerd zijn, waardoor de verschuiving tussen de relaties als gevolg van de gebeurtenissen en de ziekte van Harbour goed in beeld wordt gebracht. Dit drama is wellicht wat vergezocht, maar dankzij de sterke acteerprestatie Adrian Rawlins werkt het uiteindelijk toch. Zodoende wel aardig, maar ook niet meer dan dat.

avatar van andrizzle
Ik zie dat de meningen heel erg verdeeld zijn. Ikzelf vind het een hele mooie film. In het begin die lekkere zwarte humor en wat verderop in de film meer de drama en de omslag. Ik vind dit juist goed, want de film was pas saai geweest als alleen Wilburs zelfmoordpogingen het verhaal vormden. Juist de omvorming van Wilbur vind ik een mooi aspect van de film.
Verder zitten er ook veel mooie personages in de film vind ik.

avatar van Donkerwoud
Mooie menselijke film met een toefje sadistische humor erdoor. Ook zeer herkenbaar voor mensen die ooit een zelfmoord hebben overwogen, omdat het zo wegblijft bij alle vooroordelen, foute sentimenten en het overdreven romantiseren rond zelfmoord.

avatar van donnie darko
Blijf het grootste bezwaar van deze film vinden dat, en hier wordt eigenlijk niet over gesproken in deze discussies, dat Wilbur de hele tijd in bed duikt met de vrouw van zijn terminaal zieke broer, en dat er écht een soort van opluchting te zien is op de gezichten van Wilbur en de vrouw wanneer ze bij zijn graf staan..

Hoe geloofwaardig dat mss ook kan zijn, het blijft een lugubere situatie bijna en ik geloof nooit dat in het echte leven mensen zo zouden reageren op die omstandigheden.. Desnoods veins je wat emoties, maar dit was echt grof gedrag..

Voor de rest vermakelijke film, maar niet meer dan dat..

Zeer kleine 3*

avatar van Donkerwoud
Ik snap je punt, maar tegelijkertijd windt de film er ook geen doekjes om: Wilbur en de vriendin van zijn broer hadden al iets met elkaar. Ze moesten het zelfs onderdrukken om hem een waardig afscheid te gunnen. Pijnlijk? Zeker, maar verschrikkelijk realistisch.

avatar van Leo1954
Beetje onevenwichtige film, de humor gaat de mist in en het drama is wel wat goedkoop. Neemt niet weg dat ik de film best aardig vond, sfeervol die boekenwinkel, Mads Mikkelsen met al zijn sigaretten en coole kop toch wel een beetje grappig. Het spel was goed, maar het is te zoetsappig allemaal.

avatar van Friac
Het is hier al een paar keer vernoemd, maar ik vond het erg jammer dat de aandacht nog voor de film op de helft is wegschuift van Wilburs zelfmoordpogingen. Het oorspronkelijke gegeven had een fijne tragikomische film kunnen opleveren, maar uiteindelijk is de film een vrij standaard/melige romantische film geworden. Het einde van de film Harbour die snapt wat er "achter zijn rug" gaande is tussen Alice en Wilbur, maar er vrede mee lijkt te nemen was best wel mooi.

Voor mij een standaardfilmpje, waar ik wel wat op aan te merken had. Daarom toch even streng zijn, en voor de 2,5* gaan (een lichte 3* was evengoed een optie geweest).

Hele mooie film, integer lieflijke en mooi..