Italiensk for Begyndere (2000)

Alternatieve titel: Italian for Beginners

Denemarken / Zweden
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Lone Scherfig
met Anders W. Berthelsen, Anette Støvelbæk en Ann Eleonora Jørgensen

In een Deens stadje volgt een groepje mensen een cursus Italiaans: een kapster, het meisje uit de bakkerswinkel, de bedrijfsleider van een restaurant, de manager van de sporthal, de nieuwe dominee... Allemaal staan ze alleen in het leven: misschien is het de hoop op een beetje 'amore' die hen doet zwoegen op het verschil tussen een pizza en een piazza. Tijdens een reis naar Venetië kunnen ze het geleerde in de praktijk brengen - en krijgt de Italiaanse zon de kans om mensen bij elkaar te brengen.

Menni
Niks mis mee, maar ook weinig explosiefs en dat is bij Dogmefilms wel 's anders. Rustig kabbelen de verhalen van diverse alleenstaanden voort en door elkaar, om via grappige omweggetjes tot een voorspelbare feelgood-conclusie te komen. Niks mis mee, maar memorabel is anders.

gimli f
Lijkt me wel aardig, toch..

FisherKing
4 funerals and no wedding. Toch een aardige film. Wel een dogme film maar met geen rare camerasprongen. Vermakelijk maar idd geen hoogvlieger.

ik had me het iets luchtiger voorgesteld, maar ik vond het toch zeer de moeite waard.
een beetje vreemd, maar wel lekker.
3,5 sterren.

Leuke film. Als je geen bezwaar hebt tegen (goede) feelgood film. Bovendien steekt de film goed in elkaar. Het is geen wereldschokkende film als Festen of Idioterne maar desondanks het bekijken meer dan waard.

avatar van wackyboy
Aan de meeste Dogme films die ik gezien heb zat toch wel een scherp randje. Aan deze niet echt. Wel een sympathiek filmpje, maar ook niet meer dan dat. De film houdt een beetje abrupt op; ik verwachte nog wat meer verwikkelingen, bijvoorbeeld tussen de dominee en het onhandige meisje, maar dat bleef uit. De vrouwen in deze film zijn daarentegen wel mooi, op een heel natuurlijke manier. Op zich al reden genoeg om de film een keer te kijken.

avatar van Yak
Yak
Qua gevoel was dit een soort van omgekeerde Elsker Dig for Evigt: een film die me zowel meesleepte als irriteerde. Waar bij Elsker Dig for Evigt de film fenomenaal startte, maar de irritatie (helaas) naar mate de film vorderde toenam, nam deze irritatie bij Italiensk for Begyndere juist af na een wringende, niet terzake komende, heen en weer pingpongende eerste drie kwartier. Eenmaal in het verhaal gerold viel er zeer veel te genieten, hoewel ik het af en toe echt te naïef vond (zoals het huwelijksaanzoek van Jørgen). Niettemin blijf je absoluut met een goed gevoel achter, als de film eenmaal is afgelopen. 3,5*

FisherKing
Perfect verwoord Yak!

Ik denk dat ik deze moet gaan zien, denkend aan een italiaanse beginners cursus die ik van de zomer ga maken.

sydney
Idd zeker geen hoogvlieger dit. Ook een beetje kopieergedrag uit "Festen". Wel leuk om gezien te hebben. 3*

avatar van Sjan
Ontzettend sympathieke film. Echt een voorspelbare feelgood movie, maar wel erg mooi uitgevoerd. Prima geacteerd en enkele van die vrouwen waren idd erg mooi op hun eigen manier. Ik heb vaak moeten lachen om de onhandigheid van de personages en om de 'loze' dialogen. 4*

avatar van 93.9
Een aangename feel-good movie.
Helemaal ideaal als een zware doge-film hebt gezien en je zie het niet meer zitten

3 en halve ster.
Een ding begreep ik niet zo waarom die dominee z'n Italaiaanse auto verkoopt

Het irritante eerste half uur zorgt er voor dat de verder zeer leuke film geen hoge waardering van me krijgt.

avatar van mikey
Ik hou hier wel van. Mensen die wat proberen te maken van het leven. lekker sympathiek, gezellig. 4

avatar van E V
E V
Leuke Deense romantische komedie volgens de regels van Dogma 95. Geweldige film, geweldig geacteerd. Naturelle mensen.

avatar van BlueJudaskiss
Echt een hele mooie film . De personages waren even wennen, maar ze ontpopten zich tot hele menselijke, warme personages. Heel erg goed gedaan. 4 sterren.

Erg leuke en warme romantische komedie, waarbij de Dogme-stijl van filmen duidelijk iets toevoegt.

Een Dogme-feelgood movie, if you will

avatar van JoeCabot
Die Dogme-stijl vind ik gewoon een chique woord voor "maak je film zo goedkoop mogelijk en zorg dat het publiek dat kan zien". De beweeglijke camera vind ik wel nog goed en het komt in zekere zin wel natuurlijker over. Voor de rest idd een leuke feelgood-film.

3***

avatar van predator
Ik heb het nu wel gehad met die onrustige Dogme-films. Wel aardig maar niet super.

neo (crew)
Vond dit niet zoveel eigenlijk. Vond het vooral in het begin wel wat hebben, maar verloor mijn interresse naar verloop van tijd. Wel een hele fijne cast met de fantastische Ann Eleonora Jørgensen, die ook al zo goed was in onder andere Forbrydelser. Al kan ik niet ontkennen dat enige aantrekkingskracht voor deze mooi Deense ook meespeelt. Naast Connie Nielsen de leukste Deense actrice die ik ken. 2.5 sterren

Heel anders dan de andere dogme's. Het wilde, losse camerageslinger en de ruwe montage was eigenlijk totaal afwezig. Gewoon een mooi "alto"-feelgood.

Gingen wel ineens onrealistisch veel mensen tegelijk dood, terwijl dat toch niet hetgeen was wat de karakters oorspronkelijk bij elkaar bracht. Of was dat om de eenzaamheid van de karakters nog te vergroten?

avatar van Boenga
Heel aangename film, warm verhaal, heel goeie acteurs, ik verliefd op de drie vrouwen, m'n vriendin verliefd op de drie mannen (en toch geen ruzie gemaakt...!)

Wel (verdacht) grote gelijkenissen met het boek 'De Avondschool' ('Evening Class') van Maeve Binchy. Uitstekend boek trouwens...

avatar van PolythenePam
Zojuist gezien op Nederland 2 en ik kan niet anders zeggen dan dat deze film ontroerend mooi is. Wellicht kom ik er later nog op terug. Voorlopig 4 sterren.

Argh, ik was nog zo onder de indruk van Brokeback Mountain en had wat moeite in het verhaal te komen.
Verrassend om Anders W. Berthelsen weer te zien die ik gisteren in Mifune's Last Song zag. Goeie acteur.
Naar het einde toe begon ik de film meer te waarderen. Toen was ook Brokeback van m'n netvlies af...........

avatar van David Aaronson
Dit is een ultieme feelgood film met een aantal diepere lagen, die haast alle clichématige romcoms doet verbleken. Eenvoudig van opzet maar zeer leuk en uitermate ontwapenend opgezet. Moto is mijns inziens dat je beter iets kan proberen (Italiaanse les) dan alles bij voorbaat opgeven; zie het resultaat!

AddictedToMovies
Geweldige Dogmafilm. In het begin beviel het sfeertje me niet zo. De scherpere beelden (dan Festen of Mifunes sidste sang) deden mij digitaal en koel aan. Maar al snel kwam ik in de film en door de heerlijke warme personages kreeg de film toch een heerlijke sfeer. De onhandige vrouw, de kapster, de priester, Halvfinn die z'n klanten verrot zit te schelden, en (voor mij de leukste) Jorgen met de Italiaanse serveerster. Hilarisch toen hij haar vroeg om mee te gaan naar de Italiaanse cursus! Heel charmant en lief filmpje, waar iedereen's verhaal goed wordt vertelt en allemaal enigzins overlappen, en uiteraard allemaal samen komen in de Italiaanse cursus. De beelden vond ik dus minder dan in de andere twee Dogma's die ik heb gezien, maar voor de rest vind ik dit een absolute topper. Heerlijke film!

avatar van david bohm
Mooie film met sterk acteerwerk en scenario. Het gegeven dat alles zich binnen een kleine gemeenschap afspeelt, versterkt de sfeer en kracht van de film, Hoe is het toch mogelijk dat bijvoorbeeld Nederlandse films zo schril afsteken bij Deense cinema? Hopelijk is één of andere student daar nu op aan het afstuderen.

avatar van Leo1954
Heerlijke genoeglijke film, puur genieten voor mij. Goed gespeeld en ik houd van Dogma films omdat ik het artistiek een uitstekend idee vind om jezelf beperkingen op te leggen. Doordat te doen moet je als maker anders kijken en dat geeft weer een ander beeld. Ik moet wel zeggen dat ik in deze film de scenes bij tijden te kort vond, soms maar een paar seconden en dat irriteerde me zo nu en dan. Maar het is maar een klein puntje, verder zoals gezegd een fijne film.

david bohm schreef:

Nou David, was het maar zo dat de Nederlandse films slechts bij de Deense films schril afsteken (understatement), ik ken geen enkel land waarbij de Nederlandse film niet schril afsteekt. Op de spreekwoordelijke uitzondering na is het huilen met de pet op, documentaires daargelaten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een dogme film die realistisch overkomt. We zijn getuige van enkele eenzaten in een klein dorpje, die elkaar terugvinden. De Italiaanse les is enkel de reden om elkaar te onmoeten, maar elk heeft zijn of haar eigen verhaal. De film steekt wel nergens echt uit en ook het script is niet bepaald verrassend. De enige troef is het gezellige acteren en de aangename sfeer die de film uitstraalt. Een film waar je van kan genieten, maar die niet bepaald zal bijblijven. Al is 'aangenaam' soms wel een voldoende bij een film.

avatar van Darbie
Spazzatura di valore scadente.

avatar van K. V.
Op de doos stond er romantische komedie, maar dit was eigenlijk niet echt het geval. 3/4 van de film was eerder drama en laten we zeggen dat het laatste half uur dan eerder romantiek is. 'k Had dus eerder een Bridget Jones film of zo verwacht, maar 'k kwam dus wat bedrogen uit
Humor was er ook niet echt aanwezig ofwel snapte 'k de Deense humor niet
De film is gefilmd volgens de Dogma 95 regels, maar de film kwam vooral in het begin heel wanordelijk over.
Er werd goed geacteerd, maar de film was toch niet echt zo'n hoogvlieger.
Redelijk als drama, slecht als romantische komedie.

avatar van eRCee
Leuke film. Doet ook eigenlijk helemaal niet echt Dogme aan (hoewel de Maserati opvallend buiten beeld blijft), vooral omdat Italiensk for begyndere een film is met veel compassie voor zijn personages. Die zijn weliswaar wat archetypisch, maar erg sympathiek in hun onzekerheid. Paar leuke grapjes en dat hele gebeuren met het Italiaans maken het af. Ik rond af naar boven; kleine drieenhalf.

avatar van james_cameron
Charmante romantische komedie, gedeeltelijk verpest door de strikte regels van Dogme 95. Qua camerawerk en decors ziet de film er dan ook niet uit. Gelukkig redt de sympathieke cast de boel. De personages zijn leuk uitgewerkt, met ontwapenende dialogen en grappige plotlijntjes.