Italiensk for Begyndere (2000)

Alternatieve titel: Italian for Beginners

Denemarken / Zweden
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Lone Scherfig
met Anders W. Berthelsen, Anette Støvelbæk en Ann Eleonora Jørgensen

In een Deens stadje volgt een groepje mensen een cursus Italiaans: een kapster, het meisje uit de bakkerswinkel, de bedrijfsleider van een restaurant, de manager van de sporthal, de nieuwe dominee... Allemaal staan ze alleen in het leven: misschien is het de hoop op een beetje 'amore' die hen doet zwoegen op het verschil tussen een pizza en een piazza. Tijdens een reis naar Venetië kunnen ze het geleerde in de praktijk brengen - en krijgt de Italiaanse zon de kans om mensen bij elkaar te brengen.

avatar van K. V.
Op de doos stond er romantische komedie, maar dit was eigenlijk niet echt het geval. 3/4 van de film was eerder drama en laten we zeggen dat het laatste half uur dan eerder romantiek is. 'k Had dus eerder een Bridget Jones film of zo verwacht, maar 'k kwam dus wat bedrogen uit
Humor was er ook niet echt aanwezig ofwel snapte 'k de Deense humor niet
De film is gefilmd volgens de Dogma 95 regels, maar de film kwam vooral in het begin heel wanordelijk over.
Er werd goed geacteerd, maar de film was toch niet echt zo'n hoogvlieger.
Redelijk als drama, slecht als romantische komedie.

avatar van eRCee
Leuke film. Doet ook eigenlijk helemaal niet echt Dogme aan (hoewel de Maserati opvallend buiten beeld blijft), vooral omdat Italiensk for begyndere een film is met veel compassie voor zijn personages. Die zijn weliswaar wat archetypisch, maar erg sympathiek in hun onzekerheid. Paar leuke grapjes en dat hele gebeuren met het Italiaans maken het af. Ik rond af naar boven; kleine drieenhalf.

avatar van james_cameron
Charmante romantische komedie, gedeeltelijk verpest door de strikte regels van Dogme 95. Qua camerawerk en decors ziet de film er dan ook niet uit. Gelukkig redt de sympathieke cast de boel. De personages zijn leuk uitgewerkt, met ontwapenende dialogen en grappige plotlijntjes.

avatar van Baggerman
Sorry, maar dat Dogme 95 blijf ik toch echt een audiovisuele armoede vinden. Niet om aan te glauwen!!! Helemaal met james_cameron eens.

Jammer, want hoewel het gegeven en plot van de film totáál niet origineel zijn, kijkt het geheel toch best lekker weg. Ik snap alleen niet wat de Italiaanse serveerster in Jørgen Mortensen zag?

Conclusie: leuk om eens te zien, maar de beeldkwaliteit van een Jaren-Tachtig-Amerikaanse sitcom, 3*