Kapringen (2012)

Denemarken
Thriller / Drama

geregisseerd door Tobias Lindholm
met Pilou Asbæk, Søren Malling en Dar Salim

Morten is een chef-kok op een groot vrachtschip in de Indische Oceaan. Na een lange reis is hij eindelijk onderweg naar huis om terug te keren naar zijn vrouw en kleine dochtertje. Maar dan wordt het schip aangevallen door piraten, wat het begin is van een zware strijd om te overleven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een zeer geloofwaardige film over een schip dat gekaapt wordt door Somalische piraten. Als ik de randinfo lees, zou een deel van de crew ooit zelf betrokken geweest zijn bij zo'n kaping. Ik kan me voorstellen dat dit veel accurater is dan de film Captain Phillips. Al wil ik daar verder nog niet veel over zeggen, heb de film nog niet gezien.

Kapringen is een typisch kwalitatief Deens product. De film blinkt dan misschien niet uit in spanning of avontuur, maar neemt je wel mee in het verhaal. Het is meer dan wat telefoontjes naar het schip en terug. Geen melige achtergrondverhaaltjes van de figuren, maar feiten. Misschien minder gekruid, maar naar het einde toe waren er toch enkele gebeurtenissen die mij klamme handjes bezorgden. Het effect van geloofwaardigheid en onbewust meesleuren in het verhaal. Prachtig gemaakt!

avatar van K. V.
Van deze film had 'k eigenlijk iets meer verwacht. Een tijdje geleden had 'k Captain Phillips gezien en bij die was 'k aangenaam verrast. Een erg spannende en meeslepende film, jammer dat 'k dit bij deze film ook niet kan zeggen. Het tempo lag bij deze film veel lager.
De cast deed het zeker niet slecht, al had 'k de meeste al eerder gezien in Deense series.
Tja, 'k heb hem uitgekeken, maar 'k hoef deze niet meer terug te zien, 'k vond hem niet zo speciaal.

Als je films op alfabetische volgorde bekijkt lijkt Fins en Deens behoorlijk op elkaar. Hiervoor heb ik "Kaappari" gezien nu "Kapringen". En jawel, dat is dezelfde titel. "Kaping". De vorige was een komische film over een vliegtuigkaping. Dit is een hele serieuze film. Over een kaping van een schip door piraten. En daar gaat de film dan ook over. Helaas gaat het grootste deel van de film over de onderhandeling over de losgeldprijs. En dat is nou juist het saaie deel van het verhaal. En dat maakt de film dus ook nogal saai. Al is het wel positief dat we zowel een kijkje aan boord van het schip hadden, alswel een kijkje van de onderhandelingen zoals die gevoerd werden op het hoofdkantoor van de scheepvaartonderneming. Er zaten zeker ook wel menselijke emoties in de film verwerkt, maar echt boeiend was het desondanks toch allemaal nog steeds niet. Voor de kijker is het toch vooral totaal oninteressant wat voor losprijs er nou uiteindelijk betaald wordt. Niet voor mij althans. Het is mijn geld toch niet. Het gaat om de mensen aan boord.

avatar van Insignificance
Bovenal een psychologisch thriller-drama dat zich toespitst op wat zich onder de schedel van de kok en de CEO afspeelt tijdens een kaping waar maar geen einde aan lijkt te komen. Sober, methodisch en met tact, al krijgt Lindholm niet alle plooien gladgestreken. Dat met de trouwring is inderdaad een onhandig schrijfseltje. Het directe effect is dan weg, de nawerking, met het oog op Peter, houdt nog wel stand. Het stille momentje van een geknakte Mikkel met zijn gezinnetje is alleszeggend. Aardig detail is die smiley. Zo absurd dat ik het meteen geloof.

avatar van missl
Iets wat een spannende film zou kunnen zijn, het uitgangspunt is heel boeiend, maar omdat de film vanuit de andere kant geschoten wordt (van de hoek van de onderhandelaars) haalt dit veel spanning weg.

avatar van arno74
Dan zal Captain Phillips (2013) je zeker bevallen missl, het heeft precies wat je in Kapringen mist.

avatar van missl
arno74 schreef:

Klopt, die heb ik gezien, vond ik erg goed! Toch bedankt voor de tip.

avatar van bombario
Als je deze film als een actiefilm of thriller benadert vind je hem waarschijnlijk saai. Dat is het dan ook niet. Het is een uiterst geloofwaardig psychologisch drama over een kaping, dat heel sober verteld wordt. En waarbij je (tot op zekere hoogte) wel begrip kunt opbrengen voor alle partijen. Tot je de totaal geknakte kok aan het eind ziet met zijn vrouw en dochter. Heftig hoor.

avatar van wimaroca
Mooi in beeld gebracht dit drama,en ook gewoon top acteurs!!heel geloofwaardig allemaal