• 8.487.325 stemmen

Genre: Thriller

Alternatieve titel: Over the Edge

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Laurits Munch-Petersen

Met onder meer: Jonatan Spang, Christiane Schaumburg-Müller en Alexandre Willaume

IMDb beoordeling: 4,9 (969)

Oorspronkelijke taal: Deens

Plot Over Kanten

"Reality will exceed your wildest fantasy"

Net als computer-ontwikkelaar David en zijn vriendin Freja aankomen bij hun nieuwe landhuis in de buurt van de kliffen van Møn wordt de harmonie verstoord door een onverklaarbare zelfmoord. Wanneer David er achter komt dat hun nieuwe klusjesman Roar een connectie heeft met de persoon die van de klif is gevallen begint hij zijn bedenkingen te krijgen. David is er ook zeker van dat Roar Freja probeer in te palmen. Freja ontkent dit en al zijn andere theorieën. Om de zaak op te lossen en aan Freja zijn gelijk te bewijzen slaat David de handen in elkaar met de weduwe Veronica. Hoe dichter hij echter bij de waarheid komt, des te verder hij verwijderd raakt van Freja...

image

avatar van chamond

chamond

Wat is werkelijkheid en wat is virtueel. Het verhaal lijkt zich in de werkelijke wereld af

te spelen maar er is steeds een schijnwereld (de wereld van computerspelen) op de

achtergrond. De achtergrond wordt in de film steeds meer naar de voorgrond geschoven zodat

je als toeschouwer ook het verschil tussen werkelijkheid en fantasie niet meer uit elkaar

kan houden. Pas aan het slot realiseer je je wat fantasie was en wat de werkelijkheid is.

Een psychologisch sterke film die je enige tijd daarna zal bezig houden.

avatar van KURRIE

KURRIE

Sterk geacteerd...

avatar van Kuwiel

Kuwiel

Een redelijk verhaal , maar film kon mij niet helemaal boeien.

Weinig spanning.

En zelfs een btje voorspelbaar

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Redelijk film over fictie, fantasie en werkelijkheid en hoe dat door er elkaar kan lopen in een psychose. Het moeilijk om dat goed in beeld te brengen, blijkt nu weer. Toch niet onaardig om te kijken, er wordt goed geacteerd.

avatar van barcam

barcam

Zeer geslaagde Deense psychologische film. Zweeft tussen werkelijkheid en fantasie en heeft zijn geheimen niet prijs.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Aardige thriller met een apart verhaal dat je aan het denken zet. Werkelijkheid, inbeelding of virtuele realiteit? Er wordt redelijk gespeeld en de mooie Freja (Christiane Schaumburg-Müller) is een lust voor het oog. Soms weet je niet meer hoe het nou zit, maar aan het einde wordt alles duidelijk. Of niet? 3 dikke sterren

avatar van Mr Thee

Mr Thee

De film begint vrij "doorsnee" en wordt steeds beter het mysterie groeit. Aanrader.

stinissen (crew films & series)

Onderhoudende Deense thriller die na mate het verhaal vordert steeds beter wordt.

avatar van kampsie1

kampsie1

Zeer goed, sterk acteerwerk, mooie beelden en de soundtrack is ronduit subliem!

avatar van jippie2010

jippie2010

• 1942 berichten

Aardige Deense thriller, maar het had zoveel beter gekund.

Het had de juiste ingrediënten: Sterk plot, goede acteurs, mooie landschappen.

Maar helaas zaten er teveel fouten in, en ik kon zeker de aan dierenmishandeling grenzende scenes niet waarderen.

Aan het einde heeft de film mij toch nog verrast, waardoor ik toch uitkom op een voldoende *3.0

avatar van jippie2010

jippie2010

• 1942 berichten

chamond schreef:

Een psychologisch sterke film die je enige tijd daarna zal bezig houden.

Dude! Gebruik spoilertags!

avatar van milan90

milan90

Mooie film die continue het gevoel geeft of het nou werkelijkheid, virtueel of een psychose is van Jonathan Spang. Er wordt goed geacteerd en aan het eind van de film denk je het verhaal te weten, maar of dat daadwerkelijk is wordt toch niet duidelijk hoe de hele situatie zit. Dat is waarschijnlijk ook de opzet geweest van Petersen. Alleen de scene met die dierenmishandeling had er wat mij betreft uitgelaten gekund.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Prima thriller van de Denen.

Het thema van de ietwat te vriendelijke en opdringende klusjesman is natuurlijk niet helemaal nieuw, maar de uitwerking zorgt wel voor de gewenste thrills.

D'r zit nog een virtual reality-kantje aan het geheel, dat voornamelijk te maken heeft met het werk van de hoofdpersoon, dat voegt verder aan het hele verhaal niet zo heel veel toe.

Maakt niet uit, spanning, mooie omgeving, mooie rollen.

Echt weer typisch Scandinavisch ergens tussen Wallander en de Millennium-serie in.

scorsese

Matige film over jong stel die hun bouwvallige huis op het platteland laten opknappen door een lokale klusjesman. Deze thriller begint zeker wel goed en het plot blijft ook wel onderhoudend (ook al stelt de uiteindelijke ontknoping wel wat teleur). De personages en hun handelen zijn behoorlijk ongeloofwaardig.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Het is eerst een behoorlijke trage zit, zo nu en dan krijg je hintjes. Een koude douche omdat het helemaal niet zo sterk was, ik had wat meer spanning verwacht. Het einde was voor mij een authentieke anticlimax. Eerst lopen moeilijk doen om de film naar een punt te drijven om daarna het binnen no time weer te turnen om daarna opnieuw te beginnen. Maar goed het gaat ten slotte ook over een geesteszieke, onverzadigd ben ik achtergelaten.

avatar van Drifter

Drifter

Ondanks bovenstaande 'filmkenners' kommentaren is dit een hele slechte film. Volgorde scenes niet goed, verhaal rammelt. Plot slecht. Deens is niet per definitie goed!!!

avatar van Leen66

Leen66

Dierenmishandeling!!!?

avatar van Fransman

Fransman

• 1948 stemmen

Zo'n film waarvan je na afloop denkt WTF, waar heb ik nu weer naar gekeken. Aanvankelijk kijkt het wel lekker weg. Het zou niet het eerste stel zijn dat een krot koopt en daardoor in moeilijkheden raakt. Maar waarom is dat huis in zo'n slechte staat? Dat wordt niet opgehelderd.

Zo zijn er meer toevalligheden en onwaarschijnlijkheden. Daar wordt ik altijd een beetje kriegelig van. Het draait allemaal om een door de hoofdpersoon ontworpen computerspel, waardoor de kijker niet meer weet wat echt is of wat verhaal is. Zucht. En dan het slot. Tsja, een Drosteblikjes-slot, dus een slot, met een slot in een slot. Kon me uiteindelijk wel vinden in de commentaren van Drifter en scorsese.

avatar van AniSter

AniSter

Prima Deense thriller, maar geen hoogvlieger. Het plot van de storende derde persoon in een ogenschijnlijk goede relatie is al vaker verfilmd, maar hier is er een extraatje aan toegevoegd in het afwijkende gedrag van de game-ontwikkelaar David. Enkele voorspelbare, maar ook enkele spannende momenten geven deze film een beetje het gebruikelijke verloop van dit genre. Ondanks dat toch van genoten.