Sorg og Glæde (2013)

Alternatieve titel: Sorrow and Joy

Denemarken

geregisseerd door Nils Malmros
met Jakob Cedergren, Helle Fagralid en Ida Dwinger

Filmmaker Johannes en zijn vrouw, Signe, een lerares, maken het ergst mogelijke leed en verdriet mee. Samen zullen ze door moeten gaan. Hun wederzijdse liefde is nodig om het leven na een overlijden aan te kunnen.

Ik weet niet of ik dit mijn vrouw zou kunnen vergeven... Ik denk het niet is heel heftig allemaal ook een goede rol van Jakob Cedergren ( bekend uit de hit serie Den som dræber / Those who kill) en een geweldige rol van Helle Fagralid als zijn vrouw.

De start van dit drama kon niet beroerder, was buitengewoon onrealistisch (wanneer de echtgenoot thuiskomt [bekend was waar hij zich bevond] moet hij zich zelf in verbinding stellen met de politie). Later begreep ik dat de regisseur zijn eigen tragische geschiedenis verfilmd heeft, dus het zal wel zo gebeurd zijn. De regisseur heeft zichzelf niet gespaard en het verhaal is hard. En gelukkig heeft hij niet zijn heil gezocht in bagatel, sentiment of sensatie. En toch beklijfde de film bij niet, miste ik nuance, vond ik 'm niet geheel geloofwaardig. Ik kan de vinger niet op de zere plek leggen; wellicht vond ik de hoofdpersoon te goedaardig, te begripvol, had hij teveel genade.