• 8.251.860 stemmen

Met onder meer: John Axel Eriksson, Holger Eriksson en David Johnson

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Releasedatum: 15 november 2007

Plot Farväl Falkenberg

De film volgt een vijftal jongens, die elkaar al kennen uit hun kinderjaren en nu als jonge mannen nog steeds bevriend zijn. Ze brengen hun zomer door in hun thuisstad, het Zweedse kuststadje Falkenberg. Ze vervelen zich allen in een stad waar weinig te doen is, maar geen van hen heeft de kracht om iets te veranderen. Ze willen niet naar een grotere stad verhuizen omdat ze geen leven zonder hun vrienden kunnen voorstellen en het is moeilijk om de nostalgie naar hun kinderjaren te overwinnen. Tot één van de jonge mannen toch een onverwachte beslissing neemt...

avatar van Mug

Mug

Typisch sfeerfilmpje dat het vooral moet hebben van de cast (in real life ook gewoon goede vrienden van de regisseur en de jongeman himself). Hoe mooi hier en daar de natuurplaatjes en muziektingels wel niet zijn, de cliche-rijke dialogen (wanna-be poezie lijkt het hier en daar wel) en flinterdunne vertelling leveren een zware zit op. De een haalt er een homo-erotica film uit (genoeg blote mannenlijven te bekennen, spelend met elkaar in het water en in het gras), een ander gewoon een film over het einde van de jeugdjaren. Veel nostalgie en wannabe-hippe moderniteitsfrutseltjes zijn in de blender gegooid; het levert echter niet een must-see op, ondanks een aantal zeer sterke scenes. Matige 3 sterretjes.

avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

De omschrijving op de site van Louis Hartlooper wekt mijn interesse stukken meer dan de omschrijving hier.

Nog één zomer in het roerloze Falkenberg. Bruisend van energie rennen vier jongens over een stoffig zandweggetje en duiken in de fonkelende, diepblauwe zee. Ze lachen, praten en delen grinnikend hun diepste geheimen. De boezemvrienden Jesper, Jörgen, David, John en Holger beleven intens die ultieme zomer: nog vervuld van hun jeugd hangen ze rond, ouwehoeren, schoppen keet en trippen op paddo's, maar een rationele beslissing over hun toekomst kan niet uitblijven. De aangrijpende keuze van de dromerige David toont de felheid en rauwheid van dit universele overgangsritueel naar volwassenheid.

Voor regisseur Jesper Ganslandt en zijn vrienden is de debuutfilm Falkenberg Farewell eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Terwijl ze praatten over zichzelf, hun herinneringen en de toekomst, besloten ze er een film van te maken. De personages baseerden ze op hun eigen leven en ze gebruikten hun eigen naam in de film, al is het verhaal niet een op een te herleiden tot hun eigen leven. Ganslandt schreef immers samen met cameraman en vriend Fredrik Wenzel vooraf een scenario. Na de film te hebben geschoten op DV kwam Ganslandt, hielp de ervaren editor Michal Leszczylowski vervolgens om 135 minuten materiaal in te korten tot een vloeiend verhaal van 91 minuten.

avatar van Malick

Malick

Van dit soort films word ik nu stil. Deze film lijkt wel speciaal voor mij gemaakt te zijn. Niet alleen is het een filosofische film over wat de zin van het leven nog is als je alleen nog maar leeft van je herinneringen maar er komt ook nog grotendeels veel poëzie bij kijken. De vioce-over verklaart een heleboel, namelijk hoe deze vijf vrienden op moment zich voelen. We horen één van de vrienden melden dat hij verlangt naar zijn jeugd, naar die geweldige tijd met zijn vrienden. Ze zijn momenteel dik in de twintig en zoeken een manier om verder te leven. Ze brengen hun zomer door in hun thuisstad, het Zweedse kuststadje Falkenberg. De stad heeft ze niets gebracht en ze vervelen zich alleen maar. Ze willen niet naar een grotere stad verhuizen omdat ze geen leven zonder hun vrienden kunnen voorstellen en het is moeilijk om de nostalgie naar hun kinderjaren te overwinnen. Ze beseffen dat hun leven voorbij glipt en hoe ze steeds dichter naar hun dood tegemoet gaan. Is het normaal dat mensen van een dergelijk jonge leeftijd daar al over nadenken? Ik weet het niet maar ik doe het ook en daarom alleen al voelde ik wat die jongens ook voelde. De leegheid van het menselijke bestaan, waarvoor leven we? Om te trouwen, baan te houden tot 60ste en kinderen te krijgen. Hoe vul je je leven in: paddo’s eten, beetje voetballen, op je gitaar spelen, zwemmen en door de bossen lopen met de wind in je rug.

De vijf jongens hebben het moeilijk maar de dromerige David lijkt er gebukt onder te gaan en die neemt een beslissing dat bij de andere vier vrienden onverklaard blijft, het raakt hun diep in hun hart. De beslissing is namelijk eenmalig en niet voor een herhaling vatbaar hij schiet zich door de kop. Hij zag het niet meer zitten, teveel levensvragen die onbeantwoord bleven, te veel verlangens naar de antwoorden. Dan kun je twee dingen doen je van je leven beroven of net doen als al die andere mensen dat je er nooit last van gehad hebt. En het terugbrengen naar een plek in je hoofd waar je het nooit meer zult vinden.

Dit is een film die heel diep gaat en de mensen portretteert hoe ze zijn. Namelijk zoekende, verlangende naar iets, de zin van het menselijke bestaan. Dit wordt ook wel gedaan door de vele natuurshots en de muziek daaronder. Want de film is opgenomen met een 8mm camera. Dus verwacht geen polijstte Hollywood film. Nee, film die qua visualiteit niets te brengen heeft. De kracht van de film zit hem in de vrienden die het prachtig brengen, de voice-over die alleen maar droeve woorden zaait, de prachtige natuurbeelden in Falkenberg, de muziek onder de film. Dit alles was voor mij de perfecte combinatie om deze Zweedse film met heel mijn hart te omarmen en hem in me top tien in te bombarderen.

Dit is trouwens geen film die je zomaar kijkt. Dit is een film die je aan het denken zet. En bij mij een spiegel voorzette wat de zin van het leven is als je alleen nog maar in de herinneringen leeft. Een zware film die me meerdere malen een stoot in de maag gaf. Nergens aangedikt of over sentimenteel gedoe we hebben te maken met een goudeerlijke regisseur die laat zien dat hij veel in zijn mars heeft. Een prachtig debuut, ik kan geen ander debuut bedenken dat me zo van de kaart bracht.

Dus een film die bij mij nog heel lang zal blijven rond dwalen. Een film die waarschijnlijk niet voor iedereen gemaakt is door de zwaarheid van de thema’s die de regisseur aansnijdt. Je moet maar net in die periode in het leven zitten als de jongens dan voel je die leegte dat niet gevuld kan worden. En dus beroof je jezelf maar van het leven….

avatar van Ithildin

Ithildin

Verhoeven, ik ben het roerend met je eens, maar waarom moeten die recensies zo lang? Ik had in een regel of 10 precies hetzelfde kunnen/willen zeggen.

avatar van Malick

Malick

Ithildin schreef:

Tja, dat weet ik zelf ook niet!

avatar van Olaf K.

Olaf K.

Eenheid van sfeer en thematiek. We zien de jongens, vooral het centrale duo, vooral een beetje doelloos rondbanjeren in de natuur, zonder dat homo-erotiek de kop opsteekt. En ja, ik zag het een beetje aankomen. Maar dat deerde niet. Het gaat om de verbeelding en het gevoel, en als zodanig vond ik dit een heel verdienstelijke film. Beetje Moodysson meets Gus van Sant.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Iedereen kent het gevoel: je hebt enkele heerlijke vakantieweken gehad waarin je niets aan je hoofd had en waarin je lekker kon zwemmen en zonnen. Het is de dag vóórdat je weer moet gaan werken maar je verlangt nog even terug naar de sangria’s en de hotelbar. De hoofdpersonen in de recente Zweedse film Farewell Falkenberg van Jesper Ganslandt hebben hetzelfde probleem, alleen iets hardnekkiger.

Voor hen is namelijk het totale leven één vakantie. ’s Ochtends paddo’s, ’s avonds alcohol en tussendoor speel je eens op een gitaar. Veel meer heeft het leven van de vijf hoofdpersonen niet om het lijf, totdat de grote stap richting de toekomst hen staat op te wachten. Ieder heeft zo z’n eigen redenen om met heimwee het kleine plaatsje Falkenberg te verlaten en te beginnen met het echte leven.

Lees deze review hier verder: http://www.moviemotion.nl/content/review/5399/Falkenberg_Farewell_Door_een_verrekijker.html

avatar van Slow Dog

Slow Dog

prachtige film gewoonweg! door de simpliciteit van de beelden en de montage, de heerlijke soundtrack en de interessante personages en situaties leek hij zeer reeel en daardoor ook meteen aangrijpend. je voelt hoe de personages zichzelf voelen en wat zij ervaren als hun problemen, die voor de echte volwassenen niet beschouwd worden als problemen. ik zit op dit moment in dezelfde periode en ik voel het op juist dezelfde manier aan, de stap naar het serieuze leven is zeer moeilijk en velen proberen daar dan ook op hun eigen manier mee om te gaan. ik heb sinds lang niet zo'n goede film meer gezien en hij wist mij echt enorm aan te grijpen, wat zeer uitzonderlijk is. helemaal mijn ding, 4;5/5 voor de mensen die my summer of love konden smaken, zeker een aanrader!

Zandkuiken

Enkele erg lovende reacties hier, hoewel het gemiddelde toch ook weer niet zó hoog ligt voorlopig. Ook de weinige recensies in de Belgische pers waren niet helemaal overtuigend, hoewel de synopsis er voor mij meteen veelbelovend uitzag. Vrij beperkte verwachtingen toch en dan is het eens zo fijn om volledig overdonderd te worden door een film. Gus Van Sant werd hier al genoemd en die link legde ik ook vrij vlug, niet in het minst met Elephant, waarmee Farväl Falkenberg z'n fatalistische karakter gemeen heeft. De poëzie van de beelden betovert je, maar tegelijkertijd weet je dat de "vreselijke gebeurtenis" aan het eind zal volgen.

Dit debuut moet het zoals hier al vermeld vooral hebben van z'n sfeer en zal dus niet voor iedereen zijn, maar laat ik nu net een boontje hebben voor sfeergedreven cinema. Er gebeurt inderdaad weinig en een klassiek verhaal is er niet: de jongeren banjeren maar wat rond, zonder dat er sprake is van een plot.

Vreemd genoeg deed deze film me ook denken aan Heima over Sigur Rós, waarvoor ik de verklaring waarschijnlijk moet gaan zoeken in de mooie noordelijke landschappen, en toch ook wel in de soundtrack. Niet dat die hier veel weg heeft van het werk van de Ijslanders, maar een vergelijkbaar melancholisch gevoel bekroop me. Misschien is de score wel nog het best te vergelijken met de muziek van Broken Social Scene voor die andere sfeervolle topper, Half Nelson, waarbij ook al zo'n dromerig klankentapijt tevoorschijn werd getoverd.

Het is mogelijk dat mijn enthousiasme bij een tweede visie wat wordt afgebot, maar mijn eerste kennismaking met Falkenberg was behoorlijk overweldigend!

avatar van SanderSander88

SanderSander88

Goed omschreven Verhoeven. Ik vond deze film echt goed, het was allemaal zo realistisch, alsof je een lange homevideo aan het bekijken ben. Vooral toen de stukjes uit het dagboek voorbij kwamen vond ik het erg zielig worden voor de jongen en ze vrienden . Een van de mooiste eindes die ik ooit heb gezien.

Zandkuiken

Toch 'n halfje eraf na herziening op DVD.

avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

Want...?

Zandkuiken

Moeilijk te zeggen eigenlijk, de magie was er een beetje af bij de tweede visie. Sommige films zijn nu eenmaal minder bestand tegen een herziening.

Waar bijvoorbeeld Linkeroever, een prent die ik ongeveer op hetzelfde moment bekeek en herbekeek als Farväl Falkenberg, me de tweede keer net evenveel of zelfs meer wist te boeien, kon Falkenberg me minder meeslepen. Nog steeds een bijzondere film, maar gevoelsmatig toch eerder 4* dan 4,5.

avatar van joepp

joepp

Prachtige melancholische film met een bepaalde waarde voor mij. Ik heb 'm een paar keer bekeken en het geeft me een heel speciaal gevoel.

Ik kan me heel erg identificeren met bepaalde 'acteurs', misschien geeft deze film daarom een extra lading voor mij mee.

Het geeft het gevoel van een eindeloze zomer, het roept existientiële vragen op (die ik zelf ook heb), het is ene ode aan de vriendschap en het heeft een heerlijke vorm van weemoed.

4,5 ster en een plek in m'n top-10.

avatar van maerk

maerk

Traag en zweverig.

Om Farväl Falkenberg hangt een dromerige sfeer. In het eerste gedeelte beviel me dit wel, maar als je dit anderhalf uur moet zien dan ben je er toch wel snel mee klaar. Desondanks toch een goede film, ook al gebeurt er vrijwel niets. Een paar mooie shots en heerlijk naturel acteerwerk zorgen voor een mooie voldoende.

avatar van Sukantara

Sukantara

Ik werd aangetrokken door de "dromerige hoes", maar dit vond ik werkelijk de vaagste film die ik ooit in mijn leven heb gezien.

De hele film gebeurt er dan ook werkelijk helemaal niets. Mooie mannen en natuur fleuren de film nog iets op. Vage dialogen die als poezie worden uitgelegd. Ik vond het een lange en taaie 1,5 uur.

avatar van ~eric~

~eric~

De film heeft van mij drie sterren gekregen. De film heeft geen hoog tempo en af en toe vraag je je af waar het naar toe gaat, maar het intrigeert wel. Ik vind de leegheid van het bestaan van de jongens heel goed weergegeven en ook herkenbaar.

De sfeer is goed weergegeven en als je van filosofische c.q. psychologische beschouwingen houdt is het een aardige film.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Schitterende film die heel goed het gevoel oproept van de laatste periode van je leven die je met je jeugdvrienden doorbrengt. Zeker als je die doorbracht in een gat als Falkenberg (in mijn geval Zevenaar). Al was ik daar al weer eerder weg dan de jongens uit deze film.

Typische Zweedse/Europeese sfeer (zag Lukas Moodysson nog voorbij komen op de aftiteling). Jongens die net niet helemaal willen deugen. Herkenbaar en daardoor zeer indrukwekkend.

Mag je wel een klein beetje beschouwen als de mannelijke tegenhanger van Fucking Amal.

Meesterwerkje.

avatar van Erwinner

Erwinner

Laidback movie!

Jesper Ganslandt zet hier een uitstekende sfeer setting neer, en heeft naar eigen zeggen een werkje gemaakt wat een kruising is tussen het werk van Gus van Sant en Terrence Malick. Verder noemde hij ook Michael Mann hetgeen ik er niet zo makkelijk in terug vond. Anderzijds is het alweer lang geleden dat ik van Mann een film heb gezien.

Dit weer is zo'n film die je compromisloos moet ondergaan, onderuit zakkend wegdromen, herkenbaar nietsnutten en toch geboeid blijven kijken. Daar waar Last Days iets teveel zweefde, is het bij Farväl Falkenberg allemaal iets minder afstandelijk. De speelduur helpt gelukkig ook een handje waardoor het als geheel, ondanks de lome sfeer, een behoorlijk compact filmpje blijft.

Jammer dat deze film tot dusver nog weinig aandacht heeft gekregen.

avatar van knots

knots

Farväl Falkenberg, sinds zo ongeveer een half jaar mijn nummer 1.

Een stel vrienden (die in het echt ook echt vrienden zijn en helemaal geen acteurs) beleven hun zomer in Zweden (Falkenberg), een land waar ik zowieso al heel erg benieuwd naar ben, de natuur, de rust en de vriendelijke mensen, hoop ik dan.

Samen doen ze van alles, zwemmen, inbreken, voetballen en onder invloed muziek maken maar wat ze het meest doen is praten, ze delen hun diepste geheimen en hebben het over de meest onzinnige dingen.

Maar wat er langzaam door de film heen sluipt is dat ze een beetje vast zitten, doelloosheid, melancholie en niet weten hoe ze de komende tijd hun leven moeten indelen.

Ik ben nu 19 jaar oud en zit ook een beetje in die periode, ik heb nog niet echt dat melancholische, maar de doelloosheid en wat moet ik met mijn leven gaan doen, daar kan ik ook nog totaal geen antwoorden op vinden. Moet ik nu het avontuur op zoeken of voor het (veilige) burgerlijke gaan?

Ik kan denk ik nog behoorlijk veel over deze film praten (vertellen) maar ik zal het nog bij het belangrijkste houden, de sfeer, zomer een van de mooiste dingen die er in het leven zijn, word hier zo fijn uitgebeeld, helemaal niet overdreven maar opzich gewoon heel dicht bij de werkelijkheid.

En meneer Erik Enocksson heeft ook een soundtrack neergezet, waar je u tegen zegt. De mooiste ambient, de mooiste acoustische gitaar liedjes en de mooiste samenzang. En dit alles samen met de mooie gesprekken van de groep vrienden maakt het tot een van de mooiste sferen die ik ooit in een film heb gevoeld, ik zou er soms wel om kunnen huilen en dat meen ik. Het fijnste is zelfs dat Farväl Falkenberg voor mij een begrip is geworden, als ik ergens kom kan het weleens zijn dat ik tegen mezelf zeg “hee, wat hangt hier een Farväl Falkenberg sfeer”

avatar van knots

knots

Wat trouwens nog een heel leuk en mooi iets is, en voor mij een droom, is dat Jesper Ganslandt helemaal niet naar de filmacademie is geweest maar deze film gewoon puur vanuit zichzelf heeft gemaakt. En dan toch nog internationale prijzen pakken en de nummer 1 film worden van iemand uit Nederland, wat wil je nog meer

DwarreI

Je hebt me benieuwd gemaakt Knots, hier ga ik achteraan

DwarreI

Hmm, helaas niet te vinden bij mijn plaatselijke videotheek, waar toch nagenoeg iedere obscure arthouse titel wel te vinden is. Iemand een idee waar ik deze voor een schappelijk prijsje aan kan schaffen?

DwarreI

Dat is snel, gelijk maar besteld

thanx

DwarreI

Bijzonder dogme-achtig filmpje, het meest interessantste gegeven in de film vond ik toch wel dat er helemaal geen meisjes is voorkomen waardoor de jongens (en de toeschouwer natuurlijk) gedwongen worden om over over de andere feiten van het leven na te denken dan zich druk te maken om de liefde. En homo-erotisch is de film dus ook zeker niet (al zou je in het begin misschien dat idee kunnen krijgen) want dat zou heel de lading van de film wegnemen..

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2072 stemmen

Werkelijk een leuke verassing hoe een film die zo naturel is, en waar vrijwel niets in gebeurt, mij tot in de puntjes heeft kunnen overtuigen van zijn stuk. De hartverwarmende beelden, de eenvoudige muziek, het schitterend acteerwerk en vooral ook het dromerige deuntje. Dit is een film die zich puur richt op de personages en de schittering van de eenvoud van het leven. Werkelijk alles van dat zit verpakt in de ideale uitwerking voor een toch o zo mooi concept. En ondanks deze film conceptueel vrolijke en sympathiek is ligt hij vrij zwaar op de maag...

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Vooral een beetje te gezocht en te geconstrueerd om helemaal te kunnen boeien. Kan me daarbij vooral aansluiten bij het berichtje van Mug. Die filosofietjes die de hoofdpersonen hardop mijmeren zijn me allemaal te bedacht literair en erop gericht om indruk te maken op een argeloze kijker.

Een voorbeeldje: "Heeft de herinnering aan vroeger zich als een parasiet in ons hoofd genesteld?" Of deze: "Als ik niet kon slapen dan maak ik een wandeling en keek ik naar de auto's in de nacht en werd verblind door de koplampen en voelde ik de kilte en eenzaamheid". Denkt of praat iemand serieus wel eens op deze manier als je mijmert over je jeugd? En dan continu? Nou, ikke niet en met name dat gemijmer begon me op den duur enigszins/nogal* tegen te staan.

Neemt niet weg dat er momenten van grote schoonheid en werkelijke ontroering zijn, maar die zitten meer in de (herkenbare) daden en gebaren van zo'n weekendje met vrienden dan in die gedachten. Verder een aantal fraaie shots, waaronder bijvoorbeeld zo'n eindeloze rijder aan het slot.

Niet helemaal geslaagd, maar als de regisseur zich meer toelegt op wat hij in beeld brengt en erop vertrouwt dat dat ook veelzeggend genoeg is dan zien we hiervan wellicht ooit een écht meesterwerk.

avatar van Pruim

Pruim

Een film waarbij ik een tijd heb gedacht; 'waar de neuk gaat dit naar toe?' 'Gaat dit uberhaubt ergens naar toe?'. Uiteindelijk kan ik die laatste vraag met een volmondig JA beantwoorden. Prachtig nostalgische ogend filmpje die de moeilijk te nemen drempel van onbezonnen jeugd naar verwachtingsvol volwassenheid prachtig in beeld weet te brengen. De film is zweverig, soms ietwat saai, misschien wat clichematig door de poetische vertelling, maar heeft mij toch geraakt, zoals het in de uitwerking waarschijnlijk ook bedoeld was. Dus vind ik dit een knappe en mooie film. Mooi zoals ze niet vaak meer geschoten worden. Niet mooier dan 'The return' waarmee ik 'm heel soms te vergelijken vond, maar mooi genoeg voor 3,5 ster. Drieenhalve ster die ik af rond naar 4 sterren voor de mooie en natuurlijke manier van cameragebruik en acteren!

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Op zich wel een aardige coming of age film, met af en toe mooie sfeerschetsen van een plek waar een aantal jongens geboren en getogen zijn. Alleen begon het mij steeds meer tegen te staan dat de hoofdpersonen constant liepen te mekkeren over mooie, vervlogen tijden die volgens hen nooit meer zouden terugkeren, terwijl men toch echt pas begin 20 was. Zeg maar het West - Friesland syndroom: flink neuken, zuipen, blowen etc. en daarna al het gevoel hebben alsof er ( ook ) geen andere belangrijkere dingen in het leven bestaan, waardoor een betekenisloos gevoel je overvalt. Ik had ze in ieder geval graag een schop onder hun hol verkocht. Ik vond het eigenlijk niet normaal hoe weinig ze uitvoerden, zelfs met inachtneming dat ze vakantie hadden. Een 3*