Le Gendarme et les Gendarmettes (1982)

Alternatieve titels: De Gendarme in Paniek | Never Play Clever Again

Frankrijk

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Michel Galabru en Maurice Risch

Er komen vier nieuwe gendarmes in Saint-Tropez! En wat voor gendarmes. Het blijken vier knappe vrouwen te zijn die stage komen doen. Ze verblijven in een klooster, maar dat is geen reden voor de mannelijke collega's om niks meer te ondernemen. Ze beginnen elkaar te beconcurreren om bij de dames in de gunst te komen. Maar dan worden de meisjes ontvoerd...

FisherKing
De Funes had al hartproblemen en dat is hier goed te zien...rustiger dan normaal

avatar van Ralfke
Inderdaad een mindere De Funes-film, maar ook deze blijf je met plezier kijken

avatar van speedy23
Deze zesde en laatste gendarmefilm is een typische de Funès-klucht met alle bekende ingrediënten (bekkentrekkerij, dolle achtervolgingen en misverstanden). De onderbroekenlol is hier wel iets prominenter aanwezig dan voorheen. Eigenlijk een drievoudig afscheid: het zesde en laatste deel van deze serie, de laatste regie van Jean Girault (overleed tijdens de opnamen op 20/7/'82) en het laatste optreden van Louis de Funès.
Hij overleed in Nantes (Frankrijk) op 27 januari 1983 aan een hartaanval. Hij was 69.
Het moeten straffe gendarmettes geweest zijn...

De minste.

FisherKing
Van de reeks zeker, maar ook de minste van Louis De Funès

Geloof ik meteen, maar zou dat niet durven beweren. De man heeft zoveel films gemaakt (die ik lang niet allemaal gezien heb)

avatar van Betamax
Niet de minste van Funes maar wel de minste van de Gendarme reeks.
Echt rustig vond ik hem niet in deze film.

avatar van G.1Rl
Vreselijke film. Heeft me geen moment kunnen boeien. Het verhaal stelt weinig voor en is ook heel slecht uitgevoerd. Acteerprestaties vond ik zeer matig en over de humor zullen we het maar niet eens hebben. Het verbaast me dat deze film niet in de Flop 100 staat, want daar hoort 'ie toch echt wel tussen.

Voor mij 1*

avatar van *Skylar*
G.1Rl schreef:

Voor mij 1*

Ik snap inderdaad niet waarom het nog zo'n hoog gemiddelde heeft. Diep triest... 1*

avatar van G.1Rl
*Skylar* schreef:
Diep triest...

Inderdaad. Dat zocht ik.

avatar van Baggerman
Toevallig twee Louis De Funès-films op één dag op tv die ik beide nog niet had gezien (La soupe aux Choux was op de VRT).

Deze vond ik zeer matig met wat ik gewend ben van Louis De Funès. Een slap einde ook, trouwens!

avatar van Kim008
In tegenstelling tot wat veel mensen hier denken vind ik hem wel goed

Manitobas
De slechtste!

aerts007
Druk,maar zeker niet slecht.

avatar van DeCol
De minste uit de Gendarme-reeks, maar ook deze is nog zeker te pruimen. Ik vind ze allemaal goed en dat komt natuurlijk door Louis de Funes.

avatar van van duijn
Ook deze is wel grappig

pumpking
Voor mij de slechtste van de reeks.

Gewichtloze komedie die zeker niet boven het gemiddelde van de Gendarme-reeks uitsteekt, hoewel de Funès en boezemvriend Galabru massa's lucht verplaatsen. Louis zag er al redelijk vermoeid uit.

avatar van Metalfist
Douliou Douliou Douliou Douliou Douliou Douliou Saint-Tropez

Met Le Gendarme et les Gendarmettes ben ik dan eindelijk aan het laatste deel van de Gendarme reeks aangekomen. Ze zijn begonnen met het uitzenden van de films ergens deze zomer (perfecte reeks voor een warme zomer trouwens maar jammer genoeg werkte het weer al niet echt mee) maar zoals bij zoveel films kreeg ik het maar niet klaar om ze snel te zien. Deze 6e Gendarme stond al op de decoder sinds 15 augustus maar gisteren heb ik er dan eindelijk toch eens tijd voor kunnen vrijmaken. En wat blijkt? Le Gendarme et les Gendarmettes is één van de vermakelijkste films uit de reeks!

Op zich was ik best wel benieuwd naar hoe deze Gendarme film zou verlopen want de combinatie van de Funès en een resem vrouwelijk schoon leek me wel eens erg hilarisch te kunnen zijn. Op dat gebied maakt Girault de verwachtingen dan ook perfect waar want de situaties tussen de 4 vrouwen en het korps van Gerber is vaak erg leuk. Ik begrijp de commentaar dat dit de slechtste film uit de reeks is dan ook compleet niet want voor mij is die twijfelachtige eer weggelegd voor à New York of et les Extra-Terrestres. Het plot zelf kon wel een tikkeltje beter. Op zich is de toevoeging van de Gendarmettes goud waard en wordt het ook goed uitgespeeld met de ontvoeringen en dergelijke maar het subplot met Macombo, die de dochter van één of andere president/dictator is, had voor mij echt niet gehoeven. Ook heel de ontknoping waaruit de angst voor technologie in blijkt te zitten getuigt nu niet echt van het hoogste staaltje schrijfwerk. Het komt soms nogal wat knullig over (hoe de Gendarmettes aan de armbanden zijn gekomen waar elke keer een stuk van de code opstaat, wordt niet uitgelegd) maar tegelijkertijd ontstaan er hier wel een aantal hilarische scènes. Denk dan maar aan scènes waar Cruchot zich verkleed als Josépha of heel de wanhoopspoging van Cruchot om het gemis van de 2 Gendarmettes te verduisteren. De Gendarme op zijn best.

Ik heb het altijd jammer gevonden dat men zich niet heeft kunnen vasthouden aan de originele Gendarme cast. De 6 heren bleven prominent aanwezig tot aan het 4e deel (althans toch in de originele uitvoering en dat is volgens mij Cruchot, Gerber, Berlicot, Merlot, Fougasse en Tricard) maar vanaf dan worden er zonder enige reden soms nieuwe Gendarmes geïntroduceerd. Best wel jammer vind ik want de originele cast had zeker wel zijn charmes. Gelukkig zijn er toch nog 4 van de originele acteurs aanwezig. De bekendste is natuurlijk Louis de Funès en die is weer als vanouds. Je zou het nochtans niet zeggen want deze Gendarme film werd zijn laatste wapenfeit, wat ook voor de regisseur Girault opgaat. De Funès weet er nochtans wel weer een heerlijke drukke show van te maken. Oké, hij is iets minder druk dan anders maar het verschil is toch redelijk klein. Ook leuk dat Michel Galabru nog altijd de rol van Gerber vertolkt. Op zich niet zo'n hilarisch personage maar in combinatie met de Funès komt hij erg vaak leuk uit de hoek. Ook hij is al een tikkeltje ouder, er zit dan ook bijna 20 jaar tussen deze en het eerste deel, maar ook aan hem is het amper te merken. Maurice Risch is eigenlijk de minste van de mannelijke cast. Voor het eerst geïntroduceerd in het 5e deel maar hij is niet echt leuk, toch niet in vergelijking met de rest. Ook het komische duo Grosso/Modo is weer van de partij, die mannen blijven toch een heerlijke gelaatsuitdrukking hebben. Mocht je hier in België reclame maken met zulke Gendarmettes, er zou nogal volk op afkomen. Franse vrouwen hebben altijd iets onweerstaanbaar gehad (wie kent er nu niet Brigitte Bardot) maar het was geleden van Geneviève Grad, die in het derde deel eruit ging, dat we nog eens iets de moeite waard hadden om naar te kijken in de Gendarme reeks. De vier vrouwen doen het stuk voor stuk goed, al was Nicaise Jean Louis (Macumba) soms wel tenenkrommend slecht. Het is dan ook heerlijk om te kijken hoe ze de hoofden van de Gendarmes op hol weten te brengen. Claude Gensac is opeens ook weer van de partij als Josépha Cruchot, na te zijn vervangen door een andere actrice in deel 5.

De slechtste van de Funès? Neen, die titel is voor mij weggelegd voor La Grande Vadrouille, al moet ik die nog wel eens herzien denk ik. Ik kan me er voor de rest eigenlijk ook niet echt over uitspreken want ik heb bitter weinig gezien van de Funès maar soit. Deze 6e en laatste Gendarme film is eigenlijk wel een afsluiter die de reeks waardig is. Het verloopt allemaal erg vlot en leuk en de cast weet er een erg amusant filmpje van te maken. Jammer dat het voorbij is.

Dikke 3.5*

avatar van thunderball
Deze laatste film uit de bekende Gendarme reeks met De Funes in de hoofdrol is eigenlijk ook de minste.
De Funes zelf is nu wel heel oud geworden en lijkt nog maar een schim van zichzelf.
Niet zo gek wanneer je weet dat hij al een paar hartaanvallen toen had gehad, maar dit heeft als resultaat dat je het gevoel krijgt dat hij voortdurend op de rem speelt.
De woede-uitbarstingen zijn nog maar minimaal, zeker wanneer je bedenkt hoe hij te keer ging aan het begin van de reeks.
Verder is het script niet al te best en lijken ze er bijna een soort van James Bond persiflage van te hebben willen maken, incl superschurk, wat absoluut niet bij deze reeks past.
Zonde dat De Funes zijn carierre met deze moest eindigen.
Een vijf, ofwel 2,5 ster.

Helaas de laatste film met Louis De Funès maar helaas ook één van zijn slechtste. Het verhaal is zeer flauw en echt veel te lachen valt er eigenlijk niet. Louis De Funès redt nog enigszins de film maar veel soeps is het helaas niet.

avatar van Phantasm
Deze laatste gendarmefilm was het bekijken nog wel waard, leuke humor.

Dick2008
Ik heb deze vroeger niet gezien, maar het leek me zoveel jaar later eigenlijk wel een aardige film. Ten eerste, omdat het de laatste was uit de reeks en daarom wat minder gedateerd en ten tweede vanwege de vrouwen.
De film is me erg meegevallen. Niet superkomisch, maar vaak wel grappig. Die al te komische films vind ik vaak namelijk ook weer niet zo leuk.

Ondanks zijn leeftijd vind ik Louis De Funès nog behoorlijk actief, want hij rent wat af in de film en zit ook nog op de fiets en als vrouw is hij ook grappig. En niet zo al te driftig, waar hij toch vaak om bekend staat. Ik dacht gezien de berichten boven dat hij er slecht zou uitzien, maar zelfs dat viel mee. Michel Galabru als adjudant doet het ook leuk.

Vooral het eerste gedeelte kent een aantal goed gemaakte visuele momenten en verder best vermakelijk allemaal ook al is het hier en daar wel wat kinderachtig, maar of dat met gedateerdheid te maken, weet ik bij deze film eigenlijk niet. De dialogen zijn soms ook wel wat houterig. De vrouwen van De Funès en Galabru doen aan het begin wel denken, aan de vrouwen van Laurel & Hardy. Hier en daar wat onderbroekenlol, maar dat hoort erbij vind ik. De ontvoering die daarop volgt duurt wel wat te lang, al wordt de afronding toch vrij snel gedaan. Ook hier zijn er weer grappige dingen te zien. De film blijft overal op dezelfde hoogte, dus niet dat hij opeens een heel stuk minder wordt.
De muziek van Raymond Lefevre past prima bij de film. Tot slot ook mooie plaatjes van St. Tropez.
Ik vind het gemoedelijke film om te zien. 4.0

avatar van alexspyforever
Dit is geen geweldige film van De Funes maar het is wel zijn laatste film. Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze enkel bekijk omwille van de vrouwelijke gendarmes die toch voor de nodige opschudding en sensualiteit binnnen het mannenkorps zorgen. Liever deze film dan alle gendarme films die tussen de eerste en deze zitten.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Ik vind het gemoedelijke film om te zien. 4.0

Grappige film bij herkijken. Alleen, zoals vaker, te lang. De laatste 20 minuten daalt de film toch behoorlijk in niveau vergeleken met de rest van de film, dit dan weer in tegenstelling tot de vorige keer, jammer dit. Begrijp ook niet waarom ze die non weer hebben toegevoegd met zelfs oude beelden erbij. Ze gaan er te lang mee door, zeker als je de ontknoping ziet. Nogal zwak. Wel wordt hij nog vrolijk afgesloten.
Niet slecht gemaakt en ik heb me er wel weer mee vermaakt. Door die gendarmettes heeft het wat weg van een sekskomedie maar zodra de ontvoering begint is het meer een soort spionagekomedie. Zodra ze daar mee beginnen zwakt de film heel langzaam af.
Veel visuele grappen en een hoop geschreeuw naar elkaar toe maar het blijft allemaal mild en zoals ik vorige keer al schreef gemoedelijk. Het tempo is goed. En gelukkig niet van dat overdadige met een stortvloed aan grappen. 5.0

avatar van Boenga
Dick2008 schreef:
De enige Gendarme-film die ook leuk blijft...

Die eer komt ook de eerste van de reeks toe. Deze was een heel waardige afsluiter.

avatar van Mike 1984
Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat de regisseur overleed in volle productie, waardoor een andere regisseur de taken overnam. Logisch dus dat de film bij momenten niet zo sterk is als anders. Bovendien had Louis de Funés al hartproblemen waardoor hij het toch iets rustiger aan moest doen en dat merk je inderdaad wel. Toch vind ik deze film meer dan geslaagd in zijn opzet. Tijdens de opnames werd hij 68, en er zit toch bijna twintig jaar tussen de eerste Gendarme prent en de laatste. Jammer dat er vlak na de opnames abrupt een eind kwam aan zijn leven. Ik heb natuurlijk niet al zijn films gezien, maar van de vijftiental films die ik wel gezien heb, is deze reeks toch een absolute uitblinker. Ik vind het ook zeker niet de slechtste van de serie, het is gewoon anders. 4 sterren is dan ook verdiend.