Le Gendarme en Balade (1970)

Alternatieve titels: De Gendarme op Drift | The Gendarme Takes Off

Frankrijk / Italië
Actie / Komedie

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Michel Galabru en Claude Gensac

Op zekere dag worden de fysieke krachten van de gendarmerie van Saint-Tropez getest. Omdat ze allemaal niet voldoen aan de vereisten, wordt de gehele ploeg, inclusief inspecteur Cruchot, met vervroegd pensioen gestuurd. Ze maken echter misbruik van een periode van geheugenverlies van Fougasse om hun dienst opnieuw op te nemen...

FisherKing
Was vroeger een ontzettende fan van de Funes ( ben van 1963 ) maar heb toch de realiteit gevonden... Naast de eerste Gendarme is er geen echt goede meer gemaakt... deze gaat nog!!

avatar van Sparkle
't Is de "Police Academy" van de jaren zestig. En nog hebben ze niet geleerd.
Funes is grappig maar na een kwartiertje heb ik het wel gehad.

FisherKing
Ja Sparkle Klopt!!

avatar van Ralfke
Niet de beste De Funes-film, maar nog steeds vermakelijk!

neo (crew)
weleens in frankrijk wat stukjes gezien ,maar ik vond er echt niks aan.

avatar van speedy23
Deze vierde gendarmefilm is net als de drie voorgaande een voorspelbare situatiekomedie met de onvermoeibare driftkikker en bekkentreker Louis de Funès in het middelpunt van de belangstelling als Ludovic Cruchot...

avatar van 93.9
Deze reeks vergelijken met Police Academy????
Je slaat de spijker net zo mis als bij Jack Spijkerbek z'n programma jij!

Boy28
Die laarzen uittrekken wat niet lukt.Die butler zwaait met hem door de kamer echt lachen en daarna slaat ie de dienstmeid af.

avatar van hannes64
Boy28 schreef:

Precies...`t leukste komische stukje van de film....wel 10 keer opnieuw bekeken.

Haha Boy28.. precies waarom die films zo geniaal zijn. Louis de Funès is een baas, en dat laat hij steeds weer zien. Daarnaast zitten er toch best goede acteurs in de serie, zoals Michel Galabru en Jean LeFèbvre. Zeer vermakelijke film.

Dit had ik niet verwacht. De 4e Gendarme film en ook nog wel eens een goede. Hij is serieus geniaal. De eerste helft van de film vond ik gewoon komisch en de tweede heflt komisch plus spannend.

4 sterren

avatar van Betamax
Nou ik vind deze dus duidelijk minder dan de andere.
Verhaal rammelt aan alle kanten.
Humor is in deze film ook minder.
Maar toch wel 3* waard.

avatar van Sportingerke
Hoewel er enkele grappige stukken waren, vond ik het grootste deel van de film jammer genoeg veel minder dan ik op voorhand gedacht had. De weinige grappige momenten die de film bevat worden dan op zo een manier uitgemolken dat ik zelfs midden in die zogezegde komische scènes al moest stoppen met lachen.

Van de ca. 5 Louis de Funès films die ik ondertussen gezien heb, kan ik eigenlijk enkel 'La grande vadrouille' en 'Les aventures de Rabbi Jacob' aanraden. Deze Gendarme vond ik het kijken niet echt waard. Misschien is de film gedateerd, misschien was hij nooit echt een topper (ik denk het laatste) maar feit is dat ik niet meer dan twee sterren kan geven.

avatar van ;)
;)
na het eerste deel vind ik deze de beste.
de humor is zo zwak dat het gewoon erg grappig over komt.

avatar van Kuck-x
Nee, ze zijn niet allemaal even sterk, de vervolgen op de originele 'gendarme'. Maar deze heeft beslist zijn grappige momenten.

avatar van Metalfist
Douliou Douliou Douliou Douliou Saint-Tropez

Het begint langzamerhand een gewoonte te worden. Er komen films op televisie die ik graag wil zien, ik neem ze op, ik vergeet ze en wanneer ik nog maar 10% resterend heb op de decoder, schiet ik in gang. Deze Gendarme film stond ook alweer een tijdje digitaal stof te verzamelen maar gisteravond toch maar eens werk van gemaakt om hem te zien. Deel 1 en 3 waren vermakelijk, deel 2 was wat minder dus ergens was ik ook wel benieuwd wat deel 4 ging geven.

Voor een klein halfuur dacht ik dat dit beter dan het eerste deel ging worden. De verwijzingen naar de eerste 3 delen waren leuk om te zien maar het plot rond het geheugenverlies van Fougasse kon me wel bekoren. Het zorgde voor een goede springplank voor de overdreven mimiek van de Funès en de zijnen maar jammer genoeg wordt het eventjes wat minder wanneer blijkt dat Fougasse toch niet aan geheugenverlies lijdt. De film kent een dipje maar net zoals de gepensioneerde gendarmes geraakt de film er weer bovenop. De Gendarmes krijgen de kans om hun gloriedagen te herbeleven en ze doen het dan ook met verve. Al blijf ik het altijd wel een minpunt vinden dat de films zo snel worden afgebroken naar het einde toe. De ene moment zit je nog te kijken naar de continue strijd tussen het nieuwe en het oude gendarmekorps (met een paar geweldige scènes zoals het nudsitenkamp en de Hippie fase maar jammer genoeg ook wat te lang gerekte scènes zoals de raket van de weeskinderen) en dan wordt er opeens gezegd dat het nieuwe korps ergens anders ervaring zal moeten opdoen en bam, de aftiteling begint te spelen. Best wel jammer eigenlijk want met een beter einde (geldt trouwens voor de meeste Gendarme films) had er misschien wel een halfje extra ingezeten. Ook leuk natuurlijk dat de film zich nog altijd afspeelt in St. Tropez. De zomerse sfeer blijft overheerlijk om naar te kijken en is dan ook een serieus pluspunt bij de film.

Waar is in godsnaam Geneviève Grad gebleven? Op het einde van de vorige film leek ze getrouwd te zijn (tegelijkertijd met Cruchot) maar ik had niet gedacht dat ze gewoon helemaal niet meer tevoorschijn zou komen. Best wel jammer eigenlijk. Soit, geen mooie vrouwen meer maar gelukkig nog altijd wel het toonbeeld van de Franse driftbuien, Louis de Funès. Ik vond hem vroeger altijd overgewaardeerd en totaal niet grappig maar ik begin hem toch meer en meer te waarderen dankzij de Gendarme reeks. Ook hier is hij nog altijd van een even hoog niveau als in de andere films. De driftbuien spatten van het scherm en het continu 'mais mon adjudant' is hilarisch. Natuurlijk ook leuk dat de oude getrouwe cast weer van de partij is. Jean Lefebvre heeft deze keer eens een iets grotere rol dan anders vanwege het geheugenverlies maar een geweldige mimiek heeft die man. Hetzelfde geldt eigenlijk voor heel de bende want zowel Guy Grosso als Michel Modo als Christian Marin en Christian Marin zijn weer geweldig als de gendarmes. Ook Nicole Vervil en Claude Gensac zijn gelukkig weer in hun oude vertrouwde rol van de partij. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de non.

Vermakelijke film in een reeks die tot nu toe nog maar één iets mindere film heeft gehad. Ik had het niet verwacht en ik ben er aangenaam door verrast. De Funès is geweldig en ook de andere acteurs zijn de moeite waard. Film kent even een dipje maar geraakt er snel genoeg terug boven op.

avatar van thunderball
Dit vierde deel in de bekende Gendarme-reeks lijkt, door dat de rest een aan geheugenverlies lijdende colega wil helpen zijn geheugen terug te krijgen, op een aaneenschakeling van scene's uit de vorige delen, wat natuurlijk ook gewoon zo is!
Hoewel duidelijk vrij ongeinspireerd en makkelijk deel is het eerste half uur hilarisch en ook de ontmanteling van de bom tegen het einde bezorgde mij een aantal lachsalvo's.
Een mager zesje, ofwel drie sterren.

avatar van Phantasm
Niet echt geweldig, had wel wat meer humor in gemogen.

Ik keek vroeger als kind zijnde graag naar de komische avonturen van de bekende Franse komediant Louis De Funès. Ze werden vroeger dan ook met regelmaat uitgezonden op de Nederlandse, Belgische en Duitse televisie.

Dit geldt ook voor deze film en van de "Le Gendarme" zijn er ook meerdere films gemaakt. Het luchtige ietwat flauwe verhaal stelt op zich niet zo veel voor maar de uitvoering is wel geinig en de film ademt natuurlijk ook een lekkere zomerse sfeer uit (daar hebben de beelden van de fraaie Franse kustplaats Saint-Tropez natuurlijk ook een groot aandeel in). Louis De Funès doet het leuk en zorgt zoals gewoonlijk voor de nodige humor, maar ook de andere personen in het politiekorps dragen hun steentje bij.

Al met al gewoon een leuke komische zomerse film en natuurlijk ook jeugdsentiment. Ik vind het wel grappig dat bij het genre actie staat, want dat is totaal niet van toepassing

avatar van Boenga
Theunissen schreef:

Hele poos geleden dat ik deze gezien heb, maar meestal zit er in de Gendarme-films wel 1 of andere achtervolging met een deux chevaux; wat mij betreft beter dan The Fast and The Furious of Die Hard...

avatar van Futs
Dit vind ik persoonlijk de minste van de 6 "Le Gendarme" films. Het is een aangename avondvullende film als hij toevallig op tv komt,maar om deze film te downloaden gaat mij iets te ver.