Le Gendarme à New York (1965)

Alternatieve titel: De Gendarme in New York

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Geneviève Grad en Michel Galabru

Ludovic Cruchot werd een lokale beroemdheid in Saint-Tropez toen hij de dieven die het museum Annonciade hadden beroofd, wist te klissen. Nu heeft men ook in Parijs over hem horen spreken en het generale hoofdkwartier van de rijkswacht duidt Cruchot en zijn brigade aan om Frankrijk te vertegenwoordigen op het internationale congres van rijkswachters in New York. Cruchots dochter Nicole probeert haar vader te overhalen om haar mee te nemen op deze reis. Cruchot weigert echter omdat het om een dienstreis gaat. Dan maar meegevaren als verstekelinge...

FisherKing
Zoiets als Maigret in New York en dat boek is beter... slechte film van de Funes

avatar van Ralfke
Gewoon heel erg leuk en vermakelijk; zeker toen ze een aantal jaren geleden nog geregeld op TV kwamen!

gimli f
Ha, hoe had ik deze films kunnen vergeten. Ik zou ze nou niet meer zo hoog inschatten, maar als ik terugdenk aan hoe ik vroeger toch altijd van deze films genoot... een 3,5.

avatar van speedy23
Een opeenvolging van kleine incidenten en grote misverstanden biedt de Funès het kader om een reeks ongeëvenaarde woede-uitbarstingen aan elkaar te rijgen. Het was genoeg om van hem een Europese ster te maken en het leidde tot vijf vervolgfilms...

avatar van 93.9
Deze vond ik ook heel matig.
Misschien een beetje te vergelijken met Mr.Bean Disaster Movie???
Ja wel een beetje:Zodra Amerika om het hoekje komt kijken......

avatar van erwku
ja slechte film maar blijft leuk, vooral die franse visie op Amerika vind ik humor (als ze bijna doodgaan van de honger naar Frans eten)

ben altijd een Funès fan geweest
altijd druk gewoon geweldig

avatar van BlueJudaskiss
De minste uit de verder erg leuke serie.

Vind Louis De Funès briljant heb de 6dvd box gekocht met alle gendarme films lekker zondag kijken

avatar van moviegirl2
grappig met dat honkbal. leuk dat die non in ieder deel meedoet. verder niet echt boeiend...
minder dan de rest

avatar van moviegirl2
litjens999 schreef:

ik ook

moviegirl2 schreef:

ik ook
En ik ook, Louis de Funès is een held.

BlueJudaskiss schreef:
De minste uit de verder erg leuke serie.

De minste is die met les gendarmettes. De rest valt mee met de eerste als echte uitschieter. De Funes heeft echt veel betere dingen gedaan.

Mavuba schreef:
En ik ook, Louis de Funès is een held.

En ik ook, toevallig niet.

Dit is een vervolg en een minder vervolg op De Gendarme van ST Tropez. Maar toch nog erg leuk om naar te kijken. Deze film bevat weer de perfecte humor voor een leuke gendarme film. Weer lachuuuu en brullen voor de tv.

3,5 sterren

avatar van Betamax
Matige film.
Slap verhaal erg traag.
Maar met De Funes altijd wel wat leuke momenten.

Manitobas
Geweldige film. Die Engelse les die de gendarmes krijgen, prachtig! En de scene in die converentiezaal met dat gepruts aan z'n koptelefoontje!

avatar van ;)
;)
iets minder dan het eerste deel maar toch geen enkel moment verveeld.

avatar van van duijn
Hij is leuk . Zonder de funés zou hij denk een stuk minder zijn.

avatar van Metalfist
Douliou Douliou Saint-Tropez

Ik was blij toen ze hier op VTM met de Gendarme reeks begonnen. Ik was van plan om elk deel zo snel mogelijk te zien maar zoals zo vaak heb ik deel 1 gezien en liggen de vervolgen stof te vergaren. New York is het tweede deel uit de reeks en een dikke maand na het eerste deel dan toch maar eens gezien. Geen idee waarom het zo lang duurt want het eerste deel was zeer vermakelijk maar misschien zat de schrik erin dat de vervolgen minder en minder zouden worden.

Le Gendarme à New York begint nochtans even goed als de vorige. De verwijzing naar het eerste deel is leuk en het verhaaltje verloopt vlot genoeg waardoor het zorgt voor een aantal vermakelijke scènes. Jammer genoeg weet Girault dit niveau niet vast te houden en daalt het allemaal nogal snel wanneer ze effectief in New York zijn aangekomen. Jammer want anders had dit wel eens een vervolg kunnen worden die het origineel benadert. Waar het eerste deel heel de sfeer van Saint-Tropez als pluspunt had, is New York overduidelijk niet hetzelfde. Het zomerse is er vanaf en ik vond dan ook niet dat de gendarmerie echt goed in de film paste. Toch zitten er af en toe een paar leuke vondsten in, het kramakkelige Engels van de Fransen onder andere, maar het is te weinig voor een langspeelfilm. Waar ik bij het vorige deel het gevoel had dat ik af en toe iets miste omdat ik de taal niet compleet machtig, was dit hier helemaal niet het geval. Beetje jammer want nu concentreert de film zich meer op het driftige karakter van Cruchot en, hoewel het wel even leuk is, is het wederom te weinig voor een hele film. Wat wel een pluspunt is, is het einde. De manier waarop de Funès continu probeert om zijn dochter te verstoppen is erg leuk maar juist het feit dat het uiteindelijk toch mislukt is geweldig. Vooral de Funès zijn reactie is goud waard. Langs de andere kant zitten er toch een aantal scènes in de film waarvan ze totaal niet passen. Bijvoorbeeld de dansscène wanneer Cruchot zijn biefstuk is gestolen had voor mij niet gehoeven. Het zorgt voor een saai middenstuk en doet eigenlijk afbreuk aan de film.

Eigenlijk is heel de reeks alleen maar iets waard dankzij de Funès. In La Grande Vadrouille vond ik hem niet zo bijzonder maar in de eerste Gendarme film was hij een revelatie. Hier doet hij het kunstje lichtjes over maar het blijft nog altijd wel vermakelijk. Het kruiperige slijmen, de driftbuien, ... Erg leuk om te zien en ik twijfel er niet aan dat de reeks niet dezelfde bekendheid had genoten mocht de Funès geen rol hebben gehad. Ook erg leuk om die non terug te zien trouwens. Een pluspunt aan dit vervolg, en ik hoop dat dit bij de andere vervolgen ook nog zo zal zijn, is dat de acteurs uit het eerste deel terug komen. Alle gendarmen zijn terug van de partij en hebben allemaal weer hun leuke scènes, meestal in combinatie van de Funès. Natuurlijk is de mooie Geneviève Grad ook weer van de partij. Ontzettend mooie meid en wederom weet ze een perfecte combinatie van een onschuldig meisje tot rebel te creëren. De rest van de cast geeft mij op zich een gemengd gevoel. Over het algemeen wel redelijk maar was het nu zo moeilijk om voor sommige Engelstalige rollen gewoon geen Amerikanen te casten? Nu krijg je scènes waar soms perfect Engels wordt gesproken en dan de volgende moment versta je amper wat er wordt gezegd.

Wederom vermakelijk maar toch minder dan het eerste deel. Girault probeert maar slaagt er niet in het niveau vast te houden. Ik hou men hart vast voor de volgende 4 delen maar ach, we zullen wel zien zekers. Louis de Funès blijft leuk maar je mist toch overduidelijk Saint-Tropez zelf.

Kleine 3*

avatar van Rodger
leuk, maar niet een topper van de gendarme reeks..

avatar van thunderball
Lauw vervolg op de originele Gendarme film.
Het lijkt voor het overgrote deel meer op een site-seeing filmpje met de mooiste shots van N.Y. ipv dat er nog voor een daadwerkelijk verhaal is gezorgd, met als diepte punt een soort van persiflage op West-Side Story, tenenkrommend was dat, incl dansende Amerikaanse agenten.
Toch nog te genieten door vooral aanwezigheid van De Funes, die overal zijn dochter lijkt te zien (wat natuurlijk ook gewoon zo is), maar niet wordt geloofd.
De actrice die de dochter speelt blijft een leuke verschijning.
Een milde zes, ofwel drie sterren.

avatar van Corcicus
Eén van de betere uit de reeks. Zéér geslaagd vervolg. Ontelbare keren heb ik scènes teruggespoeld om dan telkens opnieuw in lachen uit te barsten bij het zien van Cruchots gezicht wanneer hij andermaal zijn adjudant per abuis tegen de kar rijdt of zich in een netelige positie bevindt. Ik heb het normaal niet voor de Franse taal, maar in elke Gendarmefilm is het gewoon weer genieten van dat taaltje en haar uitdrukkingen. Heerlijk!

avatar van martijn011
Een hele poos terug 'La Grande Vadrouille' gekeken, ook een komedie met de Funes, en wilde wat meer van die man zien.
Had deze DVD liggen en toch maar even snel opgezet. Wist niet dat het een serie was, maar volgens mij is het niet nodig ze op volgorde te zien. Er waren geen onduidelijkheden te bespeuren in elk geval.. Misschien hier en daar een grap gemist, maar niet meer dan dat.

Helaas was het lang niet zo geweldig als eerstgenoemde titel. Grappen vallen vaak in herhaling en dat geschreeuw komt je na een uur wel de strot uit.
Gelukkig is er wel af en toe reden tot lachen en is de film goed uit te zitten. Of ik nog meer films van deze Franse komiek ga zien moet ik even afwachten. Je moet ervoor in de stemming zijn zeg maar..

avatar van Phantasm
Deze vond ik lang zo leuk niet als zijn voorganger, hier en daar wat grappig, dat is het dan ook wel.

avatar van frolunda
Heeft het zelfde euvel als Flodder in Amerika,de films zijn gewoon minder leuk als ze van hun thuisbasis verwijdert zijn (Zonnedael/Saint-Tropez).Vooral het gedeelte bij de psychiater en de West side story persiflage zijn erg matig.Voor de rest wel aardig maar toch een stuk minder dan voorganger.De films daarna gaan we binnenkort weer ééns zien,als Één tenminste de hele serie uitzend.

avatar van stefan dias
Het ziet er allemaal leuk uit. Altijd fijn om oude beelden terug te zien, maar de film hangt als los zand aaneen. er werd niet eens geprobeerd om er een dun plotje in te steken. En ik kan wel lachen om Louis, maar hier was het werkelijk té mager. In een grote blikken trommel steken en klasseren, deze handel.

avatar van Boenga
frolunda schreef:
de films zijn gewoon minder leuk als ze van hun thuisbasis verwijdert zijn.

Klopt helemaal. In dit geval zijn het de straten van Saint-Tropez en het politiegebouw die voor een belangrijk deel mee de charmes van het geheel uitstralen. Mede daardoor de minst goeie van de zes films.

Een film die niet mocht gemaakt worden.
De Funès is wel goed, maar de locatie is totaal fout.
Het 'Franse Engels' was bovendien irritant.

avatar van Boneka
Ha vanmiddag op tv en heb me kostelijk vermaakt. Zal wel komen dat ik de serie al heel lang niet meer heb gezien. Daarom wel jammer dat het vandaag zich afspeelde in New York. Dochter van had van mij wel vaker in beeld mogen komen. Minpuntje vond ik de biefstuk dans. Leek alsof er een stukje musical moest worden vertoond. Leek verdacht veel op West Side Story uit 1961. Anyway voor de rest prima vermaakt.