Le Gendarme et les Extra-Terrestres (1979)

Alternatieve titel: De Gendarme Ziet Ze Vliegen

Frankrijk
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Michel Galabru en Maurice Risch

Niemand gelooft politieman Beaupied. Zijn verhaal is dan ook merkwaardig. Hij beweert namelijk een UFO gezien te hebben. Adjudant Cruchot dreigt hem over te plaatsen, indien hij niet onmiddellijk ophoudt met die onzin te verkopen. De zaak wordt afgesloten, maar enkele dagen later verschijnt een buitenaards wezen in Beaupieds bureau, dat hem aankondigt dat hij en zijn soortgenoten Saint-Tropez als thuisbasis hebben gekozen. Beaupied ziet zijn kans schoon om promotie te maken en beslist om het wezen gevangen te nemen...

avatar van Alainmestreech
Ondanks het een van de minste gerdarme-films is, blijft het voor mij toch echt jeugdsentiment. Vooral omdat wij vroeger vaak naar Zuid-Frankrijk op vakantie gingen.
Ik kan me voorstellen dat de huidige generatie minder met dit soort films heeft.

ja je heb mensen met humour en mensen zonder. ik houw van toch veel van louis de funes zijn films en deze is niet minder mens wat heb ik gelachen enkele dingen natuurlijk de rest van de film ook wel maar deze fond ik wel goed. wanneer adjudant zegd tegen cruchot tijden het rijden dat hij wat vlugger moet rijden maar toch niet naar de zin van zijn chef maar goed dan krijgen ze problemen met hun wagen zo zijn adjudant van cruchot zegd tegen hem dat hij weg moet gaan ga maar gaan plassen avec pipie zo terwijl hij daar staat land er er opeens een ufo cruchot verschiet hem een bult en loopt naar zijn adjudant om hem het te vertellen wat hij heeft gezien. en dan met zijn colonel cruchot denkt dat hij een van die buitenaardse wezens is en hij pakt een priem waar op een stalen pin zit en loopt er mee naar zijn colonel en plant met volle kracht die priem in het achterste van zijn colonel. maar dit is een echte mens en geen buitenaards wezen. je kunt u voorstellen dat die mens daar niet goed van werd. slecht neen totaal niet

avatar van knusse stoel
Lekkere ongein en net als met André van Duin, de een ligt in een deuk en de andere zit voor zich uit te kijken, wachtend op iets leuks. Met Louis heb ik de middenweg gevonden, bijna al zijn films vind ik wel grappig maar op de man af gevraagd, ook een beetje erg doorzichtig en flauw. En toch kijk ik iedere film die ik van hem tegenkom, weer van begin tot het einde.
Zelfs als liefhebber van de Britse humor en "Crediteuren, Debiteuren", kan ik dit wel waarderen.
Louis heeft een charme en een aaibaarheidsfactor van een gemene Teckel die het liefst de afdrukken van zijn tanden in jouw achterwerk achterlaat!
Een ruime 7!

avatar van Bobbejaantje
De vijfde uit de serie met Louis de Funès en wat mij betreft een toppertje. Ditmaal krijgen we een combinatie van comedy en science-fiction op onze (vliegende) schotel geserveerd. Gemaakt in 1979 is deze film duidelijk beïnvloed door Close Encounters of The Third Kind en Body Snatcher toestanden. De film zelf heb ik ooit in de jaren ‘80 wel eens op tv gezien en het was een blij weerzien. Ik vind hem gewoon erg leuk.

In eerste instantie een beetje jammer dat van de originele cast gendarmes niet veel overblijft maar omdat het scenario zo in orde is, zet je je daar gewoon over. Heb meerdere malen in een deuk gelegen met de gags en toestanden, alsook genoten van de soundtrack van Raymond Lefevre. Behalve het fanfaregedeelte kunnen we genieten van stukjes à al Jean-Michel Jarre (wanneer de aliens arriveren) en seventiesfunk (op het strand).

In de eerste helft van de film is er veel te doen rond product placement, waarschijnlijk een persiflage op wat toen opgang maakte in de beeldcultuur al is me zoveel jaar later niet echt meer duidelijk van waar de wind toen waaide. De special fx zijn soms prima gedaan en bij momenten heel erg knullig. Maar dat geeft niet, zolang je bereid bent mee te gaan in de gekte van het verhaal. En dat is voor mezelf sowieso een voorwaarde om dergelijke films aan te vatten. Niets hoogstaand in deze film dus maar wel veel plezier aan beleefd en dat is voor mij een element waarmee een film hoog kan scoren.