Le Gendarme et les Extra-Terrestres (1979)

Alternatieve titel: De Gendarme Ziet Ze Vliegen

Frankrijk
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Michel Galabru en Maurice Risch

Niemand gelooft politieman Beaupied. Zijn verhaal is dan ook merkwaardig. Hij beweert namelijk een UFO gezien te hebben. Adjudant Cruchot dreigt hem over te plaatsen, indien hij niet onmiddellijk ophoudt met die onzin te verkopen. De zaak wordt afgesloten, maar enkele dagen later verschijnt een buitenaards wezen in Beaupieds bureau, dat hem aankondigt dat hij en zijn soortgenoten Saint-Tropez als thuisbasis hebben gekozen. Beaupied ziet zijn kans schoon om promotie te maken en beslist om het wezen gevangen te nemen...

avatar van Ralfke
De slechtste in de serie, maar met Funes toch nog wel om aan te zien.

FisherKing
Ik sluit me helemaal bij Ralfke aan!

GerwinF
Toch wel weer grappig, beetje jeugdsentiment ...is nu op tv. Wel een van de mindere funes films.

avatar van speedy23
Het sf-uitgangspunt is een goed alibi voor de voordurende identiteitsverwisselingen waarin nietsvermoedende mensen constant worden beklopt en natgemaakt. De bordpapieren vliegende schotels zijn al even komisch als de gekke bekken die Louis de Funès trekt. De film is goed voor anderhalf uur pretentieloze ontspanning...

avatar van xangadix
Ils boivent de l'huile!!

Boy28
Dit soort sience fiction is nog wel leuk.in die zelfde periode had je het liedje Kiss You All And Over van Exile.Dit kun je hier uitstekend mee vergelijken.De muziek dan.

avatar van Mischa
Ralfke schreef:
De slechtste in de serie...

Vind Les Gendarmettes nog nét een tikkeltje erger, dit vooral vanwege de seksistische aard van veel grappen in die film. Maar hier is het ook kommer en kwel, met een zoveelste ruimte-plot in navolging van Star Wars

GerwinF
Helemaal mee eens, wel lachwekkend is die kop van Cruchot als hij die ufo ziet landen.

Meer van hetzelfde. Franse humor moet je liggen. Ik heb er niets mee. Niet met De Funes, niet met de Gendarme-reeks. Kluchten van John Lanting zijn nog leuker. En die zijn ook al niet leuk.

avatar van erwku
tja leuke film , maar natuurlijk wel belachelijke film.l

vindt de muziek wel cool, is er ergens aa te komen? 2,5

avatar van Purmerend
Ik heb nu twee van deze films gezien, deze en Gendarme de Saint Tropez, Le maar die tweede was veel leuker. Ze hadden er meer mee kunnen doen met het SF gebeuren. 2,5*

avatar van SuperSideSwipe
Een van de grappigste Gendarme films, knotsgek gebeuren als ze het ineens op moeten nemen tegen buitenaardse kopies van zichzelf. Funnes weer supergrappig.

Sneakerjeans29
Dit vind ik leukste uit de serie.

xangadix schreef:
Ils boivent de l'huile!!

huiiiiiiiiiiiiile!!!!

Behoorlijk matige film. Hoort niet bij de betere Gendermefilms.

Wouter schreef:
Behoorlijk matige film. Hoort niet bij de betere Gendermefilms.

Ik heb hem altijd geweldig gevonden.

Ondertussen 5e Gendarme film, maar helaas niet de beste. Ik vond hem wel goed, met leuke humor hier en daar en ook wel goed om eens een SF-komedie te maken. Hij was ook wel spannend.

3 sterren waard, omdat ik zou van SF hou en de grappen eromheen wel leuk waren.

avatar van Betamax
Absoluut geen topper maar niet vervelend om naar te kijken.
Ik denk de slechtste uit de serie.
Maar Funes blijft leuk en is weer lekker druk.

avatar van joe black
Leuke film. Mijn vader speelt zelfs mee in deze film als figurant toen hij in Marseille leefde. Je ziet hem af en toe op het strand. Ik heb polaroid foto's van mijn vader op de foto met Louis de Funès. Erg graaf!

allez fair pipi!!!

avatar van witboek
Jongens wat vliegt de tijd! Vroeger dat ik deze film zag zat ik vastgekluisterd aan de televisiebuis, maar vandaag kan deze film mij niet bekoren.

avatar van flrois
Gelukkig dat mijn vader heeft zes DVD's van 'De Gendarme Box' gekocht...Het lijkt een humor film. Twee weken geleden was ik in waar stad van door film gemaakt. Het was een mooie en rijk stad.
Ik ben zo nieuwgierig

avatar van Roodkapje
vind ik ook wel de minste van de gendarmes reeks. Franse humor moet je zeer zeker liggen. Verassend wel hoe snel een film outdated geraakt. Ik herinner me dat ik vroeger verbaasd was over het realisme van deze film... :-s.

avatar van ik_ben_gilles
Ik zie Louis De Funés graag bezig, en dit is tot nu toe de beste Gendarme film die ze op vtm hebben uitgezonden.
Nooit gedacht dat ik franse humor zo zou kunnen appreciëren.

avatar van Vinokourov
Als die UFO op aarde terechtkomt, dat is toch wel zo'n prachtig moment . Ook bij deze film zou iets moeten staan als "Samen met wat vrienden, biertje drbij en lekker lachen".

avatar van van duijn
Geweldig gewoon. De humor in deze films is echt geniaal.

avatar van Metalfist
Douliou Douliou Douliou Douliou Douliou Saint-Tropez

Het einde begint toch wel in zicht te komen want met deze Gendarme et les Extra-Terrestres ben ik aan de 5e en voorlaatste film uit de Gendarme reeks gekomen. Dit was een deel waar ik vroeger eens een paar fragmenten had gezien, heel het aliens concept stond me nog redelijk goed bij, maar meer ook niet. Ze hebben een tijd geleden, ondertussen zullen het al wel weer maanden zijn geweest in het tempo waarin ik opgenomen films kijk, heel de reeks op VTM gegeven en was het een paar dagen geleden tijd voor deeltje 5 in de reeks.

Hier had ik eerlijk gezegd de minste verwachtingen bij. De Gendarme reeks is een reeks die nergens geniaal is maar wel een constant niveau weet vast te houden, met uitzondering van het 2e deel in New York die een dipje kende. Wanneer ze echter aliens bij de film gaan betrekken moet het al goed zijn om me nog te kunnen overtuigen. En eerlijk gezegd, Girault slaagt er half en half in. Le Gendarme et les Extra-Terrestres is overduidelijk wel een mindere in de reeks (is nog altijd wel beter dan in New York) en dat ligt vooral aan het feit dat er maar bijzonder weinig met de rest van de cast wordt gedaan. Voor velen is de Gendarme reeks een one-man show van Cruchot maar voor mij zijn een groot deel van de situaties een perfecte combinatie van Cruchot en zijn team van gendarmes. Die zijn hier bijzonder weinig te herkennen, Fougasse en Merlot komen zelfs helemaal niet meer in de film voor, en dat is bijzonder jammer. Als aanvulling krijgen we een halfslachtig plot over een paar aliens die, natuurlijk, in vrede komen. De effecten zijn waardeloos, hoe dat schip in de maan verandert of vice versa bijvoorbeeld, maar ook heel het idee van de aliens wordt maar povertjes uitgewerkt. Ik kreeg doorheen heel de film continu het gevoel dat het geen aliens moesten voorstellen maar robots. Waarom? Doordat ze om x aantal tijd olie moeten drinken en wanneer je ze slaat, maken ze een metaalachtig geluid. Tjah, dan ben je voor mij toch meer robot dan een buitenaards wezen. Toch is het niet allemaal slecht want de film is soms wel lachen en het typetje van Cruchot in combinatie met Gerber blijft wel werken. Ik was wel juist ziek en was versuft van de pijnstillers dus het kan even goed daaraan hebben gelegen...

Normaal gezien kent de Gendarme reeks veel pluspunten door het feit dat ze dezelfde acteurs weten te strikken voor een vervolg. Er is niets meer dat ik haat dan iemand een rol zien vertolken en in één of ander vervolg wordt er ineens een andere acteur/actrice boven gehaald. Zo gebeurt het jammer genoeg ook Joséfa Cruchot. Normaal gezien redelijk leuk gespeeld door Claude Gensac maar nu komt ineens Maria Mauban op de proppen. Jammer want het is wel een downgrade. Ook het vele gemis aan personages is zonde te noemen want hiermee verliest dit deel van zijn authenticiteit dat de reeks zo kenmerkte. Ik noemde daarjuist al het gebrek aan Jean Lefebvre en Christian Marin maar ook Geneviève Grad is sinds het derde deel compleet uit de picture verdwenen. Maar nu genoeg over de acteurs die er niet in zitten en meer over de acteurs die er wel in zitten. Zo kan Louis de Funès wederom zijn oude vertrouwde kunstje uitvoeren en zowaar, de driftkikker gaat nog altijd niet vervelen. Ik had het nooit gedacht maar ik kan blijkbaar toch echt wel de Franse humor van de Funès waarderen. Hij is jammer genoeg niet meer van hetzelfde niveau als de eerste Gendarme films maar kent hier toch ook weer een aantal vermakelijke scènes. Michel Galabru is als Gerber gelukkig ook weer van de partij. De combinatie tussen die twee is soms werkelijk uitmuntend en ze zorgen er eigenhandig dan ook voor dat de film nog een voldoende krijgt. Ook leuk om die non wederom eens te zien verschijnen, om het helemaal af te maken zou ze ook nog in het 6e deel moeten verschijnen maar daar twijfel ik eerlijk gezegd niet aan.

Een iets minder deel in de Gendarme reeks doordat het, kleine, plotje een serieus ongeloofwaardig verhaal is. De aliens zien er niet uit, hun beweegredenen zijn bizar en het zijn amper aliens te noemen maar dankzij de Funès is heel de reeks nog te boeien. Jammer van het gemis van de vaste cast maar het is nu eenmaal zo. Op naar het laatste deel.

avatar van thunderball
Deze vijfde in de reeks gendarme films met De Funes in de hoofdrol is weer een stuk leuker en origineler dan vorige deel.
Dit maal moet De Funes het opnemen tegen heuse buitenaardsen, die alleen te herkennen zijn, doordat ze niet tegen water kunnen.... tja, het is dan een kleine stap om met waterslangen alle strandbezoekers nat te gaan spuiten!
Film zit vol met persoonsverwisselingen, De Funes die natuurlijk niet geloofd wordt etc...
Voor mij puur jeugdsentiment!
Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

De zoveelste gendarme film maar ondanks dat en ook het flauwe verhaal blijft het wel een leuke film (wel één van de mindere gendarme films). De cast doet het leuk en de beelden zien er ook best fraai uit. Uiteraard valt er ook het nodige te lachen. Vroeger kwamen ze regelmatig op TV maar hedendaags nog maar zelden en dan ook nog vaak op een idioot tijdstip.

avatar van Anyaamsreob
Blijven leuke films, van funes! Als kleine meid al van genoten en nu nog steeds. Over de film zelf, sja.. special effects uit die tijd blijven crappy, maar dat hoort er wel een beetje bij.. Mooiste moment was toen hij olie zei.

avatar van Phantasm
Het is weer eens wat anders met s-f er doorheen, leuke film die lekker wegkijkt.

avatar van Alainmestreech
Ondanks het een van de minste gerdarme-films is, blijft het voor mij toch echt jeugdsentiment. Vooral omdat wij vroeger vaak naar Zuid-Frankrijk op vakantie gingen.
Ik kan me voorstellen dat de huidige generatie minder met dit soort films heeft.