L'Emmerdeur (1973)

Frankrijk / Italië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Édouard Molinaro
met Lino Ventura, Jacques Brel en Caroline Cellier

Een huurmoordenaar (Ventura) begeeft zich in Montpellier om een belangrijke getuige uit te schakelen. Zijn opdracht wordt gedwarsboomd doordat in de hotelkamer naast de zijne zich een man (Brel) bevindt die zwaar neurotisch is geworden nadat zijn vrouw hem heeft verlaten.

Enorme tegenvaller. Brel is uiterst vervelend. Binnenkort Wilders' remake Buddy Buddy maar eens zien.

Couch Potato
Formidable komedie; Gisteren opnieuw gezien na al die jaren. Hij zat voor luttele eurootjes bij de Waalse versie van Humo (Télé-Moustique), waarvoor dank.
Brel en Lino Ventura spelen de pannen van het dak, het is werkelijk een hilarische film.

Ach, voor wie wind ik me op, Franse film is hier toch ontzettend stiefmoederlijk behandeld, alles is toch immers Angelsaksisch tegenwoordig, de Franse film gaat hier toch geheel de mist in...

Topper van formaat, dit is humor op het allerhoogste niveau.
Dikke, vette aanrader!

*****

Couch Potato schreef:

Topper van formaat, dit is humor op het allerhoogste niveau.
Dikke, vette aanrader!

*****

Late reactie op bovenstaand bericht, ik weet het.
Maar daarom niet minder eens met jouw mening.
Klopt voor mij als een bus!

Super goede acteurs in een geweldige, komische, film (vergeet de US remake is mijn advies))
En ja...de Franse film komt tekort aan aandacht.
Ook moeilijk verkrijgbaar op dvd, tenminste mét NL subs., en die heb ik er wel bij nodig.

avatar van Brix
Nederlandse DVD release (eindelijk!) 29-9-'09.

avatar van Betamax
Leuke franse komedie.
Af en toe een beetje flauw maar verder een leuke film.

avatar van aburex
Eén van de beste Franse Komedies die ik ooit heb gezien. Brel is fantastisch in de rol van "a pain in the ass" en Ventura als zijn tegenpool is zoals vanouds de stoere gangster.
Geweldige film

avatar van brucecampbell
Heerlijke Franse komedie met twee acteurs in topvorm! Je krijgt echt medelijden met het personage van Ventura.
Het was tevens de laatste film met Brel als acteur.

gisteren bekeken: een fantastische "droge" komedie, hiermee weer een Frans pareltje ontdekt. Mooi ingeblikt en geacteerd. Ach: goede wijn hoeft geen krans.

kappeuter (moderator)
Films over extreem opdringerige personen zijn bijna zonder uitzondering leuk (zoals What about Bob?, Tais-Toi! en The King of Comedy), zo ook deze!
Jammer van de knullige en weinig aanlokkelijke poster, want dit is een vermakelijke komedie over een opdringerig en onuitstaanbaar persoon, die het leven van de koele huurmoordenaar zuur maakt.
Lino Ventura is met recht een Frans filmicoon. Het is altijd weer een genot om hem aan het werk te zien.
Zoals bijvoorbeeld de scene bij een tankstation waar hij weigert zijn auto weg te halen, voor hij zijn koffie op heeft gedronken. Die scene deed mij denken aan The Big Lebowski, hoewel de films verder geen overeenkomst hebben en de humor totaal verschillend is.
De film verveelt geen moment, het is een opeenvolging van elkaar snel opvolgende gebeurtenissen. Ik had alleen wel graag gezien dat Ventura minder van Brel zou pikken. Ik had in mijn plaats in ieder geval lang niet zoveel geduld met hem gehad...
L'Emmerdeur is weer zo'n heerlijke Franse jaren '70 film; de unieke sfeer, de aankleding en de mooie auto's. Van zulke films krijg ik nooit genoeg.
Fijn dat het Benelux label Lumière steeds meer oude Franse films op dvd uitbrengt, en voor een schappelijke prijs. Ik ben zeer benieuwd naar toekomstige uitgaven.

avatar van Brix
Ik krijg meteen weer zin om die film opnieuw te bekijken
En inderdaad, die poster spreekt mij ook helemaal niet aan.

fantastische film inderdaad. Ik krijg terug zin in die Franse kaskrakers.

avatar van flowerpower1946
Prima film, ik heb zin om nog een keer te bekijken.
Ik had geen voorwetenschap over deze film en had pas later door dat het ook een comedy is.
Geweldig om de oude Franse auto's weer te zien, zonde van de mooie zwaret DS in het begin van de film.
Zo wil ik ze meer zien, dit soort uitstekende Franse films met fantastische acteurs en die Brel was toch echt wel een toppertje hoor.

avatar van 93.9
Op canvas vrijdag 19 augustus. Hoe bestaat het!

Tegenvallende komedie. Scenario mist elke subtiliteit. Lina Ventura is oké, maar Jacques Brel is vooral irritant.

avatar van Brix
Dat is m.i. ook precies wat er van Brel verwacht werd.
Hij maakt niet alleen Ventura knettergek, maar ook de kijkers.
Dus volledig geslaagd in de opzet zou ik zeggen.

Brix schreef:
Dat is m.i. ook precies wat er van Brel verwacht werd.
Hij maakt niet alleen Ventura knettergek, maar ook de kijkers.
Dus volledig geslaagd in de opzet zou ik zeggen.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar daardoor gaat mijn waardering niet omhoog.

avatar van Brix
Had ik ook niet verwacht

avatar van DDT
DDT
93.9 schreef:
Op canvas vrijdag 19 augustus. Hoe bestaat het!

ja over een minuut of 7 begint hij,ik ga kijken want ik heb deze nog nooit gezien en hij haalt hier toch 3.50 dus...ben benieuwd

avatar van thunderball
Deze vanavond maar weer eens gekeken, was lang geleden en zo vaak zie je geen oude Franse films uit de jaren '70 in ons taalgebied.

Ventura is sterk als hitman. Hij blijft het met een straight face spelen, terwijl Brel alle registers open trekt om een zo irritant en lastig mogelijk karakter neer te zetten.

Juist de wisselwerking tussen beide heren is grandioos:
Ventura is de relaxte, coole misdadiger, die door Brel steeds driftiger en kwader wordt,
Brel de depressieve slemielige burgerman, die uiteindelijk steeds possitiever wordt, omdat hij in de ander een goede vriend ziet.

De remake "Buddy Buddy" met Matthau en Lemon is stukken minder leuk (en vooral overbodig).

Een acht, ofwel vier sterren.

Geweldige film! Ik heb genoten. Ventura en Brel zijn grandioos. Heerlijk zo'n film. Mag ik graag meer van zien.

Ventura moet wel erg sterk in zijn schoenen hebben gestaan om niet in lachen uit te barsten tijdens interacties met Brel. Ik zat te schateren voor de tv. Hilarisch!

Ik heb Brel nooit eerder zien acteren dus dat was een aangename verrassing. Canvas weet zo vaak te verrassen met goeie, oudere films.

avatar van 93.9
Gedeelte niet kunnen zien door dat ....digitenne. Wat een slechte uitvinding is dat!
Verder leuke film, zeer amusant.

avatar van Djumbo
Grappige film ..... af en toe kon ik er mee glimlachen. Script is zwak.... maar Lino Ventura is wel een knappe acteur. en Brel is wel heel overtuigend. Wat mij wel opviel is, dat deze film wel heel oudbollig overkomt, maar ja hij is dan ook ca. 40 jaar geleden gemaakt

Weliswaar nogal gedateerd en een tamelijk infantiel verhaal. Maar wel met leuke humor en verder erg Frans. Ik heb er in ieder geval van genoten.

avatar van LimeLou
Geweldige komedie film uit Frankrijk. Ik ben niet bekend met het Franse misdaadfilms maar deze was geniaal. De humor was lekker mijn ding, de karakters waren hilarisch en goed gespeeld (Lino Ventura als zwijgzame kille) en ondanks dat dit de lengte heeft van een tussendoortje mag het zich van mijn part een geniale film noemen. Net als Love and Death en The Holy Grail.

Geweldig geslaagde Franse komedie, een paar slapstickscènes ten spijt, maar stoeiend op het talent van Brel en vooral Lino Ventura.

avatar van henkula
mooi om die Franse auto's nog eens te zien en hoe ze er mee omgingen.

avatar van Ace Hanlon
Wouter schreef:

"Brel is uiterst vervelend", zeg je. Kijk dat vind ik nu een opmerking, die helemaal nergens op slaat.
Brel is niet vervelend, de figuur, die hij speelt is vervelend. En dat is nou net de bedoeling, daar draait de hele film om.
Als Jack Lemmon zijn rol goed heeft gespeeld in "Buddy Buddy" is hij net zo vervelend, als Brel in deze film .
Ik vind het een kostelijk film, die het zeker waard is om hem nog eens te herzien.

BBarbie schreef:

Het bovenstaande geldt ook voor jou.

avatar van patrickdu
Vermakelijke komedie die naar het einde toe wat over de top gaat.Toch blijf je in een zekere spanning of "Milan" het nu gaat halen of niet..

Goeie film waarin een huurmoordenaar, tijdens een klus in een hotel, wordt lastig gevallen door zijn suïcidale buurman. Het wordt allemaal nogal serieus gebracht, en hierin schuilt ook juist de humor. Niet hilarisch, maar zeker wel grappig. Ook hebben de twee hoofdrolspelers, Lino Ventura en Jacques Brel een goeie dynamiek samen.

avatar van frolunda
Erg leuke Franse comedy met een meesterlijke Ventura.Alleen die gezichtsuitdrukking al:Geweldig.Aangezien Brel het ook verrassend goed doet (hem had ik nog nooit zien acteren) vormen die twee de basis voor een aangename anderhalf uur.Het scenario is trouwens van Francois Veber,die later nog een flink aantal prima films (allemaal comedys) maakte.

avatar van Movie-Addicted
Wederom weer een heerlijk Frans 70s filmpje. Met goed acteerwerk, leuke personage's en een flinke dosis goede humor.

Erg van genoten!

*3.5

avatar van aburex
Nog maar eens terug gezien en deze eer op DVD. Na al die jaren nog niets van zijn waarde verloren. Blijft een topfilm!