Le Gendarme de Saint-Tropez (1964)

Alternatieve titels: Le Gendarme de St. Tropez | De Gendarme van Saint-Tropez | The Gendarme of St. Tropez

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Geneviève Grad en Michel Galabru

De gendarme Ludovic Cruchot is naar Saint-Tropez overgeplaatst en heeft besloten dat het er zal gaan stuiven! Niettegenstaande de pogingen van zijn collega's om te leren alles 'zuiders' op te vatten, en die van naturisten om hem belachelijk te maken, 'stuift' het er letterlijk. En reglement is reglement. Tot de dag waarop Nicole, de bekoorlijke dochter van Ludovic, doet alsof zij een rijke vader heeft, de eigenaar van een pracht van een wagen en van een jacht, teneinde de rijke jongelui te overbluffen, en met een, door haar vriend Jean-Luc, gestolen auto in een sloot terechtkomt...

avatar van thunderball
Qua beeldverhouding heb ik geen flauw idee meer, met beeldbreed-TV lijkt natuurlijk alles al snel breedbeeld.
Ik kan de box nu ook niet zo maar er even bij halen, daar ik hem heb opgeborgen, nadat hij een jaar lang nog geseald klaar heeft gestaan om te bekijken en er nu van alles voor staat.

Maar hoe kan 4:3 het zelfde zijn als letterbox formaat?

avatar van Mochizuki Rokuro
Zie dit topic over aspect ratio's.
Het kan zijn dat een film in 4:3 op een DVD staat, maar wel in breedbeeld is, dan is dat Letterboxed. Dat is bijna het slechtste dat je eigenlijk kunt hebben. Want je hebt wél de goede beeldverhouding, maar als je de film via je afstandsbediening 16:9 wilt kijken verlies je vaak de ondertiteling.

avatar van Phantasm
Aardige komedie die lekker wegkijkt.

avatar van Boenga
Voor 'leuk' en 'aardig wegkijken' zijn dat toch wel heel weinig punten...

avatar van alexspyforever
De eerste van de gendarme films met Louis de Funes. Deze is uiterst vermakelijk en over the top typisch De Funes. Deze zou leiden tot nog 5 gendarmefilms, de een al wat leuker dan de andere. Enkel deze en de laatste uit de reeks bekijk ik nog wel eens.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Gendarme Se Marie, Le (1968). Ik heb er maar vier gezien, maar die vond ik ook het beste.

Ondertussen alweer vijf gezien. Le gendarme et les gendarmettes is erbij gekomen.
Ik vond deze in het verleden ook al niet zo best. Het is er niet echt slechter op geworden, maar ook zeker niet beter. De film begint in zwartwit en toen dacht ik wat is dat nu. Dit gedeelte is trouwens vrij aardig, de Funès solo. Maar verandert bij overplaatsing in kleur. Waarna de lol er heel snel af gaat door grappen die veel te lang van stof zijn, en flauw gedateerd, zoals met die nudisten. Ook gaat er nog vrij veel aandacht naar Geniève Grad, die de dochter speelt en later nog een liedje in de film zingt. Op gegeven moment, komt die zuster erbij en de achteruitvolging...., en ik dacht, jee wat lijken die films op elkaar. Dat het in een mooie zonnige omgeving is gefilmd is dan nog wel een pluspunt. Maar verder is het echt niet de leukste, want dat zou je vermoeden omdat het de eerste film is. Maar wat mij betreft is dat dus de laatste film. 2.0

avatar van pierre18
Zo, deze film ook maar weer eens opnieuw bekeken. Vol met cliche's, maar niet onaardig in beeld gebracht. De film blijft op zekere hoogte boeien en komt zo heerlijk onschuldig over. Een onschuldige film maken konden ze toch wel goed in een periode dat de koude oorlog zich op zijn hoogte punt bevond.. In ieder geval is dit een klassieker in zijn soort.

Komedies is niet mijn favoriete genre, maar soms zijn er wel die me bevallen.
Zoals deze, vind deze klassieker wel leuk, een beetje oubollig nu, maar het blijft een prettige film.
Louis de Funès is een topacteur in zijn genre en dat merk je al in deze eerste film van deze reeks.
Kortom: heb me er wel mee geamuseerd.

avatar van Elchapo
Heb ze alle 6 in een verzamelbox.louis de funès: wat was ie toch goed !!!!!!! 4 stars.

avatar van Onceuponanytime
De film heeft zijn periode zowat gehad. Als fan van Louis de Funès zijn er betere films voorhanden. Het verhaal mist het nodige tempo en moet het vooral hebben van de grappige shots, die bijwijlen heel geslaagd zijn...

De gekende muziek uit de film staat trouwens als ringtone op mijn GSM...