Le Gendarme de Saint-Tropez (1964)

Alternatieve titels: Le Gendarme de St. Tropez | De Gendarme van Saint-Tropez | The Gendarme of St. Tropez

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Geneviève Grad en Michel Galabru

De gendarme Ludovic Cruchot is naar Saint-Tropez overgeplaatst en heeft besloten dat het er zal gaan stuiven! Niettegenstaande de pogingen van zijn collega's om te leren alles 'zuiders' op te vatten, en die van naturisten om hem belachelijk te maken, 'stuift' het er letterlijk. En reglement is reglement. Tot de dag waarop Nicole, de bekoorlijke dochter van Ludovic, doet alsof zij een rijke vader heeft, de eigenaar van een pracht van een wagen en van een jacht, teneinde de rijke jongelui te overbluffen, en met een, door haar vriend Jean-Luc, gestolen auto in een sloot terechtkomt...

Opzich wel een leuke film.
Maar zeker niet de beste van Funes.

Dit is echt een perfecte Franse Komedie. Lekkere humor, Louis de Funès is een hele goede acteur, hij is zo wild en daar is niets mis mee. Zo komt het ook echt over de Funès een brutale agent vertolkt.

Heerlijke film waarvoor je echt eens een avondje voor op de bank moet gaan liggen en moet genieten van de heerlijke humor.
Vooral die scéne met die nudisten was erg geestig.

4 sterren.

ikk
maxcomthrilla schreef:
Erg geslaagde film, vooral die non die niet kan rijden is erg geestig.

Vond ik ook . Vooral toen hij vroeg hoe lang ze al kon rijden...
Een vermakelijke film met Louis De Funes op z'n best!
Een 3.5*

avatar van Betamax
Aardige en leuke film.
Lekkere vlotte humor en wat aktie.

desteven007
Heel grappige film, ik zie Louis De Funès altijd graag bezig, alleen bij La Grande Vadrouille is hij nog beter.

****

avatar van Kim008
Leuke film! Louis de Funès blijft gewoon goed!

Adrenal
moviegirl2 schreef:

funez schrijf je met een S

Funes schrijf je met een è

desteven007
Adrenal schreef:
Funes schrijf je met een è

Jullie schrijven het trouwens beide verkeerd het is Funès, en niet Funes of Funez

avatar van lucdecoster
Leuke film van De Funès, soms wat flauw, maar toch een mooi en grappig verhaal in Saint Tropez. Het grappigste waren de toestanden met het schilderij. Volgende week Le Gendarme à New York.

Een leuke film, met Louis de Funès als driftkikkertje. Mooie beelden van St Tropez en Zuid-Frankrijk, je zou zo weer op vakantie willen.....

The Scorcher
Geweldige film !

avatar van ;)
;)
erg amuzante film van't begin tot het einde heerlijk geamuzeerd.
dit is voor mij de beste van de 6 gendarme films.

Erg leuke film en absoluut nog niet gedateerd! Afgelopen zondagmiddag nog bij ZDF (Duitsland 2) gezien. Voor iedereen die van humor + mooie (vakantie)beelden (ST Tropez / Zuid-Franse rivièra) houdt een echte aanrader.

avatar van Spetie
Eerste en beste van de hele reeks met de altijd drukke Louis De Funès. De film heeft weinig om het lijf, soms ook letterlijk en ademt een leuke sfeer uit. Zo pakken ze de nudisten op het strand een paar keer op een grappige manier aan en mislukt er vaak ook een hoop van wat de gendarmes proberen. Ook zijn er leuke scènes met een non die niet kan autorijden. Kortom een hele reeks grappen en grollen in deze Franse komedie, waarvan er een aantal heel geslaagd zijn. Ik heb de film nu enkele malen gezien, maar het blijft een aardige film. Zeg maar de Franse Police Academy, maar dan net iets anders en gelukkig net iets leuker!

Malick
Maar weer eens een Louis De Funès film erin gegooid. De film kent zeker humorvolle momenten maar het blijven helaas films die je maar één keer kijkt. De lage grapdichtheid en de onnozeligheid rondom een heel dun plotje zijn de boosdoeners. Niet echt kwalitatief hoogstaande producties. Gelukkig zijn er in de films veel vrouwelijke schoonheden te bekijken... Nog vier te gaan uit de box.

Leuke films die Gendarme reeks van De Funès!

avatar van GijsDeBeelde
Grappige, luchtige film. Een leuke, goede komedie!

124Markie
Mee opgegroeid, daarom een speciaal plekje in mijn hart.

Heerlijke films om zo nu en dan te zien. Voor mij wegdromen naar het mooie Zuid Frankrijk!

pumpking
Gewoon te gek zijn driftigheid. Alsook deze film. 4,5

avatar van van duijn
Louis de Funes was gewoon een geniale komiek

*3.5

avatar van Rodger
Blijft gewoon een leuke film... een van de beste van de gendarme reeks..

avatar van Metalfist
Douliou Saint-Tropez

Afgelopen zondag gaven ze deze Gendarme film op VTM. Ik heb me ooit eens gewaagd aan La Grande Vadrouille maar die viel wat tegen maar ik wou toch eens zien of het begin van de bekende reeks iets waard is. Natuurlijk was VTM weer totaal niet accuraat qua programmering waardoor ik de eerste minuten heb gemist maar dat kan de pret niet drukken.

Ik denk niet dat ik veel heb gemist in het begin. De Funès slaagt een paar mensen in de boeien en heeft een vermakelijke scène in een kerk in het zwartwit waarbij de film na de openingscredits overschakelt in kleur. Normaal gezien ben ik een fan van zwartwit. Zowel in films als in foto's vind ik het vaak ontzettend mooi maar bij deze Gendarme de St. Tropez is dat in ieder geval niet zo. Heel St. Tropez komt dan ook beter tot zijn recht in kleur. Ik had vroeger als kind wel eens wat beelden van de Gendarme reeks gezien, vraag me niet dewelke want daarvoor is het te lang geleden. Hoewel me nog wel iets bijstaat van UFO's dus dat is toch al één titel die ik zeker weet. Soit, het eerste deel nodigt in ieder geval wel uit naar de vervolgen. Het nadeel is alleen dat Le Gendarme zijn humor vooral onderverdeelt in 2 factoren. Langs de ene heb je de gendarme zelf die een ontzettend grote driftkikker is en in de meest stompzinnige situaties terecht komt maar langs de andere kant heb je ook af en toe een aantal 'taalmoppen' en die komen niet zo goed over bij mij. Ik spreek wel een aardig woordje Frans maar ik was wel genoodzaakt om de ondertiteling te volgen waardoor ik toch een aantal zaken heb gemist denk ik. Het verhaal zelf heeft niet zo bijster veel om handen maar het bouwt allemaal lekker op tot aan het einde. Het kwam allemaal nogal simpel op me over dat drie gangsters die erin slagen een Rembrandt stelen, zich laten vangen door een groepje tieners. Deed me denken aan Scooby Doo en De Vijf maar daar zit gewoon nog een heleboel nostalgische waarde aan. In ieder geval was de opbouw wel sterk en dat is toch het merendeel van de film.

ik zei het daarjuist al, La Grande Vadrouille was wat een tegenvaller waardoor ik De Funès wat ontweek. Onterecht eigenlijk want in die film deed hij het zeker niet slecht en ook hier is hij vaak wel leuk. In het begin is het nogal moeilijk om sympathie te hebben voor Cruchot, mede door het vele vals spelen, maar langzaamaan weet De Funès me toch te winnen. Geneviève Grad was een leuke toevoeging aan het driftige van De Funès. Mooie meid en ze weet vaak net op het randje van onschuldig-rebel te balanceren. Alleen jammer dat ze ineens moet uitbarsten in zingen. Op zich was het zingen zelf niet slecht maar dat idiote dansje was gewoon te belachelijk voor woorden. Film draait vooral rond deze twee personages maar de bijrollen moeten hiervoor niet onderdoen want vaak geven ze net dat extra aan een scène. De driloefening om de nudisten op te pakken had niet hetzelfde effect gehad zonder het perfecte spel van De Funès zijn mede-gendarmes. Heel de vriendenclub van Nicole is het minste aan de film. Ze komen te vaak te geforceerd over, de 'romance' in de auto tussen die gast en Nicole was het dieptepunt, maar gelukkig kent de film nog genoeg sterkere scènes zoals de non.

Vermakelijk filmpje dat je doet verlangen naar het zonnige Frankrijk. De Funès zit op zijn plaats in dit soort films en doet het bijgevolg erg leuk. Het verhaal verloopt vlot genoeg en de kortere speelduur werkt in de film zijn voordeel.

Viel me toch ietwat tegen. Film is best leuk, maar dat is het ook wel. Twijfel of een de Funes film ooit boven de 3,5 uit gaat komen.

avatar van Leland Palmer
Geinig, sfeervol en vlot filmpje met best een leuke Funès in de hoofdrol. Veel stelt het niet voor allemaal en de opzet van het verhaal + de uitwerking is zo simpel (en soms nogal stupide) als wat, maar dat maakt niet zoveel uit. De ophoping van grappen en gebeurtenissen zijn best leuk.

avatar van thunderball
Eerste van de reeks Gendarme films met De Funes in de hoodrol.
Leuke is dat de proloog in een klein Frans dorpje in het zwart-wit geschoten is, maar wanneer De Funes dan overgeplaatst wordt naar St. Tropez alles in knalfelle kleuren verder geschoten is.
Verhaaltje is verder niets noemenswaardig, het gaat om De Funes die voor de nodige lachsalvo's moet zorgen.
Deze eerste is niet eens de beste, maar zet alle karakters en verhoudingen meteen overtuigend neer:
De Funes slijmt bij zijn meerdere en voetert de dieners die onder hem staan uit als een ware tiran. Leuk is ook de introductie van de non, die iedere film het verkeer onveilig maakt.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

thunderball schreef:

Welke vind jij dan de beste?
Ik dacht dat dit als enige echt goede film uit de reeks werd bestempeld.

Klopt het trouwens dat NL dvd 4:3 beeldverhouding heeft?

Dick2008
Gendarme Se Marie, Le (1968) vindt hij, geloof ik, de beste. Zie die film. Ik heb er maar vier gezien, maar die vond ik ook het beste.

avatar van thunderball
Bedankt voor het al beantwoorden en je hebt gelijk:

"Le Gendarme se marie" vind ik echt zo'n typische De Funes knaller a la Rabbi Jacob, Le Corniau etc,
waarbij hij echt helemaal op dreef is, uit zijn vel springt, ongeloofelijk schmiechtig is (zo rijdt hij vermomd als toerist expres heel langzaam in een auto in de hoop dat bestuurders hem op een plek waar dat niet mag in gaan halen etc..), heel verwaand en natuurlijk kruipen bij/voor zijn chef.

Bij deze eerste vind ik het nog wat te soft en qua grappen te doorsnee, ook misschien hier en daar wat gedateerd overkomen.

Dick2008
Zijn ze trouwens allemaal op dvd? En dan nog even terug naar de beeldverhouding

DVD: Louis de Funès- Gendarme Collection - kopen op BESLIST.nl v.a. 24,99

Ik hoop dat de kwaliteit van deze box goed is, maar 4:3 beeldverhouding kan ook letterbox inhouden.