Le Gendarme Se Marie (1968)

Alternatieve titel: De Gendarme op Vrijersvoeten

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Claude Gensac en Geneviève Grad

Tijdens de zomer opent de brigade van Saint-Tropez de jacht op wegpiraten. Cruchot neemt enthousiast deel aan deze onderneming. Terwijl hij een auto achtervolgt, begaat hij ettelijke verkeersovertredingen. Hij moet voor de rechtbank verschijnen en kan maar met moeite zijn identiteit bewijzen. Per toeval vindt Cruchot de wegpiraat weer en het blijkt de weduwe te zijn van een kolonel van de Franse rijkswachtbrigade. Ludovic wordt als door de bliksem getroffen...

avatar van speedy23
Derde film in de zesdelige filmcyclus rond de fratsenmakers van de Franse gendarmerie in Saint-Tropez. Louis de Funès staat weer op springen en wordt daarin prachtig bijgestaan door Claude Gensac...

avatar van 93.9
is dit die psychedelische Gendarme-film, die met die love-inns?
zo ja 3 en halve ster!

Boy28
Lachen met die non,op de motor.

avatar van Ralfke
Eén van de mindere uit de serie maar door de strapatsen van De Funes nog altijd vermakelijk.

avatar van Dynamovie
Films met Louis de Funes heb ik altijd erg leuk gevonden. Het is vooral de simpelheid, het smoelenwerk en het grappige kleinzielige gedrag op Franse wijze van De Funes waar ik toch wel om moet lachen. L'Avare vind ik z'n beste film.

avatar van moviegirl2
leuke humor. dit soort films kan ik wel waarderen.

Dit is een leuke Gendarme film. Beter dan "Le Gendarme en New York". Betere humor. Vooral het begin moest ik al om lachen. HIj is zo brutaal.

Ook de spanning was redelijk goed op het einde.
Ook was actie van de pas in deze film. Wat in andere Gendarme films bijna niet zit. En gelachen heb ik zeker.

Prima Actiekomedie: 4 sterren.

avatar van Betamax
Aardig maar geen topper.
Funes blijft leuk zelfs al is het verhaal wat minder.

avatar van tommykonijn
Geen topfilm, het is dat mijn vader hem op had gezet maar anders had ik hem niet perse hoeven te zien, wel was hij voor even vermakelijk en Louis De Funnes (de reden dat mijn vader keek) vond ik het wel goed doen maar verder was er niet veel bijzonders aan vind ik, matige humor en script!

avatar van Die Hard,Willis
Leuke film,de humor is wel goed en de film is leuk om te kijken.
Niet meer maar ook niet minder.

IveLoveMovies
Niet beter dan de eerste maar vrij vermakelijk. Die non op de motor was wel heel goed.

3.5

avatar van ;)
;)
weer een erg vermakelijke film.
maar niet zo goed als het eerste deel.

avatar van Verhoeven
Mijn eerste Louis de Funes. Hopelijk is het niet allemaal van dit flauwe niveau. Waarbij het eerder lijkt dat er een hoeveelheid sketches aan elkaar geplakt zijn in plaats van een fatsoenlijk uitgebouwd verhaal.

Hoeveel Louis de Funes films zijn er eigenlijk gemaakt..?

avatar van BlueJudaskiss
Toen een van de mindere van Louis.

Verhoeven schreef:

Hoeveel Louis de Funes films zijn er eigenlijk gemaakt..?

Ten 1e: de films uit de Gendarmerie reeks gaan niet om het verhaal, je kijkt ze voor de lol. De streken van Cruchot en zijn politiekorps, met GE-WEL-DIG acteurwerk van de Funes...Je kijkt ze voor de lol, niet voor het verhaal, dat gaat uiteraard nergens over

ten 2e: Het zijn niet Louis de Funes films, de Funes is de ACTEUR....je zult bedoelen: hoeveel Le Gendarmerie films zijn er gemaakt.. Ik heb de DVD-box, dit betreft 6 films...Als ik me niet vergis is er overigens nog één meer gemaakt...6 of 7 dus

avatar van Rodger
blijft gewoon leuk.... humor en jeugd sentiment

avatar van Metalfist
Douliou Douliou Douliou Saint-Tropez

De Gendarme in New York film (het 2e deel) viel een tikkeltje tegen waardoor ik wat twijfelde om zo snel het vervolg te zien; Ik heb tenslotte al een aantal slechte ervaringen gehad met sequels die slechter met het deel werden maar ik had daarjuist een paar dode uurtjes en ik wou wel iets luchtig. Aan de Funès om die rol te vervullen.

Ik moet zeggen, hij doet het met verve. Doordat de 2e Gendarme film zich in New York afspeelde was de sfeer van het eerste deel wat zoek maar dit is gelukkig nu compleet terug. Het begint lekker hectisch met de hilarische zoektocht van het politiekorps op zoek naar wegpiraten maar de film weet dit niveau ook heel de tijd vast te houden. Ik had even mijn twijfels toen Cruchot promotie kreeg en Gerber niet omdat Cruchot me iets te irritant werd. Gelukkig wordt dit snel neergezet en blijft de film even vermakelijk als het eerste deel. De strijd tussen Cruchot en Gerber om zowel de promotie als de vrouw is leuk om te zien en de film verveelt dan ook nergens. Veel is natuurlijk ook te wijten aan het feit dat de Gendarmes terug zijn verschenen in St. Tropez. De zomerse sfeer is om van te smullen en de verwijzingen naar de vorige delen zijn amusant om te zien (de non die weer terugkeert, Fougasse die begint te zagen over het nudistenkamp wanneer Cruchot over zijn idee van de duikers begint, ...) Cruchot blijft even driftig als altijd maar het is een aangename aanpassing om eens een iets romantische Gendarme te zien. Is Nicole eigenlijk getrouwd op het einde? Cruchot en Josépha natuurlijk wel maar ik vroeg me het af omdat Nicole een jurk aanheeft die lijkt op een trouwjurk en ze arm in arm loopt met haar vriendje. Soit, de volgende delen zullen dit wel uitwijzen zeker. Het viel me wel op dat de film wel veer meer actie kent dan de eerdere 2 delen en het is er zeker niet slechter op geworden. Oké, je ziet keihard dat het een pop is wanneer Cruchot met zijn auto van de berg afvliegt maar over het algemeen zijn de scènes wel geslaagd. Het beste van de film blijft toch het begin waar Cruchot compleet hysterisch wordt. Schiet bijna nog in de lach wanneer ik er aan terug denk.

Ik link alles wat met Frans heeft te maken aan schone vrouwen. Ik had vroeger een knappe Franse lerares maar ook dames als Brigitte Bardot en Catherine Deneuve kun je onmogelijk vergeten? De Gendarme films hebben dan ook hun eigen Franse deerne, namelijk Geneviève Grad. Al vanaf de eerste film viel ze me op en ze lijkt er precies maar mooier op te worden. Soit, genoeg over het Franse vrouwelijke schoon. De echte ster van de films is toch Louis de Funès. Sinds de Gendarme films kan ik hem meer en meer waarderen want dit doet hij toch echt uitstekend. De driftkikker is deze keer verliefd en het geeft hem een ietwat leuke charme. Toch zijn de uitbarstingen de hoogtepunten van de film. Het roepen, de gelaatsuitdrukkingen, ... Heerlijk gewoon. Hulde natuurlijk aan het feit dat de film nog altijd dezelfde cast kent als in het begin. De acteurs waren al ontzettend goed ingespeeld in de eerste film (de drilloefening is een perfect voorbeeld) maar het wordt er precies maar beter op met het vervolg. Fougasse is hilarisch, vooral in combinatie met Merlot (de pick-nick!) maar vooral Michel Galabru verdient hier wel een vermelding. Zijn rol is een stuk vergroot ten opzichte van de eerdere delen en ik kan het alleen maar aanprijzen. De competitie tussen hem de Funès is fantastisch gespeeld. Kakelde France Rumilly al zo hard in de eerdere films? Haar scène als non was leuk maar die lach was verschrikkelijk. Precies een kip met lachgas...

Uitstekend vervolg op de reeks. De 2e film was even een dipje maar met de Gendarme op vrijersvoeten is Cruchot helemaal terug. De eerste blijft de beste maar dit haalt toch zeker en vast hetzelfde niveau, ik kijk uit naar de vervolgen vermits ze nog altijd met dezelfde cast zijn en een lekker lopend plot zoals hier hebben.

avatar van Corcicus
Schitterende Louis de Funes film met wederom tal van gekke bekken en hysterische situaties.

avatar van thunderball
Voor mij is deze derde Gendarme film de beste uit de gehele reeks.
De Funes is hier zeer goed opdreef (denk bv aan het vermomd als touris expres zacht rijden in de hoop dat hij door onverlaten in gehaald wordt op een stuk weg waar dat verboden is) en de film bevat de ene hilarsche scene na de andere.
De scene van het examen is fantastisch, denk ook aan het fragment met Galabru alleen op de gang, terwijl hij pogingen doet om door het raam boven de deur te kijken, om er achter te komen hoe De Funes zijn mondelijke examen doet. Hilarisch!
Een dikke acht, ofwel vier sterren.

Deze blijft ookéén van de leukste uit de cyclus

avatar van Phantasm
Erg leuke komedie die lekker wegkijkt en niet verveelt.

Dick2008
De achtervolgingscènes zijn niet zo best, dat is in het begin en aan het einde, maar ja oude film, en het zal vroeger wel minder zijn opgevallen. Een stuk minder dan de laatste film. De Funès is hier wel wat driftiger, maar ja daar moet je van houden, ook dat zal wel in het verleden anders zijn geweest. Michel Galabru is in de rol van adjundant Gerber eigenlijk leuker, maar zijn rol is hier minder groot.

Verder blijft het wel een vrolijke film, met leuke muziek erbij en opgenomen in een mooie, zonnige omgeving van St.Tropez, met een leuk straatbeeld erbij van het Frankrijk van destijds. Een aantal scènes zijn wel grappig, bijvoorbeeld als hij met zijn auto onder die tafels rijdt... en dan met die handschoenen, haha, ook het examen is een leuk gedeelte. De visuele grappen verspreid over de film zijn trouwens ook leuk gedaan. 4.0.

Het 3e deel in de komische "Le Gendarme" reeks met de bekende Franse komediant Louis De Funès.

Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar de luchtige en leuke uitvoering, de fraaie kustplaats Saint-Tropez, de zomerse sfeer en natuurlijk Louis De Funès (lekker op dreef) zijn het kijken al meer dan waard. Dat geldt overigens ook voor de goede en leuke Franse actrice Claude Gensac die al eens eerder heeft samengespeeld met Louis De Funès. De overige cast doet het trouwens ook verdienstelijk.

Al met al gewoon een leuke komische zomerse film en vooral natuurlijk jeugdsentiment, want dit soort films keek ik in de jaren 70 en 80 als kind/tiener zijnde graag.

Onze Ludovic Cruchot (Louis de Funès) krijgt deze keer te maken met Cupido en dat, samen met het uitoefenen van zijn functie, zorgt voor de klassieke avontuurlijke complicaties.
Niet de beste "Gendarme" maar toch grappig om, naast de vaste equipe (Lefebvre, Galabru...), personages uit andere afleveringen weer een kleine, plezierige rol te zien opnemen.

avatar van FillumGek
Bij mijn opa en oma stonden vroeger tussen de videobanden van Donald Duck en Tom & Jerry ook een aantal banden van Le Gendarme. Ondanks dat ik nog geen eens volledige ondertitels kon volgen - ik herkende het Frans niet eens - vond ik het toch altijd een erg grappige reeks. Dat had vooral te maken met de expressie en rare fratsen van Ludovic Cruchot.

Want natuurlijk is de grootste trekpleister Louis de Funès. Hoe hij als een mak lammetje achter Gerber aanloopt en het volgende moment over de rooie gaat tegen zijn onderdanen is erg geinig. Perfecte kop er voor. Verder niet bijster veel humor gezien, al blijft het geheel gewoon een genietbaar feelgood filmpje. Dit was dan ook niet de leukste uit de serie. Overigens is Geneviève Grad erg appetijtelijk, ziet mijn volwassen oog nu.

Het leukste is tot het laatst bewaard. De non op de brommer is weer terug die hem behoorlijk op zijn staart trapt in heerlijk knullig versnelde scenes. Het is een droog gezicht om die kleine autootjes te zien stunten zonder ophitsende muziek of special effects. En het Gendarme-theme is stiekem een lekker deuntje.

Leuke reeks is dit wel, met de altijd grappige, maar O zo zenuwachtige Louis de Funès.
heb er nu al een paar gezien uit deze reeks, de ene is al wat beter dan de andere, maar ze zijn allemaal simpel van verhaal, het is hem meer om de grappige situaties te doen, en die zijn wel goed.

avatar van frolunda
Stukken beter als de strapatsen in New York al was het alleen maar om het feit dat we hier weer op bekend terrein zijn.Van een echt verhaal is wederom niet echt sprake maar de verschillende sketches zijn,hoewel soms wat flauw en niet altijd al te hoogstaand erg vermakelijk.
Claude Gensac is een goede en erg charmante toevoeging aan de cast maar ook Louis de Funès en Michel Galabru zijn hier beide in prima vorm.
De film haalt dan misschien niet helemaal het niveau van Le Gendarme de Saint-Tropez maar is verder gewoon een luchtige en erg aangename komedie en tevens één van de beste uit de serie.
Tevens een compliment voor de muziek die erg goed bij de beelden past.
Een dikke drie sterren.