Genre: Horror / Mystery
Speelduur: 126 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Mist
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Thomas Jane, Marcia Gay Harden en William Sadler
IMDb beoordeling:
7,1 (370.569)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 7 februari 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Mist
"Belief divides them, mystery surrounds them, but fear changes everything."
Nadat het kleine plaatsje Bridgton getroffen wordt door een hevige storm, verschijnt een mysterieuze mist. David Drayton (Thomas Jane) en diens zoontje worden, net zoals vele andere dorpelingen verrast door de mist terwijl ze inkopen doen. Al snel blijkt de mist een dekmantel, waarin de meest vreemde en gevaarlijke wezens zich verstopt hebben. Drayton vreest voor zijn leven en voor dat van zijn kind en probeert met alle macht te overleven...
Externe links
Acteurs en actrices
David Drayton
Amanda
Ollie
Mrs. Carmody
Norton
Jim
Dan Miller
Jessup
Norm
Sally
Video's en trailers
Reviews & comments
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Met conservenblikken ja...
Een personage dat het geloof gebruikt voor zijn eigen gewin is vast niet zo zeldzaam.
Hoe kom je erbij dat ik dat niet zie? Beide acteurs moeten een irritant personage neerzetten en dat lijdt, als het goed gedaan wordt, ook bij irritatie jegens het personage bij de kijker. Missie geslaagd.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Het einde wordt perfect uitgewerkt?
Als ik eerlijk ben, vind ik de uitleg van Qui-Gon Jinn over hoe The Force werkt nog minder slecht uitgewerkt dan dit afschuwlijk slecht (uitgewerkte) einde.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Met conservenblikken ja...
Een personage dat het geloof gebruikt voor zijn eigen gewin is vast niet zo zeldzaam.
Hoe kom je erbij dat ik dat niet zie? Beide acteurs moeten een irritant personage neerzetten en dat lijdt, als het goed gedaan wordt, ook bij irritatie jegens het personage bij de kijk er. Missie geslaagd.
1. Dus het was uitermate effectief? Stapel dan niets! Bovendien was er nog genoeg vooradig en waren er ook andere ruimtes om je te verschansen. Het was gewoon een onzin altie.
2. Welk gewin had dat mens voor zich bedacht. Totaal anders da Eli, die zeker geen clichemaig typetje neer zette.
3.onzin! Irriteren was voor beide niet de doelstelling. Absurd idee.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Dat weet je toch ook niet van tevoren.
Ik zou ze ook niet zo snel vergelijken aangezien zij wel degelijk gelooft in wat ze predikt. Bij Eli is dat nog maar de vraag, maar een personage dat het geloof gebruikt om er zelf beter van te worden is net zo cliché als de doorgedraaide relifreak. Mij maakt dat verder niet uit want ze zijn beide goed op hun plaats.
Natuurlijk wel. Je moest een hekel aan haar krijgen zodat je op het eind dat 'net goed' gevoel hebt.
r.gh
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
ik vond het een hele mooie film ,die wezens zijn mooi gemaakt ,dat mag je echt niet ontkennen....:)(y)
Ruudie
-
- 46 berichten
- 0 stemmen
Erg sterke Stephen King verfilming, aangrijpend niet door het horror aspect maar voornamelijk door de de manier waarop de personages erin gedijen. Het gruwelijke einde maakt de film grimmig maar tegelijkertijd ijzersterk.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Dat weet je toch ook niet van tevoren.
Ik zou ze ook niet zo snel vergelijken aangezien zij wel degelijk gelooft in wat ze predikt. Bij Eli is dat nog maar de vraag, maar een personage dat het geloof gebruikt om er zelf beter van te worden is net zo cliché als de doorgedraaide relifreak. Mij maakt dat verder niet uit want ze zijn beide goed op hun plaats.
Natuurlijk wel. Je moest een hekel aan haar krijgen zodat je op het eind dat 'net goed' gevoel hebt.
.3 heb je misschien wel gelijk.
Was blij toen ze werd dood geschoten
Duurde me net iets te lang alleen.
yugioh
-
- 40 berichten
- 49 stemmen
Prachtige film met sublieme special effects en ook lekker spannend, alleen dat gepreek van dat vervelende wijf was net iets te veel. Het einde was echt bizar, knap bedacht, zat ff met mijn mond open. Geef hem 4.0 ster
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
ik vond het een hele mooie film ,die wezens zijn mooi gemaakt ,dat mag je echt niet ontkennen....:)(y)
Ik mag dit ontkennen... sterker nog... dat doe ik in volle overtuiging.
Dit soort lachertjes op gebied van CGI mogen mijns inziens niet meer voorkomen anno 2007...
Verder was de film simpelweg ruk (zie eerdere argumentatie...)
mrkos
-
- 1034 berichten
- 1808 stemmen
@ Rephlex
Uhmm ten 1e volgens mij hou je niet zo van dit soort horrorverhalen. Heb ff je reacties gezien op andere film, en valt me op dat je op heel veel soortgelijke horrors lage cijfers geeft (denk aan horrors met rare wezens)!,maar ik vond dit zeker een leuke film!
Het was idd de bedoeling dat je de wel ERG gelovige vrouw ging haten! Al ergerde ik me ook aan die buurman van David..
En dan het einde tja... Had hij niet 5 min. langer kunnen wachten? Doorgaan tot het einde toch? Maar nee, helaas niet!
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
En dan het einde tja... Had hij niet 5 min. langer kunnen wachten? Doorgaan tot het einde toch? Maar nee, helaas niet!
Als hij 5 minuten had gewacht, dan had het script de aanstormende troepen ook 5 minuten later laten komen.
glimlicht
-
- 108 berichten
- 430 stemmen
Vanaf het moment dat de tentakels in beeld waren had ik de hele film al afgerekend. Weg spanning en mysterieuze insteek..
Tel daarbij een hysterische heks, War of the World's wanna-be scene en een "experimenteel/schokkend" einde dat niet werkt erbij op... en je hebt best wel een oninterressante filmervaring.
*1,0
Sol-
-
- 216 berichten
- 87 stemmen
De spanning en mysterie was dan ook niet iets wat centraal stond in deze film.
Het enige wat mij tegen het hart stond was de besluitenloosheid van de characters. De hele film ging het door. Gezien je met zo'n grote groep mensen bent moet er tenminste 1 persoon zijn die op dat moment alert is. Maar dat gebeurde elke keer pas nadat de hel al was losgebroken... aarrrgg (riepen we constant we met zijn tweeen in koor)
Het was toch wel een leuke psychologische ervaring. De hopeloosheid, het zoeken naar veiligheid, de verwarring en vervolgens gaat de groep die eigenlijk logisch bleef nadenken alsnog dood en blijft de rest leven.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
@ Rephlex
Uhmm ten 1e volgens mij hou je niet zo van dit soort horrorverhalen. Heb ff je reacties gezien op andere film, en valt me op dat je op heel veel soortgelijke horrors lage cijfers geeft (denk aan horrors met rare wezens)!,maar ik vond dit zeker een leuke film!
Soortgelijke horrors...?
Mja... als je daarmee bedoelt dat er meer slechte horrors zijn gemaakt, d'accord...
Valt me gewoon erg tegen dat vrijwel iedere King verfilming op een pretentieuze flop uitdraait... zo ook The Mist...
Ik hoed me vooralsnog voor de verfilming van The Dark Tower...
Rare wezens vind ik absoluut geen probleem, mits deze goed zijn uitgewerkt en toegevoegde waarde hebben.
De tentakels in deze duiden naar mijn idee regelrecht naar het gegegeven dat dit een draak van een film is...
Andere 'monsterfilms' als Bad Taste, Army of Darkness, The Fly, etc. kan ik vele malen meer waarderen, omdat deze met een lager budget meer teweegbrengen dan de gemiddelde horror.
Ik noem een factor humor en extravagante melodramatiek.
En, zoals eerder gezegd, voornoemde zijn vrij van pretenties.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Off-topic gezeur over persoonlijke top 10 verwijderd.
mrkos
-
- 1034 berichten
- 1808 stemmen
Soortgelijke horrors...?
Mja... als je daarmee bedoelt dat er meer slechte horrors zijn gemaakt, d'accord...
Valt me gewoon erg tegen dat vrijwel iedere King verfilming op een pretentieuze flop uitdraait... zo ook The Mist...
Ik hoed me vooralsnog voor de verfilming van The Dark Tower...
Rare wezens vind ik absoluut geen probleem, mits deze goed zijn uitgewerkt en toegevoegde waarde hebben.
De tentakels in deze duiden naar mijn idee regelrecht naar het gegegeven dat dit een draak van een film is...
Andere 'monsterfilms' als Bad Taste, Army of Darkness, The Fly, etc. kan ik vele malen meer waarderen, omdat deze met een lager budget meer teweegbrengen dan de gemiddelde horror.
Ik noem een factor humor en extravagante melodramatiek.
En, zoals eerder gezegd, voornoemde zijn vrij van pretenties.
Je praat dan ook over horrors die ouder zijn dan 15 jaar.. Goh toen had je nog niet de techniek van deze tijd! Aan de andere kant heb je gelijk, dat ze met weinig techniek en budget toch wat groots maken!
Toch blijf ik The Mist een goeie film vinden en niet omdat het een film is van de beruchte King, maar omdat het een film heeft met een bepaalde spanning en techniek wat het toch voor mij wel een meerwaarde heeft!
Wat vond jij zo slecht aan die wezens dan?
JuuB
-
- 71 berichten
- 1497 stemmen
Vanaf het moment dat de tentakels in beeld waren had ik de hele film al afgerekend.
*1,0
Haha, precies wat ik ook had! Wat een achterlijke film..
Horror? No way, totaal niet eng.. En bovendien een gruwelijke slecht einde..
Lad
-
- 5700 berichten
- 0 stemmen
Haha, precies wat ik ook had! Wat een achterlijke film..
Horror? No way, totaal niet eng.. En bovendien een gruwelijke slecht einde..
Wat slecht einde? Een verrassend einde en daardoor juist zeer goed!
Ruudie
-
- 46 berichten
- 0 stemmen
Wat slecht einde? Een verrassend einde en daardoor juist zeer goed!
Het einde zal voornamelijk een kwestie van smaak zijn. Kan goed begrijpen dat het voor een aantal kijkers de film naar beneden haalt. Ik zelf kan een on-hollywood achtig einde wel waarderen. Hoewel dit erg pijnlijk was.
Bambi18
-
- 143 berichten
- 369 stemmen
Zo! Beter dan ik had verwacht. De spanning zat er goed in, al vond ik bepaalde stukken zwaar langdradig, die maffe tut die maar bleef ratelen over God was ik na 3 minuten al beu, maar andere stukken weer sterk, zoals het einde. De 'special effects' vond ik matig, had af en toe het gevoel dat ik naar een animatiefilm zat te kijken. Ook een aantal zaken die voor mij nogal onlogisch waren, ik zou bv. de hele voorkant van de winkel volgooien met alle zware spullen uit die winkel ipv zo'n stapeltje pakken hondenvoer. Ook had ik die gelovige trien allang met een paar man naar buiten gemieterd, door haar kwam er alleen maar meer ellende. Toch zat het verhaal aardig goed in elkaar en heb ik me er goed mee vermaakt.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5315 stemmen
Prima film, naar een prima verhaal van meester Stephen King, een verhaal als dit kan alleen maar van King komen.
Spannend, verrassend en griezelig, meer moet dat niet zijn.
Ik vond het allemaal prachtig gemaakt, goed geacteerd en zeker niet langdradig.
Ook het godsdienstige gezwam ertussendoor, dat alles 'God's wil is', is weer een typisch Amerikaans gegeven en zeer goed uitgewerkt door Stephen King, het past helemaal in het verhaal.
En het einde, hoewel ik dat een beetje had verwacht dat er enkelen zouden 'ontsnappen', toch loopt dat dan weer helemaal anders....
Voor wie een beetje wil griezelen en huiveren, is dit weer een ideale prent !!
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Je praat dan ook over horrors die ouder zijn dan 15 jaar.. Goh toen had je nog niet de techniek van deze tijd! Aan de andere kant heb je gelijk, dat ze met weinig techniek en budget toch wat groots maken!
Toch blijf ik The Mist een goeie film vinden en niet omdat het een film is van de beruchte King, maar omdat het een film heeft met een bepaalde spanning en techniek wat het toch voor mij wel een meerwaarde heeft!
Wat vond jij zo slecht aan die wezens dan?
Totaal ongeloofwaardig...
Heeft niets met de monstrositeit of dergelijke te maken, dat kan me over het algemeen namelijk niet exorbitant genoeg zijn.
Vond gewoon dat de tentakels erg afstaken tegen de omgeving en fake overkwamen.
Die spinachtige gedrochten waren mijns inziens wel oké, maar blonken dan weer niet uit in originaliteit.
Verder: Zie mijn eerste reactie.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Prima film, naar een prima verhaal van meester Stephen King, een verhaal als dit kan alleen maar van King komen.
Spannend, verrassend en griezelig, meer moet dat niet zijn.
Ik vond het allemaal prachtig gemaakt, goed geacteerd en zeker niet langdradig.
Ook het godsdienstige gezwam ertussendoor, dat alles 'God's wil is', is weer een typisch Amerikaans gegeven en zeer goed uitgewerkt door Stephen King, het past helemaal in het verhaal.
En het einde, hoewel ik dat een beetje had verwacht dat er enkelen zouden 'ontsnappen', toch loopt dat dan weer helemaal anders....
Voor wie een beetje wil griezelen en huiveren, is dit weer een ideale prent !!
Dan heb je het boek waarschijnlijk niet gelezen...
Het origineel is een mooi onderdeel van de Dark Forces-bloemlezing.
Dat King onderdeel was van de totstandkoming van deze film, bewijst naar mijn idee zijn cognitieve aftakeling...
HtoJ
-
- 65 berichten
- 60 stemmen
de graphics van deze film vond ik persoonlik een klein beetje teleurstellend. als je ziet wat andere films met minder budget beter kunnen ga je bij deze film twijfelen aan de makers. maar dit is niet het enige wat teleurstellend is... ook de bijzonder irritante dialogen tussen de hoofdpersonages zijn soms ver gezocht. sommige karakters reageren gewoon erg overdreven. neem bijvoorbeeld de scene tussen de hoofdpersonage en zijn buurman in de supermarkt.. ook het gepreek van die vrouw gaat je op het laatst flink op je zenuwen werken. maar er zijn ook goede aspecten. ik was toch aangenaam verrast door het algehele verloop van de film en hij blijft intrigeren tot de laatste scene die behoorlijk schokkend is... al met al is dit geen standaard film en dat vond ik interessant door dit gegeven krijgt de film 3 sterren van mij..
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Haha, precies wat ik ook had! Wat een achterlijke film..
Horror? No way, totaal niet eng.. En bovendien een gruwelijke slecht einde..
Slecht einde??? De film was niet veel soeps, maar het einde daarintegen was geniaal. Veel mensen vinden het een slecht einde omdat het niet was wat ze verwachten, maar dit is juist origineel. Het laat je met een dubbel gevoel achter, een naar gevoel. Weet je wat een slecht einde was: IT, dat was pas een zwaar belabberd einde.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Slecht einde??? De film was niet veel soeps, maar het einde daarintegen was geniaal. Veel mensen vinden het een slecht einde omdat het niet was wat ze verwachten, maar dit is juist origineel. Het laat je met een dubbel gevoel achter, een naar gevoel. Weet je wat een slecht einde was: IT, dat was pas een zwaar belabberd einde.
Je kan het ook anders zien. Je rijdt met een aantal mensen in een auto door een dichte mist en je weet er liggen monsters op de loer. Ineens is de benzine op. Nou ok, wat zullen we nu is gaan doen.. (denkt 1 minuut na) Ok, weet je wat ik schiet iedereen maar overhoop, want de situatie is uitzichtloos. Uitzichtloos qua hoever je kunt kijken met je ogen ja, niet in de zin van een hopeloze situatie.
Wellicht als je wat langer nadenkt, is er een minder dramatisch alternatief.
Hey mensen, Is het jullie toevallig ook opgevallen dat we niet zijn achtervolgt door die achterlijke beesten? Ja inderdaad, we worden niet aangevallen ofzo. Misschien kunnen we om te beginnen een paar uur in de auto blijven zitten. Stel je voor dat er hulp komt. Het zal wel niet, maar je weet het maar nooit. Alles beter dan nu al opgeven en doodgaan. We kunnen tenslotte ruim 3 dagen zonder water en voedsel. Laten we in elk geval nog even wachten op misschien het onmogelijke, een eventuele redding ..... Nee wacht ff, daar heb ik geen zin in. Pief Paf Poef!

Hadden ze 5 min extra genomen voor het einde en het beter uitgewerkt ipv het zo af te raffelen, dan had ik tevreden geweest en voor zoiets hoeft de film echt geen 15 min langer te duren. Dit einde is te abrupt. Nogmaals dat het gebeurd prima, maar hoe het hier gaat op de manier waarop, is gewoon ernstig slecht gedaan.
Jackson07
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Je kan het ook anders zien. Je rijdt met een aantal mensen in een auto door een dichte mist en je weet er liggen monsters op de loer. Ineens is de benzine op. Nou ok, wat zullen we nu is gaan doen.. (denkt 1 minuut na) Ok, weet je wat ik schiet iedereen maar overhoop, want de situatie is uitzichtloos. Uitzichtloos qua hoever je kunt kijken met je ogen ja, niet in de zin van een hopeloze situatie.
Wellicht als je wat langer nadenkt, is er een minder dramatisch alternatief.
Hey mensen, Is het jullie toevallig ook opgevallen dat we niet zijn achtervolgt door die achterlijke beesten? Ja inderdaad, we worden niet aangevallen ofzo. Misschien kunnen we om te beginnen een paar uur in de auto blijven zitten. Stel je voor dat er hulp komt. Het zal wel niet, maar je weet het maar nooit. Alles beter dan nu al opgeven en doodgaan. We kunnen tenslotte ruim 3 dagen zonder water en voedsel. Laten we in elk geval nog even wachten op misschien het onmogelijke, een eventuele redding ..... Nee wacht ff, daar heb ik geen zin in. Pief Paf Poef!

Hadden de 5 min extra genomen voor het einde en het beter uitgewerkt ipv het zo af te raffelen, dan had ik tevreden geweest en voor zoiets hoeft de film echt geen 15 min langer te duren. Dit einde is te abrupt. Nogmaals dat het gebeurd prima, maar hoe het hier gaat op de manier waarop, is gewoon ernstig slecht gedaan.
Ik snap jou punt wel, maar ze wouden waarschijnlijk shockeren met het einde, het is een 'horror'film dus echt realistisch dat verwacht je van tevoren al niet. Het is en blijft nou eenmaal een film. Het einde is misschien abrupt en misschien had er nog wel meer in gezeten, maar slecht wil ik het toch echt niet noemen, het is iets wat we totaal NIET verwachten, en mijn persoonlijke mening is dat DAT het juist goed maakt.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik snap niet dat veel mensen het een slecht einde vinden.
Ik vind het einde bijna perfect. Dit is toch veel beter dan een happy end. Als iedereen overleeft en er is niets aan de hand, dan is er toch ook niets aan.
Gerelateerd nieuws

Netflix gaat relatief veel grote filmtitels verwijderen

Isolatie: deze topfilms spelen zich voornamelijk af in één en dezelfde ruimte
Bekijk ook

Misery
Thriller, 1990
357 reacties

Dolores Claiborne
Drama / Mystery, 1995
112 reacties

El Orfanato
Horror / Mystery, 2007
508 reacties

The Others
Horror / Thriller, 2001
704 reacties

An American Crime
Biografie / Misdaad, 2007
183 reacties

Die Fälscher
Oorlog / Drama, 2007
150 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









