The Mist (2007)

Alternatieve titel: Stephen King's The Mist

Horror / Mystery

geregisseerd door Frank Darabont
met Thomas Jane, Marcia Gay Harden en William Sadler

Nadat het kleine plaatsje Bridgton getroffen wordt door een hevige storm, verschijnt een mysterieuze mist. David Drayton (Thomas Jane) en diens zoontje worden, net zoals vele andere dorpelingen verrast door de mist terwijl ze inkopen doen. Al snel blijkt de mist een dekmantel, waarin de meest vreemde en gevaarlijke wezens zich verstopt hebben. Drayton vreest voor zijn leven en voor dat van zijn kind en probeert met alle macht te overleven...

avatar van BoordAppel
Volgens mij lagen de schappen en de berging nog goed vol

Met conservenblikken ja...

Vooruit, noem mij nog eens een film of 10 met het 'typejte Eli

Een personage dat het geloof gebruikt voor zijn eigen gewin is vast niet zo zeldzaam.

Dat je het verschil tussen een irritant personage neerzetten en irriteren niet ziet....

Hoe kom je erbij dat ik dat niet zie? Beide acteurs moeten een irritant personage neerzetten en dat lijdt, als het goed gedaan wordt, ook bij irritatie jegens het personage bij de kijker. Missie geslaagd.

avatar van JacoBaco
Het einde wordt perfect uitgewerkt?

Als ik eerlijk ben, vind ik de uitleg van Qui-Gon Jinn over hoe The Force werkt nog minder slecht uitgewerkt dan dit afschuwlijk slecht (uitgewerkte) einde.

Reinbo
BoordAppel schreef:

Met conservenblikken ja...

Hoe kom je erbij dat ik dat niet zie? Beide acteurs moeten een irritant personage neerzetten en dat lijdt, als het goed gedaan wordt, ook bij irritatie jegens het personage bij de kijk er. Missie geslaagd.

1. Dus het was uitermate effectief? Stapel dan niets! Bovendien was er nog genoeg vooradig en waren er ook andere ruimtes om je te verschansen. Het was gewoon een onzin altie.

2. Welk gewin had dat mens voor zich bedacht. Totaal anders da Eli, die zeker geen clichemaig typetje neer zette.

3.onzin! Irriteren was voor beide niet de doelstelling. Absurd idee.

Lad
Die vrouw moest irriteren!

avatar van BoordAppel
1. Dus het was uitermate effectief? Stapel dan niets!

Dat weet je toch ook niet van tevoren.

Ik zou ze ook niet zo snel vergelijken aangezien zij wel degelijk gelooft in wat ze predikt. Bij Eli is dat nog maar de vraag, maar een personage dat het geloof gebruikt om er zelf beter van te worden is net zo cliché als de doorgedraaide relifreak. Mij maakt dat verder niet uit want ze zijn beide goed op hun plaats.

3.onzin! Irriteren was voor beide niet de doelstelling. Absurd idee.

Natuurlijk wel. Je moest een hekel aan haar krijgen zodat je op het eind dat 'net goed' gevoel hebt.

r.gh
ik vond het een hele mooie film ,die wezens zijn mooi gemaakt ,dat mag je echt niet ontkennen....:)(y)

Ruudie
Erg sterke Stephen King verfilming, aangrijpend niet door het horror aspect maar voornamelijk door de de manier waarop de personages erin gedijen. Het gruwelijke einde maakt de film grimmig maar tegelijkertijd ijzersterk.

avatar van jeroentjuhhhhh
BoordAppel schreef:

Dat weet je toch ook niet van tevoren.

.3 heb je misschien wel gelijk.
Was blij toen ze werd dood geschoten Duurde me net iets te lang alleen.

avatar van yugioh
Prachtige film met sublieme special effects en ook lekker spannend, alleen dat gepreek van dat vervelende wijf was net iets te veel. Het einde was echt bizar, knap bedacht, zat ff met mijn mond open. Geef hem 4.0 ster

r.gh schreef:

Ik mag dit ontkennen... sterker nog... dat doe ik in volle overtuiging.
Dit soort lachertjes op gebied van CGI mogen mijns inziens niet meer voorkomen anno 2007...

Verder was de film simpelweg ruk (zie eerdere argumentatie...)

@ Rephlex

Uhmm ten 1e volgens mij hou je niet zo van dit soort horrorverhalen. Heb ff je reacties gezien op andere film, en valt me op dat je op heel veel soortgelijke horrors lage cijfers geeft (denk aan horrors met rare wezens)!,maar ik vond dit zeker een leuke film!

Het was idd de bedoeling dat je de wel ERG gelovige vrouw ging haten! Al ergerde ik me ook aan die buurman van David..

En dan het einde tja... Had hij niet 5 min. langer kunnen wachten? Doorgaan tot het einde toch? Maar nee, helaas niet!

avatar van Stephan
mrkos schreef:

Als hij 5 minuten had gewacht, dan had het script de aanstormende troepen ook 5 minuten later laten komen.

avatar van glimlicht
Vanaf het moment dat de tentakels in beeld waren had ik de hele film al afgerekend. Weg spanning en mysterieuze insteek..

Tel daarbij een hysterische heks, War of the World's wanna-be scene en een "experimenteel/schokkend" einde dat niet werkt erbij op... en je hebt best wel een oninterressante filmervaring.

*1,0

De spanning en mysterie was dan ook niet iets wat centraal stond in deze film.

Het enige wat mij tegen het hart stond was de besluitenloosheid van de characters. De hele film ging het door. Gezien je met zo'n grote groep mensen bent moet er tenminste 1 persoon zijn die op dat moment alert is. Maar dat gebeurde elke keer pas nadat de hel al was losgebroken... aarrrgg (riepen we constant we met zijn tweeen in koor)

Het was toch wel een leuke psychologische ervaring. De hopeloosheid, het zoeken naar veiligheid, de verwarring en vervolgens gaat de groep die eigenlijk logisch bleef nadenken alsnog dood en blijft de rest leven.

@ Rephlex

Soortgelijke horrors...?
Mja... als je daarmee bedoelt dat er meer slechte horrors zijn gemaakt, d'accord...
Valt me gewoon erg tegen dat vrijwel iedere King verfilming op een pretentieuze flop uitdraait... zo ook The Mist...
Ik hoed me vooralsnog voor de verfilming van The Dark Tower...
Rare wezens vind ik absoluut geen probleem, mits deze goed zijn uitgewerkt en toegevoegde waarde hebben.
De tentakels in deze duiden naar mijn idee regelrecht naar het gegegeven dat dit een draak van een film is...

Andere 'monsterfilms' als Bad Taste, Army of Darkness, The Fly, etc. kan ik vele malen meer waarderen, omdat deze met een lager budget meer teweegbrengen dan de gemiddelde horror.
Ik noem een factor humor en extravagante melodramatiek.
En, zoals eerder gezegd, voornoemde zijn vrij van pretenties.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic gezeur over persoonlijke top 10 verwijderd.

Rephlex schreef:

Soortgelijke horrors...?
Ik hoed me vooralsnog voor de verfilming van The Dark Tower...

Ik noem een factor humor en extravagante melodramatiek.
En, zoals eerder gezegd, voornoemde zijn vrij van pretenties.

Je praat dan ook over horrors die ouder zijn dan 15 jaar.. Goh toen had je nog niet de techniek van deze tijd! Aan de andere kant heb je gelijk, dat ze met weinig techniek en budget toch wat groots maken!

Toch blijf ik The Mist een goeie film vinden en niet omdat het een film is van de beruchte King, maar omdat het een film heeft met een bepaalde spanning en techniek wat het toch voor mij wel een meerwaarde heeft!

Wat vond jij zo slecht aan die wezens dan?

glimlicht schreef:

*1,0

Lad
JuuB schreef:

Horror? No way, totaal niet eng.. En bovendien een gruwelijke slecht einde..

Wat slecht einde? Een verrassend einde en daardoor juist zeer goed!

Ruudie
Lad schreef:

Wat slecht einde? Een verrassend einde en daardoor juist zeer goed!

Het einde zal voornamelijk een kwestie van smaak zijn. Kan goed begrijpen dat het voor een aantal kijkers de film naar beneden haalt. Ik zelf kan een on-hollywood achtig einde wel waarderen. Hoewel dit erg pijnlijk was.

avatar van Bambi18
Zo! Beter dan ik had verwacht. De spanning zat er goed in, al vond ik bepaalde stukken zwaar langdradig, die maffe tut die maar bleef ratelen over God was ik na 3 minuten al beu, maar andere stukken weer sterk, zoals het einde. De 'special effects' vond ik matig, had af en toe het gevoel dat ik naar een animatiefilm zat te kijken. Ook een aantal zaken die voor mij nogal onlogisch waren, ik zou bv. de hele voorkant van de winkel volgooien met alle zware spullen uit die winkel ipv zo'n stapeltje pakken hondenvoer. Ook had ik die gelovige trien allang met een paar man naar buiten gemieterd, door haar kwam er alleen maar meer ellende. Toch zat het verhaal aardig goed in elkaar en heb ik me er goed mee vermaakt.

Prima film, naar een prima verhaal van meester Stephen King, een verhaal als dit kan alleen maar van King komen.
Spannend, verrassend en griezelig, meer moet dat niet zijn.
Ik vond het allemaal prachtig gemaakt, goed geacteerd en zeker niet langdradig.
Ook het godsdienstige gezwam ertussendoor, dat alles 'God's wil is', is weer een typisch Amerikaans gegeven en zeer goed uitgewerkt door Stephen King, het past helemaal in het verhaal.
En het einde, hoewel ik dat een beetje had verwacht dat er enkelen zouden 'ontsnappen', toch loopt dat dan weer helemaal anders....
Voor wie een beetje wil griezelen en huiveren, is dit weer een ideale prent !!

mrkos schreef:

Wat vond jij zo slecht aan die wezens dan?

Totaal ongeloofwaardig...
Heeft niets met de monstrositeit of dergelijke te maken, dat kan me over het algemeen namelijk niet exorbitant genoeg zijn.
Vond gewoon dat de tentakels erg afstaken tegen de omgeving en fake overkwamen.
Die spinachtige gedrochten waren mijns inziens wel oké, maar blonken dan weer niet uit in originaliteit.
Verder: Zie mijn eerste reactie.

Tarkus schreef:
Spannend, verrassend en griezelig, meer moet dat niet zijn.
Ik vond het allemaal prachtig gemaakt, goed geacteerd en zeker niet langdradig.
Voor wie een beetje wil griezelen en huiveren, is dit weer een ideale prent !!

Dan heb je het boek waarschijnlijk niet gelezen...
Het origineel is een mooi onderdeel van de Dark Forces-bloemlezing.
Dat King onderdeel was van de totstandkoming van deze film, bewijst naar mijn idee zijn cognitieve aftakeling...

avatar van BoordAppel
Het boek komt voor 90% overeen met deze film.

avatar van HtoJ
de graphics van deze film vond ik persoonlik een klein beetje teleurstellend. als je ziet wat andere films met minder budget beter kunnen ga je bij deze film twijfelen aan de makers. maar dit is niet het enige wat teleurstellend is... ook de bijzonder irritante dialogen tussen de hoofdpersonages zijn soms ver gezocht. sommige karakters reageren gewoon erg overdreven. neem bijvoorbeeld de scene tussen de hoofdpersonage en zijn buurman in de supermarkt.. ook het gepreek van die vrouw gaat je op het laatst flink op je zenuwen werken. maar er zijn ook goede aspecten. ik was toch aangenaam verrast door het algehele verloop van de film en hij blijft intrigeren tot de laatste scene die behoorlijk schokkend is... al met al is dit geen standaard film en dat vond ik interessant door dit gegeven krijgt de film 3 sterren van mij..

Jackson07
JuuB schreef:

Horror? No way, totaal niet eng.. En bovendien een gruwelijke slecht einde..

Slecht einde??? De film was niet veel soeps, maar het einde daarintegen was geniaal. Veel mensen vinden het een slecht einde omdat het niet was wat ze verwachten, maar dit is juist origineel. Het laat je met een dubbel gevoel achter, een naar gevoel. Weet je wat een slecht einde was: IT, dat was pas een zwaar belabberd einde.

avatar van JacoBaco
Jackson07 schreef:

Je kan het ook anders zien. Je rijdt met een aantal mensen in een auto door een dichte mist en je weet er liggen monsters op de loer. Ineens is de benzine op. Nou ok, wat zullen we nu is gaan doen.. (denkt 1 minuut na) Ok, weet je wat ik schiet iedereen maar overhoop, want de situatie is uitzichtloos. Uitzichtloos qua hoever je kunt kijken met je ogen ja, niet in de zin van een hopeloze situatie.

Wellicht als je wat langer nadenkt, is er een minder dramatisch alternatief.
Hey mensen, Is het jullie toevallig ook opgevallen dat we niet zijn achtervolgt door die achterlijke beesten? Ja inderdaad, we worden niet aangevallen ofzo. Misschien kunnen we om te beginnen een paar uur in de auto blijven zitten. Stel je voor dat er hulp komt. Het zal wel niet, maar je weet het maar nooit. Alles beter dan nu al opgeven en doodgaan. We kunnen tenslotte ruim 3 dagen zonder water en voedsel. Laten we in elk geval nog even wachten op misschien het onmogelijke, een eventuele redding ..... Nee wacht ff, daar heb ik geen zin in. Pief Paf Poef!

Hadden ze 5 min extra genomen voor het einde en het beter uitgewerkt ipv het zo af te raffelen, dan had ik tevreden geweest en voor zoiets hoeft de film echt geen 15 min langer te duren. Dit einde is te abrupt. Nogmaals dat het gebeurd prima, maar hoe het hier gaat op de manier waarop, is gewoon ernstig slecht gedaan.

Jackson07
JacoBaco schreef:

Wellicht als je wat langer nadenkt, is er een minder dramatisch alternatief.

Hadden de 5 min extra genomen voor het einde en het beter uitgewerkt ipv het zo af te raffelen, dan had ik tevreden geweest en voor zoiets hoeft de film echt geen 15 min langer te duren. Dit einde is te abrupt. Nogmaals dat het gebeurd prima, maar hoe het hier gaat op de manier waarop, is gewoon ernstig slecht gedaan.

Ik snap jou punt wel, maar ze wouden waarschijnlijk shockeren met het einde, het is een 'horror'film dus echt realistisch dat verwacht je van tevoren al niet. Het is en blijft nou eenmaal een film. Het einde is misschien abrupt en misschien had er nog wel meer in gezeten, maar slecht wil ik het toch echt niet noemen, het is iets wat we totaal NIET verwachten, en mijn persoonlijke mening is dat DAT het juist goed maakt.

Nomak
Ik snap niet dat veel mensen het een slecht einde vinden.
Ik vind het einde bijna perfect. Dit is toch veel beter dan een happy end. Als iedereen overleeft en er is niets aan de hand, dan is er toch ook niets aan.