Rolling Thunder (1977)

Actie / Drama

geregisseerd door John Flynn
met William Devane, Tommy Lee Jones en Linda Haynes

Majoor Charles Rane komt terug uit Vietnam en krijgt een aantal geschenken omdat hij een oorlogsheld is. Een aantal boeven beroven hem hiervan. Daarmee komen ook zijn vrouw en zoon om het leven en raakt hij gewond aan zijn hand. Met zijn oorlogsvriend Johnny zinnen ze op wraak.

avatar van Insignificance
Film met gewelddadig als faam, actie als labeltje en wraakfilm als omschrijving. Ik wist het vooraf niet, want zonder voorkennis opgezet. Misschien is dat het, maar ca. twee derde van de film is een behoorlijk net, beheerst drama over een teruggekeerde Vietnam veteraan in het Amerika van toen. Een besloten en niet zo spraakzame kerel, deze Rane en Devane is gezegend met een karakterkop.

Die had je meer in die jaren. Wanneer de jacht wordt geopend, zeker verderop, als Tommy Lee Jones zich er weer mee mag bemoeien, krijgt het nog een bepaalde fatalistische noot mee. Vond het op dat vlak zeker niet verkeerd. Verder doet het z'n reputatie eer aan. Flynn heeft een paar keiharde, smerige en kogelrijke streken in petto. In veelal smoezelige omstandigheden. Al met al goed te doen.

Een ouderwetse jaren 70 Actie / Drama film, welke zeer traag verloopt en eigenlijk is ook alleen het laatste gedeelte van de film het kijken waard.

Het eenvoudige cliché verhaal welke draait om wraak vond ik eerlijk gezegd weinig voorstellen en was ook vrij voorspelbaar. Ook zit er naar mijn inziens een actrice in die werkelijk niets toevoegt aan het verhaal (komt er op het einde gelukkig ook niet meer aan te pas) en ook zeer onnatuurlijk (te overdreven) acteerde. En dan heb ik het over de flut actrice Linda Haynes in de rol van groupie Linda Forchet. Die Linda Forchet raakt geobserveerd van William Devane (in de rol majoor van Charles Rane die net terugkeert, na 7 jaren, naar Amerika als oorlogveteraan uit Vietnam waar hij ook is gevangen genomen), die haar eigenlijk alleen maar gebruikt om wraak te kunnen nemen op de boeven die zijn vrouw (die overigens van hem wilde scheiden omdat ze inmiddels op iemand anders verliefd was geworden toen hij in Vietnam gevangen zat) en zoon hebben vermoord tijdens een huiselijke overal, waar ze uit zijn op zijn geld (iets van 5500 dollar) welke hij had gekregen als geschenk. Die Linda Haynes heeft daarna ook nog maar in een paar film meegespeeld (de laatste in 1980).

Het verhaal verloopt traag en is ook betrekkelijk saai. Het flauwe clichématige drama gedeelte in het verhaal (hoofdzakelijk in het eerste gedeelte van het verhaal) deed me eigenlijk niets en ook de actie is relatief povertjes tot het laatste gedeelte van het verhaal. Het einde wat zich afspeelt in een Mexicaans hoerenhuis (daar is dan ook wat bloot te zien) was lekker hard en daarin leven William Devane en Tommy Lee Jones (als Johnny Vohden die samen met Charles Rane terugkeert uit Vietnam en ook goede vrienden van elkaar zijn) zich ook heerlijk schietend uit en daar voltooid zich dan ook eindelijk de wraak. Zowel William Devane en Tommy Lee Jones speelden verdienstelijk, maar de laatste is wel eigenlijk alleen in het begin en in het einde van de film te zien (eigenlijk wel de beste gedeeltes van het verhaal en zeker het einde). Het was overigens één van zijn eerste filmrollen.

Leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet en grotendeels is de film behoorlijk saai en langdradig. De film is inmiddels ook behoorlijk oubollig.

avatar van Left4Dead
Het begint traag maar het acteerwerk pakte me meteen. De jammerlijke keuzes die Rane aangedaan worden voelen oneerlijk maar begrijpelijk aan.
Na een half uur begint de film aardig broeierig te worden en vooral het acteerwerk verraste me. De casting is zeer goed gedaan, de rollen worden prima vertolkt.

Het verhaal is niet hoogstaand maar je aandacht wordt prima bij de les gehouden, de soundtrack heeft daar een aandeel in. Het verhaal laat zien hoe een p.o.w. thuis komt na jarenlange gevangenschap. Naast alle doffe familieomstandigheden treft het onze protagonist wederom niet, een roof en de moord op zijn gezin blijkt reden tot vergelding.

Voor zijn leeftijd is Rolling Thunder best nog aardig om aan te zien. Normaal houd ik niet zo van oude films maar deze heeft de tand des tijd prima doorstaan. Ook al is het verhaal dun en simpel, je wilt de engel des wraak volgen om te zien hoever hij gaat om vergelding te krijgen.

Vooral grappig dat ik meteen aan The Dukes of Hazard moest denken bij het zien en horen van James West. Vreemd om hem in een andere rol te zien spelen dan Rosco P. Coltrane, je hoort hem meteen weer door de 27 mc spreken .

Typisch 70s wraakscript van Schrader in de stijl van Taxi Driver en Hardcore.

Dat betekent niet altijd even goed maar wel vaak vermakelijk. En zeker niet subtiel.
Devane en Jones en de blonde bevallige doen het leuk in hun soms wat rare rollen. Maar die Schrader scripts nemen zichzelf af en toe een beetje te serieus.

avatar van clubsport
redelijke actie wraakfilm met een nog jonge tommy lee jones en william devane en niet te vergeten
sherrif roscoe p coltrane in een wat serieuzere rol , de rol als schoft past hem ook wel .