Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

Alternatieve titel: Valerian

Frankrijk
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Luc Besson
met Dane DeHaan, Cara Delevingne en Clive Owen

In de 28ste eeuw zijn speciale agenten Valerian (Dane DeHaan) en Laureline (Cara Delevingne) een team dat de orde in de menselijke gebieden handhaaft. In opdracht van de minister van Defensie gaan de twee op missie naar de wonderbaarlijke stad Alpha – een bloeiende metropool waar inwoners uit alle hoeken van het universum al eeuwen samenkomen om hun kennis, intelligentie en culturen met elkaar te delen. Maar een duistere kracht in het centrum van Alpha bedreigt het vredige leven in de ‘Stad van Duizend Planeten’. In een race tegen de klok moeten Valerian en Laureline deze verwoestende bedreiging identificeren om zo niet alleen Alpha, maar de toekomst van het hele universum veilig te stellen.

J.Verschoor
Waarschijnlijk de duurste Europese animatiefilm ooit gemaakt.
Totale leegte. Met deze twee woorden is de film ‘Valerian and the city of a thousand planets’ het beste te omschrijven. Regisseur Luc Besson heeft duidelijk één ding voor ogen gehad. Een ruimteavontuur maken nog spectaculairder zou zijn dan alle Star War films bij elkaar. Jammer, Luc, maar het is je niet gelukt. Sommige achtergronden zien en zo afgrijselijk lelijk uit dat het pijn doet aan de ogen. En dat is niet goed voor de geloofwaardigheid van de mislukte spektakel.
De film heeft overigens niets, maar dan ook niets met de strip Van Pierre Christin en Jean-Claude Mézières te maken, waar het op gebaseerd is. Het kleinste plaatje van de strip heeft nog meer diepgang te bieden dan Besson in deze film heeft weten te stoppen.
Het acteren van de nog met babyvet rondslopende nitwits Dane DeHaan (Valerian) en Cara Delevingne (Laurine) is van zo een bedroevend niveau, dat je je afvraagt wie ze uit de wieg gehaald heeft voor deze produktie.
Valt er dan niets positiefs te melden over dit cinematografisch wangedrocht? Jawel, het fantastische mooie ‘Space oddity’ van David Bowie. Waar de film mee begint.
Zelfs het geven van een halve ster vind ik in dit geval al te veel moeite.

Aardige film waarin een haven met vele planeten en soorten wezens bedreigd wordt. Het verhaal had meer structuur kunnen gebruiken en Dane DeHaan is wat mis-cast (hij is simpelweg te saai). Desalniettemin kijkt dit ruimte-avontuur wel gemakkelijk weg. Het fantasievolle universum ziet er mooi uit en de film bevat meer dan genoeg actie.

avatar van Rebel80
Mooie CGI maar wat mij betreft is het acteer niveau van bijna alle hoofdrolspelers kinderachtig en/of onder de maat.

avatar van james_cameron
Een kleurrijk rommeltje, dit bonte maar tegelijkertijd erg fletse SF-avontuur van regisseur Luc Besson. Het gaat al fout met de casting. Dane DeHaan is misplaatst in de hoofdrol, net als Cara Delevinge. De chemie tussen de twee laat zwaar te wensen over. De plot is aan de infantiele kant en kent weinig spannende en/ of opwindende momenten. Visueel bij vlagen indrukwekkend, maar vaak is het gebruik van CGI te overdadig en vooral te doorzichtig. Al met al een flinke tegenvaller. Wanneer een paaldans-act van Rihanna één van de spaarzame hoogtepunten is weet je dat een film in moeilijkheden verkeert.

Vermaak.

Het is eigenlijk gek, gezien het succes van een franchise als Star Wars, dat niet meer regisseurs zich wagen iets soortgelijks op te zetten. Buiten Besson kan ik niet meteen iemand noemen die fantasy en science-fiction op een soortgelijke koddige manier probeert te mixen. Jammer genoeg is z'n Fifth Element wel de betere van de twee pogingen.

Visueel vond ik het niet zo indrukwekkend. Nogal kitscherige designs (hoewel vaak bedoeld) en effecten die er toch niet altijd erg overtuigend uitzagen (zal ook wel deels bedoeld geweest zijn). Het maakt dat de hele wereld er soms nogal rubber/plastiek uitziet, dat kan charmant zijn maar hier liet het af en toe toch wat te wensen over. Misschien omdat het budget ervoor zorgde dat het er nét wat te gelikt uitzag voor een "charmante" uitstraling, waardoor het af en toe gewoon the worst of both worlds was.

Het verhaaltje is verder erg basic. Verbaast me ook niet dat dit gebaseerd is op één of andere 70s strip (nooit gelezen), maar zo voelt het ook gewoon wel. 140 minuten is dan ook véél te lang voor een film als deze, anderzijds kan je ook niet veel inbinden als je een epic space opera franchise wil lanceren.

Gelukkig vermaakt het wel. Genoeg tempo, veel verschillende dingetjes waardoor er altijd toch wat te kijken valt en een centraal duo dat wel vermaakt. Geen hoogstaande film, maar een lollig tussendoortje. En als de vergelijking dan toch gemaakt moet worden, qua luchtigheid en fun véle malen beter dan de huidige Star Wars rommel.

Onderhond schreef:
James Gunn probeerde het. In jouw ervaring niet geslaagd, maar hij probeerde het wel.

Neem aan dat je Guardians of the Galaxy bedoelt, maar die valt bij mij toch meer onder het superhelden gebeuren. Ik begrijp dat de nuance redelijk klein is, maar dat is nu niet meteen een film die ik naast Star Wars zou plaatsen.

avatar van JacoBaco
Guardians of the Galaxy inderdaad. Ja, het zijn Marvel superhelden. Toch wijkt de film behoorlijk af van de doorsnee Marvel film. En het komt daarbij best overeen met een film als Valerian and the City of a Thousand Planets wat betreft fantasy en science-fiction mixen op een koddige manier.

Nee, ik zal Star Wars en Guardians of the Galaxy ook niet in 1 adem noemen. Star Wars is geen science-fiction/comedy

avatar van rep_robert
Of de nieuwe Thor film. Die is ook wat kitcheriger met het kleurgebruik.

avatar van JacoBaco
Ja maar Thor is een superheld.

avatar van rep_robert
Maar dat is volgens velen eerder een komedie, en daarna pas een Marvel film

avatar van JacoBaco
Nou, vooruit dan maar.. Omdat het donderdag is.

Wat een leuke film!!
Verrassend met die dimensie waar een andere wereld zich afspeelt.
Wat een mooie beelden op die vredige planeet van de Pearles.
Onderhoudend tot op het eind.

Belachelijk dat deze film zo'n lage score krijgt.. Ik heb erg genoten en begreep na wat rondgezocht te hebben dat George Lucas het verhaal van Star Wars op dit boek zou hebben gebaseerd. Na Bessons The Le Cinquième Élément mag ik toch zeggen dat ondanks het zoetsappige tienerverhaal er toch prima geacteerd werd door de charmante Delevingne en de stoere DeHaan. De film moest het verder hebben van deze twee en niet echt van de andere karakters maar visueel maakte het geheel toch echt wel alles goed. Iedereen die niet genoten heeft: stelletje azijnpissers.

Twintig jaar na The Fifth Element komt Besson opnieuw met een kleurrijk bedoeld sf spektakel, maar echt boeien kon de film me niet. Zag er allemaal visueel fraai uit, maar qua verhaal was het niet bijzonder, vaak moeilijk te volgen als je vooraf niet had gelezen waar het precies over ging en dus een rommeltje. Film is wellicht niet veel minder dan het genoemde The Fifth Element, maar denk dat de tijd dit soort werkjes heeft achterhaald. Tegenwoordig hebben we een andere standaard en raken we niet meteen onder de indruk van alleen maar fraai geschoten beelden. Bijkomend probleem is ook nog dat in Valerian de beide hoofdrolspelers(respectievelijk 31 en 25) op een of andere manier ogen als een stelletje pubers, waardoor je lange tijd het gevoel hebt na een verkapte kinderfilm te kijken. Jammer ook dat als je zoveel goede acteurs hebt voor de bijrollen, je ze misbruikt voor een zulke ondankbare bijdrage(Owen, Hawke, Hauer). Alleen Rihanna kon me enigszins bekoren. Had beter gemoeten.

Hulde voor de maker van deze film. Hij is de eerste die het voor elkaar heeft gekregen dat ik een film binnen 20 minuten uit heb gezet. Normaal gesproken kijk ik alles wel uit, maar deze keer? Niet vol te houden. Wat een inhoudsloze film. Nietszeggend verhaal en idem personages.

avatar van blurp194
Onevenwichtig.

Een enorme hoeveelheid cgi-geweld, beeldenpracht, maar de grootsheid van de visie en de diepte in het verhaal ontbreken - zijn niet in balans met wat Besson ons hiermee probeert te voeren. Met als resultaat dat het wat voelt als de gans die voor de foie gras vetgemest wordt. En hetzelfde al met de cast - overvloedig met de ene cameo na de andere. Wie Olivier Megaton herkend had mag het zeggen, en dat geeft ook weer aan dat het gewoon een beetje teveel is.

Misschien daarmee vooral dat de film moet rijpen, vooruit gaat met een paar keer opnieuw zien met een jaartje of wat tussenruimte, en uiteindelijk voor mij tot een soort cultstatus komt. Maar voorlopig vind ik het vooral nogal matig.

Had eerst 1ster gegeven, maar nadat ik Geostorm heb gezien geef ik die 1 ster en deze nu 2 sterren. Zo slecht als Geostorm was hij echt niet.

PatrickDonker schreef:

Dan is het netjes als je je score even verwijdert. Je mag alleen films beoordelen die je hebt afgekeken.

Zwolle84 schreef:
Je mag alleen films beoordelen die je hebt afgekeken.

Nieuwe regel?

Onderhond schreef:

Nieuwe regel?

Altijd al toch? Dat is mij in ieder geval ooit verteld.

Maar ook al staat het niet in de regels, dan slaat het natuurlijk alsnog nergens op om te stemmen als je 85% van de film niet hebt gezien. Zo'n film moet doorgaans nog goed en wel beginnen na 20 minuten.

Mnee hoor, stemmen zonder af te kijken mag gewoon. Het wordt niet aangeraden uiteraard en hoe korter gekeken hoe betwistbaarder de stem, maar om discussies te vermijden (wat als je bijv de eerste twee minuten nooit gezien hebt) is er nooit een harde regel voor opgesteld.

Verder .. als je deze film na 20 minuten al niet meer kan uitstaan, gaat het er waarschijnlijk ook echt niet beter op worden door nog eens twee uur naar meer van hetzelfde te kijken.

Zwolle84
Laten we het er dan maar bij houden dat ik er geen liefhebber van ben, vooral als het in combinatie met een 'onderbouwing' gebeurt die het tegendeel pretendeert ('nietszeggend verhaal' terwijl je dat verhaal blijkbaar niet kent).

avatar van John Milton
Ik heb dat ook geschaard onder het kopje ‘daar moet ik me schijnbaar maar bij neerleggen, dat dat toegestaan is’. Maar OH heeft helaas gelijk

Stemmen adhv alleen de trailer of zonder de film te hebben gezien, kun je wel door mods laten verwijderen.

avatar van korenbloem02
PatrickDonker schreef:

Zozo een film die na 5jaar lidmaatschap voor je eerste berichtje zorgt. Toch wel iets bijzonders en feestje waardig

Film vind ik trouwens leuk en vermakelijk. maar verhaal was matig tot zwak, toch jammer dat hij zich te veel op wereld bouwen heeft gericht en minder op een origineel verhaal. Ik denk dat er best nieuwe ideeën uit voort kunnen komen.. ben benieuwd of dit als een franchise zich ontwikkeld

avatar van Macmanus
Te mainstream

Besson is altijd wel de persoon die dit zou kunnen. Hij is geen volbloed arthouse filmmaker maar ook nooit een Hollywood wannabee. Ik hoopte dan ook op een Fifth Element. Helaas is dit wel teveel Hollywood. Het vermaakt maar het heeft te weinig soul. Neem het stukje met Ethan Hawke en Rihanna. Besson in top vorm had daar veel meer uitgehaald. Vond de zwarte markt scène wel beter, en het vaart allemaal wel. Maar indruk maakt het zelden. Had Besson desondanks wel een groter box Office succes gegund.

3 sterren.

Slappe hap met een matige cast, slecht uitgewerkte karakters en visueel misschien creatief maar toch ook wel erg nep, de beginscene lijkt een videogame. Het verhaal vliegt uit de bocht en richting de climax slaat het allemaal helemaal nergens meer op.
De aanpak is misschien enigszins verfrissend ten opzichte van al het Marvel geweld, maar daar heb je het ook wel mee gehad.

Grappig de 'top billing' voor Hauer, die echter maar een paar seconden in beeld is. Besson bleek fan te zijn van Blade Runner, tel uit je winst.

avatar van Thomas83
Goh, dit is nog best vermakelijk eigenlijk. Het is een film waarin vorm boven inhoud gaat, maar hoewel de film er regelmatig ook echt te kitscherig en te CGI uitziet heeft hij toch ook nog grote hoeveelheden visueel spektakel te bieden met al die prachtige ontwerpen, en met het avontuurlijke element zit het toch ook nog best goed, mede doordat de film over het algemeen de juiste luchtige toon weet te vinden.

De keren dat het te serieus wordt zijn de momenten waarop het draait om relatie tussen de twee hoofdpersonages. Delevingne weet wederom regelmatig te irriteren en is soms letterlijk het fotomodel in een film, maar ze heeft nog haar momenten en doet het onverwacht beter dan DeHaan eigenlijk. Ik had gedacht dat hij geschikt zou zijn voor zo'n soort bad boy charmeur-rol, maar hij is denk ik toch wat beter voor wat meer duistere rollen. En hij heeft natuurlijk ook totaal geen klik met Delevingne en onbruikbare dialogen in al die nare romantische scènes.

Ik kan de knotsgekke ambitie van Besson ook best wel waarderen moet ik zeggen. Hij toon hier ballen, en waar de Wachowski's met vergelijkbare ambities in Jupiter Ascending keihard de bocht uitvlogen werkt het hier allemaal een stuk beter. Ik had het zelfs nog een best goede film kunnen zien worden met betere gecaste hoofdrollen. Zoiets als de Big Market is nog best een leuke vondst. Een dikke 2.5* verdient de film nog wel.

avatar van aspers
Alsof je bij je oma op bezoek gaat. Ze heeft nét een cake gebakken. Hij ruikt fantastisch en ziet er heerlijk uit..... maar smaakt naar karton!

Oftewel... ziet er van de buitenkant veel beter uit dan het in werkelijkheid is!

avatar van dielemandirk
De stripreeks vind ik zeer goed, alleen jammer dat ze hier een daar wat aangepast hebben of niet vermelden.
De karakters en omgang onderlings tussen de hoofdrolspelers hebben ze dan weer wel juist verfilm zoals in de strip.
Ik denk als ze de strip volledig hadden gevolgd er een mooie reeks zou ontstaan zoals Star Wars, the Matrix of Docter Who die zowel de vorige generatie als huidige als trouwe fans zou mogen rekenen.
Leuke film, jammer van de gemiste kans en ja, de stripreeks is beter.