Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

Alternatieve titel: Valerian

3,10

Frankrijk
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Luc Besson
met Dane DeHaan, Cara Delevingne en Clive Owen

In de 28ste eeuw zijn speciale agenten Valerian (Dane DeHaan) en Laureline (Cara Delevingne) een team dat de orde in de menselijke gebieden handhaaft. In opdracht van de minister van Defensie gaan de twee op missie naar de wonderbaarlijke stad Alpha – een bloeiende metropool waar inwoners uit alle hoeken van het universum al eeuwen samenkomen om hun kennis, intelligentie en culturen met elkaar te delen. Maar een duistere kracht in het centrum van Alpha bedreigt het vredige leven in de ‘Stad van Duizend Planeten’. In een race tegen de klok moeten Valerian en Laureline deze verwoestende bedreiging identificeren om zo niet alleen Alpha, maar de toekomst van het hele universum veilig te stellen.

224 BERICHTEN 40 MENINGEN
avatar van Esteban

DeHaan en Delevingne zijn eind deze zomer ook samen te zien in 'Tulip Fever'. Een heel andere film.

Noodless schreef:
Zwolle84 schreef :

Misschien voor jou en anderen, maar ik kende haar alleen maar van Paper Towns waar ik ze niet zo geweldig vond. Maar dat zal ook wel wat aan de film afhangen die ik matig vond. Ik denk toch dat we van haar nog meer gaan horen.

Een van de bekendste (zo niet de bekendste) modellen ter wereld. Haar acteercarrière is nog pril.

avatar van Noodless
haha... ok ben een leek. Wist ik niet. Dus heb ik toch een objectief neutrale mening over haar he

avatar van predator
Zwolle84 schreef:
Dus als ik het goed begrip moet Besson zich niet houden aan de strips omdat er in de tussentijd Star Wars-films zijn verschenen die van die strips hebben gejat?

Moet toch niet gekker worden.....

avatar van Walter S.
The Eye schreef:
Wat een fantastische ervaring! Een blender met Avatar, Hellboy, De Efteling en een paar liter LSD in een dwaas verhaal.

Mooi verwoord.

Ik heb ook erg genoten van de fantasierijke bonte verzameling aliens en de prachtige SF werelden. Verhaal was ook wel okay, wat actie, wat spanning, hoog tempo, maar vooral een oogstrelende film met veel mooie ideeën, zoals de kwal (en hoe ze er aan kwamen) en ook Rihanna's act, de prachte Mül wereld, echt alles zag er prachtig uit. Mooie film, blij dat ik er heen ben gegaan, was ik niet van plan, maar ik wilde met mijn kinderen naar de film en voor de rest draaide er niks geschikts voor ons drieën.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond de film vreselijk.

DeHaan was super vervelend. Loopt alleen maar zijn leuter achterna. En inderdaad, het is niet dat hij de looks van een casanova heeft. Daarnaast klink hij als een 15 jarige die een stem van een volwassene probeert op te zetten. Hij was Razzie worthy samen met nog wel een paar cast members.

In feite kon het hele stuk vanaf dat ze opgevist worden tot de dood van Bubble. Bubble waar ben je? Hier, maar ik ga dood. Langdradige rant waar de kijker zogenaamd emotioneel van moest worden... we kenden dat hele figuur nauwelijks. Dat was gruwelijk slecht. eruit knippen en je had geen seconde van het plot gemist. Sowieso vond ik Bubble eigenlijk genant. Je krijgt een tenenkrommende Ethan Hawke voor je kiezen, en vervolgens een 5 minuten contextloze dans scene van Rihanna, ongetwijfeld gericht op puberjongens. Mij deed het niets, omdat ik me allang dood zat te irriteren aan de film.

Het verhaal gaat van macguffin naar macguffin. Ik vond het eigenlijk meer een videogame plot.

En nog een stukje character exposition wat heel slecht was, tegen het einde waarin Valerian opeens begint over wetten, plichten en soldaten. Kom op dat sloeg haaks op hoe het character zich ontwikkelde tot dusver.

De eerste helft ging nog wel. Ik vond het niet goed maar had nog wel het idee dat het wat kon worden. Maar de hele 2e helft was vreselijk. En ik dacht er niet alleen zo over. Mijn maat links zei dat ie hem was gesmeerd als 1 van ons het had aangeboden. Wij 2 begrepen dat, maar wij zitten films altijd uit.

Cara is trouwens ook Enchantress in Suicide Squad, ook zo'n meesterwerk. Daarom heb ik nog geen goed oordeel over haar acteerkunsten, dit script was ondoenlijk en met haar tegenspeler had ze absoluut geen chemie. Wel vond ik haar het minst vervelend in Valerian, hoewel die scene met dat gekrijs een minpunt is. 200 miljoen what the hell.

Veel amerikaanse films hebben hetzelfde stramien qua verhaal.
- maak kennis met de held
- held maakt een fout of verliest van de slechterik
- held trekt zich terug
- held wordt opgepept door deze of gene
- held komt terug en overwint glorieus.
Held kan ook meervoud zijn.

Avatar, the lion king, veel marvel films, Batman, alle afleveringen van the A-team.

En dan beweren dat deze film gejat heeft van Avatar?
Er komt zelden een vernieuwend verhaal uit amerika, en zeker niet bij actie-films met een groot budget. Inception en Interstellar, dan heb je het gehad de laatste 10 jaar.

Als ik alle slechte kritieken op IMDB lees kan ik alleen maar denken: die amerikanen zijn bang dat de europese filmindustrie een deel van de koek van spektakelfilms gaat opeten: dus afbranden deze concurrent.

avatar van horizons
Eh joh, China maken ze zich veel drukker over. Wolf Warriors 2. China heeft Hollywood niet direct nodig als het zo doorgaat maar gezien de recente opbrengsten gaat Hollywood wel China missen.
Europa is bijzaak.

Deze film is gevalletje Jupiter Ascending waarschijnlijk: onbegrepen.
Zwolle zal het met me eens zijn.

horizons schreef:
Deze film is gevalletje Jupiter Ascending waarschijnlijk: onbegrepen.
Zwolle zal het met me eens zijn.

Ik maak me niet zo druk over of anderen hem niet begrijpen/niet goed vinden. Als ikzelf maar geniet.

avatar van horizons
Gister dan ook naar Valerian geweest en het was leuk.

Besson schotelt ons een kleurrijk sci-fi avontuur in een universum dat vreemd genoeg klein aanvoelt. Wat de film goed doet is na de introductie ons midden in dat geheel storten zonder infodumps over waar we ons precies op dat moment bevinden.
Het verhaal ontvouwt zich daardoor vrij vlotjes maar wel aan de brave en makkelijk te voorspellen kant. Dat laatste is niet zo erg als de film het goed weet te verkopen en dat is gelukkig het geval.

DeHaan en Delevingne doen het leuk als de twee hoofdpersonen maar lijken soms iets te serieus. Sowieso zijn de meeste karakters vrij serieus van aard in deze kleurrijke setting. Mismatch soms wat met de bonte omgevingen en aankledingen.

De film bevat eigenlijk vrij weinig actie scenes en zelfs de climax blijft eigenlijk erg rustig op dat gebied. En dat werkt best wel goed eerlijk gezegd.

Ja, leuke film. Vier sterren is wat naar boven afgerond maar drie-en-een-half is gewoon te weinig.

avatar van rep_robert
Zwolle84 schreef:

Klinkt plausibel, maar als ik bv een sequel wil van een bepaalde film maak ik me wel druk om het succes ervan.

Zo, dat was even een draak van een film. Belabberde dialogen, erg rommelig verhaal en vreselijke, tenenkrommende acteerprestaties van Cara Delevingne. Dat kreng is volledig met zichzelf geobsedeerd en is constant aan het acteren alsof ze een modellenprestatie moet neerzetten. In elke scene druipt het "ik wil vooral mooi en sexy overkomen" er vanaf. Als je dan vervolgens Atomic Blond ernaast legt (16 uur later gekeken) en kijkt naar de prestaties van Charlize Theron, dan is de kloof onoverbrugbaar.

Een film die je links kan laten liggen, opdat toekomstige films in hun achterhoofd houden wat je vooral niet moet doen: een 12-jarige het script laten schrijven en een model in een film opnemen puur om de looks.

Wat een onzin.

avatar van horizons
Ik vond haar juist boven verwachting acteren in deze film. Deed niet onder voor de rest.

Maar ik ben niet echt gecharmeerd van acteren Theron...

avatar van Noodless
Ik kende haar zelfs niet en vond haar zonder meer degelijk. Dus model of de looks heeft het bij mij althans niet gemaakt. Rommelig verhaal ? Leek me nochtans heel duidelijk...zeker een 12 jarige die het script heeft geschreven.

avatar van rep_robert
Ach het is wel een hate it or love it film. Ik begrijp de negatieve kritieken ook zeer goed.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
RobertKR schreef:

Bedoel je die scene dat ze tegen dat beest krijst, die vervolgens als reactie daarop terug brult, terwijl ze tegelijkertijd wordt onder-gespuugd met slijm? Dat was hilarisch!

avatar van Donucius
Aardige SF-film met een jonge cast in de hoofdrol in een fraai vormgegeven fantasiewereld. Leuk kijkvoer voor de wat jongere kijker. Acteerwerk van Cara is prima; in ieder geval beter dan in Suicide Squad. Leuk om een keer gezien te hebben, maar als je deze laat schieten mis je mijns inziens ook niet veel. Luc Besson krikt het cijfer ietsiepietsie omhoog, zodat het net aan voldoende is.

avatar van bombario
Visueel overdonderend. Het verhaaltje is alleen flinterdun en de acteerprestaties van met name de hoofdrolspeler houden niet over. Dompel je je onder in de beelden, dan stoort dat niet zo. Wat is dit ongelooflijk vet gemaakt! De film als geheel is alleen niet zo goed en blijft al helemaal niet hangen. De overtreffende trap van 'eye candy' dan maar.

avatar van tbouwh
Visueel zeer genietbaar, respect ook voor het lef dat Besson toont met extravagant design en het soort ongeremd exotisme dat al snel cult/alternative taste wordt. Script is echter erg matig (nog meer leentjebuur bij Star Wars ook dan gedacht) en de speelduur had korter gemoeten. DeHaan en Delevingne lopen er duidelijk voor het geld, dat is jammer. Rihanna ook, maar dat levert wel de fijnste scène van de film op. 2.5*

tbouwh schreef:
Script is echter erg matig (nog meer leentjebuur bij Star Wars ook dan gedacht)

Oh nee, niet alweer.
Valerian verfilmd een stripserie die bestond voordat Star Wars er was. En Star Wars heeft veel inspiratie uit die strip gehaald.

avatar van tbouwh
horizons schreef:

Oh nee, niet alweer.
neemt niet weg dat Besson het script niet voor een jaar of twee terug geschreven zal hebben denk je niet dat er voor gekozen had kunnen worden iets minder opzichtig de 'Deathstar'-kaart te trekken? Ik ben niet erg bekend met het bronmateriaal maar tegenwoordig wordt er zo vaak vrijuit met comics omgesprongen. Daarnaast zal een groot deel van het publiek ook niet bekend zijn met de comic en Valerian daardoor als een sw rip-off zien (ipv andersom, in zekere zin). Dat risico zou ik als regisseur niet willen lopen, maar dat is een keuze natuurlijk.

5 sterren voor Rihanna, de verdient wat mij betreft een Oscar voor haar bijrol

avatar van CorvisChristi
Visueel misschien wel de beste film van het jaar tot nu toe. Gaat waarschijnlijk alleen nog overtroffen worden door Blade Runner 2049 en Star Wars (of misschien ook wel niet eigenlijk...). Het algehele niveau lag dan wel een stuk lager en verhaaltechnisch is het ook niet echt bijzonder te noemen.
MAAR....de film heb ik in 3D gezien en EINDELIJK na wagonladingen films in 3D gezien te hebben met het idee dat ik die irritante bril voor jan met de korte achternaam op m'n kop heb zitten én extra geld betaald te hebben, is dit zo'n film die het 3D-effect oprecht goed benut. Sterker nog...van sommige scenes werd ik bijna misselijk!! En dat is positief bedoeld dus!!

Over de casting is praktisch alles al gezegd en geschreven, maar laat ik ook nog maar eens een duit in het zakje doen. Blijkbaar hadden ze eerst geld in de productie gepompt en toen kwamen ze er pas achter dat het wellicht ook nog de moeite loont om fatsoenlijke acteurs en actrices in de film te casten. En bij dat laatste wringt de schoen redelijk hardnekkig.
Gelukkig kan het altijd erger, maar toch....een acteur met de uitstraling van een deurkruk casten als het hoofdpersonage....toch wel een beetje een inschattingsfout. Met alle respect voor Dane DeHaan hoor, want het is best een prima acteur. In Lawless vond ik 'm goed en ook in The Amazing Spiderman 2 was ie goed op dreef. Maar het is nogal wat om de hoofdrol te spelen in een film als deze. En als je al je uitstraling niet echt mee hebt, maar vervolgens wel denkt dat je één of andere pretty boy bent die de gehele film probeert om Laureline om zijn vingertje te winden...komt niet echt geloofwaardig over. Daarbij werkt het ook niet. Er is ook niet tot nauwelijks chemie tussen Dane DeHaan en Cara Delevingne. En dat irritante geflirt werkt eerder geforceerd dan dat het wat toevoegt...
Overigens ben ik wel van mening dat van de twee hoofdrolspelers Cara Delevingne nog het meeste uit haar rol weet te halen. Maar goed, ik zal niet onder stoelen of banken steken dat dat waarschijnlijk ook komt doordat ik een man ben en liever naar de kop van Cara, dan naar die van Dane kijk .
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel het idee dat ze in ieder geval probéért om er nog wat van te maken en dat heb ik nu eenmaal bij Dane DeHaan niet.

Anyway...er zitten leuke vondsten in de film en is van begin tot eind een zeer vermakelijke achtbaanrit om uit te zitten. In alles is te zien en te merken dat het hier gaat om een Luc Besson-vehikel. In die zin dat het overduidelijk is dat hij de man is achter het al even vermakelijke, maar overduidelijk toch wel veel betere The Fifth Element.

Voor sci-fi-fanaten valt er genoeg te beleven en ik kan me ook niet indenken dat liefhebbers van Star Wars, Star Trek, Avatar en aanverwante films, niets met deze film kunnen. Want hij ís wel degelijk de moeite waard.

Jammer dat de film geen succes was. Maar leuk is ie zeker. En als je door de ongelukkige casting heen kan prikken (en gelukkig kan ik dat wel, ondanks mijn gemekker ), blijft er een zeer vermakelijke film overeind staan, die in ieder geval visueel gezien, als de meeste opmerkelijke film van dit jaar bestempeld mag worden. Een aanradertje dus!

avatar van JacoBaco
CorvisChristi schreef:

Wat mij betreft kan de film visueel niet tippen aan Guardians of the Galaxy Vol. 2

avatar van CorvisChristi
Visueel smaakgebonden, maar inderdaad JacoBaco, is Guardians Vol. 2 zeer zeker ook eentje die erboven uitspringt.
Echter vind ik persoonlijk Valerian net even wat indrukwekkender.

avatar van horizons
Daarentegen was GotG vol2 de eerste Marvel die met andere soort camera werd opgenomen waardoor er eindelijk heldere kleuren in een Marvel film waren.

Valerian was op design gebied iets vernieuwender. GotG de betere film.

Visueel gezien was Pirates het allermooiste. Heerlijke kleurenpracht.

avatar van mcdaktari

realiteitspaard schreef:

Het valt wel mee met die tenenkrommende acteerprestaties, maar het "druipt er vanaf" dat jij een fan van Cara Delevingne bent.
En hoezo "Dat kreng" ken je haar persoonlijk?

Het zal wel aan mij liggen, maar dit was dus pure tijdverspilling. Waardeloos verhaal, babyface acteurs en maximaal gebruik van de green screen. Erg lange zit en ben blij dat het eindelijk voorbij is.