Maxed Out: Hard Times, Easy Credit and the Era of Predatory Lenders (2006)

Documentaire

geregisseerd door James D. Scurlock

Nadat orkaan Katrina een deel van de Amerikaanse kust verwoestte, kwam het voor veel Amerikanen als een klap aan dat de financiële situatie van het land er zo beroerd voor stond. Zowel op individuele als federale basis gaat het land gebukt onder een zware kredietlast. In de huidige maatschappij lijkt alles oke, zolang er maar krediet is, terwijl men zichzelf probeert te overtuigen dat het mogelijk is zonder problemen door te blijven lenen. Een kijkje in de gevolgen van deze kredietmaatschappij.

avatar van streeter
Aardige documentaire (** 1/2) over credit kaart schuld, maar het probleem dat ik met deze film heb is dat de allergrootste rede dat zoveel Amerikanen krediet problemen hebben bijna totaal wordt genegeerd.
Deze rede: Dat veel Amerikanen te materialistisch, impulsief, en naif zijn. (het is blijkbaar niet alleen een probleem met Amerikanen - credit kaart schuld is nu een wereldwijd phenomeen) Terwijl we zo arm als kerkratten zijn moeten we tóch alles hebben, moeten we alles NU hebben, en denken we alles later wel te kunnen betalen. Hebberig, impulsief, naif...
In plaats van het probleem van deze kant te bezoeken, schotelt regisseur Scurlock ons trieste interviews voor met moeders van studenten die zelfmoord hebben gepleegd wegens krediet problemen, en geeft de schuld aan de krediet bedrijven die jongeren vanaf leeftijd 18 inhaken. Er wordt vrijwel geen aandacht gegeven aan wat precies deze mensen hun geld hebben gespendeert: dure breedbeeld-televisie's, luxe reizen, kleding, diner's, auto's, enz. Zogenaamde "slachtoffers" worden geinterviewd voor hun huizen - grote panden met trucks in de oprijlaan - en ik kan alleen maar denken: "Geen wonder!" Maar nee, hierover krijg je in deze documentaire vrijwel niets te horen.
De film is het kijken waard, maar laat een groot gat open voor Persoonlijke Verantwoording.

Ja dat materialisme is wel waar, maar er is een ander probleem. Als je "the two income trap" leest (Elizabeth Warren schreef dit boek) dan zie je waar de schuld vooral vandaan komt is het kopen van huizen in een gebied waar betere scholen zijn. Ja we kopen meer, veel meer, maar het is allemaal veel goedkoper geworden sinds de 1970s. Dit gebeurt vooral voor echtparen met kinderen.