Get on the Bus (1996)

geregisseerd door Spike Lee
met Ossie Davis, Charles S. Dutton en André Braugher

Ze kennen elkaar niet, maar ze zijn allemaal op weg naar de Million Man March, die verbroedering moet brengen onder de gekleurde bevolking. Er is een acteur die vol haat zit, een politieman die het geweld op straat beeindigd wil zien, een vader die in de knoop met zijn zoon ligt en een moslim met een grijs verleden. Voor ze echter aan de mars kunnen beginnen zal de buschauffeur ze naar de andere kant van Amerika moeten brengen, en daardoor leren ze elkaar kennen.

simpele maar zeer efficiente film. soms grappig en soms ontroerend.
****

Een goeie Spike Lee joint over een groep mensen op weg naar een verbroederingsbijeenkomst. Iedereen in de bus heeft andere ideën en idealen, maar deze busreis zal de groep meer verbroederen dan ooit. 3,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Van Lee zag ik hiervoor alleen het teleurstellende Summer of Sam. Dit beviel me al een stuk beter. Lee ontkomt niet helemaal aan stereotypes om de conflicten in de zwarte bevolking in een bus neer te zetten, maar het werkt allemaal wel. Nogal sentimenteel hier en daar, maar wel een mooie, oprechte film.

avatar van ewalk
Ook hier weer een film die Spike Lee eigenlijk aan de zwarte gemeenschap richt. Goed geacteerd en duidelijke boodschap.
In Europa worden de meeste van zijn films als komedie aangemerkt. Dit lijkt me echt een misvatting. Zo kan ik me herinneren dat men in videotheken "Do the right thing"bij komedie had ondergebracht. Ook sommige recensenten dachten dat het komscih bedoeld was. Jammer.

Nooit van deze film gehoord en bij toeval ontdekt. Intelligent en verrassend goed geschreven, geregisseerd en geacteerd.

avatar van thomzi50
Aardig idee, twintig onbekende zwarten bij elkaar in een bus stoppen en ze lekker veel laten praten, maar helaas gaat het allemaal veel te ver door; niet alleen duurt de busrit minstens dertig minuten te lang, daarnaast verandert iedereen ook geleidelijk in een symbool van de Afro-Amerikaanse samenleving. De vader die niet voor zijn kinderen zorgt, de pacifist die ten allen tijden rust predikt, de agent die hard en fair wil optreden, het haantje de voorste dat vooral anderen afblaft, de man die moord en brand schreeuwt over onderdrukking en ga zo maar door. En dan wordt er ook nog geëindigd met zo'n mierzoete toespraak waarin weer 'n ander personage uitlegt dat zwarten moeten stoppen met moorden en roven en dealen.

Leuk dat Spike Lee zijn films boodschappen wil meegeven, maar zolang dat zonder enige subtiliteit gaat en elk personage symbool staat voor een specifieke groep mensen (vaak ook nogal stereotiep weergegeven), kan ik er geen voldoende van maken.

avatar van Baldur
Concept leuk, uitwerking te moralistisch.

Goeie film waarin een twintigtal zwarte mannen met de bus op reis gaan naar de Million Man March. De film speelt zich grotendeels af in de bus en is dialoog-gedreven. En de dialogen zijn zeker wel boeiend. Zoals iedere goeie roadmovie gaat het niet om de bestemming maar om de reis zelf. Deze low-budget film van Spike Lee is misschien wel wat aan de lange kant.