1408 (2007)

Horror / Mystery
104 minuten / 112 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mikael Håfström
met John Cusack, Samuel L. Jackson en Mary McCormack

Mike Enslin is een niet al te succesvolle schrijver van boeken over bovennatuurlijke fenomenen. Als research voor zijn nieuwe boek gaat hij op zoek naar de beruchte kamer 1408 in een New Yorks hotel. Vastbesloten te bewijzen dat de verhalen rondom de kamer een mythe zijn, schrijft hij zich in als gast, ondanks waarschuwingen van Mr. Olin, de hotel-eigenaar.

avatar van Linn
Wat een geweldige film!!!

Dit is eindelijk een King waardige boekverfilming. Niks goedkope specialeffects of slecht acteerwerk. Ik heb het boek Everything's eventual wat dit verhaal bevat hier nog liggen en ik heb nu al zoveel zin om het te lezen! Cusack doet het geweldig goed en brengt de sfeer ook erg goed over. Fantastisch!!!!.. dikke 5*

Erg hoog gemiddelde alweer voor een standaard thrillertje, die maar niet spannend wil worden. De schrikmomenten liggen weer prachtig in die Hollywood trend; draai het geluid onverwacht hard open en je schrikt vanzelf wel een beetje. Redelijk geacteerd (Cusack is een prima acteur), matig geregisseerd (door de voor mij onbekende regisseur) en een slap eind. Jammer, duidelijk te merken dat dit gebaseerd is op een kort verhaal van King. Het is allemaal erg magertjes. 2 sterren,

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ging de film kijken met veel verwachten....en op zich is een groot deel ook uitgekomen. Ik zag een aparte horror-thriller kwa verhaal en dat was wel eens leuk. Het acteerniveau lag hoog, maar wat wil je met bv Samuel L. Jackson in je cast. Ik vond het verhaal de 1e 3 kwartier wat soft, zelfs saai maar daarna heb ik toch dik een uur zitten genieten van een spannende film waarvan ik niet meer wist wat nu nep was en wat werkelijkheid was. Het einde vond ik ook prima, eindelijk eens niet zon cliche eind. De film krijgt dan ook 4*

Fijne film, zeker na Ondskan.

Enige waar ik echt moeite mee had was Cusack. Vind het gewoon echt geen goed acteur en dan al zeker niet in een rol als deze.

Gelukkig blijkt Håfström kundig genoeg om naast Cusack een mooi filmpje te maken. Zaten een paar erg interessante scares in (zoals het moment met het raam aan de overkant, Cusack ziet iemand achter zich in het raam, draait zich om en geheel tegen de regels in blijkt er ook nog iemand te staan. Uiteindelijk toch een geest maar Håfström rekt het langer waardoor het zoweer effectief wordt allemaal.) En zo zijn er nog wel een aantal erg gave scenes.

Het sentimentele verhaaltje erdoorheen kon mij jammer genoeg ook niet teveel boeien, het einde is dan ook erg dubbel. Het gejank met z'n dochtertje vond ik niet veel, die kille "relive one hour" cyclus was dan weer erg gaaf gedaan.

Visueel af en toe mooi, paar effectieve scares en een leuk uitgangspunt. Het sentimentele randje vond ik niet goed genoeg en Cusack ronduit zwak. Samengevat ongeveer 3.5*, zeer vermakelijk.

Wat een flutfilm zeg, deed me vooral denken aan de straight-to-videofilmpjes van de jaren '80. Buiten dat sloeg het ook werkelijk nergens op en was het voor geen meter spannend.

Goede schrikmomenten wisselen zich af met spannende stukken. Zo ook goede gedeeltes die zich afwisselen met minder goede gedeeltes. Het eerste einde zou maar slecht geweest zijn, maar gelukkig kwam er nog een 2de einde, als je dat al zo kan noemen

Redelijk filmpje, maar sommige dingen hadden beter uitgewerkte gekunnen. Hoe dan ook een 6.5je, of afgerond naar boven 3.5*

avatar van otherfool
Zwakke film die leunt op schrikmomenten in plaats van een redelijk verhaal. Het hoe en waarom van de kamer en Cusack's ontberingen zijn een opeenstapeling van cliche's en de ontsnapping uit zijn persoonlijke hel is een pijnlijk geval van gebrek aan inspiratie. Jackson heeft weinig te doen en Cusack zelf weet, overigens zonder echt te irriteren, ook deze film niet naar een hoger plan te tillen. Dertien in een dozijn niemendalletje waar het allicht veel meer had kunnen zijn.

1,5*.

avatar van remorz
Ergens merk je dat dit een kort verhaal van King was.

Leuk gegeven van de sensatiebeluste journalist die de horrorkamer cynisch binnengaat en in real-time langzaam gek wordt. Ook het deel met Jackson creëert een fijn sfeertje, zonder dat er ook nog maar iets gebeurd is. Cusack vind ik een totale miscast; hij mist de natuurlijke arrogantie van de cynicus en overtuigt nog minder als krankzinnige.

Eenmaal in de kamer zijn er enerzijds enkele goede vondsten (de man in het raam aan de overkant, de almaar veranderende plattegrond) maar anderzijds ontspoort de film ook, enigszins gemakzuchtig zelfs. De tot leven komende schilderijen, het 'monster' in de schacht en als de kamer compleet besneeuwd is; het gaat ten koste van de zorgvuldig opgebouwde surrealiteit en trekt de film onnodig over de top.

De ontknoping is dan wel weer leuk (herbeleef hetzelfde uur keer op keer of maak gebruik van ons speciale 'check-uitsysteem'). Het sentimentele randje met zijn vrouw en dochter is leuk als psychologische mindfuck, maar krijgt vooral op het einde teveel nadruk.

Teveel onnodige scenes, met bovendien de verkeerde toon. Was hier meer in geknipt, was de film korter geweest maar het had de effectief beklemmende sfeer behouden. 3*

avatar van FillumGek
De spanning wordt erg hoog opgebouwd. Er worden ongeveer 20 minuten besteedt om te benadrukken dat de kamer gevaarlijk is en dat er dit en dat is gebeurd. Je wilt nu dus wel eens weten wat er zo mysterieus aan is.

Eenmaal op de kamer valt het allemaal tegen. Hier en daar een leuke vondst inderdaad, maar veel onzin en weinig spanning.

avatar van Fran
Als je een superenge film verwacht, dan kom je bedrogen uit. Maar het verhaal is op zich wel goed. Vooral het verhaal over zijn verleden geeft een mooi tintje aan de film. Het is op zich wel een redelijk spannende film maar eng is de film absoluut niet.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Mjah, best aardig. Cusack en Jackson doen het leuk in deze film over het kwade wat huist in levenloze dingen. Maar verder heeft het eigenlijk gewoon te weinig eigen gezicht om echt op te vallen of lang te blijven hangen. Beetje een kruising tussen The Shinning en Groundhog Day goes Evil.

De film begint heel aardig, met zelfingenomen, egoïstische schrijver in de hoofdrol. De weg naar kamer 1408 (hulde voor de Psycho badkamer) is geplaveid met een spooky sfeer en tot het moment dat de poep daadwerkelijk de ventilator raakt wordt dit allemaal goed en zorgvuldig opgebouwd.
Helaas gaat de film af en toe erg over de schreef waardoor eigenlijk de subtiele enge sfeer totaal verdwijnt. Had toch liever gezien dat het wat meer surreëel en psychotisch bleef.

Ik zat me trouwens wel de hele film nu af te vragen of Enslin nu was omgekomen tijdens het surfen en nu in een soort voorportaal van de hel zit te wachten omdat ie z'n hele leven een egocentrische klootzak is geweest? De verwijzingen naar Dante's Inferno zijn iig niet van de lucht. Misschien dat iemand die het boek gelezen heeft hier meer licht op kan werpen?

avatar van Tommeh
Visueel erg mooi af en toe, maar verder deed het me vrij weinig. Dit genre ligt me toch niet echt omdat ik me vooral aan alle cliches zit te ergeren. Bijvoorbeeld dat het licht uitvalt en op het moment dat meneer het lichtknopje vindt er uiteraard een of andere freak met een bijl op hem staat te wachten. Het komt op mij vooral over als makkelijk scoren.

En wát een slechte rol van Jackson trouwens, alsof ie er totaal geen zin in had.

Het was een aardige film maar ik had er eigenlijk meer van verwacht. Vindt het trouwens geen horror maar puur een thriller. Het verhaal was best goed en de film boeide ook best wel. Echt spannend werd het niet echt en eng was hij zeker niet. John Cusack deed het best aardig in deze film. Helaas komt Samuel L. Jackson maar kort in deze film voor, hij speelde best goed in het korte gedeelte). Vond het overigens wel een originele film maar hij had toch nog wat beter gekund.

avatar van HarmJanStegenga
Goede film, maar wel één die zich vooral in het tweede uur tot een rommeltje weet te maken. Het begin is ijzersterk. De eerste stappen in room 1408 zijn geweldig en de spanning word goed opgebouwd. Het gesprek tussen Jackson en Cusack is een onmisbaar feit voor de film en een belangrijk punt voor deze goede spanningsopbouw. Cusack is trouwens goed bezig in deze film. Had een beetje moeite in het begin, maar hij zit al snel in zijn rol.

Dit soort films kun je toch echt wel het beste alleen zien denk ik. Gewoon 's nachts, raampje open en kijken geblazen. Doet bij mij in ieder geval altijd wel wat extra's. Ik zie in een paar posts dat de film niet spannend bevonden wordt en al helemaal niet eng wordt. Nou, daar ben ik het niet mee eens. Ik heb de film in ieder geval toch als aardig spannend bevonden en een paar momenten wisten mij toch goed aan het schrikken te maken. Een leuk voorbeeld is de scene dat Cusack naar de overkant van het gebouw zichzelf ziet en dat daarna dat enge ventje achter hem staat, geweldig. De scenes met zijn dochtertje werden op een gegeven moment een beetje té allemaal. Te vaak en te nietszeggend wat mij betreft.

Als we in de tweede helft van de film aangekomen zijn wordt het zoals eerder gezegd allemaal wat rommelig. Nooit slecht, maar wel een beetje te veel van het goede. Ach jah, en het einde. Ik had zelf verwacht dat Cusack zou overleven om gevonden te worden door de maandelijkse schoonmaakdienst. Vanaf het begin had ik het zo in gedachten, maar zo ging het dus niet. Vind het einde te gemakkelijk en niet goed geslaagd. Wel leuk is dat schrikmoment bij Jackson in de auto nog eventjes...

Over het algemeen een leuke wegkijkfilm die zijn schrikmomenten kent, maar nooit weet te overtuigen als geheel. Leuke scenes zoals eerdergenoemde, de achtervolging in de tunnel en het toch wel heerlijke sfeertje doen de film goed. Acteerprestaties zijn prima in orde, maar toch wel jammer dat de muziek dramatische wisselingen kent. Van een typisch thriller muziekje tot de score van een soort Indiana Jones film. Beetje jammer, maar over het algemeen verdient deze film wel een voldoende.

* * *

avatar van 606
echt geweldig deze film geniaal.

ik heb zo genoten van de creepy sfeer en john was geweldig.

5 sterren

avatar van Co Jackso
Wel een aardige film die met name sterk begint. Op een gegeven moment vergeet de film dat meer niet beter is voor de film en lopen de gebeurtenissen uit de hand. De impact van de film vermindert daarbij duidelijk en uiteindelijk blijft een teleurstellend gevoel over, en daarbij zou ik bijna de spannende gebeurtenissen uit het begin van de film vergeten.

avatar van Legan
De film begon goed en hoewel redelijk lang (112 min) werd het nooit saai. Goed maar tevens standaard geacteerd en de effecten zijn ok. Halverwege gaat het fout doordat men teveel wil. Gelukkig herpakt de film zich naderhand wat, maar goed wordt het nooit.

avatar van Norma
Vermakelijke film die de spanning aardig opbouwt (zonder dat het ook maar in de buurt van eng komt overigens) maar naar het einde toe een tikkeltje ver doordraaft. Wel sfeervolle sets (net zo over the top als het verhaal loopt) en de vraag wat er nou werkelijk speelt wordt lang genoeg open gelaten om het leuk te houden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Meestal staan de verfilmingen van de Kingboekjes best wel voor een beetje vermaak. Zo niet hier. Ondanks de altijd goede Cusack en zelfs een klein maar fijn bijrolletje van Jackson, ontpopt deze film zich tot een langdradige zit vol SE en zónder spanning. En het begon zo leuk.. Matig.

avatar van hellblazer93
Tegenvaller. De film begon goed en ik had ook een sfeervolle film verwacht, maar dit viel toch tegen. Het eerste half uur was goed, maar daarna werd het wel overdreven. Ik begrijp van de film dat Mike de hele tijd gewoon in het ziekenhuis lag, maar toch vind ik de 'droom' wel erg ver gaan. Zo ver dat ik er niet erg veel meer aan vind. Ook jammer dan Sam. Jackson een relatief kleine rol heeft.

Toch nog wel te doen, maar ik hoef hem geen 2e keer te zien.

avatar van tommykonijn
Ik ben niet zo'n extreme Horror freak die telkens die films moet zien, ik kijk liever Komedie. Maar ik heb een gokje gewaagt op 1408. De film beviel me opzicht goed en keek goed weg vooral het begin is erg goed en de acteerprestaties van John Cusack waren ook geweldig. Maar halverwege de film zakte hij (naar mijn mening) als een baksteen in elkaar, de film werd saai en ook de schrikmomenten die nog volgden waren niet echt eng, of schokkend. Het einde is erg vaag.. al verwachte ik zo'n soort einde. Samuel L. Jackson speelde ook goed als geheimzinnige hoteleigenaar, maar ze hadden hem wel wat vaker in de film mogen laten voor komen. Niet echt een geweldige film in mijn ogen dus, hij was opzicht wel te doen en hij kijkt weg, maar echte Horror/Thriller fans raad ik eerder bijvoorbeeld : The Shining aan.

avatar van Spetie
Teleurstellende film. Allereerst moet gezegd worden dat John Cusack overtuigend acteert en zeker niet teleurstelt. De rol van Jackson is erg klein deze keer en heeft weinig toegevoegde waarde aan deze film. Tja en dan de film zelf. De film bouwt eerst rustig op om de kijker dan uiteindelijk te laten kennismaken met de beruchte kamer. De schrikmomenten zijn aardig al begint het allemaal op een gegeven moment erg te vervelen en hebben we het wel eens eerder en helaas ook beter gezien. Het rare einde verpest een hoop van de film en geeft het gevoel dat je jezelf als kijker achteraf bedrogen voelt. jammer, want er zijn hoop King verfilmingen die wel goed zijn. Deze behoort helaas niet tot die categorie.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een verfilming van Stephen King is altijd een beetje te bekijken met een sceptisch oog. Hoe goed z'n boeken zijn, zo slecht zijn soms de afgeleide films. Er zijn gelukkig uitzonderingen, waaronder deze 1408. Qua sfeerschepping mag deze best wel tellen. Prachtig hoe de spanning wordt opgebouwd en je net als het hoofdpersonage in de gebeurtenissen wordt opgeslorpt.

De film begint heel goed, maar ontspoort gedeeltelijk alsof het niet goed weet waar naar toe. Dat heeft z'n voordelen, omdat je dan alle kanten op kan gaan, maar anderzijds springt het dan van de hak op de tak en wordt het wat onoverzichtelijk. Dat gedoe met z'n dochter bvb had er niet echt bij gemoeten.

Prachtige scènes zijn die van de man aan de overkant van de straat dat een spiegelbeeld blijkt te zijn, de poging om te onstnappen via het raam en het plotse uitbreken van de kamer door die mannen in het postkantoor waardoor hij terug in de kamer ligt. Genoeg elementen om er een betere horrorfilm van te maken dus. Een aanrader imo.

Ik vond dit een zeer vermakelijke film. De sfeer is heel sterk en de spanning word heerlijk opgebouwd. Een plezier om naar te kijken. Helaas word het op het eind wel wat eentonig maar dat word goed gemaakt door het feit dat je wil weten hoe het eindigt.

Topfilm!

avatar van rep_robert
Een verassing!! Ik had in de recensies gelezen dat het 1e uur sterk was en het laatste half uur minder.
Ik was toch eindelijk nieuwsgierig genoeg om de film te gaan kijken en hij beviel me echt sterk!!

Het eerste uur is gewoon steengoed, de spanning wordt heel goed opgebouwd en je krijgt echt een beklemmend gevoel als John Cusack net in die kamer zit, echt perfect uitgewerkt!

Toen kreeg je het moment van de wekker, het soort countdown moment. Ik vond dit echt geweldig en mijn hart ging hier echt sneller van kloppen.
Leuke schrikeffecten, zoals het liedje dat op de wekker wordt gespeeld, het regelmatig verschijnen van de geesten plotseling, in het spiegelbeeld als hij naar de overkant kijkt, als ie vanaf de richel de kamer weer in wilt duiken, de scene in het ventilatiekanaal, het moment dat de bouwvakkers dat postkantoor gaan afbreken. Stuk voor stuk lekker goed uitgewerkt.

John Cusack acteert ook sterk, de bijrollen van Samuel L. Jackson, Mary McCormack en Jasmine Jessica Anthony zijn ook goed, ondanks dat ze maar weinig screentime krijgen in totaal. In dat opzicht is het gewoon een one man show.

De special effects waren ook degelijk, alleen de geesten zagen er een beetje vreemd uit, maar dat was overduidelijk de bedoeling, dus ik kon me hier niet aan storen.

Het plottwist is puur een kwestie van smaak, ik vond het opzich wel lachen, wat alleen wel duidelijk merkbaar is aan deze plottwist, is de verandering van sfeer. De nadruk kwam hierna wat meer op andere dingen te liggen dan de geniale spanningsopbouw van het begin.
Maar bij mij deed dit geen afbraak aan de film, het einde vond ik ook redelijk geslaagdstem van de dochter op de taperecorder Ik heb ze wel is erger gezien

Een solide 4 sterren omdat dit eindelijk weer is een horror/thriller film is waar het niet alleen om de gore draait maar dat er aan een goede spanningsopbouw is gewerkt!

avatar van Roel Bogers
1408 geeft een onverwachte draai aan het steriotype horrorgenre, en dat komt als geroepen. Persoonlijk geniet ik van de meeste horrors omdat het vaak op niets meer dan griezelen neerkomt, maar toch... Het standaard geest-verhaaltje kennen we allemaal wel. Een kamer als hoofdrolspeler, zo'n frisse insteek doet mij goed.

Onderscheiden van andere horror doet 1408 dus wel. Maar ook op cinemagrafisch gebied bied het iets fruitigs. De shots prikkelen de kijker op precies de goede manieren en momenten, vooral in de eerste scene's in de kamer. Spannende shots vanuit ongebruikelijke hoeken, die snel op elkaar volgen en ook weer (te) snel verdwijnen. Daarnaast hoef ik mij natuurlijk niet uit te laten over de special effects, die zijn absoluut om van te smullen!
John Cusack heeft zeker geen makkelijke rol, maar speelt uitstekend! De Stephen King sfeer zit er tevens goed in, dat heb je meteen door. Met de nodige wendingen blijft het boeien tot de laatste minuut!

Toch, zoals vele van jullie. Het einde vind ik niets.
Het is niet echt slecht ofzo, maar vergeleken met de kwaliteit van al het voorgaande hebben we het hier zeker over een sisser.
En ja, ik heb de directors cut, maar nee, ik vond de alternatieve endings ook niet echt top.

Goede, zeer spannende horrofilm met originele insteek en uitstekende special effects.
3,5/5,0

avatar van DeCol
Originele en vrij spannende film.

Het begint allemaal zodra Mike Enslin kamer 1408 binnenstapt. De sfeer is lekker duister en wordt al snel spannend. De special effects zijn goed, maar er wordt wel overdreven met de extreme kou en de overstroming. Vanaf dat moment was de geloofwaardigheid helemaal zoek. Er had ook wat meer duidelijkheid mogen zijn. Verschil tussen droom en werkelijkheid is nog te overzien, maar het is nog steeds onduidelijk hoe het met die kamer zit. Film leek af te stevenen op 3,5*, maar naar het einde toe werd het toch wat minder. Echt eng wordt het nooit, maar ik heb wel genoten.

avatar van Vinokourov
Een soort mini-Shining, die wel aardig uitpakt: de onbevangen John Cussack gaat een avondje doorbrengen in een hotelkamer, die als bizar gruwelijk eng wordt gezien. Na verloop van tijd wordt hij helemaal gek gemaakt. Het heeft wel leuke dingen her en der, maar dan is op een gegeven moment opeens wat hoogdramatisch geneuzel. Enfin, het kijkt lekker weg.

avatar van erwku
Ondanks een uitstekende cusack , al met al een zeer matige thriller.

Een beetje lynch, een beetje kubrick een beetje polanski en heel veel horror clichés.

Maar wat is het belangrijkste van een thirller/horror? Het verhaal? De acteurs? De special effects?

Nee, dat het bij vlagen spannend is.

Voor mij was dit op momenten toch wel redelijk, dus missie geslaagd.

avatar van DieGo
maxomaniak schreef:
Ik had deze film deze avond op tv gezien, en deze had een heel ander einde dan op de dvd. Op de DVD was die Mike Enslin nog in leven, op tv ging hij dood.

Er is een alternatief einde gemaakt nadat het (Amerikaanse) publiek bij de screening het einde niet kon verteren. De versie die nu op TV werd uitgezonden was dus het oorspronkelijke einde. Let je trouwens wel op spoilers maxomaniak?

Trouwens een tegenvallertje deze King-verfilming. Vond het concept erg interessant maar het leunt (het is al vaker gezegd) teveel op de cliché's van het genre. Daarnaast zijn de schrikmomenten ontzettend voorspelbaar. Pluspunt is John Cusack die me voor een keer eens niet wist te irriteren.