1408 (2007)

Horror / Mystery
104 minuten / 112 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mikael Håfström
met John Cusack, Samuel L. Jackson en Mary McCormack

Mike Enslin is een niet al te succesvolle schrijver van boeken over bovennatuurlijke fenomenen. Als research voor zijn nieuwe boek gaat hij op zoek naar de beruchte kamer 1408 in een New Yorks hotel. Vastbesloten te bewijzen dat de verhalen rondom de kamer een mythe zijn, schrijft hij zich in als gast, ondanks waarschuwingen van Mr. Olin, de hotel-eigenaar.

avatar van Richard_Voorhees
Mede door het sterke spel van Cussack bleef de film toch overeind staan, ondanks dat het hier en daar wat wankelde. Er gaat in sommige scenes wel een sterke dreiging uit van de hotelkamer. Helaas staat daar aan tegenover dat de sfeer soms wat verziekt moet worden door goedkope scares. Vooral het "plots staat er iemand achter je idee wordt wel flink uitgemolken.
Daarnaast waren die visioenen van uit het raam springende mensen ook een beetje overbodig als je het mij vraagt. Wat ik dan wel weer kon waarderen waren sommige van de shots. Vooral die uit het ventilatierooster was sterk verzonnen, omdat het nog meer de isolatie benadrukt die men probeert te creëren in deze film.
Als ik het goed heb begrepen lijkt Jackson in de verste verte niet op het personage uit het originele King verhaal, maar ik moet wel zeggen dat hij het weer degelijk doet. Hij wint het echter wat mij betreft niet van Cussack in deze film, want wat weet hij hier een goed, dynamisch personage neer te zetten. Vooral de scene waarin hij voor even herenigd wordt met zijn dochter om haar daarna weer te laten gaan vond ik behoorlijk knap neergezet door hem.
Wel knap van de maker dat hij de film redelijk interessant heeft weten te houden ondanks de speelduur in combinatie met de beperkte set.

avatar van U96
U96
super bizare spookfilm, weer eens een knappe verfilming van een verhaal van Stephen King!!!!!

avatar van vlerk00
Miszmi schreef:
Prima film, kijkt lekker weg. Af en toe wat onduidelijk, zoals het moment dat de politie op de kamer moest zijn het is mij onduidelijk gebleven waar hij zich op dat soort moment bevond. De film is prima afgesloten, een goed eind vind ik altijd erg belangrijk bij een film. Acteerwerk was op de meeste momenten prima. Het is waarschijnlijk geen film die mij heel lang bij zal blijven, hij sprong er in dit genre niet heel erg bovenuit.

De politie was er helemaal niet, dit was een visioen, net als toen hij zijn vrouw online sprak.

deze film is gewoon weg degoutant en verwarrend ik snap de goede commentaren niet !

avatar van renzoroy
Beetje een tegenvaller. De film houd wel je interesse vast, maar het had allemaal wat enger en spannender gemogen, zeker omdat het gebaseerd is op een verhaal van Stephen King, die erg goed enge verhalen kan verzinnen over hotels en huizen waarin het spookt (the shining, rose red). Cusack draagt wel zo'n beetje de hele film op zich en dat kan die ook. Leuke film voor de horror fans maar verwacht niet dat je s'nachts wakker ligt

avatar van rebelkush
Voor mij een van de beste verfilmingen van M.R. King samen met It, Needfull things, storm of the century en The mist.

Uitstekend verhaal.
Goede acteur(s) John Cusack doet het goed, helaas kleine rol Samuel.
Uitstekend verhaal. Tja Stephen King.
Geen gore of bloed maar dat heeft deze film ook helemaal niet nodig.
Voor diegene die het nog niet hebben gezien, Aanrader!

TMP
Het begin is best aardig, maar eenmaal enkele minuten in kamer 1408 ontvouwt zich een compleet ongeloofwaardig en onsamenhangend verhaal. Spannend is het nooit en de familiegeschiedenis die in het verhaal wordt verweven mist iedere overtuiging. Als je denkt dat het einde bereikt is, komt er bovendien nog een compleet overbodig stuk achteraan. Met moeite uitgekeken.

avatar van comely
TMP heeft het nodige gezegd.

De film bevat 1 leuke scene en die is dan ook gekopieerd van The Tenant. Voor de rest langdradig..

avatar van notsub
1408 kun je aan de ene kant niet zo serieus nemen, maar anderzijds komen er gewoon genoeg creepy scenes voorbij. Er wordt flink gedold met fantasie en werkelijkheid. Schrikeffecten zijn er iets teveel, waardoor ze in kracht afnemen. Ondertussen wordt het langzaam maar zeker tamelijk chaotisch en naar het einde toe iets te veel van het goede. Het grootste deel is gewoon griezelentertainment, maar er komen teveel vaagheden voorbij om tot een acceptabel plot te komen.

Fascinerend tot aan de aller laatste minuut, niet uw gemiddelde 'haunted house' movie.

avatar van Antonev
Niet onaardig. In plaats van geesten, demonen of andere wezens, is het deze keer het gebouw (of natuurlijk meer specifiek een kamer) zélf die zijn bezoeker het hoekje om wil brengen. Ik vond psychedelische scenes niet eens geheel uit de toon vallen, het paste er zelfs best aardig bij. De kamer probeert zijn bezoekers helemaal gek te maken, dus waarom niet met totaal absurde hallucinaties? Ik houd zelf wat meer van het mysterieuze, maar dit viel niet tegen. Een nette 3* voor nu.

avatar van kleintje 2
Valt niet erg tegen. Ik ben er nog steeds niet achter wat er nou eigenlijk die kamer beheerst, Iemand een idee? Nou, heb er wel leuk naar kunnen kijken. 3.0*

super stephen king verfilming. lekker spannend,en samuel jackson speelt het super.en john cusack speelt het ook super.

avatar van SmackItUp
kleintje 2 schreef:

Tja. Laat je fantasie de vrije loop. Geesten? Het hotel? Paranoia? Take your pick.

avatar van kleintje 2
SmackItUp schreef:

Dan zijn er wel veel opties om uit te kiezen. Jammer dat ze dat in de film niet echt duidelijk kunnen maken.

avatar van ForrestHanks
Ooit heb ik deze film op het puntje van mijn stoel bekeken. Doodeng en aangrijpend vond ik hem.
Nu een heel stuk minder.
Zegt dit wat over de film of over mijzelf.

Misschien omdat het verliezen van een kind zo'n vreselijke nachtmerrie is. Het verliezen van je leven is daarbij vergeleken peanuts.

avatar van Pollypeachum1
Herzien en een ster meer. Toch wel grappige film.

Tarkus schreef:
Dit is nog eens een goede Stephen King verfilming.
Veel verrassende wendingen in het verhaal, goed opgebouwde spanning.
De geluidseffecten dragen zeer goed bij aan het verhaal en maken alles nog een beetje schrikwekkender.
Prima vertolking van John Cusack, die de film bijna helemaal op zijn eentje draagt. Samuel L. Jackson is ook goed, maar zijn bijdrage aan deze prent is wel bijzonder klein, amper 10 minuten komt hij in beeld.
Puike film dus, met een merkwaardig einde, zoals dat wel meer het geval is met verhalen van de horrorgrootmeester King, maar wat dat einde is dat verklap ik natuurlijk niet. Kijken zou ik zeggen....

Ook herbekeken, op Blu-ray.
Is en blijft een goede horrorfilm, een van de betere in het genre.

avatar van Joris Balneger
Err wonen slechts 2 donkere acteurs in hollywood samuel en denzel.

avatar van Cristel Van Boxtel
Kan iemand mij misschien vertellen hoe een film heet? Het gaat over een jonge meid die helemaal boven in een appartement op een afgelegen kamer gaat wonen. Al snel gebeurd er van alles en ook komt ze constant een jong spelend meisje tegen op de gang. Alvast bedankt. Groetjes Gast.

avatar van Brave-Neo
Joris Balneger schreef:
Err wonen slechts 2 donkere acteurs in hollywood samuel en denzel.

Dan vergeet je toch Laurence Fishburne en Jamie Foxx

avatar van dzjo-dzjo
Wow, heerlijk genoten van deze film.
Het genre spreekt mij aan, en de film blijft de hele tijd spannend!
Lekker vaag en freaky zeg maar!