ad
  • 8.078.099 stemmen

1408 (2007)

Horror / Mystery | 104 minuten / 112 minuten (director's cut)
3,22 3.255 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 104 minuten / 112 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Mikael Håfström

Met onder meer: John Cusack, Samuel L. Jackson en Mary McCormack

Releasedatum: 22 juni 2007

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over 1408

"The only demons in room 1408 are those within you."

Mike Enslin is een niet al te succesvolle schrijver van boeken over bovennatuurlijke fenomenen. Als research voor zijn nieuwe boek gaat hij op zoek naar de beruchte kamer 1408 in een New Yorks hotel. Vastbesloten te bewijzen dat de verhalen rondom de kamer een mythe zijn, schrijft hij zich in als gast, ondanks waarschuwingen van Mr. Olin, de hotel-eigenaar.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Mede door het sterke spel van Cussack bleef de film toch overeind staan, ondanks dat het hier en daar wat wankelde. Er gaat in sommige scenes wel een sterke dreiging uit van de hotelkamer. Helaas staat daar aan tegenover dat de sfeer soms wat verziekt moet worden door goedkope scares. Vooral het "plots staat er iemand achter je idee wordt wel flink uitgemolken.

Daarnaast waren die visioenen van uit het raam springende mensen ook een beetje overbodig als je het mij vraagt. Wat ik dan wel weer kon waarderen waren sommige van de shots. Vooral die uit het ventilatierooster was sterk verzonnen, omdat het nog meer de isolatie benadrukt die men probeert te creëren in deze film.

Als ik het goed heb begrepen lijkt Jackson in de verste verte niet op het personage uit het originele King verhaal, maar ik moet wel zeggen dat hij het weer degelijk doet. Hij wint het echter wat mij betreft niet van Cussack in deze film, want wat weet hij hier een goed, dynamisch personage neer te zetten. Vooral de scene waarin hij voor even herenigd wordt met zijn dochter om haar daarna weer te laten gaan vond ik behoorlijk knap neergezet door hem.

Wel knap van de maker dat hij de film redelijk interessant heeft weten te houden ondanks de speelduur in combinatie met de beperkte set.

avatar van U96

U96

super bizare spookfilm, weer eens een knappe verfilming van een verhaal van Stephen King!!!!!

avatar van vlerk00

vlerk00

Miszmi schreef:

Prima film, kijkt lekker weg. Af en toe wat onduidelijk, zoals het moment dat de politie op de kamer moest zijn het is mij onduidelijk gebleven waar hij zich op dat soort moment bevond. De film is prima afgesloten, een goed eind vind ik altijd erg belangrijk bij een film. Acteerwerk was op de meeste momenten prima. Het is waarschijnlijk geen film die mij heel lang bij zal blijven, hij sprong er in dit genre niet heel erg bovenuit.

De politie was er helemaal niet, dit was een visioen, net als toen hij zijn vrouw online sprak.

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

deze film is gewoon weg degoutant en verwarrend ik snap de goede commentaren niet !

avatar van renzoroy

renzoroy

Beetje een tegenvaller. De film houd wel je interesse vast, maar het had allemaal wat enger en spannender gemogen, zeker omdat het gebaseerd is op een verhaal van Stephen King, die erg goed enge verhalen kan verzinnen over hotels en huizen waarin het spookt (the shining, rose red). Cusack draagt wel zo'n beetje de hele film op zich en dat kan die ook. Leuke film voor de horror fans maar verwacht niet dat je s'nachts wakker ligt

avatar van rebelkush

rebelkush

Voor mij een van de beste verfilmingen van M.R. King samen met It, Needfull things, storm of the century en The mist.

Uitstekend verhaal.

Goede acteur(s) John Cusack doet het goed, helaas kleine rol Samuel.

Uitstekend verhaal. Tja Stephen King.

Geen gore of bloed maar dat heeft deze film ook helemaal niet nodig.

Voor diegene die het nog niet hebben gezien, Aanrader!

avatar van TMP

TMP

Het begin is best aardig, maar eenmaal enkele minuten in kamer 1408 ontvouwt zich een compleet ongeloofwaardig en onsamenhangend verhaal. Spannend is het nooit en de familiegeschiedenis die in het verhaal wordt verweven mist iedere overtuiging. Als je denkt dat het einde bereikt is, komt er bovendien nog een compleet overbodig stuk achteraan. Met moeite uitgekeken.

avatar van comely

comely

TMP heeft het nodige gezegd.

De film bevat 1 leuke scene en die is dan ook gekopieerd van The Tenant. Voor de rest langdradig..

avatar van notsub

notsub

1408 kun je aan de ene kant niet zo serieus nemen, maar anderzijds komen er gewoon genoeg creepy scenes voorbij. Er wordt flink gedold met fantasie en werkelijkheid. Schrikeffecten zijn er iets teveel, waardoor ze in kracht afnemen. Ondertussen wordt het langzaam maar zeker tamelijk chaotisch en naar het einde toe iets te veel van het goede. Het grootste deel is gewoon griezelentertainment, maar er komen teveel vaagheden voorbij om tot een acceptabel plot te komen.

avatar van njirem

njirem

Fascinerend tot aan de aller laatste minuut, niet uw gemiddelde 'haunted house' movie.

avatar van Antonev

Antonev

Niet onaardig. In plaats van geesten, demonen of andere wezens, is het deze keer het gebouw (of natuurlijk meer specifiek een kamer) zélf die zijn bezoeker het hoekje om wil brengen. Ik vond psychedelische scenes niet eens geheel uit de toon vallen, het paste er zelfs best aardig bij. De kamer probeert zijn bezoekers helemaal gek te maken, dus waarom niet met totaal absurde hallucinaties? Ik houd zelf wat meer van het mysterieuze, maar dit viel niet tegen. Een nette 3* voor nu.

avatar van kleintje 2

kleintje 2

Valt niet erg tegen. Ik ben er nog steeds niet achter wat er nou eigenlijk die kamer beheerst, Iemand een idee? Nou, heb er wel leuk naar kunnen kijken. 3.0*

avatar van Supernatural

Supernatural

super stephen king verfilming. lekker spannend,en samuel jackson speelt het super.en john cusack speelt het ook super.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

• 2072 stemmen

kleintje 2 schreef:

Tja. Laat je fantasie de vrije loop. Geesten? Het hotel? Paranoia? Take your pick.

avatar van kleintje 2

kleintje 2

SmackItUp schreef:

Dan zijn er wel veel opties om uit te kiezen. Jammer dat ze dat in de film niet echt duidelijk kunnen maken.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Ooit heb ik deze film op het puntje van mijn stoel bekeken. Doodeng en aangrijpend vond ik hem.

Nu een heel stuk minder.

Zegt dit wat over de film of over mijzelf.

Misschien omdat het verliezen van een kind zo'n vreselijke nachtmerrie is. Het verliezen van je leven is daarbij vergeleken peanuts.

avatar van Pollypeachum1

Pollypeachum1

Herzien en een ster meer. Toch wel grappige film.

Tarkus

Tarkus schreef:

Dit is nog eens een goede Stephen King verfilming.

Veel verrassende wendingen in het verhaal, goed opgebouwde spanning.

De geluidseffecten dragen zeer goed bij aan het verhaal en maken alles nog een beetje schrikwekkender.

Prima vertolking van John Cusack, die de film bijna helemaal op zijn eentje draagt. Samuel L. Jackson is ook goed, maar zijn bijdrage aan deze prent is wel bijzonder klein, amper 10 minuten komt hij in beeld.

Puike film dus, met een merkwaardig einde, zoals dat wel meer het geval is met verhalen van de horrorgrootmeester King, maar wat dat einde is dat verklap ik natuurlijk niet. Kijken zou ik zeggen....

Ook herbekeken, op Blu-ray.

Is en blijft een goede horrorfilm, een van de betere in het genre.

Err wonen slechts 2 donkere acteurs in hollywood samuel en denzel.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe een film heet? Het gaat over een jonge meid die helemaal boven in een appartement op een afgelegen kamer gaat wonen. Al snel gebeurd er van alles en ook komt ze constant een jong spelend meisje tegen op de gang. Alvast bedankt. Groetjes Gast.

avatar van Brave-Neo

Brave-Neo

Joris Balneger schreef:

Err wonen slechts 2 donkere acteurs in hollywood samuel en denzel.

Dan vergeet je toch Laurence Fishburne en Jamie Foxx

avatar van dzjo-dzjo

dzjo-dzjo

Wow, heerlijk genoten van deze film.

Het genre spreekt mij aan, en de film blijft de hele tijd spannend!

Lekker vaag en freaky zeg maar!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Meer dan aardig geslaagd psychologische thriller met de nodige pseudo-griezelmomenten. Ik persoonlijk vind het begin en dan met name het gesprek met Jackson erg goed en de daarop volgende kleine momentjes zoals de chocolaatjes op het kussen en het wc papier. Het gebeuren met de man van de technische dienst vind ik ook heel mooi gedaan. Angst kan, vind ik, in hele kleine dingetjes zitten, zo ook het overbrengen van spanning. Verder wordt alles binnen de kamer zeker met een bepaalde stijl in beeld gebracht. Daarnaast goed gespeeld met alle variabelen niet alleen binnen de hotelkamer maar ook wat een gemiddeld mens als last met zich mee sleept. Zo gaat Enslin de hotelkamer binnen om een 'demon' te zoeken maar heeft vooral nog het meest last van, visioenen van, zijn eigen demonen. Wanneer het voor mijn moment toch wat begint af te kalvenbegint het uur opnieuw en besluit Enslin de boel in de fik te steken, goed bedacht. Net als het afluisteren van de tape en het horen van hun dochter, het brengt het geheel net even naar een next level.

Al met al een behoorlijk filmpje om eens voor te gaan zitten.

avatar van umbra

umbra

• 2025 berichten

Sterke psychologische thriller, die de sfeer er lekker inhoudt. Ook wel topprestatie van Cusack, wat niet altijd gezegd kan worden.

avatar van T1000

T1000

1408 is altijd weer als ik hem opzet een leuke film, fijne duistere sfeer en goed acteerwerk van Cusack maken deze film nog steeds erg vermakelijk. Ze hebben er zeker aandacht aan besteed hoe je de hotelkamer ook dreigend kan maken, doet mij ook een beetje denken aan de film 'Panic Room' waar ook de meeste scenes zich afspelen in 1 ruimte, en dat is ook hier zeker geslaagd.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

It's good to be back.

Enslin als een Ebenezer Scrooge geteisterd door het verleden. Dit maal geen geest maar enkel een hotelkamer die bij de fictieschrijver het nekhaar doet rijzen. Een aardig verhaal van King die ook aardige vertolking genoot, dat zie ik niet heel vaak.

De regisseur en de cameraman maken er een mooie setting van. Een prima John Cusack en een altijd klassebak Samuel L. Jackson zorgen voor een prima vertolking van de hoofdpersonen. En dat doet het hem, een rollercoaster zien we voorbij vliegen. Die rollercoaster beleeft Enslin, die voorheen altijd sceptisch was in paranormale praktijken. Dit maal voelt het 100% echt, Enslin moet vechten voor zijn leven.

Je wordt heerlijk geslingerd tussen psychose door slaapgebrek, of dat de extreem introverte Enslin echt in een hel terecht is gekomen waar hij duidelijk voor gewaarschuwd werd. Dat trek het verhaal dat eigenlijk niet eens zoveel voorstelt. Ik vond het dus soms op A Christmas Carol lijken, dus erg origineel vond ik het dan ook niet. Het was alweer een paar jaar terug dat ik deze voor het laatst had gezien en had hem altijd hoog staan. Maar eerlijk, ik kon er dit maal niet zoveel mee. Ja de prent heeft echt goede zaken en die heb hierboven al benoemd, maar ik vond hem deze kijkbeurt gewoon tammer dan de vorige kijkbeurten.

Vind het wel lastig, eerder een 3,5** en denk nu zwaar aan 3**. Ik ga hier nog een dagje over nadenken.

Prima zaken, maar ook zaken die gewoon minder waren.

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien. Deze verfilming van een kort verhaal van Stephen King doet (uiteraard) denken aan The Shining, al is de toonzetting wel wat meliger, vooral in het begin. De opbouw is evenwel spannend en intrigerend, met een prima Cusack in de hoofdrol. Zijn langzaam escalerende gedrag is knap gespeeld. De tweede helft is een beetje rommelig, maar er zijn genoeg enge en inventieve momenten om de boel op de rails te houden. Ik vond de film ditmaal in ieder geval beter dan ik me herinnerde.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Dit vind ik één van de beste Stephen King verfilmingen. Echt horror vind ik dit niet maar Mystery is inderdaad een betere naam. Dit is ook zo'n film die je gerust vaker dan 1 keer kunt kijken. Tenminste, voor mij is het in ieder geval geen straf om 1408 te herzien.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel oké.

Aardige film die een hoop gespook kent. Håfström ken ik als regisseur nog niet zo goed, maar blijkbaar brengen zijn films genoeg op om veel budget te mogen ontvangen. Ook deze 1408 krijgt een hoop centjes om uit te geven, iets waar Håfström als regisseur gretig gebruik van maakt. Voor een horrorfilm is het dan ook opvallend duur.

Het budget is te merken omdat deze film redelijk bombastisch van aard is. Er gebeurt na een klein halfuurtje een hoop. Je zou niet denken van een film die zich bijna de volledige speelduur in een hotelkamertje afspeelt dat deze maar een minuut interessant wordt, maar dat is het dus wel voor een groot gedeelte. Er gebeurt erg veel en Håfström vult elke minuut op met een hoop actie.

Cusack doet het redelijk in de hoofdrol. Echt super bijzonder is hij niet en de trekjes die hij soms aan zijn personage meegeeft leunen tegen het theatrale aan, maar de dialogen lopen vlotjes uit zijn mond. Jackson in de bijrol doet het ook aardig, maar ik heb hem dan ook nog nooit echt een slechte rol zien spelen. Ondanks dat hij hier beperkt in beeld komt weet hij niettemin charismatisch te zijn.

Visueel ziet de film er goed uit. Sterk staaltje camerawerk en veel indrukwekkende en grootse scenes. Er wordt van alles uit de kast getrokken om deze film niet saai te laten worden, en dat weet aardig te lukken. Wat echter niet weet te lukken is de spanningsopbouw. Al het lawaai en tempo zitten subtiele spanningsopbouw en effectieve scares in de weg. Hierdoor is het vooral vermaak en nooit spannend.

Daarnaast is het verhaaltje ook redelijk slordig uitgewerkt en dient enkel als dunne rode draad om de vele spectaculaire horrorscenes aan elkaar te rijgen. Het is echter nogal standaard en de verrassingen zijn weinig verrassend. De film wandelt voortdurend tegen vervelende clichés aan die het als geheel niet ten goede komen, en dat zit enkele leuke ideeën helaas in de weg.

Vlotjes is het allemaal wel, maar met 112 minuten (de versie die ik keek) aan de lange kant. In principe kijk je gewoon naar een spectaculaire horrorfilm zonder spanning. Dat gaat uiteindelijk vervelen omdat het bombast niet voor zo'n lange speelduur effectief blijft. De finale weet het nog een beetje te compenseren, maar komt eigenlijk net wat te laat. Verder vermakelijk, maar niet veel meer dan dat.