1408 (2007)

Horror / Mystery
104 minuten / 112 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mikael Håfström
met John Cusack, Samuel L. Jackson en Mary McCormack

Mike Enslin is een niet al te succesvolle schrijver van boeken over bovennatuurlijke fenomenen. Als research voor zijn nieuwe boek gaat hij op zoek naar de beruchte kamer 1408 in een New Yorks hotel. Vastbesloten te bewijzen dat de verhalen rondom de kamer een mythe zijn, schrijft hij zich in als gast, ondanks waarschuwingen van Mr. Olin, de hotel-eigenaar.

avatar van jumpstylemovie
Mwah, het was niet echt wat. In het begin leek het wel leuk te worden maar zodra de actie moet beginnen in kamer 1408 valt het toch wel wat tegen. Er zitten wel leuke scenes in maar over het algemeen was het niet veel bijzonders en het was ook redelijk saai in beeld gebracht. De film pakt je niet, er was geen echte horrorsfeer aanwezig zoals in bijvoorbeeld de Shining.

Montorsi schreef:

Verder mag er uiteraard ook geen flauw sentimenteel vader-kind-relatie ontbreken, en jawel, man en vrouw zijn uit elkaar maar toch niet helemaal. Erg triest om dat soort dingen wéér terug te zien in een horrorfilm, helemaal de manier waarop met een hoop gehuil en gejammer over en weer.

Hier heb ik niets aan toe te voegen. Iets anders wat ik jammer vond was dat er weer eens teveel CGI gebruikt werd. Special effects zijn veel enger. En het einde was ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.

John Cusack vond ik wel goed acteren en Samuel L. Jackson speelt altijd wel goed, alhoewel ik hem nu in te veel films zie verschijnen. Zijn rol hier was best klein trouwens. Het is een leuke film om even mee te pakken op televisie aangezien het een aaneenschakeling van gebeurtenissen is maar de 3,20 hier op MovieMeter is zwaar overdreven.

Ook in deze film (+ Stephen King verhaal) weer referenties naar andere werken van King.

avatar van Phantasm
Prima horror/thrillerfilm die lekker wegkijkt, spannend, prima amusement.

avatar van misterdhdh
goede film maar had er nog zoveel meer van verwacht. john cusack is niet echt mijn lievelingsacteur maar hij doet het wel goed in deze film. eigenlijk draait de hele film om hem, zelfs jackson krijgt een bijrol. verhaal wist me wel te boeien, paar zeer leuke scenes maar die werden helaas afgewisseld met teleurstellingen voor mij. bv. wanneer alles opeens onder water stroomt nadat het schilderij van die boot brak, of wanneer alles onderkoelt/ondersneeuwt was. . wanneer ze die 2 scenes eruit hadden gelaten zou ik dit een veel betere film vinden. ook al die geesten die je uit het raam ziet springen moesten niet voor mij. beste scene vond ik wanneer zijn dochter toekwam en in zijn armen voor de 2de keer stierf, was ook wel eng vond ik, die dochter had een zeer mysterieus gezicht, dat ze elk moment ging veranderen in een monster, wat dus niet gebeurd, leuk met die radio die leuk liedje begint te spelen. hem me wel geamuseerd bij deze film, film ging snel voorbij, ga hem binnenkort nog eens bekijken want ben nog niet 100% overtuigd van deze film. er mochten ook best wat meer schrikmomenten inzitten. ook haat ik films met 2 einden.
had best wel nog meer ingezeten, met een budget van 25 miljoen dollar

nipt 3.5/5

avatar van steefke
Heb deze film al drie keer gezien en hij blijft mij intrigeren.
vind dat de film helemaal niet verveelt.

avatar van lars-pixar
Zeer goeie film, het verhaal wordt origineel gebracht en goed neer gezet.
De film heeft een goeie opbouw qua het genre thriller,
ook de spanning heeft een goede greep op de kijker!
De hoofd persoon John Cusack zet zijn rol erg overtuigend neer en het samen spel met Samuel L. Jackson is ook nog wel leuk om te zien.
Of fans van de Stephen King boeken deze film accepteren is de vraag, maar de gewone kijker zal zeker heel de film in spanning zitten!

avatar van TomPSV
Ik ben de laatste dagen de nodige Stephen King-films aan het kijken en dus was vanavond 1408 aan de beurt.

De film begint sterk. Het concept is heel leuk en dus ging ik er eens goed voor zitten. Zeker in het eerste deel, ik denk zo'n 50 minuten, is het een zeer vermakelijke film. Het is allemaal niet heel eng, maar er zaten wel de nodige goede en spannende scènes tussen. Op een gegeven moment ging de film echter wel heel erg over de top. Vooral het gebruik van CGI doet de film geen goed. Ik vroeg me op dat moment ook wel een beetje af waar ik nou eigenlijk naar zat te kijken.

Tegen het einde werd het gelukkig weer wat beter. John Cusack deed het aardig in de hoofdrol, maar heel overtuigend vond ik hem niet. Samuel L Jackson had helaas wel een hele kleine rol. Die had van mij zeker wel wat groter gemogen, al was dat in deze film lastig.

Overall toch wel een vermakelijke film, die wat mij betreft wel onder te verdelen is in een goed eerste stuk en een slecht tweede stuk. Toch een kleine voldoende. 3*

avatar van indigoriico
super vette film, met goeie effecten en een leuke plotwending

avatar van In beslag
ben bezig alle stephen king films te bekijken.
Hij heeft duidelijk zijn beste werk verfilmd laten worden die niet de nadruk leggen op horror
zoals shawshank(in mijn top 10) green mile en misery.
nog een lange (leuke weg te gaan)maar deze is lekker duister zoals het hoort.
beetje een goeie variatie op het spook huis verhaal.
het einde was in mijn ogen bevredigend.

avatar van tattoobob
Leuke spannende film die lekker wegkijkt....geen hoogvlieger, maar ook zeker geen om te laten liggen!

avatar van Askikker
Doorgaans vind ik Stephen King verfilmingen goed te pruimen, maar dit is werkelijk een gedrocht.
Alle horror/thriller clichees worden uit de kast getrokken om een totaal ongeïnspireerde spanningsloze onzin film te maken.

Het eind zie je al van verre aankomen, maar wat dan? De film gaat gewoon weer verder waar ie gebleven was om naar een nog flauwer einde toe te werken, op exact dezelfde manier als het tergende uur daar voor.

Dan is nog eens drie kwart van de film een één acte, en daarvoor heb je een verdomd goeie acteur nodig.

avatar van DDT
DDT
je hebt 2 versies met de 1 een goed einde en de ander een slecht einde

avatar van Daan258
Blijft een leuke film met erg goed acteerwerk van John Cusack.

avatar van russo
Gister op tv gezien, als ik samuel l jackson niet zou kennen uit eerdere films zou ik zeggen dat het een van de slechtste acteurs was, wat een slechte rol heeft hij neer gezet. Net als john cussac, maar daar ben ik sowieso al geen fan van. Verhaal is maar mager en chaotisch, om maar over dat simpele einde te zwijgen.

avatar van JeroenFR08
Wat veen ver gezocht verhaal zeg van Stephen King. Wat een ongeloofwaardige film ook en wat zet Jackson een slechte rol neer. Totaal geen spanning in de film want hij is nogal voorspelbaar.

Kijk liever wat anders van King dan dit.

Wauw wat een film.

Mijn vriend en ik zijn de laatste paar maanden al heel wat uurtjes kwijtgeraakt aan stomzinnige b-troep en ook in de bioscoop draaide naar mijn mening de laatste tijd niet veel goede films.

En dan 1408..

Ik heb de hele film op het puntje van mijn stoel gezeten en sinds tijden weer echt een beetje bang geweest..

Een aanrader!!

JeroenFR08 schreef:

Kijk liever wat anders van King dan dit.

Mag ik vragen waarom je dan toch 2,5 ster uitdeelt?

avatar van JeroenFR08
Woozykid schreef:

Mag ik vragen waarom je dan toch 2,5 ster uitdeelt?

Jazeker. Ik heb de positieve dingen niet genoemd. Zoals de film ziet er wel degelijk uit en ik vind het eerlijk om de film zon laag cijfer te geven. Ach gewoon gemiddelde film.

Wat is het orginele einde ?? ik heb 3 eindes gezien

avatar van Confusie
Dit vond ik wel een goeie. Herkenbaar ook. Soms gaat een kamer gewoon trippen.

avatar van buffalotid
maurice32 schreef:
Wat is het orginele einde ?? ik heb 3 eindes gezien

Bij het originele einde wordt Enslin begraven.

avatar van Taran Tiraki
Onderhoudend en griezelig goed!

avatar van Moviestar1979
Standaard spookfilm die heel goed is uitgewerkt.

De film heeft veel overeenkomsten met het getal " 13 " en The Shining (1980)
Beide films werden in dezelfde studio opgenomen, en hebben Stephen King gemeen.
De bijl die door de brandweerman richting het einde van de film wordt gebruikt, is dezelfde bijl als die wat Jack Nicholson in The Shining (1980) gebruikte.
Opmerkelijk detail is overigens dat de originele versie van deze film 104 minuten en 8 seconden duurt.
Keanu Reeves werd benaderd voor de hoofdrol, maar uiteindelijk werd het John Cusack.
Cusack weet te overtuigen, en het werd zijn 2e rol in een Stephen King-verfilming.
In 1986 was hij al eerder te zien in Stand by Me (1986)
De rol van Samuel L. Jackson is niet zo heel groot, en diens personage blijft bescheiden.
Kate Walsh zou oorspronkelijk de rol van Lily spelen, maar haar agenda liet dit niet toe i.v.m. de opnames voor de TV-serie " Grey's Anatomy. "
De destijds zwangere Mary McCormack nam haar plek in, en werd daarom boven haar middel in beeld gebracht.

Een geslaagde horror-film die de spanning er goed in weet te houden.

3,5 *

avatar van alexspyforever
Al even geleden dat ik deze heb gezien, maar vond dat deze erg goed in elkaar stak. Er zaten ook wel dingen in die ik niet meteen kon plaatsen, maar in grote lijnen wist ik wel waar het om ging. Het zat allemaal heel goed in elkaar. Afwisseling van spanning en mysterieuze momenten maakten het voor mij een boeiend en aangenaam kijkstuk.

avatar van John Barry
1408 is een spannende horror film.

In deze film gaat de griezelschrijver Mike Enslin in een hotel kamer slapen. Maar in de hotelkamer waar hij slaapt spookt het.

De spanning in de film word goed opgebouwd. Als Mike voor het eerst 1408 binnen loopt zit je eigenlijk al op het puntje van je stoel. Je vraagt je af: Wanneer gebeurt er iets spannends ? Wat gaat er allemaal gebeuren ? Het begint natuurlijk klein met een radio die plots aangaat. Maar het word steeds groter. De gebeurtenissen worden steeds vreemder en onwerkelijker. En de spanning in de film word steeds meer opgevoerd. Dat de film de spanning ook zo goed weet op te voeren komt ook door het sublieme acteerwerk van John Cusack als Mike Enslin. Cusack acteert zeer overtuigend en zijn emoties komen geloofwaardig over. Ook de rest van de cast acteert goed.

Na veel spanning is er plots opluchting. Door een surf ongeluk heeft Mike het allemaal gedroomd. Eind goed al goed ? Nee , nog niet ! De film zet je op het verkeerde been. Mike zit toch nog in de kamer!!!!! Deze plot twist vond ik erg sterk en zet je even op het verkeerde been.

Het einde van de film is ook goed. Er zijn meerdere eindes van deze film. Ik heb het einde gezien waar Mike het hele gebeuren gewoon overleefd. De laatste scene van de film is dat hij op de stemrecorder de stem van zijn overleden dochter Kate hoort. Mike weet nu dat alles wat er gebeurde echt was. Een goed einde. Ik kan geen oordeel geven over het andere einde want dat heb ik niet gezien.

De special effects in deze film vond ik goed. De muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen vond ik ook goed. De muziek draagt bij aan de sfeer van de film.

Al met al vond ik 1408 een goede en spannende film. Goed acteerwerk, goede spanningsopbouw, een goede plottwist, goede special effects en goede muziek.

4 sterren voor deze film

avatar van Ditchthejunk
Lekker spannende, gekmakende thriller. Verdwijnende ramen, zich verplaatsende opjecten, dat hadden we al gezien, maar dit "spook", in dit geval geen persoon maar een kamer, doet er nog een schepje bovenop door onze hoofdpersoon tot waanzin te drijven met zijn eigen verleden. Voor een twee keer je eigen dochter zien sterven moet ondraaglijk zijn. Daarna laat de kamer hem geloven dat hij zijn leven weer terug heeft maar hij stuurt hem dan in een prachtige scene (die waar het postkantoor in de hotelkamer verandert) weer terug de vervloekte hotelkamer in. Dit vond ik wel de indrukwekkende scenes van de film.

Mooi acteerwerk, goede effecten, origineel verhaal. Goede spanningsopbouw maar zodra Cusack de hotelkamer binnen is vind ik het wel hard gaan. Mocht wel iets subtieler.

3,5 ster.

avatar van Miszmi
Prima film, kijkt lekker weg. Af en toe wat onduidelijk, zoals het moment dat de politie op de kamer moest zijn het is mij onduidelijk gebleven waar hij zich op dat soort moment bevond. De film is prima afgesloten, een goed eind vind ik altijd erg belangrijk bij een film. Acteerwerk was op de meeste momenten prima. Het is waarschijnlijk geen film die mij heel lang bij zal blijven, hij sprong er in dit genre niet heel erg bovenuit.

avatar van alexspyforever
Tweede kijkbeurt, ik was al veel vergeten van de eerste keer dat ik em zag. Ik blijf het op dit cijfer houden. Er zijn meerdere interpretaties mogelijk, maar ik hou het toch nog steeds bij mijn oorspronkelijke: Enslin heeft zo zijn persoonlijke demonen en verbeeldt zich al die dingen, maar de kamer is wel degelijk verantwoordelijk voor het feit dat hij stilaan gek aan het worden is. Hetzelfde gebeurde met de vorige slachtoffers.
Soms wel wat over de top, maar daat stoorde ik me niet zo erg aan, blijft allemaal wel goed in elkaar steken.
edit: blijkbaar circuleren er verschillende eindes...

Thereisnospoon
Als ik deze film kijk moet ik steeds denken aan het nummer van The Carpenters:
We only just begun, als de ellende voor Cusack nog beginnen moet.
Alleen deze hilarische verwijzing maakt de film al goed.
Voor niet kenners, let op de wekkerradio ergens aan het begin van de film.

avatar van mangootje11
Fijne film voor wie houdt van Stephen King en van mystieke waanzin.
"it's only just begun ......" lol