Savage Grace (2007)

Verenigde Staten / Spanje / Frankrijk

geregisseerd door Tom Kalin
met Julianne Moore, Stephen Dillane en Eddie Redmayne

Brooks Baekeland (Stephen Dillane) is de kleinzoon van de steenrijke uitvinder van een vroege plasticsoort. Maar als het familiefortuin begint te slinken besluit hij te trouwen met de vermogende Barbara Daly (Julianne Moore). Ze krijgen een kind, genaamd Anthony, dat op latere leeftijd homoseksueel blijkt te zijn. Hij raakt mede daarom verstrikt in een groot conflict met zijn ouders.

avatar van the new guy
Wat een poepfilm. Totaal onzinnige film. Als je een waargebeurd verhaal verfilmd moet dat wel interessant zien. Niet alleen maar bizar.

avatar van hydraulix
Julianne Moore is werkelijk fenomenaal in deze film! Wat een prachtvrouw en uitstraling; ze heeft de klassieke filmster aura wat tegenwoordig amper te vinden is. In films die zich decennia geleden afspelen voelt zij zich als een vis in het water (A Single Man bijvoorbeeld). Zo ook in deze film; wat een vertolking laat ze zien. Een rol met een extreem gecompliceerd karakter, maar de elegantie wordt nooit uit het oog verloren. Julianne Moore weet de film naar een hoger niveau te tillen. De rest van de cast is solide, maar doordat de rol van Moore van ontzettend groot belang is in de film en zij dit ijzersterk brengt, wordt voor mij toch wel alle aandacht op haar gevestigd.

Ik ben het verder compleet eens met Querelle wat hij schrijft hierboven. Gedurende de hele film voel je al dat er iets onder de oppervlakte broeit, een beklemmend en naargeestig gevoel dat er iets niet klopt aan de familie. Dit blijkt steeds duidelijker te worden en langzaam opgebouwd tot een dramatische climax op het einde. De ontwikkelingen in het verhaal waren ook zeer verrassend en tegen het einde ook vrij shockerend. Het was ook goed om Savage Grace te bekijken zonder dat je op de hoogte was van het oorspronkelijk verhaal.

Waar gebeurd verhaal dat me echter maar zeer matig kon boeien.
Ik vond de vertolkingen niet echt goed en de film was bijzonder saai.
Niet echt mijn ding dus.

avatar van Darbie
Sterke film !!!

neo heeft het goed verwoord.

avatar van witboek
Het thema vond ik niet zo goed vond het soms een beetje onsmakelijk.

avatar van K. V.
Deze wist me toch maar matig te boeien. 'k geraakte niet direct in het verhaal, ondanks dat er wel overtuigend werd geacteerd. Vooral het laatste half uur waren het interessantst, jammer dat er tijdens het eerste uur niet zo veel gebeurde.
'k vond het dan ook niet echt een must-see.

K. V. schreef:
'k vond het dan ook niet echt een must-see.

Helemaal mee eens. Overal geroemde film, maar ik vond hem eigenlijk niet zo indrukwekkend. 'Biopic' over de erfgenamen van het Bakeliet-imperium, een behoorlijk dysfunctional family (zijn de Amerikanen nu eenmaal dol op): man, vrouw en zoon waaraan een steekje los zit, zeg maar een flinke steek. Probleem dat ik had met deze film was dat het me eigenlijk geen zier kon schelen wat er met dat stel aan de hand was. En dat zal toch wel aan de film liggen, en niet met mij. Onsympatieke personages, die nergens enig mededogen met hun situatie weten te genereren. Ligt dat aan het acteren of aan het script?
De geschiedenis wordt trouwens wel waarheidsgetrouw gevolgd. Die was zelfs nog wel een graatje bizarder, maar dat konden ze allemaal niet kwijt in één film. Film is natuurlijk wel zorgvuldig gemaakt en Julianne Moore is een topactrice, al ben ik geen fan van haar. Die Spaanse vriendin van vader/zoon was trouwens wel een lekker stuk. Geen wonder dat ze snel voor de vader en niet voor die gekke zoon koos. Alles afwegend: 3 ***

avatar van DragQueen
Toch wel een degelijke Drama film, met fenomenaal acteerwerk van Julianne Moore. Die springt er echt bovenuit. Ook al vult de rest van de cast de rollen ook geloofwaardig in. Het waargebeurde verhaal is verder best boeiend, en prima uitgevoerd. 3 Sterren.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Pazmaster
Keeping up appearances in een behoorlijk zieke familie, dat is waar de film over gaat. De schijn hoog houden, maar ondertussen... De bizarre scènes vond ik op zich wel interessant maar de manier waarop het verhaal verteld wordt stond me niet zo aan en daardoor boeide het me niet echt. Er wordt redelijk gespeeld maar ik vind dit niet een van haar (Moore) beste rollen, maar misschien komt dat ook wel door het walgelijke type dat ze speelt want acteren kan ze! In een ander jasje had ik het misschien wel beter gevonden, want de ingrediënten voor een goede film zijn aanwezig, maar voor deze versie geen voldoende.